Nieuwe Toyota Yaris Cross: meer vermogen en technologie, mét extra stijl

Nieuwe Toyota Yaris Cross: meer vermogen en technologie, mét extra stijl

  • Toevoeging van de nieuwe, krachtigere Hybrid 130-aandrijflijn, die in alle topmodellen van de Yaris Cross te vinden is, inclusief de GR SPORT en de nieuwe Premiere Edition
  • Volledig digitale gebruikerservaring met het nieuwste Toyota Smart Connect-multimediapakket, aanpasbaar instrumentenpaneel voor de bestuurder en een smartphone-app met digitale sleutels
  • Aanzienlijke verbeteringen in de prestaties en functionaliteit van de Toyota T-Mate veiligheids- en rijhulpsystemen, waaronder de nieuwste Toyota Safety Sense-functies
  • Nieuwe Yaris Cross Premiere Edition met ultieme specificaties en exclusieve Urban Khaki-lak
  • Lancering: Q2 2024

Toyota versterkt elk belangrijk aspect van de populaire Yaris Cross en bouwt voort op de kwaliteiten die de compacte SUV in zijn eerste verkoopjaar de titel World Urban Car naast vele andere prijzen opleverden.

Deze eerste reeks verbeteringen aan het model is gericht op de belangrijkste aankoopoverwegingen voor klanten in het segment, zodat de Yaris Cross zijn allround aantrekkingskracht voor kopers behoudt. Sinds zijn introductie in 2021 heeft hij zich snel gevestigd als sterke en zeer competitieve uitdager op de snelgroeiende Europese B-SUV-markt en is hij dit jaar tot nu toe de leider in zijn segment.

De nieuwe Yaris Cross levert sterkere prestaties die nog meer voldoening geven dankzij zijn hybride elektrische aandrijflijn; veiliger en gemakkelijker rijden met de nieuwste Toyota T-Mate veiligheids- en rijhulpsystemen; een volledig digitale gebruikerservaring en designdetails die zijn moderne stadse styling versterken.

Vermogen en rijplezier

De Yaris Cross sluit zich aan bij het Yaris hatchbackmodel met de nieuwe ‘dual hybrid’-aandrijflijn, die de vijfde generatie hybride technologie van Toyota overneemt in een nieuwe aandrijflijnoptie, de ‘Hybrid 130’. Dit biedt nieuwe klanten in het B-segment een ruimere keuze om naar een kleiner voertuig over te stappen, zonder dat dit ten koste van de prestaties gaat.

Het bewezen 1.5-liter volledig hybride systeem is uitgerust met een nieuwe transmissie met een grotere en krachtigere elektromotor-generator (MG1). Samen met aanpassingen aan de vermogensregeleenheid (power control unit - PCU) zorgt dit voor een toename van 14% in het totale systeemvermogen, van 116 DIN pk/85 kW naar 132 DIN pk/97 kW. Tegelijkertijd is het koppel van de MG2-motor over het gehele toerentalbereik verhoogd, waarbij het maximum met 30% van 141 naar 185 Nm is toegenomen.

Het resultaat is een snellere acceleratie, waarbij het optrekken van 0 tot 100 km/u met een halve seconde tot 10,7 seconden is teruggebracht en het tussentijds optrekken van 80 tot 120 km/u met 0,4 seconden tot 8,9 seconden is teruggebracht. Wat de CO2-uitstoot betreft, is de impact bescheiden: het nieuwe systeem bereikt een uitstoot van 103-122 g/km, wat het beste in zijn klasse is.

Deze statistieken zijn slechts een deel van het verhaal; net zo belangrijk is de impact op de rijervaring. De prestaties van de motor, aandrijfmotor en hybride batterij zijn in de Hybrid 130 allemaal gemaximaliseerd. In combinatie met een hoger koppel bij alle toerentallen geeft dit de auto een dynamischer en levendiger gevoel met acceleratie- en vertragingsprestaties die zorgen voor extra rijplezier, zowel in de stad als op de autosnelwegen. De ondersteuning van de aandrijfmotor als reactie op het gaspedaalgebruik door de bestuurder is verbeterd voor een betrouwbaar weggedrag en een lineair acceleratiegevoel.

