TOYOTA BREIDT ZIJN ELEKTRISCH ASSORTIMENT UIT MET NIEUWE PROACE VERSO ELECTRIC

•    Toyota’s nieuwe, volledig elektrische assortiment van minibussen
•    Keuze uit 50 en 75 kWh lithium-ionbatterijen, met rijbereik tot 330 km (WLTP-gegevens), gedekt door een garantie van acht jaar/160.000 km
•    Uitgebreide mogelijkheden om de batterij thuis, op kantoor of in de openbare ruimte op te laden – de batterij kan in ongeveer 30 minuten met 50 kWh volledig worden opgeladen
•    Modellenassortiment omvat carrosserielengtes Compact, Medium en Long met de versies Combi, Shuttle, Family en VIP, met tot negen zitplaatsen en afgestemd op het volledige spectrum van toepassingen voor bedrijven, wagenparken en privégebruik
•    Hoge uitrustingsspecificaties/opties, waaronder smartphone-connectiviteit met Apple CarPlay®/Android Auto™, multimedia-touchscreen, verwarmde stoelen, parkeersensoren en 180-graden achteruitrijcamera, plus recentste actieve veiligheidssystemen van Toyota Safety Sense
•    In Europa te koop vanaf maart 2021

Met de introductie van de nieuwe PROACE Verso Electric begin 2021 zal Toyota het marktbereik van zijn uitstootvrije, batterij-aangedreven elektrische voertuigen vergroten. Samen met de PROACE Electric middelzware bestelwagen in het Toyota Professional-assortiment van bedrijfswagens vormt dit een aantrekkelijke en uiterst flexibele mobiliteitsoptie voor bedrijven en wagenparken die actief zijn in lage-emissiezones en voor klanten die alle kwaliteit en prestaties van een Toyota personenbus wensen gekoppeld aan uitzonderlijke milieuprestaties.

Het nieuwe model biedt keuze uit twee lithium-ionbatterijen, met een volledig elektrisch rijbereik van tot 330 km, gecombineerd met snel opladen met een optionele 11 kW boordlader.
Het assortiment bestaat uit drie carrosserielengtes en vier modeluitvoeringen, geschikt voor het vervoer van negen personen. De specificaties en opties voldoen aan de hedendaagse vereisten voor gerieflijkheid, connectiviteit en comfort, aangevuld met de recentste Toyota Safety Sense actieve veiligheids- en rijhulpsystemen, die bescherming bieden tegen vaak voorkomende ongevalrisico’s.

Compromisloze prestaties en mogelijkheden

De keuze voor de PROACE Verso Electric en nul-uitstoot vergt geen compromissen op het vlak van prestaties of capaciteit in vergelijking met een gelijkaardig dieselmodel. De klant kan afhankelijk van zijn wensen kiezen uit twee lithium-ionbatterijen: een 50 kWh batterij die met een volle lading tot 230 km rijbereik verzekert, en een 75 kWh batterij voor een rijbereik tot 330 km (WLTP-gegevens*). Ze leveren allebei een maximaal vermogen van 136 DIN pk en 260 Nm koppel, prestaties die afgestemd zijn op de rol van de PROACE Verso Electric als veelzijdige personenbus. De maximumsnelheid is elektronisch beperkt tot 130 km/h.
De batterij bevindt zich volledig onder de vloer van het voertuig, zodat er geen beperkingen zijn in de cabine of in de laadruimte. Het assortiment bestaat uit drie carrosserielengtes, Compact, Medium en Long, met respectieve laadvolumes van 280, 640 en 1.060 liter (met alle stoelen op hun plaats).

Afhankelijk van de modeluitvoering en de grootte van het voertuig kan de cabine plaats bieden aan vijf tot acht inzittenden. Het interieur is flexibel, met 60:40 neerklapbare stoelen op de tweede rij, zodat de derde rij vlot toegankelijk is en indien nodig meer laadruimte beschikbaar is. Het maximale laadvermogen bedraagt standaard één ton, maar dit kan optioneel worden verhoogd tot een ongeëvenaarde 1,2 ton op voertuigen die uitgerust zijn met de 50 kWh batterij.

