Nieuwe Toyota Land Cruiser: hier zijn de prijzen
Prijslijst:
297x210_Toyota_Pricelist_010424_LANDCRUISER_BE_1.pdf
PDF - 809 Kb
Het volledige persbericht over de nieuwe Land Cruiser:
- De volledig nieuwe Land Cruiser 250 bouwt voort op ruim 70 jaar traditie van kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid
- Ontworpen om de zwaarste omstandigheden aan te kunnen - het voertuig waar je overal mee geraakt en dat je veilig en wel weer terugbrengt
- Sterk, doelgericht ontwerp dat voortborduurt op de historische styling van Land Cruiser
- Terug naar de fundamenten: de nieuwe 250-serie werpt zich op als praktische en betaalbare terreinauto met makkelijk te repareren of vervangen onderdelen
- Het nieuwe, versterkte Toyota New Global Architecture GA-F ladderchassis zorgt voor een uitstekende respons, rijgedrag en handling - op de weg en offroad
- Eerste Land Cruiser met elektrische stuurbekrachtiging en een nieuw ontkoppelbaar stabilisatorstangsysteem
- Doorontwikkelde 2,8-liter turbodieselmotor met nieuwe achttrapsautomaat voor meer souplesse, kracht, rijgemak en efficiëntie - 48V mild hybrid model volgt in 2025
- Bestellingen mogelijk vanaf 15/04
Al ruim 70 jaar is de Land Cruiser een referentie op het gebied van betrouwbaarheid en het vermogen om de zwaarste omstandigheden aan te kunnen, waar ook ter wereld. De nieuwste generatie Land Cruiser 250 is meer dan ooit een voertuig waar je overal mee geraakt en dat je veilig en wel terugbrengt.
De Land Cruiser-familie omvat drie afzonderlijke series. De 250-serie is het belangrijkste model voor Europa en maakt deel uit van het Light Duty-gamma, dat in 1985 werd toegevoegd aan het aanbod. Dat omvatte tot dan toe de 300-serie, het luxe topmodel dat verdeeld wordt in onder meer Afrika, het Midden-Oosten, Azië en Oceanië, en de Heavy Duty-reeks, die ook gekend is onder de 70-serie en dit jaar zijn 40-jarige jubileum viert.
Sinds zijn introductie is de 250-serie qua karakter geëvolueerd in de richting van de Land Cruiser 300. Voor de jongste 250-serie werd er echter bewust voor gekozen terug te keren naar zijn origines, waarbij de nadruk ligt op zijn fundamentele kwaliteit als praktisch en betaalbaar voertuig.
Hoofdingenieur Keita Moritsu legt uit: "We hebben onze perceptie veranderd en zijn van mening dat dit Land Cruiser-model moet worden aangeboden als een praktische en betaalbare terreinauto. Teruggaan naar onze roots is de kern van het merk Land Cruiser in de toekomst."
Het resultaat is een volledig nieuw model dat sterke, authentieke offroadprestaties biedt, ondersteund door het nieuwe GA-F-platform en -frame. De Land Rover 250 biedt ook een verbeterd zicht voor de bestuurder en maakt gebruik van onderdelen die zo zijn ontworpen dat ze gemakkelijk kunnen worden gerepareerd of vervangen.
De "terug naar de oorsprong"-kwaliteit is ook duidelijk terug te vinden in het design van de auto, dat het erfgoed van de Land Cruiser combineert met moderniteit. De robuuste vormgeving staat voor betrouwbaarheid, een tijdloze look en het soort functionele, solide kwaliteit dat geassocieerd wordt met het beste professionele gereedschap.
Land Cruiser-erfgoed
De Land Cruiser werd 72 jaar geleden geboren als de "Toyota BJ", meer bepaald op 1 augustus 1951. Kort daarna bewees het model zijn kracht en capaciteiten door als eerste voertuig met succes naar het zesde station op de Fuji te klimmen.
Sindsdien is de missie van Toyota voor de Land Cruiser geweest om mensen een voertuig te bieden dat hen veilig naar hun bestemming brengt, zelfs in de meest barre omstandigheden. De verschillende ervaringen van klanten over de hele wereld zijn van onschatbare waarde gebleken bij het ontwikkelen van de essentiële sterke punten van de Land Cruiser: betrouwbaarheid, duurzaamheid en het vermogen om ruwe omstandigheden aan te kunnen.
Het is dan ook geen verrassing dat hij dankzij zijn blijvende wereldwijde reputatie een van Toyota's best verkochte modellen is, met tot nu toe 11,3 miljoen exemplaren* in meer dan 170 landen en regio's.
