Nieuwe Toyota Land Cruiser: een moderne legende, trouw aan zijn roots

  • Nieuwe Land Cruiser biedt de traditionele sterke punten van het model op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid
  • Ontworpen voor de zwaarste omstandigheden en met een krachtig ontwerp dat voortbouwt op de historische styling van de Land Cruiser
  • Nieuw body-on-frame-GA-F-platform binnen Toyota’s New Global Architecture vormt de basis voor een aanzienlijk hogere stijfheid en uitstekende respons, rijgedrag en wegligging op verharde en onverharde wegen
  • Eerste Land Cruiser met elektrische stuurbekrachtiging en een nieuwe ontkoppelbare stabilisatorstang
  • Vernieuwde 2.8-liter turbodieselmotor met nieuwe achttraps automatische transmissie
  • Elektrisch model met mild hybride aandrijving van 48 volt zal eind 2025 zijn opwachting maken

Geschiedenis van de Toyota Land Cruiser

De Land Cruiser werd 73 jaar geleden geboren als de Toyota B, op 1 augustus 1951. Kort daarna toonde hij zijn kracht en capaciteiten door als eerste voertuig met succes naar het zesde station op de berg Fuji te klimmen.

De naam Land Cruiser werd in 1954 voor het eerst gebruikt en nu is het Toyota’s langstlopende productiemodel. Wereldwijd zijn er tot nu toe meer dan 10,4 miljoen* exemplaren in meer dan 170 landen en regio’s verkocht.

Toyota’s missie voor de Land Cruiser blijft om mensen een auto te bieden die hen zelfs in de meest barre omstandigheden veilig naar hun bestemming brengt. De verschillende ervaringen van klanten over de hele wereld zijn van onschatbare waarde gebleken bij het ontwikkelen van de essentiële sterke punten van de Land Cruiser op het gebied van betrouwbaarheid, duurzaamheid en het vermogen om slechte wegen te trotseren. Het succes van de Land Cruiser heeft bovendien de toon gezet voor de kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid die fundamenteel zijn voor alle Toyota-modellen.

Het Land Cruiser-trio: Heavy Duty, Station Wagon en Light Duty

De term ‘Land Cruiser’ dekt duizenden varianten die in de loop der jaren zijn verschenen, maar sinds de jaren 1980 bestaat het aanbod uit drie basistypes: de Heavy Duty, Station Wagon en Light Duty. Deze series voldoen elk aan de prioriteiten van verschillende klanten.

Zoals de naam al aangeeft, is de Heavy Duty trouw aan de geest van het originele model. Deze serie is ontworpen en geconstrueerd voor ultieme stevigheid en eenvoud. De belangrijkste markten voor de zware uitvoering van de Land Cruiser bevinden zich tegenwoordig in Afrika, het Midden-Oosten en de Pacific. Het is symbolisch voor het duurzame karakter van dit model dat de huidige 70-serie al ruim vijf decennia in productie is.

De eerste Station Wagon werd in 1967 geïntroduceerd en betekende een fundamentele verandering in Toyota’s strategie voor de Land Cruiser. Dit was een model dat gericht was op mensen die een auto met vierwielaandrijving voor recreatief gebruik wilden in plaats van voor hun werk en die veel ruimte in het passagiersgedeelte en de laadruimte bood. Door de generaties heen hebben de Land Cruiser-Station Wagons een luxueus profiel gekregen en zijn er geavanceerde technologieën voor veiligheid, comfort en prestaties toegepast. Ze blijven de top van het Land Cruiser-aanbod. Dit model is momenteel niet verkrijgbaar in Europa.

In 1984 maakte de Light Duty haar debuut. De lichte uitvoering van de Land Cruiser − ook bekend als de Land Cruiser Prado − was oorspronkelijk in de eerste plaats ontwikkeld voor de Europese markt, maar volgt het principe van de Station Wagon door een bredere, algemene consumentenmarkt aan te spreken. Hoewel deze serie nog steeds uitstekende terreincapaciteiten − en de klassieke body-on-frame-constructie van de Land Cruiser − heeft, is de Light Duty ook ontworpen voor rijcomfort, stabiliteit en veelzijdigheid als auto voor dagelijks gebruik. De nieuwe Land Cruiser 250 is de nieuwste generatie in de Light Duty categorie.
*Cumulatief totaal van augustus 1951 tot juli 2024.

Ontwerp: een mix van traditie en moderniteit

  • Exterieur

Het ontwerp van de nieuwe Land Cruiser is een duidelijke uitdrukking van de status van het voertuig als een volwaardige terreinwagen die van nature sterk en stabiel is.

De essentiële betrouwbaarheid blijkt uit de vorm en samenstelling van onderdelen die ontworpen zijn om zware omstandigheden aan te kunnen en die bij schade gemakkelijk te vervangen zijn. Er is ook tijdloosheid in de eenvoud van het ontwerp, dat kwaliteit uitstraalt en er niet ouderwets uitziet. Het feit dat de vorm de functie volgt, zorgt voor een gevoel van professionaliteit dat je ook bij professioneel gereedschap van topkwaliteit vindt.

