Terugblik op het salon : hybride boven bij Toyota

Tijdens de twee eerste maanden van 2014 maakten de hybride modellen een kwart uit van het totale verkoopvolume bij Toyota. Dit succes is deels te danken aan een uitstekende prijspositionering van de hybride technologie, maar er zijn ook andere redenen waarvoor consumenten steeds vaker voor dit type aandrijving kiezen.

28,6%, dat is het exacte aandeel van de hybride voertuigen in het totale volume dat Toyota tijdens de eerste twee maanden van 2014 verkocht. Vorig jaar was één op de vijf verkochte Toyota’s in België een hybride, dit jaar zit het merk al aan meer dan één op vier. Een record en een bijkomend bewijs dat dankzij het brede aanbod, de hybride technologie lang geen nicheproduct meer is voor het merk.

Bij de drie modellen die Toyota zowel in benzine, diesel als benzine hybride aanbiedt, is het aandeel voor de combinatie van een elektro- en verbrandingsmotor als volgt: 39% voor de Yaris hybride,58% voor de Auris hybride (hatchback) en maar liefst 75% voor de Auris Touring Sports hybride (break).

Een interessant alternatief

In 2013 haalden hybride wagens een marktaandeel van om en bij de 1,2% in ons land. Tijdens de eerste twee maanden van dit jaar steeg dit tot 1,7% en zelfs tot bijna 2% in februari alleen. Wat zijn de redenen voor het groeiend succes van de hybride technologie in België?

Bertrand Mallet, CEO van Toyota Belgium, legt uit: « Eerst en vooral wordt het aanbod van hybrides alsmaar groter. Vandaag dekken we met de hybride modellen van Toyota en Lexus bijna alle marktsegmenten af. Hierdoor zijn we de absolute leider op het vlak van deze technologie in België, wat ons een aanzienlijk voordeel oplevert.

Een ander belangrijk element in het huidige succes van de hybride wagens is de prijspositionering. Tegenwoordig ligt de prijs van een hybride immers in lijn met die van een vergelijkbare dieselwagen.

Tenslotte biedt de hybride technologie een nieuw soort rijplezier en zijn de gebruikskosten voordelig. De stilte, het comfort en de gebruiksvriendelijkheid worden enorm geapprecieerd door de eigenaars van een hybride voertuig. Maar de lage onderhouds- en brandstofkosten en de fiscale voordelen voor zowel particulieren als bedrijven zijn ook belangrijke troeven.

Dit alles maakt dat de hybride technologie een groeiend succes kent in België, wat ook een positief effect heeft op onze resultaten. Zo ging het marktaandeel van Toyota in België er aanzienlijk op vooruit tijdens de eerste twee maanden van 2014 tot 4,6%. Wat de inschrijvingen van benzinewagens betreft, waarin onze benzine hybrides ook zijn opgenomen, zijn we zelfs nummer één in België met een marktaandeel van maar liefst 8,6%. »