Park24 en Toyota testen openbare i-ROAD-uitleendienst

Vanaf april zullen Park24 Co., Ltd. en Toyota Motor Corporation samen een dienst voor autodelen uittesten in het centrum van Tokio. Deze dienst zal hiervoor gebruikmaken van de Toyota 'i-ROAD', een ultracompacte elektrische driewieler. De i-ROAD, die werd ontworpen met het oog op een onovertroffen flexibiliteit en gebruiksgemak, zal worden ingezet door de dienst 'Times Car Plus' van Park24. Dit biedt leden de mogelijkheid om 24 uur op 24 gebruik te maken van gedeelde voertuigen. De test zal ook elementen van Toyota's 'Ha:mo'-systeem voor geoptimaliseerd stadstransport bevatten.

De test loopt van 10 april tot eind september. Gebruiksgegevens en feedback van gebruikers worden verzameld om een beeld te krijgen van het gebruiksgemak van de voertuigen. Met deze test wil Toyota ook wijzigingen in de activiteitspatronen van gebruikers evalueren en nagaan in welke mate mensen openstaan voor deze nieuwe mobiliteitssystemen.

Met het oog op eenrichtingsvervoer naar commerciële en toeristische trekpleisters kunnen gebruikers de voertuigen ophalen aan het Times Station van Yurakucho ITOCiA om ze vervolgens weer in te leveren op een van de volgende vijf locaties: Tokyo Tower, Asakusa, Odaiba Palette Town, Tokyo Dome City of Yurakucho ITOCiA.

Park24 zal de service aanbieden aan Times Car Plus-bedrijfsleden en enkele individuele leden. Via een online reserveringspagina kunnen gebruikers de beschikbaarheid controleren, voertuigen reserveren en zich inschrijven voor de verplichte i-ROAD-rijopleiding. De dienst kost 412 yen per eenheid van 15 minuten en kan maximaal 2,5 uur worden gebruikt.

Park24 beheert een parkingnetwerk over heel Japan en ontwikkelde de Times Car Plus-dienst voor autodelen om het gebruiksgemak van openbare mobiliteit te verhogen. Deze dienst biedt aan zo'n 430.000 leden de keuze uit een brede waaier aan huurwagens, waaronder compacte en geïmporteerde modellen.

In Toyota City voert Toyota al sinds oktober 2012 tests uit met Ha:mo, zijn geoptimaliseerde systeem voor stadsvervoer. Dat systeem is gericht op minder verkeersfiles, minder luchtvervuiling en een grotere mobiliteit. Ha:mo verbindt private en openbare transportnetwerken, en wordt getest tussen grote treinstations en magazijnen van openbare gebouwen in de buurt van Toyota City. Het Ha:mo-project werd in het leven geroepen toen Toyota City door het Japanse ministerie van Economie, Handel en Industrie werd uitgeroepen tot een 'Demonstratiezone voor energie en maatschappelijke systemen van de toekomst'.

Overzicht van i-ROAD-testprogramma in Tokio

1. Datum

10 april tot 30 september 2015

2. Locaties

Ophalen:

Times Station Yurakucho ITOCiA

Inleveren:

- Times Station Yurakucho ITOCiA

- Times Komagata Dai-ni Station

- Times Tokyo Dome Hotel Station

- Times Tokyo Towerside Dai-ni Station

- Times Palette Town Parking Station

3. Aantal voertuigen

Vijf voertuigen

4. Prijs

412 yen voor 15 minuten (inclusief verbruiksbelasting)

Overzicht van Toyota i-Road personal mobility-concept

De Toyota i-ROAD is een schitterende ultracompacte, elektrische driewieler die het gebruiksgemak van een motorfiets combineert met het comfort en de stabiliteit van een auto.

Lengte

2345 mm