Samen vormen deze elementen een mix van traditie en moderniteit: dit is een Land Cruiser die geworteld is in zijn oorsprong, maar toch aan de hoogste hedendaagse normen voldoet.

Het klassieke Land Cruiser-silhouet verwijst naar de bepalende lijnen van de vroege Land Cruiser-modellen (de Land Cruiser 40- en 70-series zijn duidelijke invloeden) met een sterke horizontale as, een lange motorkap, een rechtopstaande voorruit, een korte overhang voor en kenmerkende trapeziumvormige wielkasten. De verhoudingen zijn ook trouw aan het ontwerpverleden van de Land Cruiser, met een strakke, doosvormige cabine die achter de verticale as van de auto is geplaatst voor meer interieurruimte en comfort. De auto heeft een totale lengte van 4925 mm, een breedte van 1980 mm en een hoogte van 1.935 mm, terwijl de wielbasis 2850 mm bedraagt.

De configuratie en verhoudingen van de elementen aan de voorkant zorgen voor een klassieke Land Cruiser-uitstraling. Functionele onderdelen zijn naar het midden toe gegroepeerd met hoog geplaatste koplampen om schade onder zware rijomstandigheden te voorkomen. De doelgerichtheid wordt verder benadrukt door de terugkeer van het klassieke TOYOTA-logo voor in het midden en achter boven de kentekenplaat. Gebruiksgemak is meegenomen in het ontwerp. Zo zijn de bumperhoeken bij beschadiging eenvoudig te vervangen.

De koplampen hebben een platte, rechthoekige opstelling met drie ledlichten, terwijl de mistlichten vooraan diep in de bumperhoeken zijn verzonken om schade te voorkomen. De voor- en achterhoeken zijn afgeschuind (wat ook de wendbaarheid ten goede komt) en de onderste portierdelen hebben een geschaafd, hol oppervlak.

Het was een ontwerpprioriteit om de bestuurder het beste zicht naar voren en opzij te geven. Dit leidde tot een motorkapvorm met opstaande zijkanten, waardoor de hoeken van de auto beter te situeren zijn, en een verlaagd middendeel, dat het zicht naar voren verbetert en de dode hoek direct voor de auto verkleint. Om het zicht opzij te verbeteren, is de A-stijl in een meer verticale hoek gezet, zijn de spiegels aan de portieren bevestigd en is de taillelijn − een verwijzing naar de klassieke Toyota BJ70 − ongeveer 30 mm verlaagd ten opzichte van het huidige model.

De scherpe, harde en glanzende gebogen oppervlakken van de carrosserie contrasteren met elkaar voor een eenvoudige, moderne look met een gevoel van spanning en hoge precisie. Het totale effect is alsof de Land Cruiser uit één stuk puur metaal is gesneden. Het brede postuur van de auto, de uitlopende voor- en achterspatborden en de strakke carrosserievorm benadrukken samen de stabiele prestaties.

Aan de achterkant zijn de lampen weer gegroepeerd in verticaal gestapelde combi-units.

Afhankelijk van de uitvoering heeft de nieuwe Land Cruiser lichtmetalen velgen van 18 of 20 inch met nieuwe ontwerpen. Een groot aantal carrosserieaccessoires, zoals dakrails, zijtreden en een achterklep die open kan, biedt klanten de mogelijkheid om hun auto aan hun wensen aan te passen.

  • Aerodynamische accenten

Het opvallende exterieurontwerp omvat een reeks details om de aerodynamische prestaties van de auto te verbeteren.

Voor de voorwielen zijn spatschermen gemonteerd die de luchtstroom naar de banden verminderen en lucht naar de remschijven leiden om deze te koelen. De spatschermen zijn vervormbaar en zijn dus bestand tegen rijden op onverharde wegen.

Andere maatregelen zijn een verkleining van het niveauverschil tussen de A-stijlen en de regengoten en een nauwkeurige berekening van de inklaphoek en het behuizingsprofiel van de buitenspiegels om turbulentie te onderdrukken. Op de portieren zijn lijsten aangebracht om de luchtstroom langs de zijkant van de auto te corrigeren, terwijl een achterspoiler helpt om de luchtstroom weg te leiden van de achterkant van de auto en de opwaartse kracht te verminderen.

  • Interieurontwerp

Het interieurontwerp heeft een veilige, functionele look die geschikt is voor terreinrijden met de nadruk op duurzaamheid en hoge kwaliteit.

Het instrumentenpaneel en de bovenste portierlijsten hebben krachtige horizontale lijnen, waardoor de plaats van de auto op de weg gemakkelijk te bepalen is onder lastige omstandigheden. Ze zorgen bovendien voor een open cabine met een uitstekend zich naar buiten voor alle inzittenden. De dwarsdoorsnede van het instrumentenpaneel is verlaagd ten opzichte van de voorpassagier, wat het open gevoel versterkt.

