Toyota breidt C-segment aanbod verder uit met de nieuwe Corolla Cross

• Toyota lanceert de gloednieuwe Corolla Cross – de SUV-versie van zijn wereldwijde bestseller - en vervolledigt daarmee zijn SUV-modellenlijn
  • De eerste Toyota met de zelfopladende, volledig hybride FWD (voorwielaandrijving) of AWD (intelligente vierwielaandrijving) aandrijflijn van de 5de generatie
  • Nieuw multimedia infotainmentsysteem met uitgebreide connectiviteitsfuncties en het eerste 12.3 inch digitale cockpitscherm van Toyota
  • Hoog veiligheidsniveau met T-Mate: een combinatie van Toyota Safety Sense van de laatste generatie met bijkomende active driving en parkeerhulpsystemen
  • Klantenleveringen tegen het najaar 2022

De volledig nieuwe Toyota Corolla Cross introduceert de ruimte, het gebruikscomfort en het solide design van SUV’s uit het C-segment voor het eerst in ‘s werelds best verkopende modellijn. De nieuwe SUV maakt niet alleen de bestaande Corolla-familie compleet, met daarin al de hatchback, Touring Sports en sedan, hij is ook een opvallende nieuwkomer in het SUV-aanbod van Toyota, dat nu het meest uitgebreide op de Europese markt is.

De Corolla Cross is gebaseerd op de TNGA -filosofie van Toyota en voorzien van de meest recente GA-C platformontwikkelingen op het vlak van styling, packaging, technologie en rijdynamiek. Daarenboven gaat het om het eerste model van Toyota met het zelfopladende, full-hybrid systeem van de vijfde generatie.

Nieuw hybride systeem van de 5de generatie

De Corolla Cross is het eerste model van Toyota dat wereldwijd uitgerust zal worden met het nieuwe hybride systeem van de vijfde generatie. De zelfopladende, full hybrid FWD (voorwielaandrijving) of AWD-i (intelligente vierwielaandrijving) aandrijflijnen bouwen voort op hun voorgangers, maar bieden meer koppel, meer elektrisch vermogen, meer efficiëntie en meer rijplezier.

Voor meer efficiëntie en vermogen werd de overbrenging opnieuw ontworpen, samen met vernieuwde smeer- en oliedistributiesystemen die gebruik maken van olie met lage viscositeit. Het nieuwe batterijpack met de meest geavanceerde Li-ion batterijen is krachtiger en 40% lichter dan voordien. Zowel het vermogen van de elektrische als de verbrandingsmotor werden verbeterd en leveren een 8% hoger totaalvermogen op.

De FWD 2.0-liter hybride versie levert een vermogen van 146kW/197hp voor een acceleratie 0-100km/u in 8.1 seconden. De AWD-i versie is ook voorzien van een krachtige elektrische motor op de achteras, die een indrukwekkend bijkomend vermogen van 30,6 kW levert. De achtermotor schakelt automatisch in voor extra tractie, wat vooral op een glad wegdek voor meer vertrouwen en gemoedsrust zal zorgen. Met die uitrusting evenaart de AWD-i Corolla Cross het totale vermogen en de acceleratie van de FWD-versie.

Ook de rijeigenschappen van het hybride systeem van de 5de generatie werden verbeterd. Het systeem is nu nog meer lineair, voorspelbaar en controleerbaar bij acceleraties, waarbij de rijsnelheid beter overeenstemt met het motortoerental, wat resulteert in een meer intuïtieve en natuurlijke rijervaring. Om dit te realiseren, werd de relatie tussen de druk door de bestuurder op het gaspedaal en de reële respons van de aandrijflijn geoptimaliseerd.

Ontwerp en vormgeving

De krachtige en robuuste styling van de nieuwe Toyota SUV werd ook speciaal aangepast aan de Europese markt, met een unieke combinatie van de lichtpartijen vooraan en achteraan, die perfect doorlopen in het frontrooster in de vorm van een dubbel trapezium, de brede bumpers en de gestroomlijnde cabine van een stoere stads-SUV.