*Vanaf juni 2023 omvatten de cumulatieve en jaarlijkse verkoopvolumes de Lexus LX en Lexus GX modellen
Ontwerp: traditie vermengd met moderniteit
- Design drukt authentieke off-roader prestaties uit in een fusie van erfgoed en moderniteit
- Het silhouet en de proporties van het voertuig verwijzen naar het designerfgoed van de Land Cruiser
- Maatregelen om een uitstekend zicht voor de bestuurder te garanderen, waaronder een motorkap met verhoogde hoeken en een verlaagd middengedeelte
- Krachtig frontontwerp met klassiek TOYOTA-embleem
- Koetswerk gevormd om schade in zware omstandigheden te voorkomen; onderdelen ontworpen om gemakkelijk te vervangen
- Het interieur heeft een functioneel maar hoogwaardig design met aanpasbaar digitaal instrumentenpaneel en het nieuwste Toyota-multimediapakket
- Plaats voor maximaal zeven personen aan boord, met royale laadruimtevoorzieningen
Buitenkant
Het ontwerp van de nieuwe Land Cruiser is een duidelijke uitdrukking van de status van de auto als een volwaardige terreinauto die van nature sterk en stabiel is.
Zijn betrouwbaarheid wordt weerspiegeld in de vorm en samenstelling van zijn onderdelen, die ontworpen zijn om zware omstandigheden aan te kunnen en gemakkelijk te vervangen zijn als er schade optreedt. Er is ook tijdloosheid in de eenvoud van het ontwerp, dat kwaliteit uitstraalt, en een gevoel van professionaliteit in het vorm-volgt-functie-ontwerp van het soort dat je vindt in professioneel gereedschap van topkwaliteit.
Samen vormen deze elementen een fusie van erfgoed en moderniteit: dit is een Land Cruiser die stevig verankerd is in zijn roots, maar toch voldoet aan de hoogste hedendaagse normen.
Het klassieke Land Cruiser-silhouet verwijst naar de karaktervolle lijnen van de vroege Land Cruiser-modellen (de 40 en 70 Series Land Cruisers zijn duidelijke invloeden) met een sterke horizontale as, een lange motorkap, rechtopstaande voorruit, een korte overhang vooraan en kenmerkende trapeziumvormige wielkasten. De proporties zijn ook trouw aan het designerfgoed van de Land Cruiser, met een strakke, boxy cabine die achter de verticale as van de auto is geplaatst voor meer interieurruimte en comfort. De totale lengte van de auto is 4.925 mm, de breedte 1.980 mm en de hoogte 1.935 mm. De wielbasis bedraagt 2.850 mm.
De configuratie en proporties van de frontelementen creëren een klassieke Land Cruiser-uitstraling. Functionele onderdelen zijn naar het midden toe gegroepeerd met hoog geplaatste koplampen om schade in zware rijomstandigheden te voorkomen. De doelgerichtheid wordt verder benadrukt door het klassieke TOYOTA-logo middenvoor en achter boven de kentekenplaat. De bumperhoeken zijn eenvoudig te vervangen als ze beschadigd raken.
De standaard koplampopties zijn een slank langwerpig ‘drie-ogen’-ontwerp van LED's of een klassieke ronde bi-LED-projector naast verticaal geplaatste richtingaanwijzers en dagrijverlichting. Wederom met het oog op het vermijden van schade zijn de mistlampen diep verzonken in de bumperhoeken en zijn de voor- en achterhoeken afgeschuind, wat ook de wendbaarheid ten goede komt. De onderste deurpanelen hebben bovendien een geschaafd, hol oppervlak.
Het was een ontwerpprioriteit om de bestuurder het beste zicht naar voren en opzij te geven. Dit resulteerde in een motorkapvorm met verhoogde zijkanten waardoor de hoeken van de auto beter af te bakenen zijn, en een verlaagd middengedeelte dat het zicht naar voren verbetert en de dode hoek direct voor de auto verkleint. De verticale A-stijlen dragen bij tot een beter zijdelings zicht, net als de spiegels die op de portieren staan. De verzonken gordellijn is een verwijzing naar de klassieke Toyota BJ70 en bevindt zich ongeveer 30 mm lager ten opzichte van het huidige model.
Het koetswerk vertoont contrasterende scherpe harde en glanzende gebogen oppervlakken voor een eenvoudige, moderne look met een gevoel van spanning en hoge precisie. Het algemene effect is alsof de Land Cruiser uit één stuk puur metaal is gesneden. De brede houding van de auto, de uitlopende voor- en achtervleugels en de strakke carrosserievorm benadrukken de stabiliteit.
Aan de achterkant zijn de lampen weer strak gegroepeerd in verticaal gestapelde combi-units.
Afhankelijk van het model zal de nieuwe Land Cruiser worden uitgerust met 18 of 20-inch lichtmetalen wielen met nieuwe designs. De talrijke kleuropties omvatten het historische Smoky Blue en zandtinten in combinatie met een lichtgrijs dak. Een breed scala aan carrosserieaccessoires biedt klanten de mogelijkheid om hun auto aan hun wensen aan te passen, zoals dakrails, opstaptreden en een afzonderlijk luik achteraan.
