Nieuwe Toyota Prius plug-in hybride: opvallend design & dynamische rijervaring
- Toyota Prius van de vijfde generatie verrast met opvallende nieuwe look en dynamisch rijgedrag
- De zuinigste Prius ooit is nu een plug-in hybride voor Europa
- Nieuw ontwikkelde 2.0-liter motor voor een totaal systeemvermogen van 223 DIN pk (164 kW).
- Dual DNA combineert echte EV-capaciteiten met verbeterde hybride prestaties
- Grotere lithium-ionbatterij met een hogere dichtheid heeft een capaciteit van 13,6 kWh biedt een actieradius tot 86 km
- Ultralaag brandstofverbruik van 0,7 l/100 km en gecombineerde CO2-uitstoot van 19 g/km, volgens de WLTP-testnorm
De Toyota Prius introduceert het onverwachte voor zijn vijfde generatie, met een opvallend nieuw hoofdstuk in zijn verhaal van technische innovatie en dynamisch design. De nieuwste Prius, die in Europa exclusief verkrijgbaar is als plug-in hybride, treedt in de voetsporen van zijn illustere voorgangers door opnieuw de conventies uit te dagen.
Sinds de lancering in 1997 wordt de Prius geprezen om zijn efficiëntie, maar niet per se om zijn prestaties. Deze volledig nieuwe vijfde generatie brengt daar verandering in met een nieuw ontwikkelde en krachtigere 2.0-liter plug-in hybride met een totaal systeemvermogen van 223 DIN-pk (164 kW). De nieuwe Prius plug-in hybride biedt verder een dubbel DNA met een EV-rijbereik tot 86 km dankzij de 13,6 kWh-batterij. Voor langere ritten of wanneer opladen niet praktisch is, biedt Toyota's plug-in hybride systeem een ideale efficiëntie, met een ultralage gecombineerde WLTP CO2-uitstoot van 19 g/km - de laagste ooit voor een Prius.
Het rijplezier van de nieuwste Prius gaat verder dan het vermogen en de acceleratie. De balans en de wegligging zijn ook verbeterd, dankzij het GA-C-platform van de tweede generatie uit de Toyota New Global Architecture (TNGA), dat een lager gewicht en een hogere stijfheid combineert voor een stabieler rijgedrag.
De iconische wigvorm, een origineel Prius-kenmerk sinds de tweede generatie, is geëvolueerd en heeft elegante moderne lijnen gekregen. Naast de coupé-achtige vorm is de Prius van de vijfde generatie lager en korter, maar met een langere wielbasis. Het interieur is ruim en gemaakt van stijlvolle, hoogwaardige materialen, geaccentueerd door harmonieuze designelementen die een dynamisch gevoel en doelgerichtheid benadrukken.
De nieuwste plug-in hybridetechnologie (PHEV) is een aanvulling op Toyota's meervoudige aanpak voor koolstofneutraliteit, waarbij wereldwijd al meer dan 23 miljoen geëlektrificeerde voertuigen zijn verkocht. Alleen al de hybride en plug-in hybride versies van de Prius zijn goed voor meer dan 5 miljoen exemplaren.
Aandrijflijn
De nieuwe Prius is de eerste auto die gebruik maakt van zowel de TNGA 2.0-liter motor als de derde generatie van Toyota's plug-in hybride systeem, dat sinds de lancering van de eerste plug-in hybride Prius in 2012 continu is verbeterd.
Een aanzienlijk aantal verbeteringen aan de plug-in hybride aandrijflijn heeft geresulteerd in de krachtigste en best presterende Prius ooit, en ook de meest efficiënte. Een nieuw ontwikkelde 2.0-liter motor (152 DIN pk / 112 kW) wordt gebruikt in combinatie met een nieuwe en krachtigere transaxle voormotor (163 DIN pk / 120 kW). Dit is een toename van 100 DIN-pk (75 kW), wat het totale systeemvermogen op 223 DIN-pk (164 kW) brengt en de nieuwe Prius helpt om in 6,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u te accelereren dankzij 190 Nm koppel. Het brandstofverbruik is slechts 0,7 l/100 km en de gecombineerde CO2-uitstoot is een ultralage 19 g/km, volgens de WLTP-testnorm.
