Nieuwe Toyota PROACE MAX levert kracht, capaciteit en efficiëntie
- Toyota’s eerste model in het segment van de grote bestelwagens in Europa
- Volledig elektrische aandrijflijn verkrijgbaar voor compromisloos rijden zonder uitlaatemissies
- Ook efficiënte conventionele aandrijflijnen verkrijgbaar
- Zes configuraties voor opbergruimte, laadvermogen en trekvermogen die toonaangevend zijn in dit segment
- Dynamisch, modern ontwerp en de nieuwste uitrusting aan boord
- Volledige reeks actieve en passieve rijhulpfuncties van Toyota Safety Sense
- PROACE MAX vervolledigt het uitgebreide bedrijfswagenaanbod van Toyota Professional en zal vanaf de zomer van 2024 verkrijgbaar zijn
De nieuwe Toyota PROACE MAX combineert een krachtig en toonaangevend laadvermogen met een efficiënt rijgedrag en een gedurfd, robuust ontwerp.
Als Toyota’s eerste grote bedrijfswagen in Europa voegt de PROACE MAX zich bij de uitgebreide PROACE-familie, naast de vernieuwde PROACE en PROACE CITY, als onderdeel van het complete bedrijfswagenportfolio van Toyota Professional.
Een nieuwe batterij-elektrische aandrijflijn zorgt voor responsief rijden, rijcomfort en vervoer van grote ladingen in verschillende configuraties die geschikt zijn voor elke taak, zonder dat dit ten koste gaat van de functionaliteit of betrouwbaarheid.
De batterij-elektrische PROACE MAX completeert de volledig geëlektrificeerde PROACE-familie van bestelwagens en personenbussen en benadrukt Toyota’s streven naar CO2-neutraliteit via meerdere technologieën. Toyota vindt dat alle klanten, inclusief degenen die voertuigen voor commercieel gebruik kopen, verschillende betaalbare en praktische opties nodig hebben om nu het tempo van de CO2-reductie te versnellen en bij te dragen aan de transitie naar emissieloze mobiliteit in de toekomst.
Veelzijdigheid met uitzonderlijk laadvermogen
De nieuwe PROACE MAX is verkrijgbaar in uiteenlopende afmetingen, zodat klanten de meest geschikte grootte voor hun behoeften kunnen kiezen. Via de veelzijdige ombouwmogelijkheden zijn bovendien gespecialiseerde taken mogelijk.
Dankzij drie verschillende lengtes (5413 mm, 5998 mm en 6363 mm) en drie verschillende hoogtes (2254 mm, 2524 mm en 2764 mm) is het model als volwaardige bestelwagen verkrijgbaar in zes groottes met een wielbasis van 3450 mm of 4035 mm. Deze combinaties hebben een royale laadruimte met een inhoud van 10 m³ tot 17 m³, wat groot genoeg is voor vijf europallets.
Naast het volledige aanbod van bestelwagens is de PROACE MAX een aanpasbare metgezel voor gespecialiseerde taken. Hij is ook af fabriek leverbaar met eenwegs- of driewegskiepbak of laadbak met openklappende zijschotten, inclusief optionele Crew Cab-uitvoering met een tweede rij van vier stoelen om het aantal zitplaatsen uit te breiden tot zeven.
Het voertuiggewicht varieert van 3300 kg tot 3500 kg voor de PROACE MAX met dieselmotor en bedraagt 3500 kg of 4250 kg voor de batterij-elektrische versie, afhankelijk van de configuratie. Alle varianten hebben een indrukwekkend laad- en trekvermogen. De batterij-elektrische PROACE MAX is leider in zijn klasse met een laadvermogen van 1500 kg en een trekvermogen van 2400 kg, afhankelijk van de geconfigureerde grootte. Met dieselvoertuigen is een laadvermogen tot 1425 kg en een trekvermogen tot 3000 kg mogelijk, afhankelijk van de combinatie van lengte en hoogte.
De PROACE MAX is eenvoudig te laden en lossen dankzij portieren over de volledige hoogte en een praktische vierkante opening van 1562 mm breed en maximaal 2030 mm hoog, met een lage drempel voor gemakkelijke toegang. Voor het eerst op een Toyota openen de portieren in een hoek van 270 graden, waardoor de laadruimte langs de stoeprand en de toegang tot de cabine worden vergroot. De schuifdeur aan de zijkant opent tot 1,25 m, breed genoeg om een europallet te laden.
Aandrijflijnopties
Een krachtige batterij-elektrische aandrijflijn maakt de kracht, het comfort en de kostenefficiëntie van elektrisch rijden mogelijk in de nieuwe PROACE MAX.
Dankzij een vermogen van 270 DIN-pk (200 kW) in combinatie met een vertrouwenwekkend koppel van 410 Nm kan de PROACE MAX zelfs de zwaarste klussen aan. Hierdoor zijn moeiteloze ritten mogelijk met het soepele, comfortabele rijgedrag dat typisch is voor een EV.
Met een actieradius tot 420 km (WTLP-norm) heeft de volledig elektrische PROACE MAX voldoende bereik voor praktische dagelijkse werkzaamheden. Dankzij drie rijmodi kan de bestuurder de acceleratie en topsnelheid aanpassen om de juiste balans te vinden tussen prestaties en actieradius voor de betreffende taken. De voorinstellingen zijn Eco, Normal en Power.
Als de krachtige 110 kWh-batterij meer energie nodig heeft, kan deze in slechts 55 minuten tot 80% worden opgeladen via een snellader die tot 150 kW kan leveren, zodat de stilstandtijd tijdens langere ritten tot een minimum wordt beperkt. Er is ook een AC-boordlader van 11 kW aanwezig om gemakkelijk op te laden via een bedrijfs- of thuissysteem, bijvoorbeeld ’s nachts of wanneer het voertuig voor langere tijd geparkeerd staat.
