Toyota België behaalt hoogste marktaandeel in meer dan 20 jaar

Toyota sterke stijger op Belgische automarkt en absolute leider op vlak van hybride voertuigen

• Toyota staat in 2022 op de 6e plaats van de nieuw ingeschreven wagens in België. Met een stijging van + 35 % op vlak van volume en een marktaandeel van 5,8 % is het de sterkste stijger in de top 10 van automerken in België
  • Dit marktaandeel van 5,8% is voor Toyota België het hoogste in meer dan 20 jaar.
  • Zelfopladende hybride’s zijn de absolute bestsellers en bevestigen Toyota’s leidende rol in de markt van hybrides. Toyota presenteert op het Autosalon van Brussel 6 verschillende hybrides, waaronder bestsellers als de Toyota Yaris, Toyota Corolla en Toyota RAV4.
  • In 2023 innoveert Toyota haar gamma hybride wagens met de nieuwe Toyota Corolla en de lancering van de nieuwe Toyota C-HR hybride & plug-in hybride.

Toyota presenteert bij aanvang van het 100ste Autosalon heel sterke groeicijfers voor 2022. De autoconstructeur stijgt van de 10e naar de 6e plaats op vlak van het totale aantal nieuw ingeschreven voertuigen en bevestigt én versterkt hiermee zijn belangrijke positie in de Belgische automobielsector. De cijfers van FEBIAC tonen deze snelle groei aan, met bijna 5.500 ingeschreven voertuigen meer dan 2021, een stijging van zo’n 35% (15.796 in 2021 vs. 21.262 in 2022). Bovendien heeft Toyota een marktaandeel van 5,8% in de Belgische automarkt, het hoogste marktaandeel in meer dan 20 jaar voor het merk.

Op de particuliere markt staat Toyota op de tweede plaats, met een marktaandeel van bijna 9% (11.438 ​ inschrijvingen, + 20% vs. ’21), op de markt van bedrijfswagens op een sterke 8ste plaats met een marktaandeel van meer dan 4% (9.824 inschrijvingen, +56% ​ vs. ’21). Ook deze cijfers zijn de hoogste in meer dan 20 jaar voor Toyota in België.

"Toyota kan terugblikken op een bijzonder succesvol jaar, met het beste marktaandeel in meer dan 20 jaar. We zijn blij dat de Belgen in onze verschillende hybride modellen oplossingen vinden voor hun mobiliteitsbehoeften. Toyota kijkt vol vertrouwen en met ambitie uit naar 2023 om zijn sterke positie binnen de Belgische automarkt verder te versterken," aldus Michael Roosen, CEO van Toyota België.

Al 25 jaar de onbetwiste leider op vlak van hybride voertuigen

25 jaar geleden was Toyota de pionier op vlak van de ontwikkeling van zelfopladende hybridetechnologie voor voertuigen. Een technologie die de automarkt fundamenteel heeft veranderd en tot op vandaag de belangrijkste bijdrage levert in het verminderen van de koolstofuitstoot. Dankzij het praktische (geen laadinfrastructuur nodig) en zuinige karakter (gemiddeld 25% minder brandstofgebruik) van een zelfopladende hybride, is deze aandrijving tot op de dag van vandaag de meest toegankelijke geëlektrificeerde mobiliteitsoplossing voor heel wat consumenten.

Toyota is de absolute leider binnen de markt van zelfopladende hybride voertuigen. Ook in 2022 was dit de bestverkochte aandrijving binnen het gamma van Toyota in België: bijna 80% verkochte personenwagens bij Toyota zijn zelfopladende hybrides. De populairste modellen in 2022 waren de Toyota Corolla (4638 inschrijvingen, + 17% vs ‘21), Toyota Yaris (4.049 inschrijvingen, = vs ‘21), en de Toyota Yaris Cross (3651 inschrijvingen, geen vergelijking wegens gelanceerd eind ’21)). In 2023 wordt het gamma verder uitgebreid met de nieuwe Toyota Corolla met 5de generatie hybridetechnologie en de lancering van de nieuwe Toyota C-HR in hybride & Plug-in hybride uitvoering.

Dit breed aanbod is niet toevallig: Toyota’s zelfopladende hybrides zijn vandaag dé oplossing voor zowel de particulier als de bedrijfswagenklant die op zoek is naar een praktische, zuinige en duurzame geëlektrificeerde wagen:

"Gezien alle uitdagingen waarvoor we staan, zowel wat betreft de infrastructuur als het budget, zijn zelfopladende hybrides nog steeds de meest logische en pragmatische keuze. Onze verkoopcijfers bewijzen dat, in de overgang naar koolstofneutraliteit, de keuze voor hybride auto's vandaag nog steeds de voorkeur geniet van het merendeel van de Belgen, zowel op de particuliere als op de professionele markt." Michael Roosen, CEO van Toyota België

Brede aanpak voor een koolstofneutrale toekomst

Toyota beschikt vandaag, na meer dan twee decennia van investeren en innoveren, over het meest complete gamma van geëlektrificeerde voertuigen. Tot op vandaag heeft Toyota wereldwijd meer dan 21 miljoen geëlektrificeerde voertuigen verkocht, die samen bijdragen tot meer dan 160 miljoen ton CO2-reductie.

De autoconstructeur stelt zich tot doel om tegen 2035 in Europa enkel nog koolstofneutrale voertuigen te verkopen. Toyota focust daarbij niet op één enkele technologie, maar kiest bewust voor de constante innovatie op vlak van meerdere technologische oplossingen, zoals de zelf opladende hybride voertuigen (HEVs), plug-in hybrides (PHEVs), volledig elektrische wagens (BEVs) en wagens op waterstof. Alleen door constant te blijven innoveren op vlak van deze verschillende technologische oplossingen zal de autosector duurzame en gebruiksvriendelijke mobiliteitsoplossingen kunnen blijven aanbieden, op maat van elke consument.

Bron cijfers: febiac

Story image
Script presentation BMS Script Presentation.pdf - 211 KB Presentation BMS GI_toyota_presentatie_v6.pdf - 26 MB