NIEUWE TOYOTA YARIS – ONTWORPEN VOOR HET LEVEN IN DE STAD

• Wereldpremière van gloednieuwe Yaris
  • Eerste toepassing van Toyota New Global Architecture (TNGA) in compacte auto's
  • Nieuw GA-B-platform verenigt stijl, gebruiksgemak, rijplezier en veiligheid
  • Nieuw 1.5 Hybrid Dynamic Force-systeem – combineert buitengewone efficiëntie met verbeterde respons
  • Ontworpen als 's werelds veiligste compacte auto

De gloednieuwe Toyota Yaris is ontworpen om de toenemende uitdagingen van het leven in de stad aan te gaan.

De moderne kopers van compacte auto's behoren tot de meest veeleisende klanten in Europa en leiden een drukbezet leven in overvolle steden, waar ze voor steeds grotere uitdagingen staan.

Ze verwachten dat hun auto stijlvol en praktisch is. Ze willen dat hij zich gemakkelijk laat parkeren, wendbaar is in de stad en comfort biedt op langere reizen. Ze verwachten toonaangevende veiligheidsniveaus en de laagst mogelijke gebruikskosten. Bovendien zijn ze milieubewuster dan ooit en zoeken ze relevante oplossingen die in hun dagelijkse routine en hun omgeving passen.

En uiteraard is het mooi meegenomen als die eigenschappen tegen een betaalbare prijs worden aangeboden.

Om op die steeds hogere eisen in te spelen, introduceert de nieuwe Yaris de Toyota New Global Architecture (TNGA) filosofie in het segment van de compacte auto's.

Voor de nieuwe Yaris gebeurt dit via het debuut van het nieuwe GA-B-platform en van het nieuwe TNGA hybridesysteem van de 4e generatie met 3-cilindermotor.

Deze aanpak wordt aangevuld met verbeteringen van de actieve en passieve veiligheidssystemen om tot 's werelds veiligste compacte auto te komen.

GA-B-PLATFORM MAAKT STIJLVOL DESIGN EN SLIMME PACKAGING MOGELIJK

• Wendbaar en compact dankzij een krachtig, strak koetswerkdesign
  • Korter, breder en lager dan het huidige model
  • Intelligent packaging voor maximale interieurruimte
  • Materiaalinnovaties en ongekende zintuiglijke kwaliteit

Het koetswerkdesignconcept van de nieuwe Yaris wordt omschreven als 'compact en wendbaar' - altijd klaar voor optimaal rijplezier.

Door zijn 'compacte' afmetingen onderscheidt hij zich van zijn concurrenten in een segment waar de meeste auto's bij elke modelvernieuwing groter worden. Toyota daarentegen heeft de Yaris in totaal 5 mm ingekort, maar tegelijkertijd zijn wielbasis met 50 mm verlengd om de auto wendbaar en hanteerbaar te maken bij het rijden en parkeren in de stad. De interieurruimte en het comfort – de essentie van zijn 'big-small'-karakter – beleven echter behouden.

Dankzij het GA-B-platform kon de totale hoogte met 40 mm worden verminderd, maar zonder aan hoofdruimte in te leveren, aangezien de bestuurder en de passagiers ook lager zitten. Mede dankzij de lagere motorkap heeft de bestuurder beter zicht op de weg. Omdat de auto 50 mm breder werd, is zowel voor- als achterin meer ruimte beschikbaar. En de grotere spoorbreedte voor en achter benadrukt de lagere, bredere uitstraling van nieuwe Yaris.

De koetswerkstyling beklemtoont het effect van de compacte afmetingen met sterke karakterlijnen aan de onderzijde die een voorwaartse beweging suggereren. Krachtige voor- en achtervleugels doen het strakke, rechtlijnige uiterlijk nog beter uitkomen en stralen samen met de gewelfde deurpanelen een gevoel van wendbaarheid uit dat het bereidwillige karakter van de auto benadrukt.