Als alternatief is de nieuwste efficiënte en emissiearme Euro 6E-dieselmotor verkrijgbaar met handgeschakelde zesversnellingsbak of achttraps automaat. Afhankelijk van de exacte specificaties van het voertuig levert deze een vermogen van 120 DIN-pk (88 kW) tot 180 DIN-pk (132 kW). De emissies − de laagste in deze klasse − bedragen slechts 198 g/km (WTLP-norm), een opmerkelijk laag cijfer voor een voertuig als de PROACE MAX.
Zoals verreweg de meeste grote bestelwagens die worden verkocht, worden zowel de elektrische als de dieselvariant uitsluitend aangeboden met voorwielaandrijving.
Aanpassing en accessoires
De hardwerkende PROACE MAX wordt ook aangeboden in de vorm van een body-on-frame, zodat klanten maatwerkoplossingen voor hun bedrijfsbehoeften kunnen bedenken.
De Platform Cab-vorm, met een vlak achterdek, en de Chassis Cab-vorm, met een zichtbaar ladderchassis, stellen klanten in staat om het voertuig om te bouwen voor gespecialiseerde taken. Beide indelingen zijn verkrijgbaar in een standaardlengte van 5943 mm of een grotere lengte van 6308 mm, met een optionele Crew Cab voor extra zitplaatsen en een batterij-elektrische aandrijflijn voor alle modellen behalve de langere Platform Cab-variant.
De PROACE MAX heeft ook een uitgebreide lijst van accessoires die gericht zijn op interieurbescherming, het dragen van lasten en veiligheid.
Het interieur wordt beschermd door bekleding van de vloer, wielkasten en zijpanelen in hout of polypropyleen om het voertuig te beschermen tegen slijtage tijdens het dagelijkse in- en uitladen. Bevestigingsrails en spanbanden helpen om de lading vast te zetten.
Er kan extra opbergruimte worden toegevoegd dankzij een dakplatform of dakrek dat toegankelijk is via een ladder op het achterportier. Voor in de cabine kan een rek met vloer, frames en schappen worden gekocht.
Toyota Safety Sense
Gemoedsrust wordt standaard meegeleverd met de PROACE MAX dankzij een uitgebreide en unieke reeks actieve en passieve rijhulpsystemen van Toyota Safety Sense, die het voertuig beschermen en voorrang geven aan veilig rijden.
De PROACE MAX is uniek in zijn klasse met Cross Wind Assist om het voertuig te stabiliseren als het hard waait. Het risico dat het voertuig per ongeluk zijn rijstrook verlaat en zo bij een ongeluk betrokken raakt, neemt hierdoor af.
Mocht zich een incident voordoen, dan verzamelt en bewaart Event Data Recording − nog een unieke functie van de PROACE MAX in zijn klasse − informatie over de werking en toestand van het voertuig voor, tijdens en na de botsing voor volledige transparantie en duidelijkheid.
De nieuwe Traffic Jam Assist is een uitbreiding van de handige Adaptive Cruise Control om de bestuurder te helpen in het verkeer. Bij stilstaand verkeer kan de bestuurder zijn voeten van de pedalen halen, omdat het systeem de auto vooruit beweegt op basis van de voortgang van zijn voorligger.
Parkeren wordt ook gemakkelijker gemaakt, want rondom heeft de PROACE MAX tot 16 sensoren om veilig en zonder stress te manoeuvreren in krappe ruimtes.
Toyota Smart Connect
Toyota’s nieuwste multimediaplatform met meer rekenkracht, een hogere reactiesnelheid, een intuïtievere bediening en nieuwe functies is geïnstalleerd op de duurdere PROACE MAX-uitvoeringen.
Een 10-inch HD-touchscreen zorgt voor een betere zichtbaarheid in verschillende lichtomstandigheden. Deze heeft een duidelijke, heldere en eenvoudige interface en een geïntegreerde simkaart voor een constante verbinding.
Met de cloud verbonden diensten zorgen voor een altijd actieve navigatie die actuele informatie over verkeerssituaties verstrekt via de Live Road Events-functie. Deze is gebaseerd op feedback van bestuurders om ritten zo vlot mogelijk te laten verlopen.
Draadloze smartphoneverbindingen zijn mogelijk met Android Auto en Apple CarPlay. Via de Connected Services in de smartphone-app kan de bestuurder bovendien functies op afstand bedienen, zoals het voertuig vergrendelen en ontgrendelen en de interieurtemperatuur regelen (afhankelijk van de markt).
De bijbehorende MyToyota-app voor smartphones geeft klanten toegang tot extra Connected Services en nuttige informatie over het voertuig, zoals gegevens over kilometerstand, snelheid en acceleratie, maar ook herinneringen wanneer onderhoud nodig is.
Gemaakt in Europa
De nieuwe PROACE MAX is het resultaat van een verdergaande samenwerking tussen Toyota Motor Europe en Stellantis, die in 2012 van start ging en beide bedrijven in staat stelt hun ontwikkelings- en productiekosten te optimaliseren. De fabrieken van Stellantis in Gliwice (Polen) en Atessa (Italië) zullen de PROACE MAX produceren.
De nieuwe PROACE MAX zal vanaf de zomer van 2024 verkrijgbaar zijn.
Opmerking: alle prestatiegegevens van de nieuwe PROACE MAX zijn onderhevig aan homologatie. De definitieve specificaties zullen bij de uiteindelijke productlancering worden bevestigd.