Aerodynamische details
Het opvallende exterieurontwerp bevat een reeks details om de aerodynamische prestaties van de auto te verbeteren.
Voorzieningen om de luchtweerstand te helpen verminderen zijn onder andere een grille die bij hoge snelheden sluit om de luchtstroom naar de motorruimte te verhinderen, waardoor de luchtweerstand en liftkracht verlagen. Voor de voorwielen zijn geleiders gemonteerd die de luchtstroom naar de banden verminderen en de lucht naar de remschijven doen stromen. De geleiders zijn vervormbaar en kunnen dus tegen een stootje.
Ook werd het niveauverschil tussen de voorste stijlen en de afwateringsgoten verkleind en werd de hoek van de buitenspiegels en het profiel van de behuizing nauwkeurig bestudeerd om turbulentie te onderdrukken. Deurlijsten zijn toegevoegd om de luchtstroom langs de zijkant van de auto te corrigeren en een achterspoiler helpt de luchtstroom weg te leiden van de achterkant van de auto en de liftkracht te verminderen.
Interieur
Het interieurontwerp straalt een veilige, functionele look uit die geschikt is voor terreinrijden met de nadruk op duurzaamheid, hoge kwaliteit en maatregelen om vermoeidheid te verminderen.
Het instrumentenpaneel en de bovenste deurlijsten vertonen sterke horizontale lijnen die het gemakkelijk maken om de oriëntatie van het voertuig te begrijpen in moeilijke omstandigheden en zorgen voor een open cabineomgeving met uitstekend zicht naar buiten voor iedereen aan boord. De dwarsdoorsnede van het paneel is verlaagd voor de voorpassagier, wat het open gevoel versterkt.
Het instrumentenpaneel en het multimediadisplay zijn hoog gepositioneerd voor een goede zichtbaarheid en de brede console - een kenmerk van Land Cruiser – zorgt ervoor dat de bedieningselementen binnen handbereik zijn. Het digitale instrumentenpaneel (9 of 12,3 inch afhankelijk van de uitrustingsklasse) wordt gekenmerkt door glasheldere graphics die onder alle lichtomstandigheden duidelijk afleesbaar zijn. Het multimediasysteem is toegankelijk via een high-definition touchscreen (8 of 12,3 inch). Het pakket omvat cloudgebaseerde navigatie met actuele verkeersinformatie en de "Hey Toyota"-assistent voor spraakbediening van meerdere functies en systemen.
De fysieke vorm van de toetsen (druk- en tuimelschakelaars) maakt ze erg eenvoudig te bedienen zodat de bestuurder niet weg hoeft te kijken of van houding moet veranderen. Professionele rallyrijders werden geraadpleegd over het ontwerp van de combinatie van draaiknop en drukschakelaar voor de bediening van voertuigfuncties, zoals de Multi-Terrain Select.
Kniebeschermers en gewatteerde schoudergordels bieden bescherming als het er hard aan toe gaat en de bovenkant van het portierpaneel heeft een afgerond profiel zodat de bestuurder ruimte heeft om zijn ellebogen vrij te bewegen. Het nieuwe stuurwielontwerp weerspiegelt de solide, stabiele styling van het exterieur, met brede spaakopeningen om te helpen voorkomen dat vingers verwond raken bij terugslag van het stuur. Het middenstuk toont het klassieke TOYOTA-logo, met functieschakelaars die rationeel zijn georganiseerd op de linker- en rechtersecties van de middenspaken.
Een gevoel van precisie en kwaliteit komt tot uiting in het gecoördineerde ontwerp van bedieningsschakelaars en details zoals de gekartelde patronen rond de ventilatieroosters en keuzeschakelaar, de combinatie van dikke bekledingsmaterialen met touwachtige biezen en sierdelen die eruit zien als machinaal bewerkt metaal.
Het hele interieur heeft een uniforme uitstraling, met een consistente materiaalkwaliteit en uitstraling die een sterk karakter uitstralen. Functionele gebieden zijn vlak en hard; aanrakingspunten zijn zacht en dik bedekt met een gevoel van volume. Er zijn digitale ontwerptechnieken gebruikt om verschillende onderdelen te combineren tot één geheel, bijvoorbeeld door de combimeter en het middendisplay op te nemen in het grote instrumentenpaneel zodat er minder segmentatie is.
Een nieuwe, vereenvoudigde vorm van de hemelbekleding vergroot het gevoel van ruimte, met opties voor een openklapbaar zonnedak of een groot, vast panoramadak dat zich boven de stoelen op de tweede rij uitstrekt.
