Ontdek de Toyota Yaris Cross, een volledig nieuwe Europese Toyota B-SUV

Ontdek de Toyota Yaris Cross, een volledig nieuwe Europese Toyota B-SUV

  • Nieuwe urban SUV met dynamische aantrekkingskracht en “Easy, Fast, Smart” design
  • Combineert de belangrijkste kwaliteiten van de nieuwe generatie Toyota Yaris met SUV-design en technische knowhow
  • Vierde generatie Toyota hybride technologie
  • Gebouwd op het kwalitatieve GA-B-platform, geproduceerd bij Toyota Motor Manufacturing France in Valenciennes
  • Hoogste veiligheidsnormen dankzij tweede generatie Toyota Safety Sense

In Europa gebouwd voor Europese klanten

De Yaris Cross wordt geproduceerd bij Toyota Motor Manufacturing France in Valenciennes, waar € 400 miljoen werd geïnvesteerd om Yaris en Yaris Cross simultaan op dezelfde productielijn te kunnen fabriceren. De toevoeging ervan aan de Europese productieportfolio versterkt de localisatiestrategie van de onderneming en draagt bij aan het behalen van de doelstelling om tegen 2025, ​ in de regio jaarlijks 1,5 miljoen verkopen te realiseren.

Het wordt een speler om rekening mee te houden in de groeiende Europese markt voor SUV's in het B-segment. Toyota verwacht dat de groei zal aanhouden, voornamelijk omdat klanten hun wagen uit het C-segment willen vervangen door een kleiner model of een alternatief zoeken dat beter geschikt is voor moderne levensstijlen dan hatches uit het B-segment.

Hybride aandrijflijn

De Yaris Cross wordt aangedreven door de vierde generatie hybride technologie van Toyota, een systeem dat voor het eerst werd gebruikt voor de Yaris hatchback. De driecilinder 1,5-liter Hybrid Dynamic Force-motor vormt het hart deze wagen. Hij heeft dezelfde basisstructuur en werking als de 2,0-liter van de Toyota Corolla en de C-HR. De lange slag, verbranding aan hoge snelheid, hoge compressieverhouding van 14:1 en temperatuur- en drukregeling helpen de Atkinson cycle unit een hoge thermische efficiëntie van 40% te bereiken, zodat meer energie wordt gehaald uit elke druppel brandstof.

The Hybrid Dynamic Force-motor is stiller tijdens de acceleratie, en het maximumvermogen en -koppel worden gerealiseerd bij lagere snelheden van de motor: 92 DIN-pk/68 kW bij 5500 tpm en 120 Nm tussen 3600 en 4800 tpm.

Maximale output voor het totale systeem (benzine- en elektromotoren) is 116 DIN-pk/85 kW. Brandstofverbruik en CO2-uitstoot (WLTP gecombineerd) zijn 4,4-5,0 l/100 km en 100-114 g/km (beste van de klasse 4,7-5,1 l/100 km en 106-116 g/km met AWD-i).

  • Elektromotor en vermogensregelaar

De compacte hybride transaxle omvat ook een elektromotor/generator waardoor dit systeem van Toyota meer vermogen en een betere respons heeft dan de vorige generatie. De motor van 580 V produceert 80 DIN-pk/59 kW en een koppel van 141 Nm.

De vermogensregelaar heeft ook een compacter design en een hogere vermogensdichtheid. Hij kan meer dan 100 A verwerken en versterkt de 177,6 V van de hybride lithiumionbatterij tot 580 V. De verticaal geplaatste transistors en het efficiënte koelsysteem maken tot 10.000 transistorschakelingen per seconde mogelijk.

  • Hybride lithiumionbatterij

Yaris Cross gebruikt een lithiumionbatterij, waarvan de efficiëntie en het vermogen is verhoogd door de weerstand in de cellen te verminderen. De 177,6V-unit kan tot de dubbele hoeveelheid van de energie tijdens het remmen produceren en 50% meer vermogen leveren bij het accelereren, in vergelijking met de hybride nikkelmetaalbatterij in de vorige generatie van de Yaris Hybride. De unit levert niet alleen meer vermogen, maar is ook lichter: de volledige assemblage weegt 27 kg wat nog meer bijdraagt aan de efficiëntie van de wagen.

