Prototype van de Corolla Cross Hydrogen Concept illustreert Toyota's aanpak voor een emissievrije toekomst

Prototype van de Corolla Cross Hydrogen Concept illustreert Toyota's aanpak voor een emissievrije toekomst

  • Waterstofverbrandingsprototype toont mogelijk alternatief pad naar nuluitstoot
  • Versnelde ontwikkeling door motorsportactiviteit leidt tot bemoedigende vooruitgang
  • Ruimte voor 5 passagiers en hun bagage toont dagelijkse bruikbaarheid aan
  • Wintertests beginnen binnenkort in Noord-Japan

In een wereld met sterk uiteenlopende klantenbehoeften en marktomgevingen bestaat Toyota's benadering van de koolstofneutraliteitsproblematiek erin om meerdere technologieën te ontwikkelen en aan te bieden om klanten te ondersteunen op hun individuele zoektocht naar nuluitstoot.

Deze multitechnologische benadering – die batterij-elektrisch, brandstofcel-elektrisch, hybride-elektrisch en plug-in hybride-elektrisch omvat – biedt Toyota's klanten in meer dan 170 verkooplanden en -regio's wereldwijd de mogelijkheid om hun koolstofvoetafdruk vandaag nog te verminderen – ongeacht hun omgeving en hun dagelijkse behoeften.

Toyota is er ook van overtuigd dat nog het te vroeg is om zich op één enkele emissievrije oplossing te concentreren en ontwikkelt daarom tegelijkertijd waterstofbrandstofcel- en waterstofverbrandingstechnologie naast batterij-elektrische technologie.

Ontwikkeling van waterstofverbrandingstechnologie door motorsport

Dit jaar heeft Toyota met het Rookie Racing Team deelgenomen aan alle Super Taikyu-enduranceraces in Japan, met een GR Corolla H2 met waterstofverbranding. Gedurende deze periode heeft Toyota-president Akio Toyoda, onder zijn master driver-pseudoniem "Morizo", in elke race plaatsgenomen achter het stuur om de technologie te evalueren en bij te dragen aan de ontwikkeling ervan.

Buiten Japan reed in augustus van dit jaar voor het eerst een Toyota-voertuig met waterstofmotor op de Europese openbare weg, toen de GR Yaris H2 bij een demonstratierit tijdens de WRC-wedstrijd in het Belgische Ieper aan de tand werd gevoeld.

Deze regelmatige en intensieve motorsportactiviteit heeft bijgedragen aan een versnelling van de ontwikkelingsactiviteit en de technische vooruitgang. In de loop van één Super Taikyu-seizoen is Toyota er bijvoorbeeld in geslaagd om het vermogen van de waterstofverbrandingsmotor met 24% en het koppel ervan met 33% te verhogen, waardoor dynamische prestaties werden bereikt die vergelijkbaar zijn met die van een conventionele benzinemotor, wat een echte doorbraak betekent. Bovendien is de actieradius met ongeveer 30% vergroot en is de tanktijd verkort van ongeveer vijf minuten tot anderhalve minuut. Naast waterstof te gebruiken als brandstof werkt Toyota ook samen met vele belanghebbenden op het vlak van de productie en het vervoer van groene waterstof, waarbij de veeleisende omgeving van de autosport dienst doet als proefterrein, waardoor ook buiten de grenzen van de industrie een breed scala aan vriendschappen ontstaat om een koolstofneutrale samenleving te helpen realiseren.

Corolla Cross H2 Concept met waterstofverbrandingsmotor

Deze technologische vooruitgang gaf de ingenieurs van Toyota het vertrouwen om een prototype van een wegauto te realiseren: de Corolla Cross H2 Concept.

Door de 1,6-liter grote driecilinder turbomotor van de GR Corolla uit te rusten met de uit de autosport afkomstige waterstoftechnologie met rechtstreekse inspuiting onder hoge druk, en door de knowhow inzake waterstoftankintegratie van Mirai toe te passen, kon Toyota een Corolla Cross H2-waterstofprototype creëren dat 5 passagiers en hun bagage kan vervoeren. Een evaluatie in de echte wereld wordt momenteel uitgevoerd, parallel met de lopende digitale ontwikkeling, waarbij het voertuig binnenkort begint met wintertests in het noorden van Japan.

Tot de belangrijkste voordelen van waterstofverbranding behoren de mogelijkheid om gebruik te maken van bestaande technologieën voor verbrandingsmotoren, snelle tankbeurten en de duidelijke vermindering van het gebruik van en de noodzaak aan beperkt beschikbare grondstoffen zoals lithium en nikkel. Door bestaande technologieën aan te passen en bestaande investeringen verder te benutten, zou de waterstofverbrandingstechnologie sneller tot wijdverspreide, toegankelijke oplossingen voor koolstofvermindering kunnen leiden.

Momenteel heeft Toyota reeds ongeveer 40% gerealiseerd van het traject naar de commercialisering van producten zoals de Corolla Cross H2 Concept. Het is nog niet mogelijk om te voorspellen of de technologie volwassen genoeg zal worden voor een toepassing in wegauto's, maar er zijn zeker duidelijke opportuniteiten in de autosport

Ellen De Wilde PR Manager Toyota & Lexus BeLux
Corporate
Over Toyota Belgium NV/SA