Het design van de voorzijde is opgebouwd rond de grote grille en het centrale Toyota-embleem.  Door de onderzijde van de A-stijl verder naar achter te verplaatsen en de motorkap langer te maken, hebben de ontwerpers de dynamische look nog versterkt. De nieuwe lichten zijn voorzien van ledtechnologie, inclusief richtingaanwijzers die ook als dagrijlichten worden gebruikt.

De naar de voorwielen reikende koplampen vormen een sterk stylingkenmerk dat bovendien de vooroverhang korter doet lijken dan die is.

Het interieurdesign volgt een minder-is-meerprincipe, gekenmerkt door een royale open ruimte voor de bestuurder en de voorpassagier. Tot de hoogwaardige materialen behoren een innovatieve viltafwerking voor de deurpanelen en, voor het eerst in een Yaris, een soft-touch instrumentenpaneel dat een warmere sfeer ademt.

Overal in de auto staat de zintuiglijke kwaliteit centraal, met bijzondere aandacht voor de textuur, de werking en het geluid van de bedieningselementen, kleuren, verlichting, vormen, patronen, grafische details en het algemene uiterlijk.

Het ontwerp van de bestuurdersruimte is gebaseerd op het concept 'handen aan het stuurwiel, blik op de weg'. De informatie wordt duidelijk en rechtstreeks aan de bestuurder getoond vanaf drie met elkaar verbonden bronnen: het centrale Toyota Touch-scherm, een TFT multi-informatiedisplay in het instrumentenpaneel en een 10" head-up kleurendisplay. Dankzij het grotere head-updisplay kan de bestuurder zich beter op het rijden concentreren zonder afgeleid te worden. Het display projecteert de belangrijkste rijgegevens en waarschuwingen, zoals navigatie-instructies en snelheidsbeperkingen, binnen het gezichtsveld van de bestuurder op de voorruit.

De nieuwe Yaris kan uitgerust worden met nog andere geavanceerde praktische voorzieningen, zoals een draadloze lader die groot genoeg is voor de nieuwste generatie smartphones, een verwarmd stuurwiel en speciale sfeerverlichting rond de bestuurdersruimte. Door het ergonomische ontwerp kan de bestuurder intuïtief de bedieningselementen vinden en gebruiken. Het dashboard zelf is slanker en lager dan voorheen, met een bredere en hogere middenconsole. Het instrumentenpaneel herbergt twee digitale meters naast het TFT multi-informatiedisplay en heeft een ondiepe kap. Ten slotte werd, overeenkomstig het concept 'blik op de weg, handen aan het stuurwiel', het stuurwiel kleiner uitgevoerd om het zicht te verbeteren.

GA-B-PLATFORM ONTWIKKELD OM RIJPLEZIER TE BIEDEN

• Maakt een zelfverzekerde en natuurlijke rijstijl mogelijk dankzij de nauwkeurige en wendbare prestaties
  • Laag zwaartepunt en geoptimaliseerde rijhouding
  • Hoge constructiestijfheid draagt bij aan wegligging en stabiliteit

Ontwikkeling van TNGA-platforms door Toyota betekende een grote stap vooruit voor het rijcomfort, het weggedrag en de styling van een reeks nieuwe modellen. De eerste versie, het GA-C-platform voor middelgrote auto's, legde de basis voor verbeteringen in het rijkarakter en de aantrekkingskracht van de nieuwste Prius-generatie, de C-HR en de recent gelanceerde Corolla. Evenzo heeft de TNGA-filosofie bewezen aanpasbaar te zijn voor grotere sedans en SUV's, waarbij het GA-K-platform succesvol wordt toegepast als basis voor de nieuwe Camry en de nieuwe RAV4.

Nu, met de ontwikkeling van de nieuwe Yaris, gebruikt Toyota voor het eerst de troeven van TNGA om de prestaties van zijn compacte auto naar een hoger niveau te tillen. Het nieuwe GA-B-platform is essentieel voor het verhoogde rijplezier in de Yaris, omdat het voor een zelfverzekerd en natuurlijk gevoel zorgt. De stabiliteit van de auto boezemt vertrouwen in en zijn natuurlijke en nauwkeurige reacties op de input van de bestuurder resulteren in een verbeterd gevoel van wendbaarheid.