Het vermogen van het systeem is verbeterd dankzij een grotere batterijcapaciteit, die is gestegen van 8,8 kWh naar 13,6 kWh. De lithium-ionbatterij heeft een hogere energiedichtheid, waardoor de capaciteit 50% hoger is maar er 30% minder cellen worden gebruikt, waardoor het batterijpakket kon worden ingekort en onder de achterbank kon worden geïnstalleerd.
Het gebruik van een batterij met een grotere capaciteit maakt ook de introductie van Regeneration Boost mogelijk voor een sterkere vertraging en meer energieterugwinning. De bestuurder kan een van de drie verschillende regeneratiemodi selecteren - rustig, gemiddeld en sterk - om te genieten van een meer ontspannen rit, waarbij tot ongeveer 80% van de vertraging wordt bereikt zonder dat het rempedaal hoeft te worden ingetrapt.
Als de auto geparkeerd staat, kan de ingebouwde 3,3 kW-lader de batterij in slechts vier uur opladen van nul tot vol, met standaard 220V-netstroom.
Toyota's ervaring op het gebied van elektrificatie is gebruikt om een plug-In hybride aandrijflijn te ontwikkelen die krachtiger is en meer rijplezier biedt, ondanks het feit dat deze lichter en compacter is, en tegelijkertijd efficiënter omspringt met brandstof en emissies.
De totale omvang en het gewicht van het systeem zijn gereduceerd. De transaxle genereert 60% meer vermogen dan zijn voorganger, maar heeft 20% minder gewicht dankzij vormoptimalisatie. Het verwijderen van de eenrichtingskoppeling tussen de twee elektromotoren werd bijvoorbeeld mogelijk gemaakt door het gebruik van een nieuwe aandrijfmotor met hoog vermogen en laag verlies, die uitstekende acceleratieprestaties en een lager brandstofverbruik levert en bijdraagt aan een ruime verbetering van het totaalpakket. Het systeem maakt gebruik van een nieuwe Power Control Unit (PCU), die een geïntegreerde DC-DC-omvormer met hogere output bevat en het geluidsniveau in de cabine vermindert. De unit, die direct op de transaxle is gemonteerd, levert 120% van het vermogen van het vorige model.
Er is gekozen voor een dry sump-systeem om het dynamische vloeistofpeil in de transmissie te verlagen en optimale smering te bieden, terwijl olie met een lage viscositeit de interne wrijving vermindert en bijdraagt aan een all-round verbetering van de efficiëntie van de transmissie.
Design
De iconische wigvorm is voor de vijfde generatie heruitgevonden, met een vooruitstrevend design dat de onmiskenbare Prius-uitstraling behoudt binnen een slanker, sportiever silhouet.
De elegante daklijn bereikt haar hoogste punt aan de achterkant van de auto, achter het bestuurdersportier, en deze subtiele verandering wordt nog indrukwekkender door de 50 mm lagere hoogte in vergelijking met zijn voorganger. Een 50 mm langere wielbasis en een verkorting van de totale lengte met 46 mm maken het nieuwe, coupéachtige uiterlijk compleet.
Nieuwe, exclusieve aluminium 19"-velgen zijn standaard op de nieuwe Prius, met een dynamisch design dat bedoeld is om de luchtstroom langs de zijkant van de auto te reguleren voor een betere stabiliteit. Ze vallen op door de stijlvolle, machinaal bewerkte zwart- glanzende afwerking.
Vorm volgt functie aan de voorkant, wat een kenmerkende snuit creëert voor de nieuwe Prius, die de nieuwe designtaal van Toyota laat zien.
Strakke lijnen en oppervlakken zijn geïnspireerd op de natuurlijke luchtstroom en de vormen van het exterieur zijn geoptimaliseerd om de aerodynamische efficiëntie te verbeteren voor een effectief rijgedrag, terwijl het windgeruis wordt verminderd. De grille shutters aan de voorkant optimaliseren de luchtinstroom, wat bijdraagt aan de koeling, terwijl de voor- en achterbumper zijn ontworpen om de lucht soepel rond de auto te leiden. Dit wordt nog vervolledigd met een elegante achterspoiler.