De combimeter en het multimediadisplay voor de bestuurder zijn hoog geplaatst voor een goede zichtbaarheid en dankzij de brede console − een kenmerk van de Land Cruiser − zijn de bedieningselementen binnen handbereik voor een snelle en intuïtieve bediening. Het digitale instrumentenpaneel van 12,3 inch bevat meters en gegevens met scherpe beelden die onder alle lichtomstandigheden duidelijk afleesbaar zijn. Het multimediasysteem is toegankelijk via een high-definition touchscreen (12,3 inch). Het pakket omvat cloudnavigatie met actuele verkeersinformatie en de ‘Hey Toyota’-assistent voor spraakbediening van meerdere functies en systemen.

De fysieke vorm en bedieningswijze van de schakelaars zijn gelijkgetrokken − eenvoudige schakelaars of drukknoppen − zodat de bestuurder ze gemakkelijk kan bedienen zonder van het stuur weg te kijken of van houding te veranderen. ​ Professionele rallyrijders zijn geraadpleegd over het ontwerp van de gecombineerde draai- en drukknop die voor onder meer de Multi-Terrain Select-functie wordt gebruikt.

Kniesteunen en gevoerde portierschouders bieden bescherming als het er hard aan toe gaat en de bovenkant van het portierpaneel heeft een afgerond profiel, zodat de bestuurder ruimte heeft om zijn ellebogen vrij te bewegen. Het nieuwe stuurwielontwerp weerspiegelt de solide, stabiele exterieurstyling met brede spaakopeningen om vingerletsel bij een terugslag van het stuurwiel te voorkomen. Het middelste gedeelte bevat het klassieke TOYOTA-logo en links en rechts op de middenspaken bevinden zich functieschakelaars die rationeel zijn georganiseerd.

Het gecoördineerde ontwerp van de bedieningsschakelaars en details, zoals de gekartelde patronen rond de ventilatieroosters en modus-schakelaar en de dikke bekledingsmaterialen in combinatie met touwachtige biezen en sierelementen die eruit zien als machinaal bewerkt metaal, straalt een gevoel van precisie en kwaliteit uit.

Het hele interieur heeft een uniforme uitstraling. De kwaliteit, het gevoel en het uiterlijk van de materialen geven blijk van een sterk karakter. De functionele gebieden zijn vlak en hard, maar de aanrakingspunten zijn zacht en bedekt met een dikke laag voor een gevoel van volume. Er zijn digitale ontwerptechnieken gebruikt om verschillende onderdelen tot één geheel te combineren. Zo zijn de combimeter en het middendisplay in het grote instrumentenpaneel geïntegreerd, zodat er minder segmentatie is.

Een nieuwe, vereenvoudigde vorm van de hemelbekleding vergroot het gevoel van ruimte. Een openschuivend zonnedak of een groot, vast panoramadak boven de stoelen op de tweede rij is als optie verkrijgbaar.

  • Stoelen en bekledingen

De nieuwe Land Cruiser-serie biedt interieurs met zowel vijf als zeven zitplaatsen. De voorstoelen hebben een nieuw ontwerp om stevige ondersteuning te bieden bij het rijden op onverharde wegen en zijn verkrijgbaar met elektrische verstelling. De in acht richtingen elektrisch verstelbare bestuurdersstoel is verkrijgbaar met een (handmatig) uitschuifbaar kussen dat 50 mm extra dijbeensteun biedt. Het ontwerp voorkomt dat tussen het verlengstuk en het hoofdkussen een opening ontstaat, zodat de bestuurder naadloos wordt ondersteund.

De nieuwe voorstoelen hebben dunnere rugleuningen, waardoor de achterpassagiers meer been- en knieruimte hebben, en zijn leverbaar met geïntegreerde verwarming en ventilatie. Dikkere urethaankussens verdelen de druk over een groter lichaamsoppervlak van de inzittende en zijn zo gevormd dat ze de optimale bekkenhoek bevorderen, waardoor het middel en de spieren minder worden belast. Het kussen ligt op een harde onderlaag, een constructie die voorkomt dat de houding van de inzittende inzakt bij het nemen van bochten of wisselen van rijstrook. De zijsteunen steken verder uit en helpen het lichaam op zijn plaats te houden bij horizontale krachten, zoals bij het rijden over ruw terrein.

De zitplaatsen op de tweede rij zijn beschikbaar als 60:40-verdeling en in het model met zeven zitplaatsen bestaat de derde rij uit twee stoelen die handmatig of elektrisch neergeklapt kunnen worden.

Als bekleding is er keuze uit echt of synthetisch leer.

  • Laadruimte

In de nieuwe Land Cruiser met vijf zitplaatsen is de laadruimte met vlakke vloer langer en breder dan in het huidige model; de versie met zeven zitplaatsen heeft een bredere laadruimte, maar de lengte blijft ongewijzigd wanneer de stoelen op de derde rij in gebruik zijn.

In de zevenzitter is er achter de stoelen op de derde rij ruimte voor twee koffers van 55 cm (130 l). Met de stoelen op de derde rij neergeklapt is er ruimte voor drie koffers van 86 cm plus één van 81 cm en één van 69 cm (556 l). In de vijfzitter is de laadruimte iets groter, met plaats voor een koffer van 75 cm in plaats van de koffer van 69 cm (742 l).

