NIEUWE TOYOTA HILUX - EEN KRACHTIGERE MOTOR VOOR EEN OPVALLEND ONTWERP

NIEUWE TOYOTA HILUX - EEN KRACHTIGERE MOTOR VOOR EEN OPVALLEND ONTWERP

 

  • Nieuwe 204 DIN-pk 500Nm 2.8 liter aandrijflijn
  • Robuust ladderchassis met verbeterde prestaties op verharde en onverharde wegen
  • Opvallend nieuw ontwerp en verbeterde boordinstrumenten en multimediatechnologie
  • Nieuw topmodel in Invincible-uitvoering voor vrijetijdsgebruik

INLEIDING

De nieuwe 2020 Hilux combineert een opvallend nieuw ontwerp, een aanvullende, krachtige 2.8-liter aandrijflijn en verbeterde prestaties op verharde en onverharde wegen met meer comfort, een vernieuwde uitrusting en een groter aantal uitvoeringen gericht op de groeiende Europese markt voor dubbel en vrijetijdsgebruik.

Het segment pick-ups groeit gestaag in Europa. Van 154.000 voertuigverkopen in 2015 zal bij een verwachte segmentgroei van ongeveer 35% de jaarlijkse verkoop van pick-ups stijgen tot 208.000 stuks in 2023. Een groot deel van deze groei kan worden verklaard door de toenemende belangstelling voor de pick-up als een voertuig voor dubbel gebruik, zowel voor de zakelijke markt als voor de vrijetijdsmarkt.

Toyota's nieuwe Invincible-uitvoering biedt klanten een aparte styling en een premium uitrusting die geschikt is voor een op recreatie gerichte klantenkring, zonder dat dit ten koste gaat van de stevigheid, robuustheid en legendarische kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid die Hilux tot 's werelds favoriete pick-up hebben gemaakt.

Sinds de eerste lancering in 1968 heeft de onstuitbare Hilux zijn onoverwinnelijkheid keer op keer bewezen door de verovering van de Noordpool, de IJslandse vulkanen en het Antarctische continent, en het behalen van podiumplaatsen in de Dakar Rally in 2019.

De nieuwe Hilux Invincible met dubbele cabine is 5325 mm lang, 1900 mm breed, 1815 mm hoog en daarmee 5 mm korter en 45 mm breder dan zijn voorganger.  En met een laadbaklengte tussen 1525 en 2315 mm, afhankelijk van het formaat van de cabine, is het laadvermogen van 1 ton en het trekvermogen van 3,5 ton van de nieuwe Hilux nu uitgebreid naar alle vierwielaangedreven carrosserietypes - enkele cabine, extra cabine en dubbele cabine.

AANDRIJFLIJNEN
•    Nieuwe, krachtigere 204 DIN-pk 500 Nm 2.8 liter aandrijflijn voor de meest veeleisende professionele en vrijetijdsgebruikers van Hilux
•    Verbeterde zestrapsautomaat met uitgebreid vergrendelbereik

De beschikbare aandrijflijnen van de Hilux zijn uitgebreid met een nieuwe, krachtigere 2.8-liter dieselmotor met 204 DIN-pk 500Nm, waarmee de pick-up van Toyota uiterst concurrerende prestaties neerzet in zijn segment.

De nieuwe 2.8-liter aandrijflijn is gericht op de meest veeleisende klanten, die de Hilux willen inzetten voor professioneel of vrijetijdsgebruik. De auto is leverbaar in de carrosserievormen met extra en dubbele cabine, met een keuze uit handgeschakelde of automatische 6-versnellingsbakken die zijn gekoppeld aan een vierwielaandrijving en standaard uitgerust met Stop & Start.

De 2.4-liter unit is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak en is verkrijgbaar in een enkele, extra of dubbele cabine met een keuze uit 2- of 4-wielaandrijving. Hij is ook verkrijgbaar met een automatische 6-versnellingsbak in de uitvoeringen extra en dubbele cabine met vierwielaandrijving.

