TOYOTA EN HINO GAAN GAAN SAMEN EEN ZWARE VRACHTWAGEN MET BRANDSTOFCEL ONTWIKKELEN

TOYOTA EN HINO GAAN GAAN SAMEN EEN ZWARE VRACHTWAGEN MET BRANDSTOFCEL ONTWIKKELEN

• Toyota en Hino ontwikkelen samen een zware vrachtwagen met brandstofcel technologie en gaan verder met initiatieven voor praktisch gebruik door middel van verificatietests en andere middelen.

• Zware vrachtwagens moeten een voldoende autonomie en laadvermogen hebben en snel kunnen tanken. 

• Het chassis is speciaal ontworpen met de optimale verpakking voor een brandstofcelvoertuig, en het rijbereik zal worden vastgesteld op ongeveer 600 km, met als doel te voldoen aan hoge normen op het gebied van milieuprestaties enV bruikbaarheid als bedrijfswagen

• Dit project kadert in ambitie van de Toyota Environmental Challenge 2050.

 


 

Toyota Motor Corporation (Toyota) en Hino Motors, Ltd. (Hino) zijn overeengekomen om samen een zware brandstofcelvrachtwagen te ontwikkelen. Bovendien nemen ze verdere initiatieven voor het praktisch gebruik ervan door middel van verificatietesten en andere middelen. 

Toyota en Hina zijn vastbesloten om proactief actie te ondernemen voor de oplossing van wereldwijde milieuproblemen als één van hun belangrijkste bedrijfsopdrachten. De twee bedrijven hebben ambitieuze doelen gesteld om de CO2-uitstoot tegen 20501 te verminderen. Ze zijn bezig met de ontwikkeling van technologieën voor elektrische voertuigen voor algemeen gebruik in de samenleving. Om de CO2-uitstoot nog verder naar omlaag te brengen, moeten de milieuprestaties van zware vrachtwagens enorm verbeterd worden. Deze nemen ongeveer 60 procent van de totale CO2-uitstoot van bedrijfsvoertuigen in Japan2 voor hun rekening.

Voor de elektrificatie van bedrijfsvoertuigen moet de optimale aandrijflijn toegepast worden om als bedrijfsvoertuig naargelang het gebruik zowel uitmuntende milieuprestaties als precies gebruiksgemak qua actieradius, laadvermogen en andere aspecten te garanderen. Zware vrachtwagens worden gewoonlijk gebruikt voor transport over de snelweg. Daarom moeten ze voldoende actieradius en laadvermogen hebben en snel kunnen tanken. Om die reden worden brandstofcelvoertuigen als effectief gezien omdat ze op waterstof rijden dat een hogere energiedichtheid heeft. 

De zware brandstofcelvrachtwagen in dit samwerkingsverband is gebaseerd op de Hino Profia. Deze wordt ontworpen en uitgevoerd door maximaal voordeel te halen uit de technologieën die zowel Toyota als Hino jarenlang ontwikkeld hebben. Het chassis is speciaal ontworpen met de optimale vormgeving voor een brandstofcelvoertuig en er worden stappen ondernomen om het voertuig zo licht mogelijk te maken en zo voor voldoende laadvermogen te zorgen. De aandrijflijn is uitgerust met twee brandstofcelstacks van Toyota die onlangs voor Toyota's volgende Mirai zijn ontwikkeld. Deze bevat voertuigbesturing die gebruikmaakt van hybride technologieën voor zware voertuigen en is door Hino ontwikkeld. De actieradius wordt op ongeveer 600 km vastgesteld met de bedoeling om als bedrijfsvoertuig aan de hoge normen voor zowel milieuprestaties als gebruiksgemak te voldoen.

Toyota en Hino hebben waterstof aangemerkt als een belangrijke energiebron voor de toekomst. Ze werken al meer dan vijftien jaar samen aan het ontwikkelen van technologieën en het verspreiden en innoveren van brandstofcelvoertuigen sinds hun gezamenlijke testdemonstraties van de brandstofcelbus in 2003. Toyota en Hino gaan in de toekomst hun samenwerking verder versterken en hun inspanningen voor de realisatie van een samenleving op waterstof opvoeren.

Voertuigoverzicht 
Voertuig    Basismodel    Hino Profia FR1AWHG
    Lengte/breedte/hoogte    11990/2490/3780 mm
    Totaalgewicht van het voertuig    25t
Brandstofcelstack: Toyota FC Stack (brandstofcel met polymeerelektrolytmembraan)
Motor:   AC synchroon
Waterstoftank onder hoge druk    Ontwikkeling van een nieuwe waterstoftank onder hoge druk (70 MPa) met een grote capaciteit
Batterij    Type    Lithium-ionbatterij
Actieradius (voorgesteld)    Ongeveer 600 km 
* in een geïntegreerde rijcyclus van stad en snelweg; interne metingen van Toyota en Hino

 

*1    Toyota Environmental Challenge 2050: Opgesteld in 2015, waarvan de New Vehicle Zero CO2  Emissions Challenge onderdeel uitmaakt. Daarmee wil Toyota zijn gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen met 90 percent naar omlaag brengen (ten opzichte van het niveau in 2010).
    Hino Environmental Challenge 2050 Opgesteld in 2017, waarvan de New Vehicle Zero CO2  Emissions Challenge onderdeel uitmaakt. Daarmee wil Hino zijn gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen met 90 percent naar omlaag brengen (ten opzichte van het niveau in 2013).
*2    Vrachtwagens en bussen met een maximaal toelaatbare massa van meer dan 3,5 ton; intern onderzoek Hino, vanaf februari 2020

 

Contacteer ons
Over Toyota Belgium NV/SA