Stellantis en Toyota breiden samenwerking uit met nieuwe grote bestelwagen, inclusief elektrische versie

• Stellantis en Toyota Motor Europe (TME) kondigen een nieuwe overeenkomst aan over grote bestelwagens voor de Europese markt
  • De klanten van TME zullen profiteren van de geavanceerde, emissievrije technologie van Stellantis in elk door Stellantis geleverd LCV-segment

Stellantis N.V. en Toyota Motor Europe N.V. (TME) kondigden vandaag de uitbreiding van hun bestaande samenwerking aan met een overeenkomst voor een nieuwe grote bestelwagen, inclusief een batterij-elektrische versie. Het nieuwe voertuig is het derde carrosserietype in het kader van de overeenkomst en maakt het LCV-gamma met een compacte, een middelgrote en nu ook een grote LCV compleet.

Stellantis zal aan TME de nieuwe grote bestelwagen leveren voor verkoop in Europa onder het merk Toyota. Het nieuwe voertuig zal in de fabrieken van Stellantis in Gliwice (Polen) en Atessa (Italië) worden geproduceerd. De nieuwe grote bestelwagen, die gepland is voor medio 2024, is TME’s eerste nieuwkomer in het segment van grote bedrijfsvoertuigen.

“Operationele uitmuntendheid wordt per definitie erkend in deze uitgebreide overeenkomst,” aldus Carlos Tavares, CEO van Stellantis. “Met deze derde succesvolle samenwerking toont Stellantis weer zijn expertise in het segment van bedrijfsvoertuigen en in het ontwikkelen van batterij-elektrische technologie die gebouwd is om een volledig scala aan behoeften te ondersteunen. Deze overeenkomst versterkt ons leiderschap in de EU30 voor LCV’s en voertuigen met lage emissies en brengt ons een stap dichter bij de realisatie van onze Dare Forward 2030-doelstelling om de onbetwiste wereldleider te worden op het gebied van lichte bedrijfsvoertuigen, in termen van technologie, productie, marktaandeel en winstgevendheid.”

De samenwerking tussen Stellantis en TME begon in 2012 met de middelgrote LCV van Toyota, geproduceerd in Stellantis’ fabriek in Hordain, Frankrijk. In 2019 volgde een concurrerende en aantrekkelijke toevoeging aan het segment van compacte LCV’s, geproduceerd in Stellantis’ fabriek in Vigo, Spanje. De aankondiging van vandaag van een grote LCV betekent een verdieping van de samenwerking waardoor Toyota een volledig LCV-gamma in Europa kan aanbieden en beide bedrijven kunnen profiteren van de optimalisering van de ontwikkelings- en productiekosten.

“We zijn blij dat we deze succesvolle samenwerking kunnen uitbreiden met de introductie van een nieuwe grote bestelwagen. Deze is een belangrijke aanvulling en vervolledigt ons gamma lichte bedrijfsvoertuigen voor de Europese klanten van Toyota. De nieuwe LCV zal een belangrijke bijdrage leveren aan Toyota’s groeidoelstellingen voor het volledig LCV-gamma, naast de Hilux pick-up, Proace en Proace City, waardoor Toyota een mobiliteitsoplossing kan bieden in alle segmenten van de LCV-markt,” aldus Matt Harrison, President en CEO bij Toyota Motor Europe.