Preview: Rally van Sardinië

TOYOTA GAZOO Racing hoopt op succes

Na een overwinning in Portugal maakt het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team zich snel klaar voor de Rally van Sardinië (3-6 juni). Tijdens het slopend gravel-event hoopt het team verder te bouwen op zijn huidige sterke vorm.

Het Toyota Yaris WRC-duo Sébastien Ogier en Elfyn Evans staat aan de leiding in het rijderskampioenschap na de overwinning in de eerste gravel-ronde van 2021 in Portugal – ze staan slechts twee punten van elkaar en hebben 20 punten voorsprong op de concurrentie. De vijfde in de rangschikking is Kalle Rovanperä en zesde is TGR WRC Challenge Program-piloot Takamoto Katsuta – die met zijn vierde plaats in Portugal zijn beste resultaat ooit haalde.

De rally van Sardinië vond in 2020 uitzonderlijk in de herfst plaats, maar keert nu terug naar zijn traditionele datum in juni. Dit betekent ook een terugkeer naar de snikhete temperaturen die typisch zijn voor dit seizoen – wat het, in combinatie met de ruwe en agressieve wegen, zeer zwaar kan maken voor de wagen en voor de banden. De etappes zijn snel maar smal en afgezoomd met struiken, bomen en rotsen, wat het ook erg moeilijk maakt voor de bestuurders.

Het servicepark verhuist, na zeven jaar in Alghero aan de westkust, weer naar Olbia in het noordoosten van het eiland – hoewel de start van de rally op donderdagavond nog steeds in Alghero wordt gegeven. Op vrijdag en zaterdag zijn het voornamelijk vertrouwde wegen die we kennen van de voorbije jaren. Elke dag wordt een paar etappes twee keer afgelegd 's morgens en een ander paar etappes twee keer in de namiddag. Bortigiadas – Aggius – Viddalba op zaterdagnamiddag werd voor het laatst gereden in 2005, terwijl zondag er totaal anders uitziet, met twee keer de etappe Arzachena – Braniatogghiu, die het laatst werd gereden in 2009, plus de splinternieuwe etappe Aglientu – Santa Teresa aan de noordkust, die fungeert als de afsluitende power-etappe.

Sébastien Ogier: "Ik ben zeker dat Sardinië alweer een veeleisende rally zal zijn, net zoals in Portugal. Maar ik ben natuurlijk blij dat ik aan de leiding sta in het kampioenschap: ik probeer altijd zoveel mogelijk punten te halen, en dat is natuurlijk ook in Sardinië de bedoeling. Het resultaat in Portugal was positief, hoewel ik niet absoluut tevreden was over onze snelheid. Het was echter de eerste keer dat we met de nieuwe banden op gravel reden en naarmate we er meer vertrouwd mee raken, zullen we er tijdens dit volgende event hopelijk reeds meer vermogen uit kunnen halen."
Elfyn Evans: "Portugal was natuurlijk een uitstekend resultaat voor ons. We hebben het hele weekend goede vooruitgang geboekt met de afstelling van de wagen en het gedrag van de banden, en hoewel er weinig tussentijd is, denk ik toch dat we enkele ideeën hebben om het pakket voor Sardinië te verbeteren. Het zal zeker geen gemakkelijk weekend zijn gezien onze positie op de weg, en dat kan nog een groter nadeel zijn dan in oktober van vorig jaar wanneer het zoals te verwachten warm en droog zal zijn, maar we zullen zoals altijd alles geven."

TOYOTA GAZOO Racing