De wendbare, vertrouwenwekkende prestaties van de auto worden verder ondersteund door de capaciteiten van het GA-B-platform, met de fundamentele voordelen van een laag zwaartepunt en een zeer stijve carrosserie.

De nieuwe Hybrid 130-aandrijflijn wordt geïntroduceerd in de topmodellen, waaronder de nieuwe Premiere Edition en GR SPORT. Het gamma zal het bewezen 116 DIN pk/85 kW hybride systeem, nu bekend als de ‘Hybrid 115’, blijven aanbieden.

De hybride aandrijflijn is de belangrijkste doorslaggevende factor voor mensen die voor een Yaris Cross kiezen. Met zijn 100% hybride gamma en de unieke optie van twee verschillende aandrijflijnen in zijn klasse, hebben klanten nu meer keuze dan ooit om aan hun behoeften te voldoen.

Stillere rijgeluiden met een verbeterd geluids- en trillingspakket

De nieuwe Yaris Cross profiteert van een reeks extra maatregelen om geluid en trillingen te verminderen.

Wat het motorgeluid betreft, zijn vier belangrijke punten verbeterd: er is een dynamische demper aan de linker motorsteun toegevoegd; er is een resonator op de inlaatslang aangebracht; de geluidsdemper aan de binnenkant van het dashboard is van een enkele laag in een drielaagse constructie veranderd; en er is een extra viltlaag aan de geluidsdemper aan de bovenkant van de motorkap toegevoegd.

Om wind- en weggeluid tegen te gaan, is zowel voor de voorruit als voor de zijruiten voor en achter dikker glas gebruikt.

Een volledig digitale gebruikerservaring

Toegang tot informatie, connectiviteit en entertainment is totaal veranderd met de introductie van een volledig nieuwe digitale gebruikerservaring. Dit omvat zowel een instrumentenpaneel dat kan worden geconfigureerd en aangepast aan de voorkeur van de bestuurder, als een multimediasysteem dat krachtiger is, sneller reageert en een breder scala aan functies biedt. De displays zijn toonaangevend qua formaat: 7 of 12,3 inch voor de combimeter van de bestuurder en 9 of 10,5 inch voor het multimedia-touchscreen, afhankelijk van de uitvoering.

De 12,3-inch combimeter beschikt over wijzerplaten, informatie en grafieken in hoge resolutie voor een goede zichtbaarheid in alle lichtomstandigheden. De bestuurder kan het uiterlijk van het display aanpassen aan zijn of haar stemming of het soort rit met vier stijlopties: Smart, Casual, Sporty en Tough.

De 7-inch versie is standaard op de Mid- en Mid+- uitvoeringen; de 12,3-inch versie is beschikbaar op de top-, GR SPORT- en Premiere Edition-modellen.

Het Toyota Smart Connect-multimediasysteem is ontworpen voor eenvoudig, intuïtief gebruik en reageert sneller op instructies dankzij een grotere rekenkracht. De functies omvatten standaard cloudgebaseerde navigatie, een ‘altijd verbonden’ systeem dat toegang heeft tot actuele informatie over routes, verkeer en vertragingen voor een betere reisplanning.

Het systeem heeft een verbeterd, nog sneller reagerend spraakherkenningssysteem en een ingebouwde ‘Hey Toyota’-navigatiestem die natuurlijke gesprekstaal en verzoeken kan herkennen. Zeg bijvoorbeeld ‘Hé Toyota, ik heb het koud’ en het systeem verhoogt automatisch de temperatuur van de klimaatregeling.