De verhoogde bijdrage van de batterij maakt het mogelijk om een groter percentage EV-ritten te maken in de stad, wat nuluitstoot en geen brandstofverbruik inhoudt. De nieuwe Yaris Cross kan makkelijk een groot deel van de ritten in de stad en het pendelverkeer van Europese klanten aan. Rijden zonder emissies is mogelijk bij snelheden tot 130 km/u.

  • 1,5-liter benzinemotor

Yaris Cross is ook verkrijgbaar met een 1,5-liter benzinemotor – gebaseerd op dezelfde motor van het hybride systeem – uitgerust met een CVT of een bak met zes versnellingen. De driecilinderversie produceert maximaal 125 DIN-pk/92 kW bij 6600 tpm en een maximumkoppel van 153 Nm tussen 4800 en 5000 tpm. Officiële WLTP-cijfers van brandstofverbruik en uitstoten zijn 5,7-6,2 l/100 km (6,0-6,4 l/100 km voor CVT) en 130-140 g/km (135-144 voor CVT).

Dynamische prestaties

Toyota streefde voor de Yaris Cross een "zelfzekere en natuurlijke" rij-ervaring na. De "zelfzekerheid" blijkt uit de stabiele bediening in alle rijomstandigheden die de bestuurder gemoedsrust schenkt, en "natuurlijk" is de omschrijving van hoe de wagen precies zal reageren zoals de bestuurder verwacht, zodat hij zich steeds met de wagen verbonden voelt en hem volledig onder controle heeft.

  • Nieuw GA-B-platform

Essentieel voor het bereiken van de dynamische doelstelling is het GA-B-platform van Toyota voor kleine wagens, dat zijn kwaliteit al heeft bewezen op de Yaris hatchback. Daardoor heeft hij een laag zwaartepunt en een goede gewichtsverdeling tussen voor en achter omdat zware componenten laag en kort bij het midden van de wagen zijn geplaatst. Dit beperkt de kans op rollen en zorgt ervoor dat het chassis precies reageert op de instructies van de bestuurder.

  • Stijfheid van de carrosserie en gewichtsbesparing

De zeer rigide carrosserie zorgt mee voor de stabiele bediening, de veiligheid en het comfortabel rijden. Hier draagt het GA-B-platform weer bij tot de kwaliteit van het voertuig. De stijfheid werd niet verbeterd ten koste van extra gewicht. Toyota heeft vooruitstrevende constructietechnieken toegepast en op strategische punten van de wagen lichtgewicht materialen met hoge treksterkte gebruikt om gewicht te besparen.

Zo werden bijvoorbeeld de balken van de bovenzijde van de carrosserie versterkt met ringstructuren en extra puntlassen; er werd een nieuw materiaal op basis van hars gebruikt voor de steun van de radiator en panelen van de carrosserie werden dunner gemaakt. De aandacht voor details zoals het optimaliseren van de dwarsdoorsnede van de versteviging van de voorbumper en het verminderen van zijn gewicht met 20%. Nog meer voordeel werd gehaald uit het vergroten van de overlapping van de delen van het frame, waardoor hechting en torsiestijfheid werden verbeterd. Er wordt uitgebreid gebruik gemaakt van structureel kleefmiddel om de stijfheid van de hechtingen tussen onderdelen te verbeteren. Het gaat in totaal om 1,74 m kleefmiddel verdeeld over het bovenste en onderste deel van de carrosserie.