De nieuwe Land Cruiser heeft ook standaard een aan de bovenzijde scharnierende achterklep, die de laadruimte beter toegankelijk maakt dankzij de beschikbaarheid van elektrische bediening en een onafhankelijk te openen glazen klep.

Respons, controle en efficiëntie van de aandrijflijn

  • Verbeterde motorrespons en rijeigenschappen

In West-Europa wordt de nieuwe Land Cruiser geïntroduceerd met een vernieuwde 2.8-liter turbodieselmotor, die betere rijeigenschappen en een betere balans tussen brandstofverbruik en prestaties biedt.

De DOHC-viercilinderlijnmotor van 2755 cc met directe injectie en meerkleppensysteem levert maximaal 205 DIN-pk/151 kW bij 3000 tpm en is gekoppeld aan een nieuwe Direct Shift-achttrapsautomaat. Met een maximumkoppel van 500 Nm tussen 1600 en 2800 tpm is deze motor sterk genoeg om lasten tot 3500 kg te trekken.

Afhankelijk van de uitvoering zijn de officiële cijfers voor brandstofverbruik en CO2-uitstoot in de gecombineerde WLTP-cyclus respectievelijk 10,5-10,7 l/100 km en 275-281 g/km.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe motor stond acceleratiecontrole voorop. De prestaties moesten overeenkomen met de bedoelingen van de bestuurder, of die nu op verharde of onverharde wegen, in de stad of op de autosnelweg zou rijden. Het was de bedoeling dat het rijgevoel direct zou zijn, zoals bij een handgeschakelde versnellingsbak. Om gericht te werk te gaan vergaarde het ingenieursteam kennis over de ontwikkeling van de Land Cruiser 300 (model Station Wagon, niet beschikbaar in Europa) en informatie over de kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid van de huidige Land Cruiser. De feedback van klanten over het dagelijkse gebruik van de auto werd ook geanalyseerd.

Dit hielp om de acceleratie en rijeigenschappen te verbeteren, de geluids- en trillingsniveaus te verlagen en de wegligging onder zware omstandigheden te verbeteren. De aandrijflijn is ontworpen voor een lineaire acceleratie met een sterke initiële respons, terwijl de lock-up-functie van de achttrapsautomaat pieken in het motortoerental onderdrukt.

Een aangepaste en efficiëntere turbocompressor is de sleutel tot een verbeterde koppelrespons. Hiervoor is een waaier met compacte schoepen geïntroduceerd en is de diameter van de unit verkleind. Door een nieuwe lay-out van de riem ontstaat ruimte voor de nieuwe elektrische stuurbekrachtiging (zie hieronder) en de toepassing van een dynamo met meer vermogen (200 A) om de behoefte aan extra vermogen van de klant te kunnen ondersteunen.

Maatregelen om de milieuprestaties te verbeteren zijn onder andere een efficiëntere SCR-katalysator en een grotere ureumtank van 17 liter.

  • Nieuwe Direct Shift-achttrapsautomaat

De aandrijflijn omvat een nieuwe achttrapsautomaat die ontworpen is om de rijprestaties en het brandstofverbruik te verbeteren en om stille prestaties te leveren. Dankzij kortere overbrengingsverhoudingen, een nieuwe, compacte koppelomvormer en geoptimaliseerde componenten biedt de transmissie een nauwkeurige lock-up-regeling, ritmisch schakelen en soepel accelereren.

De koppelomvormer heeft een meervoudige lock-up-plaatkoppeling met een groter bereik, wat bijdraagt aan het gevoel van directe aandrijving en het totale brandstofverbruik. De lock-up-regeling kan vanaf lage snelheden geïmplementeerd worden, wat bijdraagt aan de kwaliteit van het rijgevoel.

De unit profiteert ook van een nieuwe dynamische demperstructuur om koppelfluctuaties naar de aandrijfas te verminderen. ​ Zowel de koppelomvormer als de demperstructuur zijn herzien om de afmetingen te verkleinen en gewicht te besparen.

Het compacte en lichte tandwielstelsel is zowel efficiënt als duurzaam. Korte overbrengingsverhoudingen worden gebruikt bij hogere rijsnelheden met constante, kleine veranderingen in het motortoerental bij schakelen in het hoge bereik om voor een ritmisch gevoel te zorgen. De verhouding van de eerste versnelling is verlaagd om de acceleratie bij het wegrijden en de terreinprestaties te verbeteren. De achtste versnelling heeft een hogere verhouding voor stiller cruisen op hoge snelheid bij lagere toerentallen met een lager brandstofverbruik.

De schakelrespons is met 25% verbeterd door het gebruik van een nieuwe lineaire elektromagneet die 29% lichter is dan die in de huidige zestrapsautomaat. Stillere prestaties en brandstofbesparing worden bereikt door een oliepomp met een kleinere diameter.

