Patrick Snijers met de Toyota GT86 CS-R3 als openingswagen!

42e Rally van de Condroz 2015

De onlangs gehomologeerde Toyota GT86 CS-R3 gaat zijn groot debuut op Belgische bodem maken ter gelegenheid van de 42e Rally van de Condroz, de laatste manche van het Belgisch Rallykampioenschap. Ingeschreven als nulwagen zal hij zijn deel van het spektakel verzekeren, maar zijn piloot krijgt eveneens de taak enkele asfaltafstellingen te verfijnen op de glibberige wegen in de Condroz. En als de aanwezigheid van deze achterwielaandrijver ook nog sommige piloten kan verleiden, zou de operatie volledig geslaagd zijn voor TMG (Toyota Motorsport Gmbh).

De mooie Japanse coupé is de eerste gehomologeerde achterwielaandrijver van de 21e eeuw en kan dus deelnemen aan alle wegcompetities met het FIA-label, inclusief het WRC. De GT86 CS-R3 kan terugvallen op de rijke geschiedenis van het Toyota Team Europe, dat in de jaren 80 in het Wereldkampioenschap debuteerde met de achterwielaangedreven Celica Turbo Twincam, en zou zodus talrijke piloten moeten kunnen verleiden. De ouderen herinneren zich zeker nog de komst van deze Gr.B in België in 1985 tijdens de Haspengouwrally in handen van Juha Kankkunen en in de kleuren van een bekend sigarettenmerk.

Later zou een Toyota Celica GT-4 in België worden ingezet door een andere rood-witte sponsor met een zekere Patrick Snijers aan het stuur. We schrijven dan 1989 en de Limburger mist op één punt de eindklassering van het kampioenschap ondanks vier overwinningen. Deze souvenirs duiken wellicht opnieuw op tijdens deze Rally van de Condroz aangezien Patrick het stuur zal nemen van de GT86 ingezet door TMG.

“Zij hebben me gecontacteerd om deze compleet nieuwe wagen voor de eerste maal in België te besturen. Ik blijk daar nog vrienden te hebben… Aangezien de GT86 CS-R3 pas recentelijk gehomologeerd werd, opteert TMG om de auto in te zetten als 0-wagen en om alle afstellingen te kunnen verfijnen zonder enige druk. We hebben hem al getest en ik ben zeker dat het publiek verrukt zal zijn. We zijn belast met de promotie van deze nieuwe R3, de enige gehomologeerde achterwielaandrijver in deze klasse, door het goede evenwicht tussen slippen en efficiëntie te vinden. Het Belgische terrein is zo specifiek dat we daar zullen zijn om de afstellingen aan te passen aan de glibberige wegen van de Condroz en Haspengouw. Ik kan nu al verklappen dat deze Toyota de ideale machine is voor gentlemen-drivers die plezier willen maken tegen beperkte kosten. Ik ben zeker dat hij niet alleen bij het publiek in de smaak zal vallen, maar ook bij de liefhebbers van achterwielaandrijvers. Ik ben van plan me te vermaken aan het stuur om TMG te bedanken, maar ook mijn trouwe sponsors Ixo en Yacco, die hebben toegestemd dat ik mijn gebruikelijke bolide gedurende dit weekend aan de kant laat staan!”

Maar laten we terugkomen op deze GT86 CS-R3 aangedreven door een 2.0 liter boxer die werd herwerkt om 232 pk en 235 Nm koppel te leveren. De versnellingsbak met zes verhoudingen werd sequentieel dankzij het werk van Drenth, met behoud van het sperdifferentieel achteraan. Het gewicht werd teruggebracht op het minimum van 1.080 kg dat het huidige reglement oplegt, terwijl de remmen, de uitlaat en de stuurinrichting werden gekalibreerd voor een gebruik in competitie.

Nu al is bekend dat vanaf 2016 een trofee voorbehouden aan de piloten van een GT86 wordt georganiseerd in het Duitse Rallykampioenschap en dat men daarvoor tien concurrenten verwacht. Ter herinnering: de kit wordt verkocht voor 84.000 euro exclusief btw.

 

Foto Patrick Snijers: Copyright LPR Photography

Contacteer ons
Stephan Lesuisse Toyota Belgium
Stephan Lesuisse Toyota Belgium
Over Toyota Belgium NV/SA