TOYOTA C-HR CONCEPT

De TOYOTA C-HR Concept maakt zijn werelddebuut op het autosalon van Parijs 2014. Hij combineert een gedurfde, nieuwe dynamische designtaal met een levendige en intense rijervaring, waardoor hij een uniek aanbod creëert op de veeleisende Europese automarkt. Dit model geeft een eerste glimp van het type voertuig dat Toyota graag op de markt wil brengen.

Toyota heeft een lange reputatie op het vlak van innovatie in verschillende segmenten van de wereldwijde automarkt.

Twintig jaar geleden creëerde het bedrijf een nieuw marktsegment met zijn baanbrekende en ingenieuze RAV4, die fundamenteel verschilde van een traditionele 4x4. De RAV4 pakte uit met een kleine 2,0-litermotor die dwars werd gemonteerd in een zelfdragende koetswerkstructuur, kreeg een volledig onafhankelijke ophanging in een zeer compact koetswerk (van slechts 3,69 m lang) mee en werd verpakt in een ambitieus en vooruitstrevend ontwerp.

De Prius werd in 1997 in Japan gelanceerd en in 2000 in Europa. Het was meteen het eerste full-hybrid voertuig dat in massaproductie ging. De Prius werd uitgerust met het unieke Toyota Hybrid System dat een belangrijke industriële mijlpaal betekende in de ontwikkeling van aandrijvingen voor voertuigen. Het systeem vestigde ook nieuwe standaarden voor een stil en ecologisch verantwoord rijplezier.

In 2012 bracht Toyota de populaire GT86 uit. Als enige auto ter wereld aangedreven door een boxermotor vooraan en achterwielaandrijving geeft deze compacte, volledig op de bestuurder gerichte 2+2-sportwagen vorm aan het pure intrinsieke rijplezier. Dit dankzij een precieze, onmiddellijke respons op zelfs de kleinste inputs.

Als bekroning op 20 jaar creativiteit van Toyota herneemt de C-HR Concept vandaag het design en de ingenieuze lay-out die leidde tot de eerste RAV4. Zo introduceert hij de volgende generatie van de gesofistikeerde full-hybrid aandrijftechnologie die reeds in de Prius zat, vond hij inspiratie bij de GT86 en wil hij een nieuw niveau van dynamiek en wendbaarheid bereiken.

Deze uiterst innovatieve designstudie voor een stijlvolle, lichtgewicht en dynamische hybride cross-over voor het C-segment werd ontworpen om zich te onderscheiden in een steeds homogenere markt. Toen Akio Toyoda de leiding van Toyota overnam, verklaarde hij dat er meer emotionele wagens gebouwd moeten worden die hun eigenaars weer de liefde voor het rijden doen ervaren.

De C-HR Concept biedt de combinatie van een compacte lay-out en een uitzonderlijke wendbaarheid, wat cruciaal is voor wie er een actieve stedelijke levensstijl op nahoudt.

Hij werd ontwikkeld op basis van een nieuw platform dat ontworpen werd om te voldoen aan de vraag van klanten naar een hoogstaand rijgedrag en controle. Daarbij biedt een nieuwe geavanceerde full-hybrid aandrijflijn een unieke en intense rijervaring die past bij de verkeerssituatie van de 21e eeuw. En dat met een buitengewone efficiëntie.

Een nieuw stijlthema voor de architectuur

De TOYOTA C-HR Concept introduceert een expressieve en nieuwe diamantarchitectuur in het segment. Onder het compacte, sensuele cabineprofiel werd het onderste deel van het koetswerk gesculpteerd in de vorm van de facetten van een duurzame en nauwkeurig geslepen edelsteen.

De hoeken van het koetswerk werden netjes afgeschaafd. Dit neemt massa weg van het totale volume en legt tegelijk de nadruk op de krachtige lijnen van de wielkasten vooraan en achteraan. Hierdoor wordt het stoere voorkomen van de nieuwe cross-over vanuit elk oogpunt versterkt.