Stoelen en bekledingen
De nieuwe Land Cruiser-serie biedt interieurs met zowel vijf als zeven zitplaatsen. De voorstoelen hebben een nieuw ontwerp voor stevige ondersteuning tijdens het terreinrijden en zijn verkrijgbaar met elektrische verstelling. De in acht richtingen elektrisch verstelbare bestuurdersstoel is verkrijgbaar met een (handmatig) uitschuifbaar kussen dat 50 mm extra dijbeensteun biedt. Het ontwerp voorkomt dat er zich een groef vormt tussen het verlengstuk en het hoofdkussen voor een naadloze ondersteuning.
De nieuwe voorstoelen hebben dunnere rugleuningen, waardoor de been- en knieruimte voor de achterpassagiers is verbeterd, en zijn leverbaar met geïntegreerde verwarming en ventilatie. Dikkere urethaankussens verdelen de druk over een groter oppervlak van het lichaam van de inzittenden en zijn zo gevormd dat ze de optimale bekkenhoek bevorderen, waardoor de belasting op het middel en de spieren wordt verminderd. Het kussen rust op een harde onderlaag, een constructie die helpt voorkomen dat de houding van de inzittende inzakt bij het draaien of wisselen van rijbaan. De zijsteunen steken verder uit en helpen het lichaam op zijn plaats te houden bij horizontale krachten, zoals bij het rijden over ruwe oppervlakken.
De tweede rij bestaat uit een driezitsbank in 60:40-verhouding. Op het model met zeven zitplaatsen bestaat de derde rij uit twee zetels die manueel of elektrisch kunnen worden neergeklapt.
De bekledingskeuzes omvatten echt en synthetisch leder en voor het eerst ook SUMITEX, een nieuwe, slijtvaste stof gemaakt van een sterk garen gemaakt van gerecycled PET-plastic uit de Toyota-fabrieken in Japan.
Laadruimte
In de nieuwe Land Cruiser met vijf zitplaatsen is de koffervloer langer en breder dan in het huidige model; in de versie met zeven zitplaatsen is hij breder, maar de lengte blijft ongewijzigd wanneer de zitplaatsen op de derde rij worden gebruikt.
In de zevenzitter is er achter de stoelen op de derde rij ruimte voor twee koffers van 55 cm. Met de derde rij neergeklapt is er ruimte voor drie koffers van 86 cm plus één van 81 cm en één van 69 cm. In het model met vijf zitplaatsen is de ruimte iets groter en past er een koffer van 75 cm in plaats van de koffer van 69 cm.
De nieuwe Land Cruiser krijgt standaard ook een bovenaan scharnierende kofferklep. Die vergemakkelijkt het beladen en maakt niet alleen een elektrische bediening, maar ook een onafhankelijk te openen achterruit mogelijk.
Respons, besturing en efficiëntie van de aandrijflijn
- 2.8-liter turbodieselmotor met 204 DIN-pk/ 150 kW, grondig bijgewerkt voor rijgemak en efficiëntie
- Nieuwe achttrapsautomaat
- 48V mild hybride elektrisch model voor Land Cruiser 250 in 2025
- Permanente vierwielaandrijving
Betere motorrespons en rijeigenschappen
In West-Europa wordt de nieuwe Land Cruiser geïntroduceerd met een 2,8-liter turbodieselmotor die opnieuw is ontworpen voor betere rijeigenschappen en een betere balans tussen brandstofzuinigheid en prestaties.
De 2.755 cc grote viercilinder met directe injectie, dubbele bovenliggende nokkenas en 16 kleppen produceert maximaal 204 DIN-pk/150 kW bij 3.000 o/m en is gekoppeld aan een nieuwe Direct Shift-automaat met acht trappen. Met een maximumkoppel van 500 Nm dat tussen 1.600 en 2.800 o/m wordt gegenereerd kan hij overweg met aanhangers tot 3.500 kg.
Bij de ontwikkeling van het nieuwe aggregaat stond de controle over de acceleratie voorop, met prestaties die stroken met de intenties van de bestuurder, of het nu op de weg is of ernaast, in de stad of op de snelweg. De focus lag op een direct rijgevoel, zoals bij een handgeschakelde versnellingsbak. Het ingenieursteam liet zich inspireren door kennis opgedaan bij de ontwikkeling van de Land Cruiser 300 alsook ervaring inzake kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid van de huidige Land Cruiser Prado. De feedback van klanten over het dagelijkse gebruik van het voertuig werd ook geanalyseerd.
Dit hielp bij het verbeteren van de acceleratie en de rijeigenschappen, bij het verlagen van de geluids- en trillingsniveaus en bij het verbeteren van de werking onder zware omstandigheden. Het aandrijfgeheel is ontworpen voor een lineaire acceleratie met een sterke initiële respons, terwijl de lock-upfunctie van de automaat pieken in het motortoerental onderdrukt.