Eenvoudige connectiviteit is ingebouwd, met draadloze smartphone-integratie voor zowel Apple CarPlay als Android Auto. Net als bij de Toyota Safety Sense-systemen kunnen multimedia-upgrades en nieuwe functies zonder probleem draadloos worden geïnstalleerd.

Eenvoudige toegang met slimme digitale sleutel

Net als de nieuwe Yaris hatchback biedt ook de Yaris Cross eigenaren het gemak en de veiligheid van een Smart Digital Key. Gekoppeld aan de MyT-app geeft dit systeem maximaal vijf gebruikers toegang tot het voertuig via hun smartphone. De digitale sleutel kan worden gebruikt om het voertuig te vergrendelen, ontgrendelen en starten - zonder dat de telefoon uit de tas of zak van de gebruiker hoeft te worden gehaald.

De sleutel is compatibel met Apple- en Android-toestellen en wordt standaard geleverd op de Premiere Edition. Eén jaar aansluiting is inbegrepen in de aankoopprijs van de auto.

De MyT-app biedt nog andere handige functies, zoals vergrendelen/ontgrendelen op afstand, bediening van de klimaatregeling vóór de reis en activering van de alarmlichten om het voertuig te helpen vinden, bijvoorbeeld op een drukke parkeerplaats.

Veiliger en minder stressvol rijden met Toyota T-MATE

Toyota heeft het plan opgevat om van de huidige generatie Yaris hatchback de veiligste kleine auto ter wereld te maken, door hem uit te rusten met een schat aan actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen en -functies die een groot deel van de bekende stress bij het autorijden kunnen wegnemen. De Yaris Cross profiteerde van hetzelfde uitgebreide Toyota T-Mate-pakket.

Toyota T-Mate is de overkoepelende term voor geavanceerde functies die het besturen en parkeren van een auto veiliger en gemakkelijker maken. In de nieuwe Yaris Cross zijn deze verbeterd en uitgebreid om effectiever dan ooit te zijn, inclusief de introductie van de nieuwste generatie Toyota Safety Sense-systemen. Deze functies, die vaak tegen meerprijs verkrijgbaar zijn of simpelweg niet beschikbaar zijn op andere B-SUV-modellen, zijn standaard aanwezig in het hele Yaris Cross-gamma.

Dankzij een nieuw multimediasysteem en datacommunicatiemodule (DCM) kunnen software-updates draadloos worden geleverd. Dit betekent dat de Toyota Safety Sense- en multimediafuncties naadloos kunnen worden geüpgraded, zonder dat de auto naar een servicecentrum moet worden gebracht. Het downloaden kan plaatsvinden terwijl de auto rijdt, klaar voor installatie wanneer het de bestuurder uitkomt.

Met behulp van een nieuw camera- en radarsysteem dat verder en breder kan scannen dan voorheen, is er meer ruimte voor het detecteren van ongevallenrisico’s. Het Pre-Collision System (PCS) kan nu bijvoorbeeld een potentiële frontale botsing en een breed scala aan objecten en voertuigen op het pad van de auto herkennen, waaronder voetgangers, fietsers en nu ook motorfietsen.

Acceleration Suppression is een nieuwe toevoeging aan het Toyota Safety Sense-portfolio. Deze grijpt in om een plotselinge versnelling af te remmen wanneer het systeem een risico op een botsing met een voorligger herkent.

Proactive Driving Assist (PDA) is een andere nieuwe functie, ontworpen om bekende ongevallenrisico's te helpen vermijden bij het rijden met lage snelheid. Deceleration Assist zorgt voor een soepele vertraging wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat om te vertragen wanneer hij of zij een langzamer voertuig nadert of een bocht ingaat. Het tweede element van PDA is Steering Assist, dat een bocht in de weg herkent en de stuurkracht aanpast om de bestuurder te helpen een soepel en stabiel traject doorheen de bocht te volgen.