  • Intelligent All-Wheel Drive-systeem

Yaris Cross is de enige compacte hybride SUV met een Intelligent All-Wheel Drive-systeem (AWD-i). Toyota's bewezen technologie is een hybride systeem met een extra, onafhankelijke elektromotor op de achterste as die extra grip en stabiliteit biedt bij het optrekken en bochten nemen, en extra veiligheid bij het rijden op gladde wegen. De balans tussen het koppel van voor- en achterwielaandrijving wordt automatisch en precies aangepast tussen 100:0 en 40:60, naargelang de rijomstandigheden en de instructies van de bestuurder. Het design is compact en licht in vergelijking met mechanische AWD-systemen, waardoor de impact het brandstofverbruik en de emissies beperkt is. Dit levert de beste prestaties voor een SUV met AWD uit het B-segment.

Bij het optrekken wordt de aandrijfkracht bepaald volgens de verdeling van de lading voor en achter. Om doorslippende wielen te helpen vermijden, wordt op een glad wegdek bijkomende achterwielaandrijving voorzien, zelfs op een helling. Wanneer het voertuig tegen constante snelheid rijdt, schakelt het om naar voorwielaandrijving om minder brandstof te verbruiken en beter te remmen.

Het systeem kan ingesteld worden voor normaal rijden, "Trail" en "Snow", wat de authentieke SUV-kwaliteit van de Yaris Cross aangeeft. De geselecteerde modus wordt weergegeven op het multi-information display, samen met de verdeling - van moment tot moment- van de voor- en achterwielaandrijving.

Trail-modus kan worden gebruikt om moeilijke situaties het hoofd te bieden waarbij een of meer wielen het wegdek niet raken, bijvoorbeeld op oneffen ondergrond. Het AWD-i-systeem zal automatisch remmen op de doorslippende wielen en alle aandrijfkracht naar de wielen met grip sturen.

Snow-modus matigt de respons op het gaspedaal zodat op een veilige manier kan worden vertrokken uit stilstand, of versneld om de controle te behouden op sneeuw en ijs.

  • Ophanging

De nieuwe MacPherson-veerpoten aan de voorzijde werden gebruikt om de Yaris Cross een grote maar lichtgewicht stijfheid te geven en de wendbaarheid en het rijplezier van de wagen te vergroten. Achteraan bevindt zich een torsiestangsysteem voor de voorwielaangedreven versie, en een specifieke double-wishbone constructie voor de modellen met all-wheel drive om op de achteras plaats te bieden aan de extra elektromotor, wat zorgt voor meer rijcomfort, stabiliteit en bedieningsgemak.

Bij het afregelen van de ophanging werd vooral aandacht besteed aan strak bochtenwerk en beter volgen van de trajectlijn, zowel in de stad als op autosnelwegen, met geoptimaliseerde inertie-specificaties en minder risico op rollen, wat ook bijdraagt aan het rijcomfort.

  • Remmen en sturen

De Yaris Cross gebruikt geventileerde schijfremmen vooraan en volle schijven achteraan, met extra remsystemen die de veiligheid en bestuurbaarheid van de wagen verhogen. Daartoe behoren Steering-assisted Vehicle Stability Control (S-VSC) die de samenwerking aanstuurt van de ABS-, VSC- en TRC-functies van de wagen en de elektronische stuurbekrachtiging voor betere rij- en veiligheidsprestaties; op AWD-modellen werkt het systeem ook samen met de Active Torque Control.

Overige remsystemen zijn Active Cornering Assist (ACA), Secondary Collision Brake (SCB) en Brake Hold (BH). All-wheel drive-modellen zijn bovendien uitgerust met Downhill Assist Control (DAC) en Trail Mode (zie de sectie over AWD-i hierboven). Alle modellen zijn standaard uitgerust met een elektronische parkeerrem.

Ontwerp

Het design-thema voor de Yaris Cross “Easy, Fast, Smart,” werd gekozen met het doel een auto te maken die een ideale partner is voor dagdagelijkse activiteiten. Het team van Toyota European Design and Development (ED2), Toyota’s Europese design-centrum in het zuiden van Frankrijk, heeft de urban SUV opnieuw uitgevonden en ontwierp de Yaris Cross met een robuuster en minimalistisch design waarmee hij zich van zijn concurrenten onderscheidt.