  • Toekomstig mild hybride systeem van 48 volt

Toyota zal naar verwachting eind 2025 een mild hybride versie van de Land Cruiser in Europa introduceren, die de 2.8-liter dieselmotor met een elektromotor-generator van 48 volt, een compacte lithium-ionbatterij van 48 volt en een start-stopsysteem combineert. Dit verbetert de rijeigenschappen en zorgt voor soepelere, stillere en toch responsievere prestaties, terwijl de auto bestand blijft tegen zware rijomstandigheden.

  • Permanente vierwielaandrijving

De aandrijflijn voor de permanente vierwielaandrijving van de Land Cruiser heeft een herziene aandrijfasstructuur die ontworpen is met het oog op duurzaamheid en stillere prestaties. Er zijn ook wijzigingen aangebracht in de differentiëlen: de middelste eenheid is herzien voor betere prestaties en een lager brandstofverbruik; het elektronische sperdifferentieel achter (standaard op de VX- en de VX-L-uitvoering) is versterkt voor meer betrouwbaarheid. Beide zijn gedraaid voor de beste balans tussen tractie in het terrein en stabiliteit op de weg.

In plaats van een motor heeft het differentieelslot nu een solenoïdesysteem, waardoor het 85% sneller reageert (ongeveer 0,15 sec) als de auto vast komt te zitten.

Het tussendifferentieel is ook aangepast voor meer duurzaamheid, een hoger actuatormotorkoppel en betere anticorrosieprestaties. Op de middenconsole, naast de versnellingspook, bevinden zich een nieuwe schakelaar om de H4- of L4-stand te selecteren en nieuwe schakelaars voor het differentieelslot.

  • Stabiliteit, controle en vertrouwen op verharde en onverharde wegen

De essentiële eigenschap van de Land Cruiser als een auto die mensen overal naartoe kan brengen en weer veilig en wel thuisbrengt, omvat ook het vermogen om uitdagende terreinomstandigheden aan te kunnen. Door terug te keren naar de oorsprong van het model heeft Toyota ervoor gezorgd dat de auto de fundamentele, ingebouwde kracht heeft om deze belofte waar te maken in plaats van te vertrouwen op geavanceerde technologieën.

Tegelijkertijd was wendbaarheid een belangrijke overweging: naast zijn sterke punten in het terrein is dit een auto met een eenvoudig concept, waar iedereen rustig en comfortabel in kan rijden bij dagelijks gebruik. Het zicht is goed, de schakelaars zijn eenvoudig te begrijpen en intuïtief te gebruiken en de auto reageert snel en nauwkeurig op de bedoelingen van de bestuurder.

  • Tot het uiterste getest

Tijdens het ontwikkelingsprogramma werd het nieuwe model tot het uiterste getest. Toyota bouwde een nieuw onverhard testcircuit − de uitdagende Course F op het Shibetsu-testterrein in Japan − waar enkele van de meest uitdagende rijomstandigheden ter wereld natuurgetrouw worden nagebootst.

Het ontwerp van het circuit bestaat uit hellingen, modderige sporen, rotsachtige wegen en glooiende landschappen, die elk verschillende eisen stellen aan de auto. Het gebruik van dit testcircuit heeft niet alleen geholpen om de terreinprestaties van de nieuwe Land Cruiser (een stap verder dan het huidige model) te bevestigen en verbeteren, maar ook om zijn geschiktheid voor dagelijks gebruik en zijn functionaliteit te verfijnen.

Er is ook uitgebreid getest in het Midden-Oosten en Australië.

  • Mogelijkheden gebaseerd op nieuw body-on-frame-GA-F-platform

Het authentieke off-road karakter van de Land Cruiser blijkt uit het feit dat de body-on-frame-constructie is behouden, maar zijn mogelijkheden gaan een stap verder dan die van het huidige model. De basis voor zijn prestaties wordt gevormd door het nieuwe body-on-frame-GA-F-platform, dat ook te vinden is in de grotere Land Cruiser 300.

De structuur van de auto krijgt hierdoor een aanzienlijk grotere sterkte en stijfheid, wat bereikt wordt door een combinatie van gerichte constructietechnieken. Het nieuwe model heeft 84 extra laspunten met korte tussenafstanden rond de portieren en de onderste dorpelranden en maakt voor het eerst gebruik van constructielijm (in totaal 11,9 m) om de stijfheid te verbeteren waar plaatwerkdelen elkaar raken. In plaats van versterkingen zijn op maat gelaste vormstukken in de langsdraagbalken en dwarsligger gebruikt, waardoor de stijfheid behouden blijft terwijl er gewicht wordt bespaard. Dik plaatstaal en materialen met een hoge treksterkte worden op strategische plaatsen in het frame gebruikt om voor een hoge sterkte te zorgen.

In totaal is de torsiestijfheid van het frame met 50% toegenomen, terwijl die van het frame en de carrosserie samen met 30% is gestegen. Het resultaat is een auto die reageert en beweegt zoals de bestuurder dat wil.

  • Eerste Land Cruiser met elektrische stuurbekrachtiging

De nieuwe Land Cruiser is het eerste Land Cruiser-model dat met een elektrisch stuurbekrachtigingssysteem (EPS) is uitgerust.