De 6-versnellingsbak is ook opgewaardeerd. Deze is nu voorzien van een vergrendelbereik die is uitgebreid in de 4e, 5e en 6e versnelling. De vroegere vergrendeling verbetert de reactie van de auto op het gaspedaal voor een directer gevoel van acceleratie.

2.8 Liter dieselmotor

De nieuwe, Euro 6d-conforme, DOHC, 16 kleppen, 2755 cc dieselmotor genereert 150 kW/ 204 DIN-pk bij 3400 tpm en, met automatische transmissie, 500 Nm koppel tussen 1600 en 2800 tpm. Het maximale koppel voor de versies met handgeschakelde versnellingsbakken is 420 Nm tussen 1400 en 3400 tpm. 

Deze nieuwe motor met automatische versnellingsbak versnelt de Hilux van 0-100 km/u in slechts 10,7 seconden (2,1 seconde sneller dan de bestaande 2.4 liter motor), heeft een gemiddeld brandstofverbruik van 9,5 l/100 km* en een CO2-uitstoot van 250 g/km*.

Hij is uitgerust met een common rail brandstofinjectiesysteem, een variabele turbocompressor met straalbuis en een watergekoelde intercooler. De maatregelen voor de beperking van uitlaatemissies bestaan uit een dieseloxidatiekatalysator (DOC), een dieseldeeltjesfilter (DPF), selectieve katalytische reductie (SCR) en extra ureuminjectie.

De combinatie van talrijke functies zorgt voor een maximaal vermogen en een maximale brandstofefficiëntie: 

De vorm van het cilinderblok en de koelmantel, de structuur van de oppervlaktebeklede cilinderkoppakking, het uitlaatspruitstuk en de pakkingsmaterialen, en de koelventilator en ventilatorkoppeling zijn allemaal geoptimaliseerd. De hieruit voortvloeiende verbeteringen in stevigheid, koeling en afdichting dragen allemaal bij aan een hoger vermogen.

Er is bovendien een nieuw ontwikkelde heavy-duty turbolader geïnstalleerd. De grootte van de waaier en de turbinewielen is vergroot - van 48 naar 58 mm voor de eerste, en van 41,5 naar 52 mm voor de tweede - waardoor het drukluchtvolume wordt verhoogd.

Een kogellager vermindert de wrijving en vergemakkelijkt het draaien van de turbo op een hogere snelheid. Een nieuw ontwikkeld schoepenmechanisme met variabele verstuiver maakt het mogelijk om de uitlaatgassen bij hogere temperaturen te onderdrukken en tegelijkertijd de vervorming, verslechtering en oxidatie van de warmte te onderdrukken en zo de betrouwbaarheid te verhogen.

Dankzij deze maatregelen kan de nieuwe turbocompressor zowel een hoog rendement als een hoger brandstofverbruik realiseren.

De nieuwe motor is uitgerust met een elektronisch aangestuurd common-rail-injectiesysteem met een maximale brandstofdruk van 250 MPa, dat een hoog vermogen combineert met een laag brandstofverbruik. 

Door het naleven van de nieuwe Euro 6d-emissienormen worden de koelprestaties van de watergekoelde intercooler verbeterd en wordt een bijdrage geleverd aan de verbetering van het vermogen en de brandstofefficiëntie.

Er zijn verder verschillende maatregelen genomen om de brandstofefficiëntie van de nieuwe 2.8-liter dieselmotor te verbeteren:

De vorm van de verbrandingskamer en de zuigers en zuigerveren zijn geoptimaliseerd. Aan het buitenoppervlak van de zuigerveren is een coating van diamantachtige koolstof (DLC) toegevoegd om de wrijving te verminderen en de stroom van het verbrandingsgas is vertraagd om de koelverliezen te beperken.

Er is gekozen voor een tweetraps oliepomp die de oliedruk optimaal kan schakelen, waardoor de aandrijfkracht van de oliepomp bij koude of lichte belasting van de motor en de wrijving die wordt veroorzaakt door het vroegtijdig opwarmen van de zuiger wordt verminderd.