Zijn uitgesproken stijl geven de robuustheid en wendbaarheid weer waarvan Europese klanten houden in een compacte wagen en die hem de vlotte wendbaarheid geven die aangepast is aan het leven in de stad. Tegelijkertijd biedt het design een comfortabel interieur met veel laadruimte, die in lijn is met de gerenommeerde "Big-Small"-benadering van de Yaris tot vormgeving.

Het onderste deel van de carrosserie met een hooggeplaatste horizontale as die van de neus tot de achterlichten reikt, draagt bij aan het verhoogde, krachtige postuur van de SUV. Wielen en banden met een grotere diameter - velgen tot 18 inch - springen in het oog en stellen de wagen ook mee in staat om met verschillende rijomstandigheden om te gaan. De gecondenseerde look wordt nog versterkt door de achtervleugel die nadrukkelijk over de band hangt.

Vooraan zien we een sterk en robuust urban uiterlijk met grilles onder en boven die samen twee gestapelde vierhoeken vormen, een design-element dat de SUV's van Toyota kenmerkt. Smalle, ruitvormige koplampen gebruiken ledkoplampen (op high-range modellen), met afzonderlijke verticale dagrijverlichting en ronde ledmistlampen, in de benedenhoeken van de onderste grille. Achteraan vinden we een brede achterklep en een vierkant centraal gedeelte dat uitdrukking geeft aan de functionaliteit van de wagen, en aansluit op de brede flanken achteraan en de C-vormige karakterlijnen in de hoeken onderaan. De mid-range modellen en hoger zijn uitgerust met achterlichten die gebruik maken van ledtechnologie en beschikken over sequentiële richtingaanwijzers.

De vorm van de wagen zorgt voor optimale aerodynamische efficiëntie, met stabiliteitsvinnen op strategische plaatsen. De bijna volledig vlakke bodemplaat met onderplaten draagt bij aan de stabiliteit van de wagen en helpt ervoor te zorgen dat lange afstanden minder vermoeiend zijn voor de bestuurder.

In vergelijking met de hatchback is Yaris Cross 90 mm hoger (1560 mm), 20 mm breder (1765 mm) en 240 mm langer (4180 mm). De wielbasis van 2560 mm bleef behouden, maar de verhoging van de bodemvrijheid met 25 mm tot 170 mm geeft het authentieke SUV-design weer, samen met de hoge positie en een uitstekende zichtbaarheid voor de bestuurder. De draaicirkel van 5,3 m zorgt voor een goede wendbaarheid in de stad.

Afhankelijk van het model, is de Yaris Cross uitgerust met zilverkleurige lichtmetalen velgen van 16 inch, glanzend afgewerkte of donkergrijs geschilderde metalen velgen van 17 of 18 inch, of zwarte metalen velgen van 18 inch. Er zijn tien mogelijkheden voor het koetswerk, waaronder nieuwe parelende of metallic kleuren; voor modellen van de high-range is een afwerking met twee kleuren mogelijk waarbij het dak een zwarte, gouden of witte kleur krijgt.

  • Interieur

Ook bij de Yaris Cross vinden we het moderne, kwaliteitsvolle interieurdesign van de hatchback, waarbij de nadruk lag op een "fast access"-thema waarin praktisch dagdagelijks gebruik voorop staat.

Er zijn nieuwe behandelingen van elementen zoals de voorste stijlen, dorpels en middenconsole, en nieuwe afwerkingen van de bekleding van de deurpanelen en de armsteunen. De middenconsole is belangrijker geworden wat de status van de wagen als SUV benadrukt. Ze vormt een sterk verticaal element dat van het multimediadisplay naar beneden reikt tot de versnellingspook en waarin bediening van verwarming en ventilatie zijn geïntegreerd. De bediening van de rijmodi, zoals de Drive Mode Select en (waar gespecificeerd) de schakelaars voor de All-Wheel Drive-modus, is gegroepeerd onmiddellijk vóór de versnellingspook.