Het nieuwe Emergency Driving Stop System (EDSS) kan de bestuurder ondersteunen wanneer deze ziek of onwel wordt. Als dit detecteert dat de bestuurder gedurende een bepaalde tijd niets heeft gedaan - sturen, remmen, gas geven - geeft het een akoestische waarschuwing. Als de bestuurder niet reageert, brengt het systeem de auto voorzichtig tot stilstand, activeert het de alarmknipperlichten en ontgrendelt het de deuren.

Toyota T-Mate biedt ook bescherming wanneer de auto stilstaat. Met de optionele Safe Exit Assist (SEA) helpt een visueel en akoestisch waarschuwingssysteem voorkomen dat een portier per ongeluk wordt geopend in het pad van voertuigen en fietsers die van achteren naderen. En het Rear Seat Reminder System (RSRS) waarschuwt de bestuurder met visuele en geluidssignalen als hij of zij een kind of huisdier op de achterbank heeft achtergelaten waardoor het risico op ‘hete auto’-incidenten wordt voorkomen.

Naast deze extra functies profiteert de nieuwe Yaris Cross ook van upgrades van de bekende Toyota Safety Sense-functies. De Adaptive Cruise Control (ACC) is herzien om sneller te reageren en werkt op een manier die voor de bestuurder natuurlijker aanvoelt. Wanneer een ander voertuig bijvoorbeeld op de rijstrook van de auto komt, wordt er geleidelijker vertraagd. ​ De afstandsinstellingen tussen voertuigen zijn uitgebreid, zodat de bestuurder meer keuze heeft om de afstand aan zijn of haar voorkeur aan te passen, en het Curve Speed Reduction-systeem wordt eerder geactiveerd waardoor de snelheid soepeler wordt geregeld.

Er zijn nieuwe systemen aan de ACC toegevoegd voor veiliger inhalen: Overtake Prevention Support voorkomt onbedoeld inhalen aan de verkeerde kant van een voertuig (‘undertaking’); en Preliminary Deceleration/Turn Signal Linked Control helpt de bestuurder om veilig terug te keren naar zijn of haar rijstrook met een gepaste snelheid en afstand tot andere voertuigen.

Het Lane Departure Alert-systeem (LDA) herkent nu wanneer de bestuurder zijn of haar rijstrook heeft verlaten om een obstakel (een voetganger of andere weggebruikers) te ontwijken en schakelt tijdelijk zijn waarschuwingsfunctie uit. De rijbaanassistent van de Lane Trace Assist (LTA) is aangepast zodat de prestaties natuurlijker aanvoelen. ​ De Road Sign Assist is verbeterd, zodat de snelheidsbegrenzer met slechts één druk op de knop aan de informatie op verkeersborden kan worden aangepast.

Extra stijl met nieuwe premiere edition

De coole, eigentijdse styling van de Yaris Cross wordt aangeboden in een exclusieve nieuwe Urban Khaki- lakafwerking in een bi-tone uitvoering en met exclusieve nieuwe 18-inch donkergrijze/gepolijste vijfspaaks lichtmetalen velgen die de dynamische, stoere look versterken. In het interieur passen de stiksels in de bekleding en de sierlijsten op het instrumentenpaneel en de portieren bij de groene carrosseriekleur. De bi-tone opties Platinum Pearl White en Silver Metallic zijn ook verkrijgbaar.

De stoelbekleding in het interieur is ook opgefrist met een nieuw patroon en op alle uitvoeringen is een zachte bekleding van het onderste instrumentenpaneel geïntroduceerd. Voor het hele gamma is een nieuwe Juniper Blue-lakoptie beschikbaar.

Opmerking: alle prestatiegegevens van de nieuwe Yaris Cross zijn onderworpen aan homologatie. De definitieve specificaties zullen bij de uiteindelijke productlancering worden bevestigd.

Technische fiche 20231120_Spec_Sheet_Yaris_Cross_MC_v2_FINAL_updated.docx - 75 KB
Ellen De Wilde PR Manager Toyota & Lexus BeLux
Facelift
Over Toyota Belgium NV/SA