Ontknoping succesvolle editie ‘Toyota Hybrid Challenge’ tijdens 96e Autosalon

Frédéric Kraft uit Huldenberg wint een Toyota Yaris Hybride

Brussel, 15 januari 2018 - Na twee bijzonder spannende maanden volgt vandaag de ontknoping van de ‘Toyota Hybrid Challenge’. Meer dan 1.250 Belgische bestuurders gingen de uitdaging aan om zoveel mogelijk elektrisch te rijden tijdens een vooraf vastgelegd parcours. Frédéric Kraft uit Huldenberg kwam als winnaar uit de bus: hij reed maar liefst 74% van de tijd elektrisch. Hij neemt vandaag op het Autosalon in Brussel een gloednieuwe Toyota Yaris Hybride in ontvangst.

Afgelopen jaar vierde de Toyota Hybride-technologie zijn 20e verjaardag. Reden te meer voor het Japanse automerk om bestuurders uit te dagen. Gedurende twee maanden konden deelnemers zich in Toyota-concessies doorheen het hele land registreren voor een testrit over een vast parcours en aantal kilometers. De uitdaging? Rij zoveel mogelijk elektrisch. Via een ‘track & trace’-systeem werden de prestaties van de deelnemers geregistreerd. In totaal schreven meer dan 1.250 mensen zich in, gemiddeld reden zij 60% van de tijd elektrisch.

Frédéric Kraft slaagde er in om 74% van de tijd elektrisch te rijden en wint de gloednieuwe Toyota Yaris Hybride. Tijdens het autosalon - hét auto-event van het jaar in België - mocht hij zijn nieuwe wagen in ontvangst nemen. Frédéric: “Ik nam deel aan de Toyota Hybrid Challenge omdat ik zelf wel eens wou ervaren hoe het voelt om hybride te rijden. Ik was ook wel wat sceptisch: ik dacht dat ik toch nog vooral op de benzinemotor zou rijden. Het omgekeerde bleek waar te zijn: ik reed maar liefst driekwart van de tijd elektrisch, zonder dat ik daar enige moeite voor moest doen. Het was een zeer aangename eerste ervaring en ik ben blij dat ik deze kan verderzetten in mijn nieuwe Yaris hybride.”

Zelfopladende Hybride

Het grootste voordeel van een zelfoplaadbare hybride - ook wel ‘full hybrid’ genoemd - is dat je een aanzienlijk deel van de tijd 100% elektrisch kan rijden zonder dat de wagen moet worden opgeladen. De batterij laadt zichzelf op tijdens het remmen, vertragen en uitbollen. Daarnaast kan je ook altijd terugvallen op de benzinemotor.

Hybrides zijn zeer energiezuinig. Rij je aan een laag toerental, wordt de elektrische motor ingeschakeld en verbruik je geen brandstof. Maar ook als de twee motoren - elektrisch en benzine - samen draaien, verbruikt de wagen minder brandstof omdat de elektrische motor een groot deel van de energie levert.

De CO2-uitstoot van een Toyota hybride behoort tot de laagste op de markt. De NOX-uitstoot (stikstofoxide) is tot 15 à 30 keer lager dan bij een dieselmotor met dezelfde kracht. De uitstoot van fijn stof, dat smog en longziekten veroorzaakt, is zo goed als nul.

Over Toyota
Toyota is één van de grootste autoconstructeurs ter wereld met merken als Toyota en Lexus. Toyota is van plan de CO2 uitstoot van de verkochte wagens tegen 2050 te verminderen met 90% ten opzichte van 2010. De huidige marktleider voor hybride wagens introduceerde in 1997 op grote schaal de Prius als eerste hybride wagen. Tegenwoordig biedt Toyota, van Yaris tot RAV4 over Auris en C-HR, een uitgebreid gamma aan van hybride wagens. 75% van alle hybride wagens die in België rondrijden zijn van Toyota of Lexus en 50% van de wagens die Toyota in België verkoopt, zijn hybride. Met een hybride wagen kan je tot 70% van de tijd elektrisch rijden. In 2015 bracht Toyota de Mirai op de markt die zich verplaatst op waterstof. In België stelt Toyota 2.730 mensen te werk.