Snijers & de Toyota GT86 CS-R3 - Opdracht volbracht

Rally van de Condroz 2015

Het eerste optreden van de Toyota GT86 CS-R3 op Belgische bodem tijdens de 42e Condroz-rally zal voor altijd in het geheugen gegrift blijven als een schitterende ervaring voor het kleine commando uitgestuurd door TMG (Toyota Motorsport Gmbh) maar ook voor Patrick Snijers en Jean-Pierre Delmelle die op alle vlakken een zonnig weekend achter de rug hebben. Het publiek, afkomstig uit de vier hoeken van het land en uit de buurlanden, was laaiend enthousiast over de GT86 CS-R3 die op magistrale wijze werd gemend door de Limburger.

Vanaf donderdagavond, toen de wagen werd voorgesteld bij de concessiehouder Famenne Motors in Marche-en-Famenne, tekende het publiek present door massaal af te zakken naar de concessie om er leuke prijzen in de wacht te slepen, waaronder co-drivingsessies de ochtend nadien in de omgeving van Hoei. Een echte praktijktest voor Patrick Snijers, die de remmen van de Toyota snel opwarmde alvorens enkele gelukkigen en journalisten mee te nemen voor een rit vol adrenaline.

Vrijdagnamiddag, na een welverdiende rustpauze, nam hij ook deel aan de shakedown. Zaterdagochtend leken de wegomstandigheden ondanks het zachte weer sterk op wat we gewend zijn tijdens deze laatste manche van het Belgisch Rallykampioenschap. Vet, modder, natte stukken ... Alle ingrediënten waren van de partij om te zorgen dat Patrick zijn rol als openingsrijder met veel show kon vervullen.

"Ik heb wel een beginnersfoutje gemaakt in de ES2," lachte Patrick bij aankomst. "Ik wou de toeschouwers plezieren door de achterkant wat meer te laten uitbreken met de handrem en toen ben ik even in de berm beland. Maar over het geheel genomen was het een mooie ervaring met een team dat alle facetten van de discipline leerde kennen. TMG heeft de GT86 CS-R3 perfect op punt gesteld maar er was tot dusver geen exploitatieteam. Alle personen die dit weekend naar Keulen zijn gekomen, hebben hun opdracht perfect volbracht en de auto kende niet de minste problemen. Dit is een uitstekende wagen die zijn eigenaar heel wat plezier zal verschaffen! Ik heb ook kunnen kennismaken met de Pirelli-banden die in het Wereldkampioenschap Rally worden gebruikt en door zondag voor slicks te opteren in de laatste rit, kon de wagen echt het beste van zichzelf geven. Ik heb zeker geen spijt van mijn keuze!"

De immer sympathieke Patrick Snijers viel beslist in de smaak bij de mensen van TMG die hem nog niet kenden en die steeds met de glimlach klaarstonden aan de assistentieposten, maar ook te midden van de velden om elke passage van hun geesteskind te volgen.

"Dit is een fantastische wedstrijd," aldus een enthousiaste Nico Ehlert, Principal Engineer Customer Motorsport bij TMG. “België is een land van rallyliefhebbers en hier in Hoei waren we aangenaam verrast door de enthousiaste reacties van het publiek op de Toyota GTR86 en de piloot. Patrick heeft zijn rol perfect gespeeld door zijn deel van het spektakel te verzorgen en te laten zien dat de auto rijdt en zelfs vrij goed presteert. Het publiek was massaal aanwezig, niet alleen in België maar ook in Duitsland, Frankrijk en Nederland. We hebben bepaalde chrono's gehaald ook al wisten we dat de piloot nog wat marge had en dat heeft ons bevestigd in onze keuzes. De enige opmerking van Patrick had betrekking op een te lange eerste maar daar weten onze ingenieurs wel raad mee en dit minpuntje zal dan ook snel opgelost zijn. Snijers heeft echter ook de sterke punten van de auto benadrukt: de stabiliteit, de remmen en de betrouwbaarheid."

De balans is duidelijk, deze actie is over de hele lijn positief geweest voor Toyota, dat zoals reeds gemeld in 2016 een GT86 Trophy zal opstarten. Er wordt zelfs gefluisterd dat een of twee manches daarvan wel eens in België zouden kunnen plaatsvinden.

Stephan Lesuisse Toyota Belgium