De Corolla Cross is 4460mm lang, 1825mm breed, 1620mm hoog en heeft een wielbasis van 2640mm. Hij bevindt zich in de modellenrij tussen de Toyota C-HR en de RAV4 in het hart van het Europese C-SUV segment en biedt al het comfort, het gebruiksgemak en de veelzijdigheid waaraan gezinnen met jonge kinderen zoveel belang hechten.

Het interieur biedt uitstekende zichtbaarheid voor alle inzittenden, royale been- en hoofdruimte vooraan en achteraan, brede achterportieropeningen, meer licht en een ruimtelijk gevoel dankzij het panoramisch zonnedak. De laadruimte is makkelijk toegankelijk dankzij de lage drempel en brede opening en daardoor geschikt voor grote voorwerpen zoals kinderwagens of fietsen.

Geavanceerde technologieën

• Nieuw 12.3-inch cockpitscherm

Onder de talrijke geavanceerde technologieën in de nieuwe Corolla Cross is een verbeterde HMI (Human Machine Interface) met de laatste multimediatechnologie misschien de meest opvallende. Het bestaat uit een Europees gestileerde dashboardlayout, met zowel een volledig nieuw en configureerbaar 12.3-inch cockpitscherm en een 10.5-inch centraal multimediascherm.

Het 12.3-inch digitale cockpitscherm is uitgerust met nieuwe hardware en software. Dit is het grootste scherm in het segment en het biedt maximale ruimte voor content, ongeëvenaarde flexibiliteit en een hele reeks persoonlijke instellingsmogelijkheden. De recenste versie van het High Definition, 10.5-inch touchscreen Multimedia infotainmentsysteem kreeg een nieuwe en snellere processor en ondersteunt het draadloze Apple CarPlay en bekabelde Android Auto connectiviteit, samen met een Toyota Smart Connect package.

De bestuurder kan nu gebruik maken van Cloudnavigatie, verkeersinformatie, stembediening en over-the-air updates. Dit alles wordt aangevuld met een reeks geconnecteerde diensten van MyT App inclusief ritanalyse, autolokalisatie en zelfs op afstand bediende functies zoals klimaatregeling en portiervergrendeling.

• T-Mate: nieuwste generatie van Toyota Safety Sense

Tot slot is de nieuwe Corolla Cross uitgerust met T-Mate, waarin de laatste generatie van Toyota Safety Sense gecombineerd wordt met andere actieve rij- en parkeerhulpsystemen om het rijden niet alleen gemakkelijker en veiliger te maken, maar ook om alle inzittenden en andere weggebruikers in verschillende situaties te beschermen.

Het botspreventiesysteem (Pre-Collision System) biedt nu voor het eerst onderdrukking van acceleratie (Acceleration Suppression) bij lage snelheid en verkeershulp bij het invoegen op kruispunten (Intersection Cut-In Traffic Assist), evenals verbeterde detectie van tegemoetkomend verkeer (Oncoming Traffic Detection) en hulp bij het afdraaien op kruispunten (Intersection Turn Assist). Andere nieuwe functies zijn onder meer een noodstopsysteem (Emergency Driving Stop System) en Over The Air-updates (OTA) die de functies up-to-date houden en nieuwe functies toevoegen gedurende de levensduur van het model.

Bovendien werden verbeteringen aangebracht aan de Full Speed Range Adaptive Cruise Control (FSR ACC) en zowel de Lane Trace Assist (LTA) als Road Sign Assist (RSA) systemen. T-Mate biedt rijassistentie via de Blind Spot Monitor (BSM) met Safety Exit Assists (SEA), Auto High Beam System (AHB) en parkeerhulp met Toyota Teammate Advanced Park, een Panoramic View Monitor (PVM), Rear Cross Traffic Alert met automatische remfunctie (RCTAB) en Intelligent Clearance Sonar (ICS).

Om de passieve veiligheid van het uiterst starre GA-C platform van de Corolla Cross verder te verhogen, werd een nieuwe centrale airbag vooraan toegevoegd die moet voorkomen dat inzittenden voorin met elkaar in contact zouden komen in geval van een zijdelingse aanrijding.

De eerste klantenleveringen zijn gepland voor het najaar 2022.

Persbericht in PDF 20211202_Press Release_Corolla Cross_Kenshiki_NL.pdf - 667 KB Technische fiche Specification-Corolla Cross.pdf - 157 KB

New model