Aan de achterkant wordt de identiteit van de nieuwe Prius benadrukt door de krachtige, centraal geplaatste naam van de auto met progressief gespacieerde letters onder een onconventionele driedimensionale, lineaire achterlampunit. Andere subtiele Prius-logo's zijn zichtbaar in de hele auto en benadrukken de aandacht voor detail.
Er zijn twee nieuwe kleuropties beschikbaar. Het ingetogen maar opvallende Ash en het levendige Mustard breiden het kleurenpalet uit tot zeven, naast Dark Blue, Emotional Red, Platinum Pearl White, Silver Metallic en Attitude Black.
Interieur
De bestuurder zit achter een nieuw ontworpen stuur met een kleine diameter (350 mm), wat bijdraagt aan het rijplezier. Een TFT (Thin Film Transistor) LCD-scherm van zeven inch met volledig grafisch scherm bevindt zich direct in het gezichtsveld van de bestuurder, waardoor afleiding tot een minimum wordt beperkt.
Opvallende accenten op het instrumentenpaneel en de stoelen zijn qua kleur op elkaar afgestemd en werken samen met het zwart getinte interieur om een dynamisch aspect aan de omgeving toe te voegen. Modulaire schakelaars zonder randlijsten verbeteren het hoogwaardige uiterlijk, terwijl de nieuwe interieurverlichting gebruikmaakt van LED's voor een bredere verlichting en een moderne uitstraling.
Het interieur van de nieuwe Prius is zowel praktisch als stijlvol. De opbergruimte in de cabine is geoptimaliseerd voor een betere bruikbaarheid en capaciteit, met als hoogtepunten een handschoenenkastje van 7,0 liter - in vergelijking met de vroegere 5,4 liter - en een herziene opbergruimte in de middenconsole, die nu vanaf de achterkant kan worden geopend voor een gemakkelijke toegang voor zowel de bestuurder als de passagier. De bagageruimte is ook toegenomen, van 251 liter naar 284 liter (VDA), dankzij de verplaatsing van het batterijpakket.
Technologie
De nieuwe Prius beschikt ook over een multimediapakket met toegang tot een cloudgebaseerd navigatiesysteem, dat gebruikmaakt van voortdurend bijgewerkte realtime verkeersinformatie voor een nauwkeurige en efficiënte routeplanning.
Gebruikers hebben draadloos toegang tot smartphone-navigatiediensten met Apple CarPlay® of via een USB-poort met Android Auto®, terwijl de multimedia-unit ook een ingebouwde webbrowser heeft voor het streamen van muziek en video of om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Het selecteren van multimediafuncties via spraakcommando's is eenvoudiger gemaakt met de "Hey Toyota"-spraakassistent aan boord. Deze reageert op gesproken verzoeken van de bestuurder of voorpassagier om de klimaatregeling aan te passen, multimedia-opties te kiezen, een telefoongesprek te voeren of de ramen te openen en te sluiten. "Hey Toyota" is ontworpen om spraak te begrijpen, dus het commando "Ik heb honger" genereert bijvoorbeeld aanbevelingen voor restaurants in de buurt.
Platform
De nieuwe Prius is gebouwd op de tweede generatie van de Toyota New Global Architecture (TNGA)-filosofie en het nieuwe GA-C-platform, en zet daarmee de trend voort van zijn voorganger, wereldwijd de eerste auto die volgens de TNGA-filosofie is gebouwd. De nieuwste generatie biedt voordelen op het gebied van reactiesnelheid, stuurgevoel en rijkwaliteit als gevolg van het lagere gewicht en de hogere stijfheid.
Door het batterijpakket onder de achterbank te plaatsen en de brandstoftank lager en meer naar voren te plaatsen dan bij de vorige generatie, wordt een lager zwaartepunt bereikt. Dat, in combinatie met de optimalisatie van de vormen van de vloerdelen om de luchtstroom te verbeteren, zorgt voor een stabieler rijgevoel en de sensatie van een nauwere verbinding met het wegdek.
Afzonderlijke componenten zijn geoptimaliseerd om verder bij te dragen aan de doelstellingen op het gebied van rijeigenschappen en comfort. Het ontwerp van het frame van de achterstijl is bijvoorbeeld geoptimaliseerd om de torsiestijfheid achter met 30% te verhogen ten opzichte van het vorige model. Koud gestampt supersterk staal zorgt voor zowel een gewichtsbesparing als een hoge sterkte van de carrosserie. Een wereldprimeur voor Toyota is het gebruik van 1470 Mpa-staal, waardoor de carrosserie 24 kg lichter werd. Door een andere strategische selectie van materialen is het dak nu bijna 1,5 kg lichter en is elk achterportier meer dan 500 g lichter.