De combinatie van een compact, laag en breed ontwerp, de dynamische kwaliteiten van het GA-B-platform en de prestaties van de hybridekrachtbron van de vierde generatie geven de nieuwe Yaris een opwindend en wendbaar karakter dat mee aan de basis ligt van zijn emotionele aantrekkingskracht. In de stad reageert de aandrijflijn geestdriftig en met pit. Anderzijds zorgen de prestaties en het weggedrag voor soepel en ontspannen rijplezier dat comfortabel en wenselijk is tijdens langere reizen op de autoweg of op buitenwegen.

Net zoals in andere auto's met het TNGA-platform wordt het gevoel van controle in en verbondenheid met de auto benadrukt door de positie van de bestuurder. Op het GA-B-platform kan de bestuurdersstoel lager en verder naar achter (+60 mm ten opzichte van de huidige Yaris) worden geplaatst, waardoor het zwaartepunt lager ligt. Bovendien resulteert dit in een dynamischere rijpositie, met een betere ergonomie en aanpasbaarheid. Het stuurwiel bevindt zich dichter bij de bestuurder, met een zes graden grotere hellingshoek.

Net zoals alle modellen met TNGA-platform heeft de nieuwe Yaris een laag zwaartepunt, ongeveer 15 mm lager dan dat van het huidige model, wat de auto betere inertie-eigenschappen geeft. Het onderstel heeft ook een betere gewichtsbalans tussen voor- en achterzijde en tussen links en rechts. Dit beperkt de rolbewegingen en verbetert de remstabiliteit en remafstanden, terwijl de hogere torsiestijfheid van de koetswerkstructuur de wendbaarheid en de algemene stabiliteit ten goede komt.

De nieuwe ophanging met MacPherson-veerpoten vooraan en torsieas achteraan wordt gekenmerkt door een verminderde wrijving in de veerpoten, zachtere veren en een rolstijfheid achteraan die verhoogd werd van 320 tot 580 Nm/deg, wat de dynamische eigenschappen van de nieuwe Yaris verder verbetert door de rolneigingen bij het draaien te beperken en de wendbaarheid te bevorderen.

Dankzij het GA-B-platform kon de constructiestijfheid van het koetswerk aanzienlijk worden verhoogd, wat de stabiliteit en het rijcomfort bevordert en lagere geluids- en trillingsniveaus oplevert. De architectuur van het platform en de bovenzijde van de koetswerkstructuur werden geoptimaliseerd met strategische versterkingen in de motorkap, de achterstijl, de tunnel, de achterkant en de achterwielkasten, en een stijver schutbord.

NIEUWE 1.5 HYBRID DYNAMIC FORCE-AANDRIJFLIJN – LEVENDIGER EN EFFICIËNTER

• Gloednieuw 1.5 Hybrid Dynamic Force-systeem
  • Levendiger dankzij een verhoging van het totale vermogen met 15% en een daling van het brandstofverbruik met 20%
  • Hybridetechnologie van de 4e generatie, geoptimaliseerd voor gewicht, package en efficiëntie
  • Omvat een nieuwe 1.5 Dynamic Force-benzinemotor met een thermisch rendement van 40%

Toyota's algemeen erkende leiderschap op het gebied van zelfopladende hybridetechnologie is gebaseerd op meer dan 20 jaar ervaring. Na wereldwijd miljarden kilometers te hebben afgelegd, hebben de hybrides van Toyota ook hun uitstekende kwaliteit, levensduur en betrouwbaarheid bewezen. De hybrideauto's van Toyota rijden samen elke dag meer dan 500 miljoen kilometer, waar ook ter wereld.