Vergeleken met een hydraulisch systeem vermindert dit de terugslag die kan optreden bij rijden op ruw terrein. Het zorgt ook voor een soepelere, directere besturing en meer wendbaarheid bij alle snelheden. Dankzij EPS kan de nieuwe Land Cruiser ook Lane Tracing Assist gebruiken als onderdeel van het Toyota Safety Sense-pakket voor actieve veiligheid en rijhulp.

Het systeem met tandheugel en rondsel bespaart ook energie, omdat er alleen stroom wordt gebruikt wanneer dat nodig is, dus niet bij stationair draaien of bij rechtdoor rijden.

Om voor een goede terugkoppeling naar de bestuurder te zorgen, is de stijfheid van de stuurkolom verbeterd en zijn de stuuras en stuurbuis vergroot.

  • Nieuw remsysteem

Het nieuwe elektronisch geregelde remsysteem is ontworpen voor meer gevoel en betere prestaties die overeenkomen met de bedoelingen van de bestuurder. De bediening, prestaties en stijfheid zijn geoptimaliseerd voor een natuurlijk en lineair remgevoel.

Een vraaggestuurd druksysteem in de vorm van een algemene VSC-eenheid werkt naast een conventioneel druksysteem en verbetert het remgevoel. De gezamenlijke rembediening combineert de hydraulische remkracht met regeneratieve remkracht van de motor; door maximaal gebruik te maken van regeneratieve remkracht wordt het brandstofverbruik verminderd.

Er worden schijfremmen gebruikt: deze hebben een diameter van 340 mm voor en 335 mm achter. Een elektronische parkeerrem werkt op de achterwielen.

Downhill Assist Control (DAC) kan worden gebruikt om automatisch stabiel te remmen zonder blokkering van de wielen, terwijl de snelheid van de auto laag blijft in steile afdalingen. Het systeem is zo ontwikkeld dat het als cruisecontrol kan worden gebruikt bij snelheden tussen 4 en 30 km/u in de H4- en L4-stand van de auto.

  • Crawl Control

De Crawl Control van de Land Cruiser kan worden gebruikt om een lage en stabiele snelheid aan te houden bij terrein- of bergafwaarts rijden. Het systeem regelt het motorkoppel en de remdruk, waardoor wielspin en wielblokkering worden voorkomen en de bestuurder zich op het sturen kan concentreren.

De crawl control werkt in de L4-overbrengingsstand. De bestuurder kan de juiste snelheid selecteren met de draaiknop op de console. Er zijn vijf verschillende snelheidsinstellingen voor een groot aantal verschillende ondergronden en hellingen.

  • Ophanging

De voorwielophanging is voorzien van een nieuw onafhankelijk doublewishbone-systeem met verlengde slag voor een betere wegligging en terreincapaciteiten. Ze is gemaakt van zeer sterke, lichte onderdelen voor duurzame, betrouwbare prestaties.

Stabiel rijden wordt ondersteund door een groter naspoor, terwijl de stabiliteit tijdens het remmen wordt verbeterd door een kleinere offsethoek van de fuseepen en een grotere antiduikhoek.

Achter is de starre as met vier scharnierpunten tot in detail herzien om soepelere, meer lineaire prestaties te bereiken, gewicht te besparen en de betrouwbaarheid te vergroten. De stabilisatorstang is gemaakt van een nieuw materiaal dat zowel lichter als stijver is. Verder wordt gewicht bespaard door een dunnere doorsnede van de as en een geoptimaliseerde dikte van de beugelwand, een ontwerp dat ook de betrouwbaarheid vergroot. Een grotere hoek voorkomt dat het achterwiel omhoog komt. De hele geometrie is geoptimaliseerd zodat elke schakel soepel en lineair beweegt, wat bijdraagt aan een comfortabele rit.

  • Stabiliser Disconnect Mechanism

De nieuwe Land Cruiser is de eerste Toyota die een Stabiliser Disconnect Mechanism (SDM) heeft. Dat biedt twee voordelen, namelijk betere prestaties op onverharde wegen en meer rijcomfort op verharde wegen.

Met een schakelaar op de middenconsole kan de bestuurder de voorste stabilisatorstang ontgrendelen, waardoor de veerweg toeneemt. Bij het rijden met lage snelheden op ruw, rotsachtig terrein helpt de grotere wieluitslag om alle vier de wielen in contact te houden met de grond, waardoor de auto gemakkelijker te manoeuvreren is. In de standaarduitvoering heeft de nieuwe Land Cruiser 10% meer wieluitslag dan het vorige model; wanneer SDM wordt ingeschakeld, neemt dit met nog eens 10% toe.

Doordat de ophanging vrij kan uitrekken en samentrekken, neemt de rolstijfheid af en worden bewegingen van de carrosserie in alle richtingen onderdrukt. Op zeer ruw terrein zorgt dit voor meer rijcomfort voor alle inzittenden. Wanneer de snelheid van de auto toeneemt, wordt de stabilisatorstang automatisch opnieuw vergrendeld. SDM is standaard aanwezig op de VX-L-uitvoering.