De vorm van het EGR-onderdeel van het inlaatspruitstuk is geoptimaliseerd, waardoor de verschillen in EGR-gassen worden onderdrukt, en de regelklep voor wervelende beweging is stopgezet, waardoor het aanzuigrendement wordt verbeterd.

Bovendien wordt de gasstroom van de turbocompressor naar de katalysator gecontroleerd en is de capaciteit van het ureumselectieve katalytische reductiesysteem (SCR) vergroot. Er is ook een PM-sensor toegevoegd en een watergekoelde intercooler geïnstalleerd. Kortom, alle maatregelen die nodig zijn om aan de Euro 6d-emissienormen te voldoen zijn gerealiseerd. 

Tot slot zijn het verbeteren van de geluids- en trillingsprestaties (NV), de vorm van het EGR-gedeelte van het inlaatspruitstuk en de isolator van de katalysator beide geoptimaliseerd, wat de rust van de motor ten goede komt.
2.4 Liter dieselmotor

Toyota's beproefde, DOHC, 16 kleppen, 2393 cc dieselmotor genereert 110 kW/ 150 DIN pk bij 3400 tpm en 400 Nm koppel tussen 1600 en 2000 tpm. Deze motor, gekoppeld aan een automatische versnellingsbak, versnelt de Hilux van 0-100 km/u in 12,8 seconden en levert een gemiddeld brandstofverbruik van 9,3 l/100* km en een CO2-uitstoot van 245 g/km*.

De motor voldoet aan de Euro 6d-norm en is uitgerust met een common rail brandstofinjectiesysteem, een variabele turbocompressor met straalbuis en een watergekoelde intercooler. De maatregelen voor de beperking van uitlaatemissies bestaat uit een dieseloxidatiekatalysator (DOC), een dieseldeeltjesfilter (DPF), selectieve katalytische reductie (SCR) en extra ureuminjectie.

Bovendien is de vorm van de verbrandingskamer en de zuigers en zuigerveren geoptimaliseerd. Aan het buitenoppervlak van de zuigerveren is een coating van diamantachtige koolstof (DLC) toegevoegd om de wrijving te verminderen en de stroom van het verbrandingsgas is vertraagd om de koelverliezen te beperken.

Tot slot is er gekozen voor een tweetraps oliepomp die de oliedruk optimaal kan schakelen, waardoor de aandrijfkracht van de oliepomp bij koude of lichte belasting van de motor en de wrijving die wordt veroorzaakt door het vroegtijdig opwarmen van de zuiger wordt verminderd.



RIJDYNAMIEK

•    Het ladderchassis combineert een uitstekende duurzaamheid met de torsiestijfheid die nodig is in de meest extreme off-road omstandigheden
•    Verbeterd comfort op de weg en betere rijeigenschappen met herziene vering en stuurbekrachtiging
•    Verbeterde off-road prestaties met een nieuwe automatische sperdifferentieel, lager motortoerental bij stationair toerental voor meer controle voor de bestuurder, vernieuwd VSC systeem, verbeterde gaspedaalreactie, speciale Variable Flow Control (VFC) voor aangepaste stuurkracht en nieuwe stuurhoekmonitor. 

Het technische doel van de nieuwe Hilux was om de legendarische off-road capaciteiten te behouden en tegelijkertijd het comfort op de weg te verbeteren. 
De Hilux is een van de weinige voertuigen in zijn klasse die trouw blijft aan zijn body-on-frame-architectuur, zelfs in de meest extreme off-road omstandigheden. Het ladderchassis combineert een uitstekende duurzaamheid met de torsiestijfheid die nodig is om zelfs de zwaarste verdraaiingskrachten te kunnen weerstaan.

On-Road 
Het comfort en rijgedrag van de nieuwe Hilux zijn vooruitgegaan door verbeteringen in de ophanging en stuurbekrachtiging. De vering profiteert van de afstelling van de voor- en achterschokdempers en biedt zowel een verbeterd rijcomfort als een superieure stuurrespons. 

De robuuste, duurzame bladveer en achterwielophanging met dubbele schokdemper is herzien om de off-road wieluitslagmogelijkheden, die we van een robuust vierwielaangedreven werkpaard kunnen verwachten, te combineren met SUV-achtig rijcomfort en rijstabiliteit.