Sinds de lancering van de eerste Prius in 1997 verkocht Toyota Motor Corporation wereldwijd meer dan 14 miljoen hybrideauto's – waarvan 2,5 miljoen in Europa. In die periode heeft de constructeur voortdurend de technologie verbeterd en nieuwe modellen geïntroduceerd in een brede waaier van marktsegmenten. De Yaris Hybride, 's werelds eerste volledig-hybridemodel in het B-segment, maakte in 2012 zijn opwachting. Sindsdien werden in Europa meer dan 500 000 exemplaren verkocht en groeide het model uit tot een belangrijk product om de hybridetechnologie van Toyota bekendheid en populariteit te geven.

Het hybridesysteem van de 4e generatie werd getest in diverse Europese steden, waaronder Rome, Parijs en Darmstadt. Uit de resultaten blijkt dat de auto in een stedelijk gebied bijna 80% van de tijd emissievrij rijdt.

Dat uitstekende cijfer is mogelijk dankzij de architectuur van het Toyota Hybrid System, dat alle elementen van een elektrische auto met krachtige elektromotoren en hoogspanningscomponenten combineert met een uiterst efficiënte verbrandingsmotor die werkt volgens de Atkinson-cyclus.

Toyota's nieuwe hybridetechnologie van de vierde generatie maakt haar debuut in de belangrijkste krachtbron van de nieuwe Yaris. Het 1.5 Hybrid Dynamic Force-systeem is rechtstreeks afgeleid van de grotere 2,0- en 2,5-liter systemen die op de nieuwe Corolla, RAV4 en Camry modellen werden gelanceerd. Het werd met dezelfde aandacht voor de afmetingen en het gewicht van de onderdelen ontwikkeld om het brandstofverbruik en de emissieniveaus steeds verder terug te dringen.

Het hybridesysteem beschikt over de nieuwe 1.5 Dynamic Force-driecilinderbenzinemotor met Atkinson-cyclus en variabele kleptiming. Net zoals bij de 2.0 en 2.5 viercilinders werden maatregelen genomen om de interne wrijving en de mechanische verliezen te beperken en het verbrandingsrendement te optimaliseren. Zo heeft de motor de hoogste verbrandingssnelheid ter wereld, kan hij hoge koppels verwerken en springt hij zuinig met brandstof om. Hij is ook uitgerust met een balanceermodule die helpt het geluid en de trillingen te beperken.

Dankzij deze maatregelen bereikt hij een thermisch rendement van 40%, hoger dan de meeste dieselmotoren, waardoor het verbruik en de CO2-uitstoot van de Yaris met meer dan 20% afneemt. Bovendien werd het systeemvermogen met 15% verhoogd en werd de vermogensafgifte verfijnd voor een zelfverzekerd en natuurlijk gevoel te geven.

De hybride transaxle is volledig opnieuw ontworpen en heeft nu een nieuwe dubbele asstructuur waardoor de transaxle compacter is (9%). Het resultaat is een verliesarme aandrijflijn met kleinere totale afmetingen, die de prestaties ten goede komt en perfect kan worden geïntegreerd in het GA-B-platform van de nieuwe Yaris.

Het systeem beschikt ook over een nieuwe lithium-ionhybrideaccu met een hoger vermogen, waardoor de auto sneller kan accelereren. De nieuwe accu is niet alleen krachtiger, maar ook 27% lichter dan de nikkel-metaalhybrideaccu die hij vervangt.

De nieuwe Yaris zal op bepaalde markten verkrijgbaar zijn met 1,5- en 1,0-liter driecilinderbenzinemotoren. Meer details van deze aandrijflijnen zullen later worden vrijgegeven.

ONGEKEND GEAVANCEERDE RIJHULPSYSTEMEN VOOR COMPACTE AUTO'S

• Ontworpen als 's werelds veiligste compacte auto
  • Ontwikkeld voor toonaangevende actieve veiligheidsprestaties met nieuwe Toyota Safety Sense (TSS)
  • Eerste centrale airbags ter wereld

De nieuwe Yaris is ontworpen als 's werelds veiligste compacte auto en levert de beste veiligheidsprestaties in zijn segment dankzij belangrijke ontwikkelingen op het gebied van actieve en passieve veiligheid.