  • Multi-Terrain Select

Multi-Terrain Select (MTS) past de besturing, aandrijfkracht en hydraulische rembediening van de auto aan de eisen van verschillende off-road rijscenario’s aan. Het systeem biedt nu een extra Auto-modus, zodat de bestuurder de instelling niet hoeft te wijzigen als de omstandigheden veranderen. Het kan ook worden gebruikt als de auto in de hoge of lage overbrengingsmodus staat.

MTS is eenvoudig in te schakelen met de schakelaar voor de aandrijflijnregeling en de multifunctionele draaiknop op de middenconsole. In de lage overbrengingsmodus zijn de opties Mud, Sand, Rock en Auto; in de hoge modus kan worden gekozen uit Mud, Sand, Dirt, Deep Snow of Auto.

  • Panoramic View Monitor/Multi-Terrain Monitor

De Panoramic View Monitor (PVM) van de Land Cruiser biedt een volledig zicht op het gebied direct rondom en, met behulp van een Multi-Terrain Monitor (MTM), onder de auto om nauwkeurig te kunnen manoeuvreren op lastig terrein. De bestuurder kan schakelen tussen vier camera’s om dode hoeken te controleren; de camerabeelden kunnen ook worden gecombineerd om een samengesteld beeld te krijgen. De terreinweergave onder de auto toont de positie van de achterwielen en de ondergrond. Een nieuwe MTM-optie is achteraanzicht onder de vloer met richtlijnen die de positie van de auto en banden aangeven. De beelden op het scherm kunnen worden uitgebreid met aanraakbediening om een nog gedetailleerder beeld te krijgen.

De PVM kan bij snelheden tot 12 km/u worden gebruikt en kan, voor het eerst in een Land Cruiser, met behulp van een stemcommando en een schakelaar op de console worden geactiveerd. Er is een sproei-inrichting voor de achteruitrijcamera beschikbaar om het beeld helder te houden.

Stilte en comfort

De nieuwe Land Cruiser is weliswaar ontworpen om extreme omstandigheden aan te kunnen, maar dat betekent niet dat er op stilte en comfort in het interieur is bezuinigd. Er zijn uitgebreide maatregelen genomen om lawaai en trillingen te vermijden en tegen te gaan.

Bij de ontwikkeling van de auto is het aantal punten waar geluid de cabine kan binnendringen geminimaliseerd en is gekozen voor een body-on-frame-ontwerp dat minder snel geluid produceert. Op dezelfde manier zijn geluidsbronnen vastgesteld en gereduceerd.

De tegenmaatregelen omvatten een verbeterde afdichting van de carrosserie, bijvoorbeeld aan de basis van de A- en B-stijlen, en afdichting van kieren rond de portieropeningen. Er is geluidsabsorberend materiaal toegevoegd aan het luchtinlaatsysteem en de wielkastbekledingen en zelfs het bandenprofiel is berekend om minder geluid te produceren.

Vergeleken met het huidige model is een groter deel van het dashboard voorzien van een dikkere geluiddempende bekleding met een tussenlaag. Er is ook geluiddempend materiaal toegevoegd aan de vloer van de auto. De hogere stijfheid van het nieuwe GA-F-body-on-frame is ook effectief in het verspreiden van de resonantie van elk onderdeel, waardoor trillingen worden gedempt.

Een van de andere maatregelen die bijdragen aan het rijcomfort, is de grotere stijfheid van het nieuwe body-on-frame-GA-F-platform. Verdere vooruitgang is geboekt door een systeem om nadeinen van de carrosserie te onderdrukken, een nieuw ontwerp voor de motorophanging, kussensteunen tussen de carrosserie en het frame, en een directe verbinding tussen de stoelframes en de carrosserie in plaats van een tussenbeugel.

Uitgebreide veiligheidsvoorzieningen

De robuuste constructie van de nieuwe Land Cruiser 250 biedt krachtige bescherming in geval van een botsing. Maar naast zijn basissterkte profiteert hij ook van uitgebreide Toyota Teammate-voorzieningen om ongelukken te voorkomen en alle inzittenden te beschermen als een botsing onvermijdelijk is.

Het pakket omvat de nieuwste generatie van Toyota Safety Sense met nieuwe en verbeterde systemen en functies. De detectie van ongevallenrisico’s is verbeterd door aanpassingen aan de camera- en radarsensoren om hun doelbereik te vergroten. Ze kunnen nu meer soorten gevaren detecteren − voertuigen, voetgangers en obstakels − zowel dichter bij als verder weg van de auto.

Het voordeel hiervan is te zien in de prestaties van het Pre-Collision System. De Intersection Collision Avoidance van PCS biedt extra veiligheidslagen bij het afslaan op een kruispunt, omdat zowel overstekende voetgangers en motorfietsen als kruisende en tegemoetkomende (in twee rijstroken) voertuigen gedetecteerd kunnen worden.