De nieuw ontworpen ophanging - MacPherson-veerpoten aan de voorkant en een ophanging met dubbele draagarmen aan de achterkant - bevordert ook de rijeigenschappen, het rijcomfort en de stilte.
In lijn met Toyota's streven naar een koolstofneutrale toekomst bevat de nieuwe Prius een aantal onderdelen die gemaakt zijn van gerecycled materiaal, terwijl zowel de bumpers als andere vormdelen gemaakt zijn van Toyota's superolefinepolymeer (TSOP) dat gemakkelijk kan worden gerecycled.
Geoptimaliseerde brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik wordt geoptimaliseerd dankzij het nieuwe Predictive Efficient Drive-systeem dat de regelmatige routes en de rijstijl van de bestuurder aanleert en automatisch het gebruik van de volledig elektrische modus optimaliseert om het verbruik te minimaliseren. Het navigatiesysteem herkent locaties waar regelmatig plotseling moet worden afgeremd, waarbij er vaker regeneratief wordt geremd om zo veel mogelijk energie terug te winnen. Wanneer er snelwegen of hellingen in aantocht zijn waarvoor extra vermogen nodig is, selecteert het systeem proactief de hybride modus om de batterij op te laden voor de komende grote vraag, waardoor de praktische brandstofefficiëntie nog verder wordt verbeterd. Het systeem wordt steeds effectiever naarmate de hoeveelheid beschikbare gegevens toeneemt met het aantal gereden kilometers, waardoor een steeds efficiënter gebruik van elektrische energie mogelijk wordt.
Naast de voorgeprogrammeerde standen Normal, Eco en Sport die de meeste hybride en plug-in hybride auto's kennen, kan de rijervaring van de nieuwe Prius worden aangepast via de optie Drive Mode Select op de middenconsole. Afhankelijk van de voorkeur van de bestuurder kan een aangepaste combinatie van instellingen voor de aandrijflijn, de besturing en de airconditioning worden opgeslagen voor directe toegang op elk gewenst moment.
Bestuurdersassistentie en veiligheid
De Prius wordt geleverd met de nieuwste generatie van Toyota's T-Mate-systeem en Toyota Safety Sense 3, dat nieuwe rijhulp- en ongevalpreventiefuncties bevat en de bestaande mogelijkheden uitbreidt om de veiligheid, het gebruiksgemak en de gemoedsrust te verbeteren. Nieuwe hardware zorgt voor een betere service en meer veiligheid. Dit is het geval voor de nieuwe bestuurdersbewakingscamera.
Een verbeterde camerasensor aan de voorzijde heeft een dubbele voorwaartse detectieafstand en een breder lateraal en verticaal zicht, waardoor objecten in de buurt eerder worden gedetecteerd en een groter aantal potentiële gevaren wordt herkend, denk bijvoorbeeld aan motorfietsen op en objecten langs de weg. Beter presterende millimetergolfradars aan de voorkant kunnen nu objecten volgen die zich dichter bij de voorkant van het voertuig bevinden dan voorheen. De nieuwe sensoren hebben het Pre-Collision System verbeterd en kunnen nu naast voetgangers en fietsers ook een motorfiets detecteren.
Het semi-autonome Advanced Park System maakt parkeren gemakkelijker en veiliger en kan handig regelmatig gebruikte plekken onthouden, zoals thuis of op het werk. Met behulp van de vier camera's van de Panoramic View Monitor en 12 ultrasone sensoren kan de Prius handsfree in een ruimte manoeuvreren, waarbij de bestuurder alleen de omgeving hoeft te controleren en hoeft te schakelen wanneer daarom wordt gevraagd. Onder bepaalde omstandigheden is ook bediening op afstand mogelijk, zodat de bestuurder uit de auto kan stappen en het parkeren kan starten met een smartphone.
