Preview WEC Portimao

Honderdste deelname Toyota aan FIA World Endurance Championship

TOYOTA GAZOO Racing verdient alweer een plaatsje in de geschiedenisboeken wanneer de GR010 HYBRID Hypercar de strijd aangaat met nieuwe concurrenten in de 8 uur van Portimao, ronde twee van het 2021 FIA World Endurance Championship (WEC). Op dit event volgende week in Portugal zal Toyota voor de 100ste keer op topniveau racen in het World Endurance Championship. Sinds het debuut van de 83C-wagen in de Fuji 1000 km in oktober 1983 hebben Toyota-prototypes deelgenomen aan 99 races van het wereldkampioenschap.

TOYOTA GAZOO Racing klaar voor Portimao

Na een historische eerste overwinning van de Hypercar in Spa-Francorchamps krijgen de wereldkampioenen nu nieuwe concurrentie van Scuderia Cameron Glickenhaus dat, net zoals Alpine, met één wagen deelneemt. Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley, in de #8 GR010 HYBRID, staan aan de leiding van het bestuurdersclassement na de overwinning in Spa, terwijl Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López, in hun #7, met een derde plaats hun titel verdedigden.

Hoewel Portimao een nieuwe locatie is voor het WEC, is dit een vertrouwde omgeving voor TOYOTA GAZOO Racing, die het circuit van 4,684 km in de Algarve reeds verschillende jaren als testlocatie gebruikt. Het team was voor het laatst in Portimao in december, toen de GR010 HYBRID zijn eerste duurtest voltooide.

Omdat Hypercars in de loop van het seizoen niet mogen worden gewijzigd, heeft de GR010 HYBRID dezelfde specificatie als in Spa. Toch zijn de ingenieurs in Keulen en Higashi-Fuji de laatste vijf weken druk bezig geweest met het optimaliseren van de afstellingen en de strategieën en hebben ze de technische zaken aangepakt die in België zijn opgedoken.

Na een rit van drie dagen met de vrachtwagen vanuit Keulen zal de GR010 HYBRID donderdag de laatste voorbereidingen ondergaan, klaar voor de eerste oefensessie op vrijdagnamiddag. Zaterdag is een drukke dag met oefen- en kwalificatiesessies, om de starting grid voor de race van zondag te bepalen, die begint om 11 uur lokale tijd.

Honderdste race

Portimao is een nieuw event voor WEC en wordt dus het 21ste circuit waar Toyota sinds de eerste race in 1983 deelneemt aan het wereldkampioenschap sportscar racing. Bij het debuut van de eerste Group C-wagen van Toyota, de 83C, haalden Kaoru Hoshino, Keiji Matsumoto en toekomstig Le Mans-winnaar Masanori Sekiya een negende plaats, maar Derek Daly, Geoff Lees en Toshio Suzuki konden niet starten na een crash tijdens de oefensessie.

Door hard werk, teamspirit en continue verbetering gingen de resultaten en prestaties de volgende jaren sterk vooruit en won Toyota in 1992, in zijn derde volledige seizoen, zijn eerste WEC-race met de TS010 in Monza. Sinds die eerste overwinning heeft Sébastien de meeste zeges behaald, in totaal 18 keer, en heeft hij ook aan meer races voor Toyota deelgenomen dan anderen, 60 voor Portimao.

Toyota-wagens hebben 31 van hun 99 WEC-races gewonnen, ze stonden in meer dan de helft van die races op het podium, voor een gecombineerd totaal van 78 podiumplaatsen in 56 races, en het team streeft ernaar om dat totaal nog verder te verhogen in Portugal.

TOYOTA GAZOO Racing