Met de introductie van nieuwe geavanceerde technologieën biedt de nieuwe Yaris onze klanten maximale veiligheid tijdens hun dagelijkse autoritten.

Tot de geavanceerde rijhulpsystemen behoren intelligente adaptieve cruisecontrol over het volledige snelheidsbereik en het Lane Trace Assist-systeem, dat bekend is van recent gelanceerde Toyota-modellen zoals de Corolla. En al die kenmerken zijn standaard op elke nieuwe Yaris.

Behalve de geavanceerde rijhulpsystemen biedt de nieuwe Yaris inzittenden ook maximale bescherming volgens de toekomstige strengere normen voor 2020. Voor een betere bescherming van de inzittenden bij een aanrijding aan de zijkant is de nieuwe Yaris bijvoorbeeld de eerste wagen in het segment van de compacte auto's die is uitgerust met een centrale airbag.

Volledige details over de actieve en passieve veiligheidssystemen van de nieuwe Yaris volgen later.

DE YARIS – EEN EUROPEES SUCCESVERHAAL, GEDREVEN DOOR INNOVATIE

De Yaris staat centraal in Toyota's Europese succesverhaal. Het model is altijd populair gebleven en geniet een uitstekende reputatie door voortdurende innovatie.

De originele Yaris maakte meteen indruk en sleepte zowel de onderscheiding Europese Auto van het jaar 2000 in de wacht als de titel van Motor van het jaar, voor zijn 1,0-liter benzinemotor. Als eerste speciaal voor Europa ontworpen Toyota werd hij sinds 2001 geproduceerd in onze fabriek in het Franse Valenciennes.

De Yaris van de tweede generatie behaalde in 2005 als eerste auto uit het B-segment de maximumscore van vijf sterren bij het onafhankelijke Euro NCAP-testprogramma, en was de eerste auto in zijn klasse die werd uitgerust met een knieairbag aan de bestuurderszijde.

In 2012 was de Yaris van de derde generatie het eerste model in zijn segment met een zelfopladende volledig hybride aandrijflijn die hem meteen tot de nieuwe referentie maakte op het vlak van brandstofverbruik en emissies.

In 2017 maakte Toyota zijn comeback in het World Rally Championship met de Yaris WRC, een opwindende doorontwikkeling van de prestatiegerichte Yaris GRMN straatauto. Voortbouwend op het sportieve succes van TOYOTA GAZOO Racing was deze beperkte serie van de Yaris – het eerste wereldwijde GRMN-model – meteen uitverkocht.

Die traditie van innovatie hielp Yaris van generatie tot generatie te groeien, met meer dan 4 miljoen verkochte exemplaren in Europa, waaronder meer dan 500 000 hybrideauto's.

De nieuwe Yaris van de vierde generatie betekent meteen het debuut van het Toyota New Global Architecture (TNGA) GA-B-platform dat zal worden gebruikt voor nieuwe generaties van kleine Toyota-modellen en de afgeleide uitvoeringen daarvan. Hij legt de basis voor verbeterde dynamische prestaties, verbeterde comfort-, wendbaarheids- en veiligheidseigenschappen en in het oog vallende designkenmerken.

Verder profiteert de auto van het nieuwe 1.5 Hybrid Dynamic Force-systeem, de vierde generatie van Toyota's toonaangevende zelfopladende hybridetechnologie die een nog lager brandstofverbruik en emissieniveau combineert met meer rijplezier, kracht en souplesse.

De nieuwe Yaris zal nog steeds in Europa geproduceerd worden. Toyota investeerde meer dan € 300 miljoen in de fabrieken van Toyota Motor Manufacturing France om er de auto op zijn GA-B-platform te produceren.

Stephan LESUISSE Press Events Manager, TOYOTA BELGIUM