Nieuwe x-cite-versie en Toyota Safety Sense voor de AYGO

• Nieuwe koetswerkkleur Cyan Splash en specifieke interieuruitvoering
  • Nieuw Toyota Safety Sense-pack met Pre-Collision systeem (PCS) en rijstrookassistent (LDA)
  • 1.0 VVT-i-benzinemotor die aan de Euro 6-normen voldoet

De nieuwe AYGO werd vorige zomer gelanceerd en groeide intussen uit tot een bijzonder populair model in het A-segment, met al meer dan 70.000 verkochte exemplaren in Europa.

Van het iconische 'X'-design van de neus tot de talloze personaliseringsmogelijkheden: telkens weer stonden de ontwikkelingskeuzes voor de nieuwe AYGO in het teken van rijplezier. Het gamma telt 3 uitrustingsniveaus en 3 speciale edities die jaarlijks worden vernieuwd.

Toyota lanceert nu een nieuwe AYGO x-cite. Deze meest extraverte variant voegt nog meer charisma toe aan het gamma.

De nieuwe x-cite-versie krijgt een nieuwe koetswerkkleur in Cyan Splash mee, in combinatie met pianozwarte inzetstukken voor het 'X'-thema van de neus en de achterbumper. De sierelementen voor de spatborden vooraan en de zijspiegels daarentegen zijn afgewerkt in Bold Black. De lichtmetalen 15" velgen met vijf spaken worden uitgevoerd in glanzend zwart met middendoppen in Cyan Splash.

De nieuwe x-cite wordt ook leverbaar als tweekleurige[1] variant met een donker dak en A-stijlen voor een nog meer opvallende en dynamische look.

Aan boord wordt het designthema doorgetrokken met een afwerking in Cyan Splash voor de randen rond de verluchtingsroosters en inzetstukken in Bold Black voor het instrumentenbord, de middenconsole en de rand rond de versnellingspook. De versnellingspookknop en de deurgrepen zijn afgewerkt in chroom.

Bovendien kan de AYGO voortaan worden uitgerust met het systeem ‘Toyota Safety Sense’, een reeks nieuw ontwikkelde actieve veiligheidstechnologieën om aanrijdingen in uiteenlopende omstandigheden te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken.

Bij snelheden tussen ongeveer 10 km/u en 80 km/u detecteert het 'Pre-Collision systeem' (PCS)[2] voorliggers en beperkt het zo het risico op kop-staartaanrijdingen. Zodra het systeem een dreigende aanrijding detecteert, maant het de bestuurder met auditieve en visuele waarschuwingen aan tot remmen. PCS bereidt het remsysteem zelfs voor om extra remkracht te leveren wanneer de bestuurder het rempedaal intrapt. Als de bestuurder niet op tijd reageert, remt het systeem de wagen automatisch af om de snelheid met ongeveer 30 km/u[3] te vertragen of de wagen zelfs helemaal tot stilstand te brengen. Zo voorkomt het de aanrijding of vermindert het de kracht van de impact.

De rijstrookassistent (Lane Departure Alert, LDA) volgt de rijstrookmarkeringen en helpt ongevallen en frontale botsingen bij het veranderen van rijstrook te vermijden. Wanneer de wagen van zijn rijstrook begint af te wijken zonder dat de richtingaanwijzers werden geactiveerd, waarschuwt LDA de bestuurder met een geluidssignaal en een verklikker.

Aangezien dergelijke geavanceerde veiligheidssystemen pas een echte impact hebben op het aantal verkeersongevallen en verkeersdoden wanneer ze op grote schaal worden gebruikt, wordt het Toyota Safety Sense aangeboden aan een uiterst competitieve prijs om de grootschalige toepassing ervan te stimuleren.

De AYGO wordt uitgerust met een 1.0 VVT-i driecilinder benzinemotor die voortaan aan de Euro 6-normen voldoet. De motor verzekert een ongeëvenaard laag verbruik van 4,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van slechts 95 g/km. Hij kan gekoppeld worden aan een manuele transmissie of een 'x-shift' gerobotiseerde manuele transmissie.

De nieuwe AYGO x-cite is beschikbaar vanaf € 13.760 BTWi in België.

[1]  Enkel beschikbaar als 3-deurs versie voor België

[2] Technische naam: Pre-crash-veiligheidssysteem

[3] Resultaten behaald tijdens tests met een wagen die 30 km/u reed en een stilstaande wagen. De werking van het systeem is afhankelijk van de rijomgeving (inclusief wegdek en weer) en de toestand van de wagen.