De geoptimaliseerde hogere positie van de bestuurder zorgt voor een goede zichtbaarheid zoals men die verwacht van een SUV. Design van zetels en stuur bieden comfort en een groot gevoel van verbondenheid met, en controle over het voertuig.

  • Toyota Smart Cargo

Praktische, makkelijk toegankelijke laadruimte met veel plaats waarmee zowel bagage voor verre reizen als dagdagelijkse vrachtjes kunnen worden vervoerd, vormt een essentiële kwaliteit van een SUV en wordt aangepakt met een slimme vormgeving van het interieur. Met alle zetels geplaatst beschikt de wagen over een laadruimte van 397 liter; worden de achterste zetels eruit gehaald dan stijgt dit volume tot een maximum van 1097 liter.

Het praktische design voorziet in achterzetels die kunnen neergeklapt worden in 60/40, of voor de high-range modellen in 40/20/40. Het ingenieuze Toyota Smart Cargo-systeem dat beschikbaar is op de high-range modellen laat toe ook de laadvloer in 60/40 te verdelen zodat een deel van de vloer of de volledige vloer kan worden verlaagd zodat men grotere en hogere voorwerpen kan vervoeren. Op die manier is er plaats genoeg om twee grote koffers of golftassen te vervoeren, ski's, een fiets of andere vrijetijdsuitrusting. Kleinere voorwerpen kunnen veilig en vast op de plaats worden gehouden met een nieuwe optie, het Flex Belt-accessoire.

De koffer is makkelijk toegankelijk dankzij de elektrisch bediende achterklep en de kick-sensor voor handenvrij openen.

Twee gezichten en uitrustingsspecificaties

Yaris Cross heeft alles wat klanten van een wagen uit het B-segment van de SUV's verwachten, en veel meer. Voor specificaties van uitrusting werden nieuwe paden bewandeld zodat meer gesofisticeerde en doeltreffende functies voor connectiviteit, gemak en comfort konden worden geboden. Het nieuwe model wordt in Europa gelanceerd met vier belangrijke ranges en een Special Premiere Edition-versie met uitgebreide functies:

  • De Mid-range is uitgevoerd met zilverkleurige metalen velgen van 16 inch met 10 spaken, ledmistlampen vooraan, ruitenwissers met regensensor, haaievinantenne en verwarmde buitenspiegels. Binnenin vinden we elektrisch bediende ruiten voor en achter, automatische airconditioning, elektronische parkeerrem, achteruitrijcamera, eight-inch Toyota Touch multimediasysteem met DAB en vier luidsprekers, en smartphone-integratie met Apple CarPlay en Android Auto. Ook Toyota Safety Sense behoort tot de standaarduitrusting (details in het hoofdstuk over veiligheid hieronder).
  • De Mid+-range kreeg glanzend afgewerkte wielen van 17 inch met vijf spaken mee. Voor de koplampen, dagrijverlichtingen en combinatielichten achteraan is ledtechnologie gebruikt. Dagrijverlichtingen en combinatielichten beschikken over lichtgeleiders die voor een kenmerkende verlichting zorgen. Intelligente toegang en een startdrukknop, een krachtiger audiosysteem met zes luidsprekers plus een multi-information display in het instrumentenpaneel van de bestuurder, zorgen voor extra gemak.
  • De high-range modellen Elegant en Adventure, uitgerust om te beantwoorden aan verschillende aspecten van het karakter van de Yaris Cross als een zeer trendy auto voor een leven in de stad en een SUV die de ideale metgezel is voor mensen die er in hun vrije tijd graag opuit trekken en genieten van een actieve levensstijl. Beide versies zijn standaard afgewerkt in piano black met details in chroom op de bovenste grille vooraan, getinte ruiten achteraan en automatische buitenspiegels. Binnenin zijn de zetels vooraan verwarmd, is er airco met twee zones, een zelfdimmende achteruitkijkspiegel, elektrisch verstelbare lendensteun op de bestuurderszetel en lichtblauwe sfeerverlichting van de voetruimtes, deurpanelen en middenconsole. De achterzetel kan worden neergeklapt in 40/20/40 en de laadruimte beschikt over een laadvloer in twee delen.
  • Tijdens de lanceringsperiode van de Yaris Cross zal ook een Premiere Edition-model verkrijgbaar zijn, een Adventure-model aangevuld met tweekleurige afwerking van het exterieur, exclusieve glanzend afgewerkte metalen velgen van 18 inch en een elektrisch bediende achterklep met kick-sensor. De zetels zijn bekleed met zwart leer en de informatiebronnen voor de bestuurder omvatten een head-up display.

