Toyota behoudt recordmarktaandeel van 6,6% dankzij sterke verkoopcijfers eerste halfjaar

• Toyota Motor Europe (TME) zet zijn snelle start in 2021 voort met 598.888 verkochte voertuigen in de eerste 6 maanden, en handhaaft daarmee een recordmarktaandeel van 6,6%, (een stijging +0,5 procentpunt jaar-op-jaar)
  • TME's sterkste verkoopcijfers in het eerste halfjaar sinds 2007, dankzij de grote vraag van klanten naar hybride Toyota- en Lexusmodellen
  • Tot op heden blijft Toyota het op één na best verkopende automerk in Europa
  • Lexus blijft groeien in volume en marktaandeel

De groei van Toyota Motor Europe (TME) zet zich voort in het tweede kwartaal met een verkoop in de eerste helft van 598.888 Toyota- en Lexus-voertuigen waarmee een recordmarktaandeel van 6,6% werd bereikt. In totaal betekent dit een omzetstijging van +41% ten opzichte van 2020 en +4% ten opzichte van 2019. De stijgende verkoop van TME is te danken aan de aanhoudende grote vraag van klanten naar de multitechnologische, geëlektrificeerde productlijn van TME, met name zijn hybride elektrische modellen. De verkoop van hybrides steeg tot 59% van het totale Europese volume, oplopend tot 70% in West-Europa, terwijl deze in Oost-Europa 27% vertegenwoordigde.

‘De vraag van consumenten blijft groot en we hebben ons verkoopplan voor 2021 al bijgesteld naar 1,15 miljoen voertuigen. We zitten ook op een record aan orders van ongeveer 200.000 maar we zijn zeker niet immuun voor de leveringsproblemen waarmee de hele industrie te maken heeft en die een grote uitdaging voor ons vormen. Dankzij onze multitechnologische, geëlektrificeerde aanpak waarmee we onze koolstofneutrale doelen nastreven, zijn we erin geslaagd om consequent aan de eisen van onze klanten te voldoen en onze EU-doelstellingen qua CO2-uitstoot te overtreffen’, aldus Matt Harrison, President & CEO van Toyota Motor Europe.

Merken en modelprestaties

Het verkoopvolume van Toyota steeg in de eerste zes maanden met +42% tot 559.718 met een marktaandeel van 6,2% en een stijging van +0,4% in personenauto’s tegenover vorig jaar. De bestsellers van het merk zijn de Yaris, Corolla Range en RAV4, die samen goed waren voor 61% van het totale volume, met een gecombineerde hybride mix van 64%. Het totale hybride volume van Toyota steeg met +64% tegenover vorig jaar tot 326.420 en was goed voor 58% van de totale verkoop. De vraag naar de nieuwe RAV4 PHEV en Mirai FCEV blijft groeien en Toyota’s wereldwijde onthulling van zijn batterij-aangedreven elektrisch bZ4X D-SUV Concept geeft aan dat het merk zijn BEV-productlijn verder wil uitbreiden.

Lexus verkocht in de eerste zes maanden 39.170 voertuigen, een toename van +32,0% tegenover vorig jaar. De totale Europese hybride mix van het merk bedroeg 62%, een stijging tot 93% in West-Europa. De SUV-productlijn RX, NX, UX, GX en LX was goed voor 84% van de totale verkoop met een hybride SUV-mix van 60%. De UX (+55%) en ES (+51%) realiseerden de grootste omzetstijging tegenover vorig jaar. De verkoop van de eerste batterij-aangedreven elektrische auto van het merk, de UX 300e, die eerder dit jaar van start ging, vertegenwoordigt nu meer dan 10% van het totale volume van het UX-model.

Belangrijkste cijfers TME jan-juni 2021

• Totale verkoop: 598.888 (+41% tegenover vorig jaar)
  • Marktaandeel: 6,6 %(+0,5% tegenover vorig jaar)
  • Totale hybride verkoop: 350.753 (+61% tegenover vorig jaar)
  • Hybride mix: West-Europa: 70% - Oost-Europa*: 27% - TTL: 59%

Belangrijkste cijfers Toyota jan-juni 2021:

• Verkoop Toyota: 559.718 (+42% tegenover vorig jaar)
  • Bestsellers: Yaris (118.258); Corolla Range (114.841); RAV4 (88.963)
  • Meestverkochte hybrides: Yaris Hybrid (92.979); Corolla Hybrid Range (89.130); Toyota C-HR Hybrid (66.875)
  • Totaal hybrides: 326.420 (+64% tegenover vorig jaar)
  • Hybride mix: West-Europa: 69% - Oost-Europa*: 27% - TTL: 58%

Belangrijkste cijfers Lexus jan-juni 2021:

• Totale Lexus verkoop: 39.170 (+32% tegenover vorig jaar)
  • Bestsellers: UX-modellen (10.658): NX-modellen (10.606); RX-modellen (9.182);
  • Meestverkochte hybrides: UX Hybrid (9.083); NX Hybrid (7.645); RX Hybrid (3.050)
  • Totale hybride verkoop: 24.333 (+30% tegenover vorig jaar)
  • Hybride mix: West-Europa: 93% - Oost-Europa*: 8% - TTL: 62%