Een herontworpen en efficiëntere turbocompressor is de sleutel tot de verbeterde koppelrespons. De unit kreeg een kleinere diameter en een impeller met compacte schoepen. Een nieuwe riemlay-out creëerde ruimte voor het nieuwe elektrische stuurbekrachtigingssysteem (zie hieronder) en de toepassing van een alternator met een hoger vermogen (200 A) om de behoefte aan extra vermogen van de klant te kunnen ondersteunen.
Maatregelen om de milieuprestaties te verbeteren zijn onder andere een verhoging van de efficiëntie van de SCR-katalysator en een vergrote ureumtank van 17 liter.
Nieuwe achttrapsautomaat
De aandrijflijn is voorzien van een nieuwe achttrapsautomaat die is ontworpen om de rijprestaties en het brandstofverbruik te verbeteren en zich stil van zijn taak te kwijten. Met korter op elkaar aansluitende overbrengingsverhoudingen, een nieuwe, compacte koppelomvormer en geoptimaliseerde componenten biedt de transmissie een nauwkeurige lock-upcontrole en een soepel acceleratiegevoel.
De koppelomvormer heeft een meerschijvenkoppeling met een groter bereik, wat bijdraagt aan het gevoel van directe aandrijving en het algehele brandstofverbruik. De lock-up kan al plaatsvinden vanaf lage snelheden, wat bijdraagt aan de kwaliteit van het aandrijfgevoel.
De eenheid heeft ook baat bij een nieuwe dynamische demperstructuur om koppelschommelingen naar de aandrijfas te helpen verminderen. Zowel de koppelomvormer als de demperstructuur zijn herzien om de afmetingen te verkleinen en gewicht te besparen.
De compacte en lichte tandwieltrein is zowel efficiënt als duurzaam. Dichte overbrengingsverhoudingen worden gebruikt bij hogere rijsnelheden, met consistente, kleine veranderingen in motortoerental bij het schakelen om een ritmisch gevoel te produceren. De eerste versnelling werd verkort om de acceleratie bij het wegrijden en de offroadprestaties te verbeteren, terwijl de achtste versnelling een langere verhouding heeft met het oog op een lager toerental en dus een stillere, zuinigere werking bij hoge snelheden.
De schakelrespons is met 25% verbeterd door het gebruik van een nieuwe lineaire elektromagneet die 29% lichter is dan de vorige eenheid, vergeleken met de huidige zestrapsautomaat. Stillere prestaties en brandstofbesparing worden verder ondersteund door een oliepomp met een kleinere diameter.
Toekomstig 48V mild hybride systeem
Toyota introduceert in 2025 in Europa een mild hybride versie van de Land Cruiser, die de 2,8-liter dieselmotor combineert met een elektromotor-generator en compacte lithium-ionbatterij op 48 volt. Dit systeem verbetert de rijeigenschappen en zorgt voor meer stilte, souplesse, respons en raffinement, terwijl de auto bestand blijft tegen zware rijomstandigheden.
Permanente vierwielaandrijving
De permanente vierwielaandrijving van de Land Cruiser heeft een herziene aandrijfasstructuur die is ontworpen voor duurzaamheid en stillere prestaties. Er zijn ook wijzigingen aangebracht aan de Torsen-differentiëlen. Het centrale exemplaar presteert beter en veroorzaakt minder wrijving. Het optionele achterdifferentieel is versterkt voor meer betrouwbaarheid. Beide zijn gemaakt voor de beste balans tussen offroadtractie en stabiliteit op de weg.
De motor van het differentieelblokkeringssysteem is vervangen door een solenoïde systeem waardoor de auto 85% sneller reageert (ongeveer 0,15 sec) mocht hij vast komen te zitten.
De transfereenheid is ook bijgewerkt met het oog op meer duurzaamheid, een hoger koppel van de actuatormotor en anticorrosieprestaties. Op de middenconsole, naast de versnellingspook, zijn een nieuwe tuimelschakelaar voor de H4- of L4-modi en nieuwe schakelaars voor de differentieelvergrendeling geplaatst.
Stabiliteit, controle en vertrouwen on- en off-road
- Ingebouwde rijeigenschappen voor topprestaties op het terrein
- Stabiel, comfortabel en gemakkelijk te manoeuvreren op de weg
- Nieuwe GA-F body-on-frame biedt essentiële sterkte en stijfheid
- Eerste Land Cruiser met elektrische stuurbekrachtiging
- Wereldprimeur: ontkoppelbare stabilisatorstang om de wieluitslag vooraan te vergroten
- Multi-Terrain Select en Multi-Terrain Monitor helpen de bestuurder om uitdagende omstandigheden aan te kunnen
De essentie van de Land Cruiser, namelijk een voertuig “waarmee je overal geraakt en dat je veilig en wel terugbrengt", omvat ook het vermogen om uitdagende offroadomstandigheden aan te kunnen. Door terug te keren naar de roots heeft Toyota ervoor gezorgd dat de auto de fundamentele, ingebouwde kracht heeft om deze belofte waar te maken, in plaats van te vertrouwen op geavanceerde technologieën.
