Nieuwe Toyota C-HR: een conceptcar die werkelijkheid wordt

  • Ontworpen en ontwikkeld in België (Zaventem), gebouwd in Europa voor Europese klanten
  • Onderscheidend, coupéachtig ontwerp en verfijnde uitvoering leiden tot een ‘conceptcar voor op de weg’
  • Modern vormgegeven interieur combineert intuïtieve functionaliteit met eersteklas comfort
  • Volledig geëlektrificeerd aanbod met 1.8- en 2.0-liter hybride, 2.0-liter AWD-i hybride en 2.0-liter plug-in hybride aandrijving om dagelijks elektrisch te rijden
  • Meer gerecyclede materialen, gewichtsbesparing en nieuwe productieprocessen om CO2-uitstoot te verminderen

De nieuwe Toyota C-HR combineert een opvallende styling, een aantrekkelijk rijgedrag en toonaangevende efficiëntie, gericht op de hoge verwachtingen van Europese klanten ten aanzien van kwaliteit en duurzaamheid. De auto, die gebaseerd is op het idee van een ‘conceptcar die werkelijkheid wordt’, zet de traditie van Toyota voort door opnieuw een gedurfde stap voorwaarts te zetten.

Met bijna 25.000 verkochte exemplaren in België en meer dan 840.000 in Europa sinds de introductie in 2017 was de oorspronkelijke Toyota C-HR een baanbrekend model voor Toyota. Het was een radicale toevoeging aan een zeer concurrerende markt en hielp de publieke perceptie van Toyota in Europa te veranderen door een sterke emotionele dimensie aan het merk toe te voegen. De gloednieuwe, volgende generatie van de Toyota C-HR tilt de uitmuntende kwaliteit en status van zijn voorganger naar een hoger niveau.

De nieuwe C-HR versterkt ook Toyota’s toewijding aan Europa: het model werd ontworpen in Zaventem, België, met de verwachtingen van Europese klanten in het achterhoofd. Het wordt volledig in Europa gebouwd, inclusief de assemblage van de batterijen.

Naast zijn toonaangevende efficiëntie op de weg beperkt de nieuwe Toyota C-HR zijn milieueffect nog verder door het gebruik van nieuwe gerecyclede en diervrije materialen en geavanceerde technologieën om het voertuiggewicht te verlagen en de CO2-uitstoot tijdens de productie te reduceren.

Ontwikkeld in België

De Toyota C-HR heeft een Belgisch tintje: het nieuwe model werd van top tot teen ontwikkeld in het R&D-centrum van Toyota Motor Europe in Zaventem. De ontwikkeling nam zo’n 32 maanden in beslag, en tijdens piekmomenten werkten tot 300 ingenieurs tegelijkertijd aan het project.

Wim Iterbeke, Project Leader Toyota C-HR van Toyota Motor Europe: “Het project rond de volgende generatie van de Toyota C-HR is weer een stap in de groei en erkenning van de mogelijkheden van Toyota Motor Europe R&D om nieuwe autos in België te ontwikkelen.

Het is de logische evolutie van een reis die meer dan 20 jaar geleden begon. Dankzij nauwe samenwerking met het hoofdkantoor van Toyota Motor Corporation in Japan bij een aantal opeenvolgende projecten voor belangrijke Europese modellen werden de lokale ontwikkelingscapaciteit en -verantwoordelijkheid geleidelijk uitgebreid in België. In de loop der jaren heeft Toyota ook veel geïnvesteerd in het R&D-centrum in Zaventem, waardoor state-of-the-art technieken en faciliteiten konden worden ontwikkeld.

Ondanks de beperkingen als gevolg van de pandemie verliep het ontwikkelingsproject voor de nieuwe Toyota C-HR volgens het strikte tijdschema en de projectdoelstellingen dankzij de flexibiliteit en vindingrijkheid van het personeel en de organisatie in Zaventem.”