Wanneer een bestuurder aan het stuur moet draaien om een gevaar te ontwijken, zoals een persoon die langs de kant van de weg loopt, een fietser of een geparkeerd voertuig, bestaat het risico dat de auto zijn rijstrook verlaat. Met de nieuwe Emergency Steering Assist met actieve ondersteuning wordt het gevaar herkend. PCS biedt dan stuurhulp en rem licht wanneer de bestuurder aan het stuur draait, waardoor de auto binnen zijn rijstrook blijft.

Bij lage snelheden zorgt Acceleration Suppression voor regeling van de aandrijfkracht en bediening van de remmen als zich een obstakel op de weg bevindt en de bestuurder hard accelereert. Dit helpt om een aanrijding te voorkomen.

Dynamic Radar Cruise Control (DRCC) biedt een groter aantal ondersteunende functies die de veiligheid verhogen en de bestuurder ontlasten. De bediening gekoppeld aan de richtingaanwijzer zorgt voor voorlopige acceleratie wanneer de bestuurder de richtingaanwijzer gebruikt om een inhaalmanoeuvre te beginnen; als een ander voertuig op de inhaalstrook wordt gedetecteerd, wordt de acceleratie onderdrukt. Het systeem kan ook worden gebruikt om onbedoeld inhalen van een voertuig aan de verkeerde kant te voorkomen en biedt ook vertragingsassistentie. De auto wordt dan soepel afgeremd bij het wisselen naar een rijstrook waar een langzamere voorligger rijdt.

DRCC detecteert nu eerder of een ander voertuig de auto aan de voorkant afsnijdt, zodat de vertraging minder abrupt is. Het systeem houdt ook rekening met de tweede voorligger voor een soepelere snelheidsregeling in situaties waar de directe voorligger naar een andere rijstrook wisselt. Verbeterde bochtherkenning zorgt voor een betere snelheidsregeling in bochten. Afhankelijk van de voorkeur van de bestuurder en de verkeersomstandigheden kan DRCC nu op vier afstanden worden ingesteld.

De introductie van Proactive Driving Assist (PDA) voegt een reeks beveiligingen toe tijdens het rijden bij langzaam rijdend verkeer. Obstacle Anticipation Assist detecteert gevaren zoals geparkeerde voertuigen, voetgangers en fietsers in een vroeg stadium en biedt stuur- en remondersteuning om te voorkomen dat de bestuurder deze te dicht nadert. Deceleration Assist brengt op soepele wijze de snelheid terug wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat bij het naderen van een langzamere voorligger of het ingaan van een bocht.

Front Cross Traffic Alert is nieuw voor de Land Cruiser en maakt gebruik van de zijradars aan de voorkant van de auto om voertuigen die van opzij naderen te detecteren. Er klinkt dan een zoemgeluid en op het head-updisplay (indien gemonteerd) wordt een waarschuwing weergegeven. Het systeem is vooral waardevol bij het rijden op kruispunten met slechte of verduisterde zichtlijnen.

Een andere nieuwe functie is een Emergency Driving Stop System. Wanneer Lane Tracing Assist is ingeschakeld, detecteert dit systeem wanneer de bestuurder gedurende een bepaalde periode niet meer stuurt, remt of gas geeft en wordt een waarschuwing gegeven. Als de bestuurder nog steeds niet reageert, wordt de auto geleidelijk tot stilstand gebracht en worden de alarmlichten geactiveerd. Safe Exit Assist is gekoppeld aan de Blind Spot Monitor van de auto en waarschuwt als het risico bestaat dat een portier wordt geopend in de baan van een voertuig of fietser die van achteren nadert.

Land Cruiser First Edition

De First Edition staat aan de top van de nieuwe Land Cruiser-serie. Deze uitvoering is slechts in beperkte aantallen beschikbaar en uitsluitend voor klanten die hun auto in de voorverkoopperiode hebben gereserveerd. Hij valt op door zijn bijzondere styling met klassieke ronde koplampen, bi-tone exterieurlak in een combinatie van Sand of Smoky Blue met zwart en First EDT-emblemen. In het interieur zijn de voorstoelen voorzien van een bekleding met unieke biezen en stiksels.

De First Edition heeft dezelfde uitrusting als het gewone VX-L-topmodel, aangevuld met een complete reeks technische voorzieningen. Een daarvan is het nieuwe Stabiliser Disconnection Mechanism (SDM), dat de status van de voorste stabilisatorstang wijzigt om de rijeigenschappen op onverharde wegen te verbeteren en voor meer comfort en rijgemak op verharde wegen te zorgen. De standaarduitrusting omvat verder lichtmetalen velgen van 18 inch, een digitale achteruitkijkspiegel, een premium JBL-audiosysteem met 14 luidsprekers, elektrisch verstelbare voorstoelen en een head-updisplay.

Opmerking: deze versie is reeds uitverkocht voor de Belgische en Luxemburgse markt.

Prijslijst

PDF - 809 Kb

Technische fiche

DOCX - 79 Kb

Uitrusting

PDF - 424 Kb

Ellen De Wilde

PR Manager Toyota & Lexus BeLux

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Toyota Belgium NV/SA