Tegelijkertijd was het ook belangrijk dat de Land Cruiser zich eenvoudig zou laten manoeuvreren. Hij kan het zwaarste terrein de baas, maar is eenvoudig van concept en kan door iedereen comfortabel bestuurd worden. Het zicht rondom is goed, de schakelaars zijn eenvoudig te begrijpen en intuïtief te gebruiken en de auto reageert snel en nauwkeurig op de input van de bestuurder.
Extreme tests
De ontwikkelingsingenieurs van Toyota hebben het nieuwe model tot het uiterste van zijn capaciteiten gedreven. Er werd daarbij gebruikgemaakt van een nieuwe offroadpiste: de uitdagende Course F op het Shibetsu-testterrein in Japan, die diverse extreme rijomstandigheden uit de hele wereld nabootst.
Het parcours omvat hellingen, moddersporen, rotsachtige wegen en hobbelige ondergronden, die elk verschillende eisen stellen aan het voertuig. Het gebruik van deze testfaciliteiten heeft niet alleen bijgedragen aan een verdere verbetering van de offroadprestaties van de nieuwe Land Cruiser, maar ook aan zijn geschiktheid voor dagelijks gebruik en aan zijn functionaliteit.
Er is ook uitgebreid getest in het Midden-Oosten en Australië.
Nieuw GA-F-platform voor ongeziene prestaties
Het authentieke offroadkarakter van de Land Cruiser komt tot uiting in het behoud van een body-on-frame constructie, maar de capaciteiten gaan een stap verder dan die van het huidige model. De basis voor zijn prestaties wordt gevormd door het nieuwe GA-F-ladderchassis en -platform, zoals dat ook te vinden is in de nieuwe Land Cruiser 300.
Dit geeft de structuur van het voertuig een aanzienlijk grotere sterkte en stijfheid, bereikt door een combinatie van gerichte constructietechnieken. Het nieuwe model heeft 84 extra ‘short-pitch’ laspunten rond de deuren en de onderste dorpelranden en maakt voor het eerst gebruik van constructielijm (in totaal 11,9 m) om de stijfheid te verbeteren daar waar plaatdelen elkaar raken. In plaats van versterkingen zijn op maat gelaste vormstukken gebruikt in de zijrails en dwarsbalk, waardoor de stijfheid behouden blijft terwijl er gewicht wordt bespaard. Dik plaatstaal en materialen met een hoge treksterkte worden op strategische plaatsen in het frame gebruikt om een robuuste sterkte te garanderen.
In totaal is de torsiestijfheid van het frame met 50% toegenomen, terwijl die van het frame en de carrosserie gecombineerd met 30% is gestegen. Het resultaat is een voertuig dat reageert en beweegt zoals de bestuurder dat wenst.
Eerste Land Cruiser met elektrische stuurbekrachtiging
De nieuwe Land Cruiser is de eerste in zijn reeks die is uitgerust met een elektrisch stuurbekrachtigingssysteem (EPS).
Vergeleken met een hydraulisch systeem vermindert dit de terugslag die kan optreden bij het rijden over ruwe oppervlakken en zorgt het voor soepeler, directer sturen en eenvoudiger manoeuvreren bij alle snelheden. Dankzij de elektrische bekrachtiging kan de nieuwe Land Cruiser ook worden uitgerust met Lane Tracing Assist als onderdeel van het Toyota Safety Sense-pakket voor actieve veiligheid en bestuurdersassistentie.
Het tandheugelsysteem bespaart ook energie omdat er alleen stroom wordt gebruikt wanneer dat nodig is - dus niet bij stationair draaien of bij rechtuit rijden.
Om een goede feedback naar de bestuurder over te brengen, is de stijfheid van de stuurkolom verbeterd en zijn de stuurstang en stuurbuis vergroot.
Nieuw remsysteem
Het nieuwe elektronisch geregelde remsysteem is ontworpen voor een beter gevoel en een werking die overeenkomt met de intenties van de bestuurder. Controle, prestaties en rigiditeit zijn geoptimaliseerd voor een natuurlijk en lineair remgevoel.
Een on-demand druksysteem geleverd door een multifunctionele VSC-eenheid vult het conventionele druksysteem aan en verbetert het remgevoel. Door de coöperatieve remregeling wordt de hydraulische remkracht met de regeneratieve remwerking van de motor gecombineerd. Door maximaal regeneratief te remmen wordt het brandstofverbruik verlaagd.
Alle remmen zijn van het schijftype: vooraan bedraagt de diameter 340 mm, achteraan is dat 335 mm. De elektronische parkeerrem werkt op de achterwielen.