De nieuwe Toyota C-HR wordt ook uitsluitend in Europa gebouwd, inclusief de assemblage van de batterijen.

Wendbare en responsieve prestaties

  • 4 geëlektrificeerde aandrijflijnen Hybrid 140, Hybrid 200, Hybrid 200 AWD-i en Plug-in Hybrid 220 die optimaal aansluiten bij de voorkeuren van Europese automobilisten
  • Vijfde generatie hybride technologie van Toyota zorgt voor meer vermogen, lagere emissies en een betere acceleratie
  • Hoogstaand akoestisch comfort dankzij geoptimaliseerde aerodynamica, lagere motortoerentallen op de autosnelweg en oplossingen voor trillingsdemping

Toyota’s geëlektrificeerde aandrijflijnen, de beste in hun klasse, gaan samen met een optimaal rijgedrag, een verbeterd rijcomfort en betere remmen voor een krachtigere, aantrekkelijkere en leukere rijervaring.

  • Aandrijflijnen

De Toyota C-HR biedt keuze uit vier geëlektrificeerde aandrijflijnen, waarmee Toyota zijn inclusieve weg naar CO2-neutraliteit via meerdere technologieën benadrukt. Toyota is van mening dat klanten verschillende opties voor betaalbare en praktische voertuigen nodig hebben om het tempo van de CO2-reductie nu te versnellen en een succesvolle overgang naar emissievrije mobiliteit in de toekomst te garanderen. De nieuwe Toyota C-HR-serie bestaat uit de Hybrid 140, Hybrid 200 en Hybrid 200 AWD-i en de Plug-in Hybrid 220.

De Hybrid 140 heeft een ultrazuinige 1.8-liter motor met 140 DIN-pk. Voor een nog sensationelere rijervaring is er de krachtige en zuinige Hybrid 200 met een 2.0-liter motor die 197 DIN-pk en 190 Nm koppel levert.

De Hybrid 200 AWD-i voegt vierwielaandrijving aan de serie toe voor meer vertrouwen. De compacte elektromotor-generator met een hoog koppel op de achteras heeft meer vermogen en koppel gekregen. Bij verschillende snelheden en wegomstandigheden zorgt de elektromotor-generator voor een betere tractie en stabiliteit bij het wegrijden, nauwkeuriger bochtenwerk en meer vertrouwen bij het rijden op gladde oppervlakken.

Alle aandrijflijnen zijn aangepast aan de voorkeuren van Europese automobilisten, waarbij gebruik is gemaakt van realtime gegevens van automobilisten in heel Europa. De gasrespons is geoptimaliseerd voor een directer en constanter accceleratiegevoel door de gevoeligheid van de pedaalinput zorgvuldig te herkalibreren, zodat het pedaal gemakkelijk te bedienen is en toch zeer snel reageert. Op glooiende wegen past de nieuwe Adaptive Hill Control Logic de acceleratie aan de hellingsgraad aan voor een natuurlijkere en moeiteloze rijervaring. Voor een stillere rit zijn de motortoerentallen op de autosnelweg met 500 tpm verlaagd. Geholpen door de geoptimaliseerde aerodynamica, trillingsdemping en geluidsisolatie biedt de nieuwe Toyota C-HR daarmee het beste akoestische comfort in zijn klasse.

Alle hybride elektrische versies profiteren van nieuw ontworpen componenten voor betere prestaties, meer efficiëntie en een lager gewicht. De nieuwe krachtige lithium-ion batterij, die onder de achterbank is geplaatst, is compacter en weegt 1,5 kg minder dan zijn voorganger, maar levert 14% meer vermogen. De nieuw ontwikkelde Power Control Unit draagt bij aan de brandstofefficiëntie door een betere koeling en lagere elektrische verliezen en werkt op een hogere frequentie om het geluidsniveau in de auto te verlagen. De nieuwe transaxle is 15% lichter dankzij het gebruik van nieuwe materialen en levert tegelijkertijd tot 24 kW of 33 DIN-pk meer vermogen, afhankelijk van de aandrijflijn.