Een verbeterd bladveerontwerp heeft een contactpunt met het hoofdblad dat met ongeveer 6% is verlengd, een verticale veerconstante die is gereduceerd door het toevoegen van een spleet, en een geoptimaliseerde bus. Daarnaast is op de achterste beugelbus zelfsmerend rubber aangebracht, waardoor de wrijving wordt verminderd en de veringsslag makkelijker wordt. Al deze maatregelen zorgen voor een soepelere rit met een dempend effect van hobbels en kuilen.

Bovendien is de zijdelingse stevigheid verhoogd door de toevoeging van een horizontale flens, die de stuurrespons bij het nemen van bochten of het veranderen van rijstrook verbetert.

De Variabele flow control stuurbekrachtiging verbetert zowel het stuurgevoel als het brandstofverbruik. Het biedt een lichtere besturing bij lage snelheden voor een betere wendbaarheid van het voertuig en meer gewicht bij hogere snelheden voor meer vertrouwen en controle.

Het systeem gaat in de stand-bymodus wanneer het voertuig niet wordt bestuurd - bijvoorbeeld wanneer er rechtdoor wordt gereden. Hierdoor wordt het verbruik van de stuurbekrachtigingspomp verlaagd, wat bijdraagt aan een efficiënter brandstofverbruik.

Off-Road

De bekende ongeëvenaarde off-road reputatie van de 4x4 Hilux is verder verbeterd door de toevoeging van een nieuwe elektronische functie (die in 2WD-modus kan worden geactiveerd) die het effect van een mechanisch sperdifferentieel nabootst voor een betere tractie op oppervlakken met weinig grip in de 2-wielaandrijfmodus (alleen beschikbaar op 4WD-modellen); het verlagen van het motortoerental bij stationair toerental van 850 tot 680 tpm en een afgestemde gasrespons voor een betere controle door de bestuurder; een bijgewerkt VSC-systeem; een speciale Variable Flow Control (VFC) voor de juiste stuurkracht, en een nieuwe stuurhoekmonitor. 
De Hilux versterkt zijn reputatie op alle gebieden en beschikt over een minimale bodemvrijheid van 310 mm op dubbele cabines, een belangrijke naderings- en vertrekhoek van respectievelijk 29 en 26 graden en de mogelijkheid om door een diepte van max. 700 mm te rijden.


ONTWERP EN BOORDTECHNOLOGIE

•    Opvallend nieuw ontwerp voor meer prestige en road presence
•    Verbeterde boordinstrumenten met een nieuw, 8-inch infotainmentscherm
•    Opgewaardeerde multimediatechnologie met snellere software en schermrespons
•    Apple CarPlay en Android Auto voor smartphone-integratie

De voorkant van de nieuwe 2020 Hilux is volledig opnieuw ontworpen met een nieuwe stoere en krachtige driedimensionale grille en voorbumper, die de road presence en het markante postuur van de pick-up aanzienlijk vergroten en zijn sterke, robuuste en onbevreesde karakter benadrukken.

De opvallende nieuwe exterieurstyling wordt verder versterkt door nieuwe LED-koplampen en -achterlichten, nieuwe zwarte, gepolijste 18-inch lichtmetalen velgen en de toevoeging van één nieuwe exterieurkleur, Bronze metallic.

In het vernieuwde interieur bevinden zich een nieuwe combimeter voor de bestuurder en een nieuw, in de middenconsole gemonteerd 8-inch infotainmentscherm, dat met mechanische druk- en draaiknoppen werkt voor een betere bediening onder alle rijomstandigheden. Het verbeterde multimediasysteem, waarvan de software en het scherm sneller reageren, omvat zowel Apple CarPlay® als Android Auto™ voor smartphone-integratie.

De uitgebreide uitrusting omvat Smart Entry met startfunctie, satellietnavigatie, automatische airconditioning, parkeersensoren voor en achter, en een JBL Premium Sound-systeem met negen luidsprekers, een 8-kanaals versterker van 800 W en CLARi-Fi-technologie.