Downhill Assist Control (DAC) kan worden gebruikt om automatisch stabiel te remmen zonder wielblokkering, terwijl de snelheid van het voertuig laag blijft bij steile afdalingen. Het systeem is zo ontwikkeld dat het kan worden gebruikt als cruisecontrolfunctie bij snelheden tussen 4 en 30 km/u in de H4- en L4-modi van het voertuig.
Kruipbeheersing
De kruipregeling ofte Crawl Control van de Land Cruiser kan worden gebruikt om een lage snelheid aan te houden in het terrein of bergafwaarts. Het regelt het motorkoppel en de remdruk, waardoor wielspin en wielblokkering worden voorkomen en de bestuurder zich kan concentreren op het sturen.
Crawl Control werkt in de L4-modus. De bestuurder kan de juiste snelheid selecteren met de draaiknop op de console. Er zijn vijf verschillende snelheidsinstellingen die geschikt zijn voor een groot aantal verschillende rijoppervlakken en hellingen.
Ophanging
De voorwielophanging is voorzien van een nieuw onafhankelijk double wishbone-systeem met verlengde slag voor een betere wegligging en terreincapaciteiten. Hij is gemaakt van erg sterke maar lichte onderdelen voor duurzame, betrouwbare prestaties.
De verhoogde fuseelangshelling zorgt voor een stabiele rit, terwijl de stabiliteit tijdens het remmen wordt verbeterd door een verlaging van de offsethoek van de fuseepen en een vergroting van de antiduikhoek.
Aan de achterkant werd de starre vierarmige as grondig herzien om soepelere, meer lineaire prestaties te bieden en tegelijk gewicht te besparen en de betrouwbaarheid te vergroten. De stabilisatorstang is gemaakt van een nieuw materiaal dat zowel lichter als stijver is, terwijl er nog meer gewicht wordt bespaard met een dunnere asdoorsnede en geoptimaliseerde beugelwanddikte - een ontwerp dat ook de betrouwbaarheid versterkt. Een vergroting van de antihefhoek helpt het ‘opstijgen’ van het achterwiel voorkomen. De gehele geometrie is geoptimaliseerd zodat de beweging van elke schakel soepel en lineair is, wat bijdraagt aan een comfortabele rit.
Ontkoppelbare stabilisatorstang
De nieuwe Land Cruiser is de eerste Toyota die gebruikmaakt van een Stabiliser Disconnect Mechanism (SDM), dat het dubbele voordeel biedt van betere offroadprestaties en een comfortabelere rit op gewone wegen.
Met een schakelaar op de middenconsole kan de bestuurder de stabilisatorstang ontgrendelen, waardoor de veerweg toeneemt. Bij het rijden met lage snelheden op ruwe, rotsachtige oppervlakken helpt de grotere wieluitslag om alle vier de wielen in contact met de grond te houden, waardoor het voertuig gemakkelijker te manoeuvreren is. In standaarduitvoering heeft de nieuwe Land Cruiser 10% meer wieluitslag vergeleken met het huidige model. Wanneer SDM wordt ingeschakeld, neemt dit nog eens met 10% toe.
Doordat de ophanging vrij kan uitrekken en comprimeren, wordt de rolstijfheid verminderd en worden carrosseriebewegingen in alle richtingen onderdrukt, wat zorgt voor een comfortabelere rit voor alle passagiers op extreem ruw terrein. Wanneer de snelheid van het voertuig toeneemt, wordt de stabilisatorstang automatisch opnieuw vergrendeld.
Multi-terrein Select
De Multi-Terrain Select (MTS) stemt de besturing, aandrijfkracht en hydraulische remregeling van het voertuig af op de eisen van verschillende terreinscenario's. Het systeem biedt nu een extra Auto-modus zodat de bestuurder de instelling niet hoeft te wijzigen als de omstandigheden veranderen. Deze modus kan ook worden gebruikt wanneer de auto in H of L staat.
MTS is eenvoudig in te schakelen met de schakelaar voor de aandrijflijnregeling en de multifunctionele draaiknop op de middenconsole. In de L-modus zijn de opties Modder, Zand, Rots en Auto; in de H-modus is er de keuze uit Modder, Zand, Vuil, Diepsneeuw en Auto.
Panoramic View Monitor/Multi-Terrain Monitor
De Panoramic View Monitor (PVM) van de Land Cruiser biedt een volledig zicht op het gebied direct rondom de auto. Met behulp van de Multi-Terrain Monitor (MTM)-functie kun je zelfs onder de auto kijken, wat het manoeuvreren op uitdagend terrein een stuk vereenvoudigt. De bestuurder kan schakelen tussen vier camera's om de dode hoek te controleren. De camerafeeds kunnen ook worden gecombineerd om een samengesteld beeld te creëren. De terreinweergave onder het voertuig toont de positie van de achterwielen en het rijoppervlak. Nieuwe MTM-opties zijn onder andere een achterwaartse blik onder de vloer met richtlijnen die de positie van het voertuig en de banden aangeven. De beelden op het scherm kunnen worden uitgebreid met aanraakbediening om een nog gedetailleerder beeld te krijgen.