De Plug-in Hybrid 220 is gebaseerd op een 2.0-liter motor en biedt door zijn hybride genen de beste rijervaring in zijn klasse. Deze biedt de levendige prestaties en het soepele rijgedrag van een echte EV voor dagelijkse ritten, met een volledig elektrische actieradius tot 66 km (gecombineerde WLTP-cyclus), plus de toonaangevende efficiëntie en prestaties van een hybride elektrische auto voor langere ritten, wanneer meer flexibiliteit vereist is.

Naast het toegenomen vermogen en de snellere acceleratierespons zijn ook de remprestaties verbeterd. Nieuwe 16-inch remklauwen en remschijven met dubbele zuiger en ingebouwde elektrische parkeerrem zijn toegepast op de Hybrid 140 en Hybrid 200, terwijl de Hybrid 200 AWD-i en Plug-in Hybrid 220 profiteren van 17-inch remklauwen en remschijven. De nieuwste stabiliteitscontrolesystemen en een nieuw ontworpen rempedaal verbeteren de bediening voor een natuurlijker remgevoel.

  • Chassis en ophanging

De vernieuwde Toyota New Generation Architecture (TNGA) zorgt voor een hogere torsiestijfheid in de hele carrosserie en is tegelijkertijd lichter dankzij het intelligente gebruik van materialen. De nieuwe Toyota C-HR bouwt voort op de aantrekkelijke rijeigenschappen van het oorspronkelijke model met een nieuw ontworpen ophanging die stijver en lichter is.

De vorm van de MacPherson-veerpoot aan de voorkant is gewijzigd voor meer stijfheid en sterkte, terwijl de multi-link achterwielophanging TNGA-componenten met een hogere sterkte bevat.

Als wereldwijde primeur in een Toyota wordt FSC-technologie (frequentiegevoelige controle) toegepast om het rijgedrag en comfort te verbeteren. Het hydromechanische systeem, dat op de Toyota C-HR Plug-in Hybrid en GR SPORT Premiere Edition aanwezig is, verhoogt de dempingskracht bij lage frequenties voor een superieure controle over de carrosserie bij rol- en helbewegingen en voor een betere controle in bochten. Een lagere demping bij hoge frequenties verbetert het rijcomfort nog verder.

Sensuele stijl

  • Samengebald ontwerp met 35 mm breder postuur op grotere wielen tot 20 inch
  • Hamerkopvormige voorkant met Full LED-koplampen, terwijl de modelnaam in de Full LED-achterlichten is geïntegreerd en in de nieuwe welkomstsequentie wordt gebruikt
  • Stijlvol en harmonieus interieur met eersteklas materialen, optioneel glazen panoramadak en meer opbergruimte

De nieuwe Toyota C-HR is ontworpen om op te vallen door zijn dynamische styling met diamantvormige karakterlijnen, die het coupésilhouet versterken voor een markante, gedurfde uitstraling.

  • Exterieurontwerp

Het opvallende design van de nieuwe Toyota C-HR is trouw aan de styling van het Prologue-model dat eind 2022 werd onthuld. In lijn met het idee van een ‘conceptcar voor op de weg’ heeft de nieuwe Toyota C-HR hoogwaardige kenmerken, zoals verzonken deurgrepen, een primeur voor Toyota. De ongelooflijke aandacht voor details wordt benadrukt door de innovatieve productie, waardoor de rand van de achterklep direct aansluit op de randloze achterlichten voor een strakker, ultramodern exterieur. De beter sluitende portieren en perfect geïntegreerde technologieën, zoals de camera’s, radar en koplampsproeiers, zorgen voor een naadloos uiterlijk met strakke, stijlvolle lijnen op alle oppervlakken.