Andere T-Mate-functies verbeteren het bewustzijn van de bestuurder via functies zoals de Panoramic View Monitor die een zicht rondom biedt op de onmiddellijke omgeving van de auto tijdens manoeuvres bij lage snelheid; verder is er de Blind Spot Monitor en het Rear Cross Traffic Alert met Automatic Braking, dat waarschuwt voor verkeer en gevaren bij het inhalen of achteruitrijden.
Een uitgebreide Road Sign Assist (RSA)-functie ondersteunt verder veilig rijden. In overeenstemming met de meest recente regelgeving van de Europese Unie wordt een bestuurder visueel en hoorbaar gewaarschuwd als hij de opgegeven snelheidslimiet overschrijdt of een bord met 'verboden in te rijden' over het hoofd ziet.
De snelheid van de Adaptive Cruiser Control (ACC) kan ook worden ingesteld op de maximumsnelheid die wordt gedetecteerd door Road Sign Assist. Verdere ontwikkelingen aan de ACC zijn een vierde instelling voor de volgafstand, een verbeterde voertuigdetectie en een nieuwe functie om onbedoeld inhalen aan de verkeerde kant te voorkomen.
Het Lane Departure Alert met stuurassistent heeft nu verbeterde rijstrookherkenning, inclusief detectie van objecten zoals muren of vangrails, om het systeem te helpen een rijstrook te bepalen. De rijstrookherkenning is ook verbeterd voor het Lane Tracing Assist-systeem, dat nu helpt om meer ruimte te creëren tussen voertuigen die worden ingehaald op aangrenzende rijstroken door het rijpad van het voertuig te compenseren met kleine stuuraanpassingen terwijl de auto op zijn rijstrook blijft.
Proactive Driving Assist is een andere nieuwe functie van het Toyota Safety System. Het ondersteunt bestuurders bij het zachtjes remmen in bochten of bij het remmen en/of sturen om een veilige afstand te bewaren tussen een voorligger, voetganger of fietser, met behulp van de camera en de radar van het voertuig.
De nieuwe Prius is ook standaard uitgerust met een centrale airbag voorin die contact tussen de voorste inzittenden tijdens een botsing helpt voorkomen.
Toyota's visie op koolstofneutraliteit verrijken
Nu het tempo van de elektrificatie wordt opgevoerd, verwacht Toyota tegen 2025 wereldwijd 5,5 miljoen geëlektrificeerde wagens per jaar te verkopen, met een gamma van 70 modellen, waaronder 15 emissievrije voertuigen.
Toyota is een "full line-up" fabrikant van voertuigen, met hybride, plug-in hybride, FCEV- en BEV-modellen, die geëlektrificeerde mobiliteit kan aanbieden aan alle klanten. Dankzij deze meervoudige aanpak kunnen Toyota-klanten in landen en regio's over de hele wereld hun ecologische voetafdruk vandaag nog verkleinen, ongeacht hun lokale infrastructuur, omgeving en dagelijkse behoeften.
Het elimineren van koolstofemissies is een belangrijk onderdeel van het streven van Toyota Motor Europe naar volledige koolstofneutraliteit in Europa tegen 2040. Als belangrijke stap naar volledige koolstofneutraliteit zullen alle productievestigingen in Europa koolstofneutraal zijn tegen 2030.
In de geest van zijn baanbrekende voorgangers vertegenwoordigt de nieuwe Prius een essentieel element van Toyota's visie om tot nul koolstofuitstoot te komen door klanten meer keuzes te bieden om hun impact op het milieu te verminderen in overeenstemming met hun lokale behoeften en mogelijkheden.
Nu de meeste Toyota-modellen een hybride optie hebben, is de volgende praktische manier om de elektrificatie voor klanten te vergroten de plug-in hybride technologie. De nieuwe Prius, die in Europa exclusief verkrijgbaar is als plug-in hybride, voorziet in hun behoeften door voldoende actieradius te bieden voor dagelijks EV-rijden, met hybride comfort voor langere ritten.
De nieuwe Prius is een pragmatische oplossing die dagelijks EV-rijden binnen handbereik brengt, terwijl het efficiënte gebruik van grondstoffen betekent dat de batterijen in zes plug-in versies van de Prius evenveel kostbare grondstoffen verbruiken als slechts één BEV van 80 kWh.