De PVM is actief tot 12 km/u en kan voor het eerst in een Land Cruiser worden geactiveerd via spraakbesturing en een schakelaar op de console. Een sproei-installatie helpt de achteruitrijcamera schoon houden voor een helder beeld.
Geluiddemping, comfort en veiligheid
- Uitgebreide geluids- en trillingdempende maatregelen in het hele voertuig
- Focus op comfort met pitch control, nieuw motorsteunontwerp en kussensteunen tussen de carrosserie en het frame
- Uitgebreide Toyota T-Mate veiligheids- en bestuurdersassistentievoorzieningen, inclusief de nieuwste generatie van Toyota Safety Sense
De nieuwe Land Cruiser is ontworpen om extreme omstandigheden aan te kunnen, maar dat betekent niet dat er minder aandacht ging naar stilte en comfort aan boord. Er zijn uitgebreide maatregelen genomen om lawaai en trillingen te vermijden en tegen te gaan.
Bij de ontwikkeling van het voertuig is het aantal punten waar geluid de cabine kan binnendringen geminimaliseerd. Het specifieke body on frame-ontwerp zorgt ervoor dat er minder snel geluid wordt geproduceerd. Geluidsbronnen werden geïdentificeerd en gereduceerd.
Tot de genomen maatregelen behoren een betere afdichting van de carrosserie, bijvoorbeeld aan de basis van de voorruit- en middenstijl, en afdichtingen rond de deuropeningen. Er is geluidsabsorberend materiaal toegevoegd aan het luchtinlaatsysteem en de wielkastbekledingen en zelfs het profiel van de banden is afgestemd om de geluidsproductie te verminderen.
Vergeleken met het huidige model is er een dikkere dempingslaag in het schutbord en werd er ook dempend materiaal toegevoegd aan de vloer van het voertuig. Door de hogere stijfheid van het nieuwe GA-F-platform worden onderdeelresonanties beter verspreid, waardoor trillingen worden gedempt. Er is gekozen voor een Active Noise Control-systeem dat zorgt voor een stillere omgeving wanneer de auto stationair draait of accelereert, waarbij geluidsgolven worden gecorrigeerd via een luidspreker in het interieur.
Andere maatregelen dragen bij aan een comfortabele rit, zoals de grotere stijfheid van het nieuwe GA-F-platform. Er is nog meer vooruitgang geboekt door het gebruik van een duik- en stampcontrolesysteem voor een soepele rit. De motorsteunen werden nieuw ontworpen en er bevinden zich kussensteunen tussen de carrosserie en het frame. In plaats van een tussenbeugel werd bovendien gekozen voor een directe verbinding van de stoelframes met de carrosserie van het voertuig.
Uitgebreide veiligheidsfuncties
De robuuste constructie van de nieuwe Land Cruiser 250 biedt een sterke bescherming in het geval van een botsing. Daarnaast biedt hij ook uitgebreide Toyota T-Mate-voorzieningen om ongelukken te voorkomen en iedereen aan boord te beschermen mocht een botsing onvermijdelijk zijn.
Het pakket omvat de nieuwste generatie van Toyota Safety Sense, met verbeterde hardware die de omvang van de detectie van ongevalsrisico’s vergroot. Nieuw voor de Land Cruiser zijn onder andere de uitbreiding van het Pre-Collision System met ondersteuning voor het vermijden van botsingen op kruispunten (Intersection Collision Avoidance Support), acceleratie-onderdrukking (Acceleration Suppression), dat reageert op plotseling gebruik van het gaspedaal bij lage snelheden), en een uitwijkassistent (Emergency Steering Assist). Proactive Driving Assist biedt verdere ondersteuning bij lage snelheden, detecteert gevaren zoals geparkeerde voertuigen en voetgangers op de rijbaan en ondersteunt soepel sturen en afremmen bij het naderen van een voorligger of het rijden door een bocht.
Andere nieuwe functies zijn een noodstopsysteem (Emergency Driving Stop System). Wanneer de rijstrookvolgassistent (Lane Tracing Assist) is ingeschakeld, detecteert de auto wanneer de bestuurder gedurende een bepaalde periode niet meer stuurt, remt of gas geeft om vervolgens een waarschuwing te geven. Als er nog steeds geen reactie is, wordt het voertuig tot stilstand gebracht en worden de waarschuwingslichten geactiveerd. De uitstapassistent (Safe Exit Assist) waarschuwt als er een risico bestaat dat een deur wordt geopend wanneer er een voertuig of fiets van achteren nadert.
De Toyota Safety Sense-systemen kunnen up-to-date worden gehouden met over-the-air software-upgrades, zodat de auto niet naar een servicecentrum hoeft te worden gebracht.