Preview Rally van Monte Carlo: Toyota GR YARIS Rally1 klaar voor hybride revolutie in WRC

Preview Rally van Monte Carlo: Toyota GR YARIS Rally1 klaar voor hybride revolutie in WRC

Wanneer het FIA World Rally Championship-seizoen 2022 van start gaat en de GR YARIS Rally1 zijn debuut maakt in de legendarische Rally van Monte Carlo (20-23 januari), begint het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team aan een gedurfd nieuw tijdperk.

GR YARIS Rally1

De GR YARIS Rally1 is de opvolger van de onverslaanbare Yaris WRC, die in het seizoen 2021, dat amper acht weken geleden in het Italiaanse Monza werd afgesloten, de constructeurs-, rijders- en navigatorstitel in de wacht sleepte. Op de wegen in de Franse Alpen wordt nu het eerste evenement georganiseerd voor de revolutionaire Rally1-wagens. Deze nemen het stokje over van de World Rally Cars, die de afgelopen vijfentwintig jaar de hoogste categorie van het WRC vormden.

De Rally1-wagens zijn op een aantal belangrijke punten gewijzigd ten opzichte van hun voorgangers. Zo wordt voor het eerst hybride technologie toegepast op het hoogste niveau van de rallysport:

  • De hybride aandrijving in elke auto bestaat uit een accu van 3,9 kWh en een Motor Generator Unit (MGU) die 100 kW (134 pk) extra levert bij acceleratie
  • In de GR YARIS Rally1 wordt deze aandrijving gecombineerd met de beproefde 1.6-liter turbomotor van de Yaris WRC, zodat de rijders over meer dan 500 pk beschikken
  • De motor draait op een 100 procent duurzame brandstof: de eerste in zijn soort die in een FIA-wereldkampioenschap wordt gebruikt

De GR YARIS Rally1 is gebouwd rond een speciaal spaceframe-chassis, dat de rijders en navigators extra bescherming biedt. Andere reglementair vereiste aanpassingen zijn minder complexe aerodynamica, de terugkeer naar een mechanische versnellingsbak en de verwijdering van het actieve middendifferentieel. Door deze veranderingen komen de vaardigheden van de rijders meer centraal te staan. Zij moeten ook voldoen aan de eisen voor de terugwinning en aanwending van hybride energie tijdens de etappes en samen met hun ingenieurs de prestaties en rijeigenschappen optimaliseren binnen deze nieuwe parameters.

Rally van Monte Carlo

Sinds afgelopen voorjaar, toen de GR YARIS Rally1 voor het eerst reed, is de auto grondig getest. Het programma was de laatste weken toegespitst op de specifieke eisen van de Rally van Monte Carlo. Dit evenement staat bekend om zijn wisselvallige omstandigheden, variërend van droog asfalt tot sneeuw en ijs, en kan een bijzonder uitdagende start vormen voor de rijders in hun nieuwe auto’s.

Wanneer de rally donderdagavond van start gaat, zal de GR YARIS Rally1 van regerend kampioen Sébastien Ogier als eerste van de nieuwe generatie auto’s aan een wedstrijdetappe beginnen. De achtvoudige wereldkampioen, die ook een recordaantal van acht Rally’s van Monte Carlo op zijn naam heeft staan, begint dit seizoen samen met zijn nieuwe navigator, Benjamin Veillas, aan een gedeeltelijk wedstrijdprogramma. De deelname van TOYOTA GAZOO Racing tijdens het hele seizoen wordt verzekerd door Elfyn Evans en zijn navigator Scott Martin, die in 2021 als tweede eindigden in het klassement, en door Kalle Rovanperä en zijn navigator Jonne Halttunen, die vorig seizoen de vierde plaats behaalden.

In totaal zullen vier GR YARIS Rally1-wagens aanwezig zijn in elke manche. Takamoto Katsuta en navigator Aaron Johnston zullen het hele seizoen uitkomen voor een nieuw opgericht team, TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team Next Generation.

De teams beginnen vandaag aan het verkennen van de etappes, die voor 85 procent nieuw zijn in vergelijking met 2021. Hier zijn ze drie dagen mee bezig. Voor de 90ste editie van de rally verhuist het servicepark van Gap naar Monaco zelf. Na een laatste test op donderdagochtend gaat de rally ’s avonds van start met twee nachtetappes vanaf de beroemde Place du Casino. In de tweede etappe keert de rally terug naar de klassieke Col de Turini, die voor het eerst sinds 2013 in het donker wordt gepasseerd.

Vrijdag is de langste dag van de rally en bestaat uit drie etappes die twee keer afgelegd moeten worden zonder tussenstop. Er is alleen een bandenwisselmoment in Puget-Théniers. Zaterdag is een vergelijkbare dag, maar dan verder naar het westen: ’s ochtends worden drie etappes verreden, waarvan er twee in de middag worden herhaald na een bandenwisselmoment in Digne-les-Bains. De slotdag van de rally op zondag bestaat uit twee etappes die twee keer worden afgelegd: de laatste etappe, die in Entrevaux eindigt, is de enige die identiek is aan die van vorig jaar. ​ ​

Ellen De Wilde PR Manager Toyota & Lexus BeLux

 

TOYOTA GAZOO Racing
Over Toyota Belgium NV/SA