Het volgende hoofdstuk in een hybride geschiedenis
- 1997
Sinds de introductie in 1997 heeft de Prius in alle opzichten een lange weg afgelegd. De oorspronkelijke Prius bracht de elektrificatie op gang als 's werelds eerste massaal geproduceerde hybride elektrische auto. Een speciaal ontworpen VVT-i 1,5 l-benzinemotor en een compacte elektromotor met hoog koppel zorgden voor rijprestaties die vergelijkbaar waren met die van bestaande auto's van vergelijkbare grootte, maar dan met een halvering van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.
Dankzij deze cijfers kreeg de Prius in 1997-98 de eer van Japanse auto van het jaar, voordat hij het wereldtoneel veroverde toen de export in 2000 begon, en al snel een hechte band creëerde met milieubewuste consumenten in Europa en de Verenigde Staten.
- 2003
Een volledig nieuwe Prius van de tweede generatie werd in 2003 geïntroduceerd en bracht nieuwe aerodynamische normen met zich, met een hele lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26 en de iconische wigvorm, als gevolg van de overgang naar een vijfdeurs hatchbackformaat.
De hybride technologie evolueerde snel en het nieuwe Toyota Hybrid System II in de Prius van de tweede generatie zorgde voor 15% meer efficiëntie en 50% meer vermogen van de elektrische motor, die nu werd gebruikt om zowel de prestaties als de efficiëntie te verbeteren. Dankzij een verbeterd batterijpakket, met een lager gewicht maar een groter vermogen, kon de Prius 2 kilometer volledig elektrisch rijden.
Trouw aan zijn oorspronkelijke missie als inspiratie voor een nieuwe stijl van autorijden, stuwde de Prius van de tweede generatie Toyota's hybride verkoopcijfer voorbij de grens van 1 miljoen exemplaren. Deze generatie kreeg in 2005 ook de titel Auto van het Jaar voor Europa.
- 2009
Toyota's leiderschap op het gebied van hybride technologie werd in 2009 verder versterkt met de Prius van de derde generatie, die de technisch meest geavanceerde mainstream-auto ter wereld werd. De brandstofefficiëntie steeg met nog eens 10% en de CO2-uitstoot daalde met 14% dankzij een nog lagere luchtweerstandscoëfficiënt, een grotere 1,8-liter motor en een opnieuw ontworpen elektromotor.
De Prius Plug-in, die in 2012 werd geïntroduceerd als een van de allereerste plug-in hybrides in Europa, kon ook worden opgeladen via een externe stroombron, zodat bestuurders konden genieten van de voordelen van volledig elektrisch rijden, met het behoud van de zekerheid en betrouwbaarheid van een hybride. Met zijn 25 kilometer EV-bereik en toonaangevende efficiëntie zette de eerste Prius plug-in hybride een nieuwe maatstaf op het gebied van mobiliteit.
- 2015
De Prius bleef de pionier van Toyota voor hybride technologie en daarbuiten, met de vierde generatie, die werd gelanceerd als het allereerste voertuig met de Toyota New Global Architecture (TNGA). Het heeft bijgedragen aan het rijplezier van de Prius en veel latere modellen door een laag zwaartepunt te realiseren voor een aangenamere rijpositie en minder overhellen van de carrosserie in bochten. De meer responsieve rijeigenschappen waren ook te danken aan het gebruik van hoogwaardig staal, waardoor de carrosserie van de Prius van de vierde generatie 60% stijver was dan die van zijn voorganger.
Ook werd een nieuwe plug-in hybride versie geïntroduceerd, met een EV-bereik van 50 kilometer en een CO2-uitstoot van slechts 22 g/km volgens de toen gangbare NEDC-rijcyclus.
Dergelijke technische doorbraken maken integraal deel uit van de positie van het model als inspiratiebron voor Toyota's leiderschap op het gebied van elektrificatie, een leiderschap dat nog wordt versterkt door de vijfde generatie, uitsluitend een Plug-in Hybrid voor Europa.
Sinds de introductie van de Prius in 1997 heeft Toyota wereldwijd meer dan 23 miljoen elektrische voertuigen verkocht. Meer dan 5 miljoen daarvan zijn Prius-modellen en Prius plug-in hybride modellen.
Prijslijst
PDF - 660 Kb
Uitrusting
PDF - 43 Kb
Persbericht in PDF
PDF - 1.9 Mb
Ellen De Wilde