Het nieuwe model is 35 mm breder dan zijn voorganger en heeft daardoor een breder postuur, dat verder wordt aangevuld door nieuwe, grotere lichtmetalen wielen − tot maar liefst 20 inch − en een 25 mm kortere overhang aan de voorkant. Het resultaat is een samengebalde vorm, die er vanuit elke hoek evenwichtig en dynamisch uitziet.

Aan de voorkant zijn de 3D-architectuur en de hamerkopvorm aangepast met spectaculaire Full LED-koplampen, die samen met de richtingaanwijzers in een opvallend pijlvormig ontwerp zijn geïntegreerd.

Standaard en als primeur in de markt wordt de modelnaam, die direct in het Full LED-achterlicht is geïntegreerd, verlicht tijdens een dynamische welkomst- en afscheidssequentie als onderdeel van de stijlvolle en indrukwekkende achterkant van de auto.

De doorontwikkelde aerodynamica zorgt voor een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,318. Dit wordt bereikt door een kleiner frontaal oppervlak en een vergaande verfijning van de carrosserievorm, inclusief de bodemplaat, om de luchtstroom te optimaliseren. Er is aandacht besteed aan elk detail. Zo is de achterruitenwisser verwijderd om de aerodynamische prestaties te verbeteren en windgeruis te verminderen. Het zicht lijdt hier echter niet onder, omdat waterdruppels van de schuine achterruit kunnen afglijden.

Er zijn een aantal stijlvolle exterieurkleuren verkrijgbaar, waaronder de nieuwe kenmerkende kleuren Sulphur en Precious Silver, die exclusief worden aangeboden voor de modellen in het eerste jaar van introductie. Deze zijn optioneel voorzien van ‘bi-tone+’, dat verdergaat dan de bi-tone kleurstelling door het contrasterende zwart door te trekken naar de achterkant van de auto, inclusief de achterspatborden.

  • Interieur

In het interieur is de befaamde zintuiglijke kwaliteit van de Toyota C-HR verder verbeterd door een uitgebreide upgrade van de materialen in combinatie met nieuwe hoogwaardige details om een uitzonderlijke, harmonieuze interieurervaring te bieden.

Het vleugelvormige dashboard bestaat uit een plat, horizontaal instrumentenpaneel, dat perfect aansluit bij de portielpanelen en middenconsole om de inzittenden te omhullen en een sfeervolle, uitnodigende ruimte te creëren. Het 8- of 12,3-inch multimediadisplay met touchscreen gaat er naadloos in op, terwijl bepaalde uitvoeringen zijn voorzien van een op maat gemaakte metalen JBL-luidspreker met fade-effect en superieure geluidskwaliteit, een primeur voor Toyota.

In de speciaal op de bestuurder gerichte zone zijn alle bedieningselementen en voertuiginformatie slim geplaatst om de handen aan het stuur en de ogen op de weg te houden. Afhankelijk van de uitvoering omvat deze zone ook een head-up display.

Als het gaat om opberg- en oplaadmogelijkheden, draagt stijl bij aan het gebruiksgemak. Door het platte, vleugelvormige ontwerp kan een extra vak boven het dashboardkastje worden geïntegreerd, waardoor een handige nieuwe opbergmogelijkheid ontstaat. In de middenconsole bevindt zich een plateau dat groot genoeg is voor twee mobiele telefoons. In vergelijking met de vorige Toyota C-HR heeft de nieuwe generatie ook een grotere bagageruimte.

Persoonlijke gebruikerservaring

  • Verbeterd en altijd verbonden Toyota Smart Connect-multimediasysteem met Voice Agent en draadloze smartphoneconnectiviteit
  • Nieuwe 12,3-inch digitale combimeter voor duidelijke informatie, afgestemd op de voorkeur van de bestuurder
  • Nieuwe omgevingsverlichting met 64 kleuren bepaalt de sfeer en verhoogt de veiligheid

De nieuwe Toyota C-HR is ontworpen om een duidelijke, intuïtieve ervaring te bieden voor klanten die verwachten dat hun auto een verlengstuk is van de digitale omgeving waarmee ze zijn verbonden.

