Nog nooit zoveel hybride-elektrische wagens verkocht in België

Nog nooit zoveel hybride-elektrische wagens verkocht in België

Toyota noteert record van 4.290 verkochte hybride-elektrische wagens in eerste vier maanden 2018

De Belg denkt meer en meer na over de impact van zijn mobiliteit op ons leefmilieu. Voor 74% van de Belgen is het ecologische aspect van groot belang bij de aankoop van een nieuw voertuig*. Die intentie zien we vandaag ook duidelijk terug in de verkoopcijfers van nieuwe wagens. Hybride-elektrische modellen zijn populairder dan ooit. Meer dan de helft (56,8%) van alle nieuw ingeschreven Toyota-modellen in België in de eerste vier maanden 2018 is uitgerust met een hybride-elektrische motor, waarmee je 50 tot 70% van de tijd elektrisch rijdt. Een trend die we in heel Europa zien: in het eerste kwartaal van 2018 verkocht Toyota maar liefst 113.100 hybride-elektrische modellen. Een groei van 20 procent in vergelijking met het eerste kwartaal van 2017.

Toyota palmt de top drie van meest verkochte hybride-elektrische wagens in België volledig in. De Toyota C-HR (1.307 verkochte hybride modellen in de periode januari tot april 2018) is het meest populair, de Toyota Auris (met 1.165 verkochte hybrides) en de Toyota Yaris (met 984 verkochte hybrides) sluiten de top drie af.

 

Sterk gegroeid sinds 1998

Sinds de eerste hybride - de Prius werd in 1995 gelanceerd en is sinds 1998 verkrijgbaar in België - werden er wereldwijd meer dan 12 miljoen hybride wagens verkocht. Goed voor een brandstofbesparing van ruim 29 miljard liter en een vermindering van 77 miljoen ton CO2-uitstoot. In België werden er in de afgelopen twee decennia 65.829 Toyota-hybrides verkocht. Timothy Manuel, Managing Director Toyota & Lexus Belux: “Ook de Belg raakt meer en meer overtuigd van de voordelen van hybride-elektrisch rijden. Luchtvervuiling en fijnstof zijn actuele thema’s waar we ons zorgen over maken. Een hybride biedt een directe oplossing, waarbij we een positieve impact kunnen leveren zonder al te veel extra inspanningen. Een oplossing waar Belgen meer dan ooit voor openstaan.”

 

Zelfde rijgedrag, minder uitstoot

Een hybride-elektrische motor heeft als voornaamste voordeel dat je als gebruiker je rijgedrag niet hoeft aan te passen. De elektrische- en benzinemotor werken samen. Voor de benzinemotor tank je brandstof, de elektromotor krijgt stroom uit een accu. Die batterij wordt automatisch opgeladen tijdens het remmen, vertragen en uitbollen. “En toch denkt bijna 1 op de 2 Belgen nog altijd dat je een hybride wagen moet opladen*,” vervolgt Timothy Manuel. “We weten dat het opladen voor veel mensen een belemmering is. Ze hebben geen laadpaal thuis of op het werk, en vooral ook geen zin in gedoe met kabels. Met een zelfopladende hybride is dit niet nodig, en rij je toch 50 tot 70% van de tijd elektrisch. De winst is dubbel: minder brandstof én minder vervuilende uitstoot.”

*Onderzoek uitgevoerd door Ipsos in opdracht van Toyota bij 924 Belgen in juni 2017

Over Toyota
Toyota is één van de grootste autoconstructeurs ter wereld met merken als Toyota en Lexus. Toyota is van plan de CO2 uitstoot van de verkochte wagens tegen 2050 te verminderen met 90% ten opzichte van 2010. De huidige marktleider voor hybride wagens introduceerde in 1997 op grote schaal de Prius als eerste hybride wagen. Tegenwoordig biedt Toyota, van Yaris tot RAV4 over Auris en C-HR, een uitgebreid gamma aan van hybride wagens. 75% van alle hybride wagens die in België rondrijden zijn van Toyota of Lexus en meer dan 50% van de wagens die Toyota in België verkoopt, zijn hybride. Met een hybride wagen kan je tot 70% van de tijd elektrisch rijden. In 2015 bracht Toyota de Mirai op de markt die zich verplaatst op waterstof. In België stelt Toyota 2.750 mensen te werk.

 

Over Toyota Belgium NV/SA