Opties en optiepaketten zijn beschikbaar, afhankelijk van het model, waaronder een premium audiosysteem van JBL en een panoramisch dak.

  • Toyota Smart Connect

Yaris Cross introduceert het nieuwste multimediaplatform van Toyota met krachtiger computerrekenkracht, snellere respons, meer intuïtieve bediening en nieuwe functies.

Het wordt bediend via het high definition touch screen display van negen inch dat beter zichtbaar is bij verschillende verlichtingen en bevat een geïntegreerde simkaart die zorgt voor een doorlopende verbinding.

Navigatie maakt gebruik van de cloud om een "always on"-navigatie te verzekeren die van moment tot moment informeert over gebeurtenissen op de weg, via de Live Road Events-functie die gebaseerd is op feedback van bestuurders en verplaatsingen tijdsefficiënt en probleemloos maakt.

Het nieuwe systeem heeft een zuivere, duidelijke en eenvoudige HMI en kan draadloos alle updates van zowel software als services ontvangen, zodat Toyota Smart Connect steeds up-to-date is. Hij is inbegrepen in het data-package dat deel uitmaakt van de specificatie van een nieuwe wagen.

De Yaris Cross is ook een van de eerste wagens die draadloze smartphone-connectiviteit met Android Auto en Apple CarPlay biedt.

Andere geïntegreerde Connected Services zullen beschikbaar zijn bij de start van de verkoop via de MyT-app op de smartphone. Bijkomende services die hier worden aangeboden zijn onder meer Smart Parking en Smart Fuelling die gebruikers helpen informatie te zoeken en te ontvangen, over parkings en tankstations.

Extra MyT-services geven gebruikers toegang tot nuttige diensten en informatie over hun wagen. MyT registreert de datum waarop men rijdt zodat afstand, snelheid en versnelling kunnen worden opgehaald en herinneringen worden gestuurd wanneer de wagen naar de garage moet voor onderhoud. Er is ook een tool voor hybrid coaching dat bestuurders helpt om de beste technieken aan te leren om maximale prestaties te halen uit het hybride elektrische systeem van hun auto.

Toyota Smart Connect zal voortdurend blijven evolueren en nieuwe services en functies zullen automatisch aan het systeem worden toegevoegd via draadloze updates. Zo halen eigenaars nog meer voordelen uit hun Yaris Cross. De Share To Car-functie zal zeker deel uitmaken van een volgende systeemupdate. Ze laat eigenaars toe reizen te plannen en te delen met hun Yaris Cross nog voor ze in de wagen zijn gestapt.

  • Toyota Teammate Advanced Park

Toyota Teammate Advanced Park is een semi-autonoom parkeersysteem dat een combinatie van de Panoramic View Monitor en de Intelligent Clearance Sonar gebruikt om de omgeving rond de wagen te verkennen en herkennen, met inbegrip van de witte lijnmarkeringen op de grond. Het systeem werkt sneller dan systemen van de concurrentie, waarvan er vele alleen de achteruitrijcamera gebruiken en lijnmarkeringen niet kunnen herkennen. Het kan zowel ‘s nachts als overdag worden gebruikt.

