Succesvol hybrideverhaal

Dinsdag 3 september 2013 — Toyota onderzoekt en ontwikkelt al ruim veertig jaar milieuvriendelijke mobiliteitsoplossingen. Zo kon de constructeur een aanzienlijke voorsprong opbouwen wat het ontwerp en de productie van ‘full hybrid’-aandrijvingen betreft.

Toyota heeft zijn leiderschap niet alleen behouden, maar ook vergroot. Het totale hybrideaanbod van Toyota Motor Corporation (TMC) omvat 23 modellen (16 van Toyota en 7 van Lexus), verkrijgbaar in zo’n 80 landen en regio’s over de hele wereld. Daarmee biedt de groep zijn klanten maar liefst vier keer meer hybridemodellen als om het even welke andere constructeur.

Hybridewagens worden vandaag de dag alom beschouwd als ‘mainstream’ modellen omdat hun uitzonderlijk lage verbruiks- en emissiecijfers niet ten koste gaan van hun interieurruimte, rijgemak of comfort. Zo kunnen ze een belangrijke rol spelen in de commercialisering van ecologische auto’s.

Die algemene aanvaarding blijkt ook uit de totale wereldwijde verkoop van Toyota- en Lexus-hybrides: sinds de eerste Prius in 1997 op de Japanse markt kwam, vonden al meer dan vijf miljoen hybridewagens een eigenaar. Eind juli 2013 stond de teller op 5,5 miljoen.

In Europa verkocht TMC dankzij het succes van de Yaris Hybrid en Auris Hybrid al zo’n 600.000 hybridewagens sinds de Prius er in 2000 op de markt kwam. Dat is ruim 10 % van de wereldwijde hybrideverkoop.

Toyota had in Europa zeven jaar nodig om de eerste 100.000 hybridewagens aan de man te brengen. In 2010 werd echter een kantelpunt bereikt en begon de hybrideverkoop bij alle merken te versnellen: het voorbije jaar alleen al steeg de verkoop met zo’n 96 %.

In dezelfde periode (2012 – 2013) steeg de verkoop van Toyota’s hybridewagens met een opmerkelijke 245 %. In 2012 alleen verkochten Toyota en Lexus meer dan 110.000 hybridewagens in Europa, waardoor de groep zijn Europese marktaandeel op de hybridemarkt zag stijgen van 61 % naar 75 %.

Ook vandaag nog blijft Toyota zijn positie op de Europese markt versterken, ondanks het toenemende aantal hybridewagens van concurrenten en de groeiende Europese markt. In het eerste kwartaal van 2013 steeg de verkoop van hybridewagens van TMC met zo’n 82 %. Dat maakt tevens dat de ‘full hybrid’-modellen van Toyota en Lexus nu 21 % van de totale Europese verkoop van de groep voor hun rekening nemen.

Het Europese gamma omvat momenteel zes ‘full hybrids’ van Toyota en zes van Lexus. De Auris, Yaris, Prius (inclusief Prius Plug-in) en Prius+ eisen de vier hoogste plaatsen in de hybridehitlijst op en de Prius Plug-in scoort maar liefst dubbel zo goed als zijn dichtste concurrent.

Download het persbericht met het volledige hybride succesverhaal hieronder.