De voorzijde van de C-HR Concept is niet alleen een verdere ontwikkeling van Toyota's ‘Under Priority’- en ‘Keen Look’-designidentiteit, maar introduceert eveneens nieuwe stijlthema’s die een glimp onthullen van de toekomstige designrichting voor de Toyota-modellen.

Boven het robuuste centrale bumperprofiel duikt het fijnere bovenrooster in ‘Under Priority’-designstijl op als zwevende vleugel die rond de hoeken van het voertuig naadloos overvloeit in de bogen van de voorste wielkasten. In de vleugel kregen de krachtige koplampen een hightech 3D-behandeling van de opvallende dagrijlichten.

Om nog meer nadruk te leggen op de hoeken van het voertuig en zo het stoere voorkomen van de nieuwe cross-over verder te versterken, wordt het grote onderste radiatorrooster geflankeerd door sterk gesculpteerde neerwaartse projecties. Deze krachtige frontale elementen worden benadrukt door een zwevende aerodynamische voorspoiler.

De evolutie van het ‘Keen Look’-design komt tot uiting in het ‘Under Priority’-design met een verbeterde driedimensionale structuur en koplampen, waardoor het zwaartepunt vooraan laag komt te liggen en de robuuste uitstraling wordt versterkt.

In profiel staan het gefacetteerde koetswerk onderaan, de stoere wielkasten en de agressieve, hoekige schouderlijn achteraan haaks tegenover het uitzonderlijk slanke profiel van de cockpit.

Het glasoppervlak wordt benadrukt door een vloeiende, ononderbroken verlenging van de zijruiten in de achterruit. Hierdoor ontstaat een fijne, zwevende daklijn met spoiler, waarvan de lengte wordt uitgerekt door de C-stijlen die spits toelopen in naaldpunten aan beide zijden van de achterruit.

Het zwevende dak kreeg een patroon met openingen dat een uniek lichtspel in het interieur van de C-HR Concept oplevert.

Van achter bekeken, benadrukt het opvallende glasoppervlak de brede schouders en de stoere uitstraling van de cross-over. Ook hier valt de vormgeving in de vorm van gefacetteerde edelstenen op, zodat de achterzijde van het voertuig dezelfde detaillering van de hoeken heeft als de voorzijde van het koetswerk. Duidelijk herkenbare, aerodynamische en zwevende achterlichtblokken dragen verder bij tot het gespierde, lage koetswerk van de C-HR Concept.

Het unieke wielontwerp versterkt de cross-over-identiteit van het voertuig. Het blade-design van de spaken verraadt het gesofistikeerde en efficiënte karakter van de full-hybrid aandrijving van de C-HR Concept.

Een wereldwijd project verankerd in de Europese markt

De C-HR Concept is een ander concreet resultaat van de nieuwe filosofie die Akio Toyoda in 2011 voorstelde in zijn 'Global Vision'.

Door te erkennen dat Europa de meest veeleisende markt is voor kleine en middelgrote voertuigen, gebruikt Toyota deze regio als benchmark voor het concept van nieuwe, internationale A-, B- en C-segmentwagens. Toyota Motor Europe (TME) groeide eveneens uit tot het kenniscentrum voor dieselmotoren, kwaliteitsperceptie en voertuigdynamiek.

In het geval van de C-HR Concept was er een nauwe samenwerking tussen de Toyota Vehicle Planning Centres in Japan en Europa om een goed inzicht te krijgen in de recentste vragen van de Europese klanten en de nieuwste voertuigtrends. Het ontwerp van de concept-car is het resultaat van een wereldwijde samenwerking tussen ED2 (European Design Development Centre) en de andere designcentra.

TME zal verder blijven samenwerken met TMC (Toyota Motor Corporation in Japan) om in het C-cross-oversegment te treden.