INVINCIBLE-UITVOERING EN ACCESSOIRES

•    Invincible als topmodel voor vrijetijdsgebruik
•    De robuuste en verfijnde styling van het exterieur zorgt voor een duidelijk onderscheid met de rest van het Hilux assortiment.
•    Specifieke details van het interieur en een exclusief Smart Entry-systeem
•    300 accessoires en een keuze uit 10 laadbakbedekkingen stellen klanten in staat om hun voertuigen aan te passen aan hun eigen werk- of vrijetijdsbehoeften

Invincible-uitvoering

Het topmodel van de nieuwe 2020 Hilux-serie, de Invincible-uitvoering leverbaar met extra of dubbele cabine en is bestemd voor vrijetijdsgebruik door mensen die alle gemakken en diverse mogelijkheden van een pick-up willen combineren met een avontuurlijkere, verfijndere styling en de hoogste uitrustingsniveaus.

Het exterieurontwerp van de Invincible-uitvoering heeft een meer robuuste en verfijnde styling die een duidelijk onderscheid maakt met de Standard, Mid en High grade-modellen die het Hilux-assortiment aanvullen.

Aan de voorkant behoudt het gedurfde, driedimensionale trapeziumvormige roosterontwerp het stoere pick-up imago van Toyota, maar is hier stilistisch geïntegreerd door technische, eersteklas elementen met een in elkaar grijpende carterbeschermingsplaat voor een frisse, krachtige en verfijnde look. 
De sterke C-klemhoekarchitectuur bevat Invincible-exclusieve mistlampbehuizingen, waardoor de visuele breedte wordt gemaximaliseerd, terwijl de hoge horizontale as zorgt voor een gevoel van krachtig vermogen.

Verder versterken de exclusieve Invincible-stylingdetails van het exterieur het stoere, avontuurlijke imago van het voertuig. Ze omvatten voor- en achterspatborden, buitenspiegels en handgrepen, zwarte tinten op machinaal gesneden lichtmetalen wielen en een op maat gemaakte achterklep.
In het interieur van de Invincible zijn de specificaties van de High-range uitgebreid met een exclusieve combimeter voor de bestuurder, zwart metallic en zwart chromen bekledingsaccenten, 'helder blauwe' verlichting van de voor- en achterportieren (op de dubbele cabine), geperforeerde lederen stoelen en zelfs een exclusief Smart Entry-systeem.

Accessoires

De exclusiviteit van de nieuwe Hilux wordt versterkt door een lijst met ongeveer 300 accessoires en een keuze uit 10 laadbakbedekkingen die klanten in staat stelt om hun voertuigen verder af te stemmen op hun eigen werk- of vrijetijdsbehoeften. 

Deze uitgebreide selectie van accessoires bestaat uit een carterbeschermingsplaat, of een complete frontbeschermer, dorpellijsten, spatborden, lichtmetalen wielen, buisvormige of platte zijtreden, of roestvrijstalen zijbalken met geïntegreerde treden, en een sports-bar van kunsthars of roestvrijstalen roll bar.

De accessoires voor de laadbak bestaan uit een bedliner, een selectie van harde laadvloerbeschermingen of handmatige en elektrische aluminium roldeksels, vergrendeling van de achterklep en een 12V-voeding voor het dek.

De verkoop van de nieuwe Hilux startte al in juli in Oost-Europa en ook vanaf oktober in West-Europa. 

*WLTP-cyclus, in afwachting van definitieve homologatie.
Houd er rekening mee dat de waarden lager of hoger kunnen zijn, afhankelijk van de carrosserie, de kwaliteit en de uitrusting van het voertuig.

 

Contacteer ons
Stephan LESUISSE Press Events Manager, TOYOTA BELGIUM
Stephan LESUISSE Press Events Manager, TOYOTA BELGIUM
Stephan LESUISSE Press Events Manager, TOYOTA BELGIUM
Stephan LESUISSE Press Events Manager, TOYOTA BELGIUM
Over Toyota Belgium NV/SA