Het manoeuvreren voelt vlot en natuurlijk aan. Het systeem bedient de besturing, de remmen en het gaspedaal van de wagen bij het achterwaarts en parallel parkeren en ook bij het verlaten van smalle parkeerplaatsen. Een geheugenfunctie van het systeem kan frequent gebruikte parkeerplaatsen opslaan en herkennen, ongeacht de rijrichting.

Het systeem is alleen verkrijgbaar met Toyota Touch-systeem (niet met Toyota Smart Connect)

Veiligheid

De Yaris Cross zet de historische traditie van de Yaris-familie voort en biedt toonaangevende veiligheid—de Yaris was de eerste kleine wagen in zijn klasse die met vijf sterren de hoogste Euro NCAP-score haalde. In navolging van de filosofie "veiligheid is geen optie" wordt de recentste generatie Toyota Safety Sense-systemen voor actieve veiligheid en rijhulp standaard geleverd op alle versies, terwijl bescherming wordt ingebouwd in de vorm van een zeer rigide structuur van de structuur van de wagen.

In navolging van het voorbeeld van de hatchback, beschikt ook de Yaris Cross over nieuwe en verbeterde maatregelen waarmee meer risico's op alledaagse ongevallen worden gedetecteerd, de bestuurder wordt gewaarschuwd en maatregelen worden genomen om een impact te vermijden, of om de gevolgen te beperken als een ongeval onvermijdelijk is.

Het systeem bestaat uit:

  • Pre-Collision System (PCS) met voertuigdetectie, voetgangersdetectie bij dag en nacht, fietserdetectie bij dag, Intersection Turn Assistance en Emergency Steering Assist
  • Full-range Adaptive Cruise Control
  • Lane Departure Alert (LDA) en Lane Tracing Assist (LTA)
  • Road Sign Assist (RSA)
  • Automatic High Beam (AHB) of in optie Adaptive High-beam System (AHS) met volledige ledkoplampen

Dankzij de Intersection Turn Assistance wordt het bereik van de PCS vergroot door een hoog risico op een aanrijding met tegenliggend verkeer bij het naar links of rechts afdraaien op een kruispunt en wanneer voetgangers de weg oversteken waar men indraait, te detecteren en ervoor te waarschuwen. Emergency Steering Assistance helpt het voertuig in het baanvak te blijven wanneer de bestuurder plots moet uitwijken om een obstakel te vermijden. Lane Departure Alert en Lane Tracing Assist helpen het voertuig midden in het baanvak te houden, door middel van aangepaste rijhulp als de bestuurder van de correcte koers begint af te wijken. De recentste versie van het systeem herkent naast witte en gele wegmarkeringen nu ook de randen van stoep en weg.

De modellen Elegant, Adventure en Premiere Edition beschikken over de extra veiligheidssystemen Blind Spot Monitor (BSM) en Rear Cross-Traffic Alert (RCTA). RCTA waarschuwt de bestuurder als het risico bestaat om het pad van een onopgemerkt naderend voertuig te kruisen bij het achterwaarts verlaten van een parkeerplaats en remt automatisch als er een risico op een aanrijding bestaat. Parkeren wordt ook gemakkelijker en veiliger met Intelligent Clearance Sonars (op high-range modellen) met automatische remmen, en in optie Panoramic View Monitor die een 360-graden realtimeweergave biedt van de omgeving van het voertuig.

Tot de uitgebreide passieve veiligheidsfuncties behoren bijkomende centrale airbags tussen bestuurder en voorpassagier. Bij een aanrijding waarbij de airbags worden geopend zal het eCall-systeem van de wagen automatisch de nooddiensten waarschuwen en de locatie van het voertuig melden.

De Toyota Yaris Cross is vanaf midden oktober verkrijgbaar.

Technische fiche Tech-specs-Yaris-Cross-prod-07-2021.pdf - 444 KB Prijslijst 297x210_Toyota_Pricelist_010323_YARIS-CROSS_BE_2.pdf - 151 KB
Ellen De Wilde PR Manager Toyota & Lexus BeLux

 

New model
Over Toyota Belgium NV/SA