De meeste Toyota C-HR-modellen hebben een nieuwe, volledig digitale combimeter van 12,3 inch in het instrumentenpaneel, hoewel in bepaalde markten op sommige instapversies ook een 7-inch kleurendisplay wordt aangeboden. Voor het display zijn vier thema’s − Casual, Smart, Tough of Sporty − en drie aanpasbare wijzerplaatindelingen beschikbaar. Het instellen gaat intuïtief door aanraking van de stuurwielbediening.

Een meer verbonden multimedia-ervaring is mogelijk dankzij Toyota Smart Connect. Dit systeem omvat een ingebouwde Voice Agent, een draadloze smartphoneverbinding via Apple CarPlay of Android Auto en een 8- of 12,3-inch touchscreen, afhankelijk van de uitvoering.

Toyota’s eerste omgevingsverlichting met 64 kleuren creëert een rustgevende sfeer voor de inzittenden en verhoogt bovendien hun veiligheid. De directe en indirecte verlichting, waaronder die van het instrumentenpaneel, verandert elk uur, van heldere tinten in de ochtend tot ontspannen tinten in de avond. Om de stemming van elke rit te weerspiegelen, kan een van de 14 geprogrammeerde thema’s worden geselecteerd. De verlichting loopt ook synchroon met de airconditioning, waarbij warmere kleuren worden gebruikt wanneer het interieur wordt opgewarmd en koelere kleuren wanneer de temperatuur daalt. Ook de veiligheid neemt toe door de omgevingsverlichting, die wordt gebruikt om waarschuwingen van het Safe Exit Assist- en het Proactive Driving Assist-systeem visueel te benadrukken.

De MyT-app biedt een aantal praktische functies, waaronder een digitale sleutel om de nieuwe Toyota C-HR gemakkelijk te ontgrendelen en starten via een smartphone, zonder dat de bestuurder een fysieke sleutel bij zich hoeft te hebben. De digitale sleutel is beschikbaar vanaf januari 2024 en afhankelijk van de uitvoering. Een dataverbinding voor één jaar is daarbij inbegrepen in de aankoopprijs van de auto. MyT bevat andere handige functies, zoals de mogelijkheid om de airconditioning te activeren om de auto te verwarmen of te koelen voordat de reis begint.

Voor nog meer gemak kan de bestuurder met de automatische parkeerfunctie, die uniek is in zijn klasse, uitstappen en de auto opdracht geven om automatisch in te parkeren.

Naast een aangenamere sfeer heeft het interieur ook een verbeterde luchtkwaliteit dankzij de nanoeX™ technologie, die microscopisch kleine waterdruppeltjes verspreidt om de lucht te zuiveren, allergenen te verwijderen, geurtjes te verminderen en de hydratatie van de huid te bevorderen.

Veiligheid en rijhulp met Toyota T-Mate

Alle versies van de nieuwe Toyota C-HR zijn standaard uitgerust met Toyota T-Mate, dat de nieuwste generatie systemen voor actieve veiligheid en rijhulp van Toyota Safety Sense omvat.

Toyota T-Mate is de verzamelnaam voor de uiteenlopende systemen die ongevallen helpen voorkomen, bescherming bieden bij een botsing en de bestuurder helpen om manoeuvres uit te voeren, of het nu gaat om parkeren of rijden in het verkeer. De nieuwste generatie van Toyota Safety Sense in de nieuwe Toyota C-HR omvat preventieve veiligheidssystemen met meer functies en een uitgebreidere bewaking van de omgeving van de auto.

De nieuwe Toyota C-HR is ook standaard uitgerust met extra veiligheidssystemen, zoals het Rear Seat Reminder System, dat de bestuurder waarschuwt als een kind of huisdier op de achterbank wordt achtergelaten, en Safe Exit Assist, dat waarschuwt voor van achteren naderende voertuigen of fietsers wanneer een portier wordt geopend.