Het maximale aanhanggewicht met een geremde aanhangwagen bedraagt één ton (met 50% lading aan boord). Door de positie van de batterij wordt het zwaartepunt van het voertuig verlaagd, wat de stabiliteit en het rijgedrag verbetert. De klant hoeft zich geen zorgen te maken over de betrouwbaarheid en de duurzaamheid van de batterij op lange termijn, want er geldt een garantie van acht jaar/160.000 km.

Comfort verzekerd met diverse laadopties

Diverse laadopties vergroten het comfort en de bruikbaarheid van de PROACE Verso Electric. Voor de aansluiting op een klassiek huishoudelijke stopcontact wordt standaard een 8A** kabel van zes meter meegeleverd; er is ook een 32A kabel voorzien om sneller op te laden via een optioneel muurstopcontact. De controle van het oplaadproces verloopt heel eenvoudig met een statusindicator in de afdekking van het EV-laadpunt.

Alle versies van de PROACE Verso Electric zijn standaard uitgerust met een 7,4 kW monofase-boordlader. Deze kan optioneel worden geüpgraded naar een 11 kW lader wanneer sneller opladen vereist is. Wanneer het voertuig verbonden is met een 100 kW laadstation, kan de 50 kWh batterij in ongeveer 30 minuten worden opgeladen en de 75 kWh batterij in ongeveer 45 minuten.

Omvangrijke uitrustingsspecificaties, plus Toyota Safety Sense
De PROACE Verso Electric zal leverbaar zijn in versies en uitvoeringen afgestemd op een ruime waaier aan klantvereisten. Het assortiment omvat praktische Combi- en Shuttle-versies en meer gesofisticeerde Family- en VIP-modellen, wat de keuzerijkdom van het standaard PROACE Verso-gamma weerspiegelt.

De specificaties voldoen aan alle eisen van de hedendaagse klant, zoals eenvoudige smartphone-integratie met Apple CarPlay® of Android Auto™, een zeven-inch multimedia-touchscreen, DAB-radio-ontvangst, verwarmde stoelen, elektrisch dichtklappende deurspiegels, elektrische parkeerrem en toegang zonder sleutel. De opties omvatten automatische regeling van de airconditioning en satellietnavigatie.

De elektrische aandrijflijn van het model omvat diverse functies, zoals een E-schakelregeling om te kiezen tussen Parkeren/Achteruit/Neutraal/Rijden/Regeneratief remmen en een schakelaar om te kiezen uit de modi Eco, Normaal en Eco drive. Het instrumentendisplay beschikt over meters voor de snelheid van het voertuig en het actuele stroomverbruik, indicatoren voor de batterijlading en de prestaties van de airconditioning.

De PROACE Verso Electric geniet van de recentste Toyota Safety Sense actieve veiligheids- en rijhulpsystemen. Hiertoe behoren het Pre-Collision System (PCS) met voetgangersdetectie, volledige Cruise Control, Lane Departure Alert (LDA), Automatic High Beam (AHB) en Road Sign Assist (RSA). De veiligheid wordt verder verbeterd door parkeersensoren vooraan en achteraan, een 180-graden achteruitrijcamera en, op de hogere modellen, een dodehoekmonitor.

Europees verkoopschema

Toyota lanceert de Europese verkoop van de nieuwe PROACE Verso Electric vanaf februari 2021; de specifieke startdatum is afhankelijk van de individuele markten. De klant kan vanaf november 2020 zijn bestellingen plaatsen, en de levering van de eerste voertuigen wordt vanaf maart 2021 verwacht. De prijzen en volledige specificaties zullen dichter bij de verkoopdatum worden aangekondigd.

* Het rijbereik kan worden beïnvloed door externe factoren, zoals nuttige last, voertuigspecificatie, rijstijl, wegomstandigheden en buitentemperatuur.
** Beschikbaarheid van kabels verschillend van land tot land.

Stephan LESUISSE Press Events Manager, TOYOTA BELGIUM