PRODUCTIE VAN DE TOYOTA C-HR GESTART IN EUROPA

• Toyota Motor Manufacturing Turkey neemt Toyota C-HR in productie
  • Toyota C-HR is achtste Toyota-model dat in Europa van de band rolt en jongste telg in Toyota's hybridefamilie
  • Export naar VS en Canada aangekondigd
  • Hybridemotoren gebouwd in het Verenigd Koninkrijk, transmissies in Polen

Brussel, 9 november 2016 – De Toyota C-HR cross-over werd vandaag officieel in productie genomen in de fabriek van Toyota Motor Manufacturing Turkey (TMMT) in Sakarya (Turkije). De Toyota C-HR wordt daarmee het achtste model dat momenteel wordt gebouwd in Europa en introduceert een frisse nieuwe kijk op het segment van de compacte cross-overs.
De nieuwkomer is het derde hybridemodel dat in Europa wordt gebouwd, na de Yaris Hybrid in Frankrijk en de Auris Hybrid en Auris Touring Sports Hybrid in het Verenigd Koninkrijk.

“De Toyota C-HR is een uiterst belangrijk model voor heel Toyota, niet alleen voor TMMT. Het cross-oversegment groeit snel en met deze auto wil Toyota een sterke positie verwerven in het segment," verklaarde Dr. Van Zyl, President en CEO van Toyota Motor Europe (TME), tijdens de ceremonie voor de productiestart bij TMMT.

TMMT, dat ook al de Corolla en de Verso bouwt, zal de Toyota C-HR op dezelfde lijn assembleren.
De C-HR is daarmee de eerste hybridewagen gebouwd in Turkije. “Hybridewagens vormen de essentie van Toyota. Sinds de eerste Prius in 1997 werd gelanceerd, hebben we wereldwijd alsmaar meer klanten kunnen overtuigen van het feit dat hybridewagens tot de beste oplossingen voor de huidige milieuproblemen behoren. Wereldwijd hebben we al meer dan 9,5 miljoen hybridewagens aan de man gebracht," aldus Moritaka Yoshida, President van de Middenklasseafdeling van Toyota Motor Corporation, die de productiestart bij TMMT vandaag bijwoonde.

De Toyota C-HR is de eerste auto op basis van de TNGA-architectuur (Toyota New Global Architecture) die buiten Japan wordt gebouwd. “TNGA vertegenwoordigt onze nieuwe filosofie voor het ontwerp van auto's en kadert in onze initiatieven om alsmaar betere auto's te bouwen. Toyota zal de productie van modellen op basis van de TNGA-architectuur geleidelijk aan uitbreiden," aldus Moritaka Yoshida.

Met de productie van de Toyota C-HR stijgt de totale productiecapaciteit van TMMT van 150.000 tot 280.000 wagens per jaar. TMMT heeft daarom 2.000 bijkomende personeelsleden aangeworven in de aanloop naar de productie. Het totale aantal werknemers bedraagt nu ongeveer 5.000. De productie werd georganiseerd in drie ploegen. Ook investeerde Toyota 350 miljoen euro in TMMT, waardoor de totale investeringen in de fabriek sinds de opening in 1994 oplopen tot 1,7 miljard euro.

Exportexpansie

TMMT, dat al ongeveer 80 % van zijn productie exporteert naar Europa, zal zich geleidelijk aan ook richten op bestemmingen buiten Europa, zoals de Verenigde Staten, Canada, Taiwan, Mauritius en Zuid-Afrika.

"Naar Noord-Amerika exporteren is een waar genoegen voor ons, want het is onze grootste markt en onze klanten verwachten veel van Toyota wat de kwaliteit, klantentevredenheid en connectie met het merk betreft," legt Dr. van Zyl uit. “TMMT is al jarenlang een van onze beste fabrieken ter wereld wat bouwkwaliteit betreft en ik ben er zeker van dat onze medewerkers de verwachtingen van onze Noord-Amerikaanse klanten zullen overtreffen," voegt hij toe.

Europese samenwerking en toegenomen lokale productie

De Toyota C-HR is ook de vrucht van de samenwerking tussen diverse Europese productievestigingen van Toyota en van leveranciers gevestigd in Europa.

De nieuwste 1.8-hybridemotor voor de cross-over wordt gebouwd door de motorfabriek van Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK) in Deeside (Noord-Wales). Daar werd nog eens 7,1 miljoen Britse pond geïnvesteerd in de fabriek en nieuwe uitrusting.

De derde Europese productievestiging van Toyota die betrokken is bij de productie van de Toyota C-HR is Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP), gevestigd in Walbrzych (Polen). Deze fabriek zal de handgeschakelde transmissies
voor de wagens met 1,2-liter turbomotor aanleveren. Daarnaast zal TMMP vanaf 2018 ook de hybridetransaxle bouwen die momenteel nog in Japan wordt gemaakt.

Europese leveranciers zorgen voor het overgrote deel van de losse onderdelen die nodig zijn om de Toyota C-HR te bouwen. Van de 135 leveranciers die onderdelen maken voor de nieuwe cross-over zijn er 134 gevestigd in Europa, waarvan 71 in Turkije.

Door de Toyota C-HR toe te voegen aan zijn gamma in Europa gebouwde voertuigen, zal de verhouding lokaal gebouwde modellen in een volledig productiejaar stijgen tot meer dan 75 %.

Fotos vindt u op: http://newsroom.toyota.eu/

Stephan Lesuisse Toyota Belgium