Een uitgebreid pakket met Lane Change Assist en Front Cross Traffic Alert is optioneel verkrijgbaar. Comfortabeler parkeren is mogelijk via een Panoramic View Monitor en het semi-autonome Advanced Park System, waarmee de bestuurder handsfree of via een smartphone buiten de auto kan inparkeren.

Voor het gemak van de klant worden nieuwe softwareversies en over-the-air upgrades aangeboden via de datacommunicatiemodule van de auto.

Duurzaamheid

De nieuwe Toyota C-HR is een voorloper onder de modellen van Toyota en stelt nieuwe normen voor duurzaamheid, emissiereductie en het gebruik van gerecyclede materialen.

Vergeleken met zijn voorganger bevat de nieuwe generatie twee keer zoveel gerecyclede kunststof, die nu in meer dan 100 verschillende onderdelen zit. Daaronder bevinden zich 19 onderdelen die voor minstens 80% uit gerecycled materiaal bestaan. Naast kunststof interieuronderdelen en vloermatten van gerecycled materiaal is een nieuwe synthetische stoelbekleding gemaakt van gerecyclede plastic flessen, een primeur voor Toyota. Het stuurwiel van de C-HR heeft een synthetische, diervrije bekleding. Deze heeft dezelfde uitstraling als echt leer, vermindert de CO2-voetafdruk en is standaard op alle uitvoeringen.

De CO2-uitstoot tijdens de productie wordt verder verlaagd door een nieuw lakproces voor bumperonderdelen, waarbij een lak op waterbasis wordt gebruikt om het milieu minder te belasten. In dit geautomatiseerde proces wordt in totaal ook minder materiaal gebruikt. In zeven onderdelen wordt de lak volledig weggelaten (bij de vorige generatie waren dat er nog drie) door een bredere toepassing van in-mould kleurtechnologie, waarbij de kleur direct tijdens het spuitgieten wordt aangebracht. Dit zorgt voor een glanzende afwerking en een 50% lagere CO2-uitstoot in vergelijking met lakken.

Als Europese primeur is hogesterktestaal van 2000MPa in de B-stijlen van de nieuwe Toyota C-H verwerkt. De torsiestijfheid blijft daardoor zeer hoog, terwijl het gewicht van de componenten met 3,5 kg wordt verlaagd en puntlassen overbodig wordt. Dit is goed voor een CO2-reductie van 10% tijdens het productieproces.

Première-edities

Voor de introductie omvat de nieuwe Toyota C-HR-serie de exclusieve GR SPORT Premiere Edition en High Premiere Edition met de hoogste uitrustings- en stylingniveaus. Beide worden standaard geleverd met de opvallende nieuwe ‘bi-tone+’ kleurstelling.

De imposante 20-inch wielen van de GR SPORT Premiere Edition zijn uitgerust met FSC-schokdempertechnologie voor een optimaal rijgedrag dat aan de wegomstandigheden is aangepast. Naast de Precious Silver-lak zijn er opvallende GR-details, zoals een grille met G-maaspatroon, GR-embleem, sportieve voorstoelen met GR-logo in reliëf en Liquid Black-inzetstukken op de middenconsole. Een head-up display en hoogwaardig JBL-audiosysteem zijn ook inbegrepen.

De High Premiere Edition valt op door de gewaagde kleur Sulphur, die terugkomt in de contrasterende Sulphur-stiksels op de lederen stoelen in het interieur. Het gevoel van luxe wordt verder versterkt door het glazen panoramadak, terwijl een head-up display ook standaard is.

De Toyota C-HR is beschikbaar vanaf eind november.

Persbericht in PDF

PDF - 1.9 Mb

Prijslijst

PDF - 803 Kb

Technische fiche

PDF - 190 Kb

Uitrusting

PDF - 169 Kb

Ellen De Wilde

PR Manager Toyota & Lexus BeLux

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Toyota Belgium NV/SA