Toyota C-HR – Eerste voorstelling van het geavanceerde interieurdesign van de nieuwe cross-over

Toyota C-HR – Eerste voorstelling van het geavanceerde interieurdesign van de nieuwe cross-over

Dinsdag 28 juni 2016 — "De C-HR geeft Toyota een krachtige nieuwe aanwezigheid in het groeiende segment van de compacte cross-overs. Hij werd ontworpen om een nieuwe beweging te ontketenen in zijn segment en grenzen te verleggen. Daarom hebben we besloten dat hij uniek moest zijn, met zijn eigen, uiterst originele persoonlijkheid."

Kazuhiko Isawa, Hoofdontwerper C-HR

De volledig nieuwe Coupé High Rider, kortweg C-HR, is ontworpen om zich te onderscheiden, zowel binnen het Toyota-gamma als in zijn segment. Hij weerspiegelt de vastberadenheid van Akio Toyoda om meer stilistische vrijheid toe te staan om tot opvallende designs en een hoger rijplezier te komen.

De Toyota C-HR blijft opmerkelijk trouw aan de algemene trekken van de concept-cars die zoveel aandacht trokken in Parijs in 2014 en in Frankfurt in 2015. Zijn coupélijnen bevestigen de intentie van zijn ontwerpers om een stijl te creëren die zich onderscheidt in het Toyota-gamma en om een nieuwe stijlrichting in te slaan voor middenklassecross-overs.

Met de C-HR richt Toyota zich tot een duidelijk afgelijnd en uniek doelpubliek van klanten die voornamelijk worden gedreven door emotionele overwegingen. Deze klanten stellen individualiteit op prijs en willen als eerste nieuwe ervaringen en producten uittesten. Stijl en kwaliteit zijn essentiële overwegingen bij alles wat ze kopen en hun auto is als het ware een verlengstuk van hun persoonlijkheid.

Geïnspireerd door zijn gesprekken met deze klanten concentreerde C-HR Chief Engineer Hiroyuki Koba zich gedurende het hele ontwikkelingsproces op hun vereisten en bepaalde hij hoge eisen voor design en waarneembare kwaliteit.

Het unieke karakter van de Toyota C-HR getuigt van de flexibiliteit die het nieuwe TNGA-platform (Toyota New Global Architecture) de ontwikkelaars geeft op de drie centrale ontwikkelingsgebieden: design, aandrijving en onderstel. Zo kunnen ze het alsmaar meer gestandaardiseerde cross-oversegment met een frisse nieuwe kijk benaderen.

De Europese voorverkoop gaat in september van start en de eerste leveringen aan klanten zijn gepland voor het einde van het jaar. De C-HR, die zich tussen de Auris TS en de RAV4 positioneert, zal naar schatting goed zijn voor een jaarlijkse Europese verkoop van meer dan 100.000 exemplaren.

 

Een nieuwe designrichting voor het cross-oversegment

Cross-overbestuurders willen iets speciaals, iets dat een klassieke SUV niet kan bieden. Ze willen een hoge rijhouding, maar zonder de vierkante vormen van een terreinwagen. En ze willen een lichtvoetig rijgedrag.

Met de C-HR proberen we nieuwe normen te vestigen voor het segment van de compacte cross-overs. De vernieuwing schuilt in de robuustheid en kracht van een SUV. Toch was het niet zozeer de bedoeling om een SUV te creëren die ook dynamisch is, maar wel om een dynamische wagen te bouwen met SUV-eigenschappen.

Kazuhiko Isawa, Hoofdontwerper C-HR

 

De volledig nieuwe Toyota C-HR pakt uit met een opvallende stijl die een ongekende dynamiek en sensualiteit introduceert in het cross-oversegment.

Het 4.360 mm lange, 1.795 mm brede en 1.555 mm hoge (Hybrid) productiemodel met zijn 2.640 mm lange wielbasis blijft opmerkelijk trouw aan het koetswerk van de concept-car, die bij zijn eerste voorstelling op het autosalon van Parijs 2014 op heel wat bijval kon rekenen bij het doelpubliek.

De C-HR onderscheidt zich door zijn 'Sensual Speed-Cross' en diamantvormige architectuurthema met prominente wielkasten op de vier hoeken om de kracht en stijfheid van de auto te benadrukken. Daaronder combineert zijn moduleerbare architectuur een krachtige onderkant en hogere bodemvrijheid met het ranke, verfijnde cabineprofiel van een coupé. 

Vanuit elke hoek ademt de C-HR een delicaat evenwicht tussen nauwkeurigheid en sensualiteit dankzij de combinatie van gefacetteerde diamantachtige vormen, vloeiende oppervlakken en elegant geïntegreerde details.

De neus is een verdere ontwikkeling van de Under Priority- en Keen Look-designfilosofie van Toyota. Het fijne bovenste radiatorrooster vloeit vanaf het Toyota-logo uit tot aan de gestroomlijnde, gespierde vleugeluiteinden van de lichtblokken en hult zich volledig rond de voorste hoeken van de auto.

Samen met de schouderas die de voorkant met de achterkant verbindt, straalt de beweging van het zwarte drempelpaneel naar de voor- en achterwielen snelheid uit, alsof het fijne koetswerk wordt 'opgetild'.

De coupéstijl wordt nog versterkt door de ingewerkte deurgrepen in de C-stijl en de krachtige projectie van de daklijn die uitloopt in een brede, uiterst gestroomlijnde skeletspoiler achteraan, eveneens een cruciaal element voor de uitstraling van snelheid.

Achteraan omvat de spits toelopende cabine een bovenaan scharnierende achterklep die toegang biedt tot de laadruimte. Die contrasteert met de geprononceerde wielkasten, die de nieuwe cross-over een brede en uiterst krachtige uitstraling geven.

De prominente achterlichtblokken die trots bovenop het spits toelopende koetswerk lijken te staan, kunnen ook worden uitgevoerd met led-lichttechnologie om de achterkant van de C-HR een al even expressieve, visuele signatuur te geven.

 

Gesofistikeerd interieurdesign met uitmuntende waarneembare kwaliteit

Als Europees designcentrum van Toyota wilden we een unieke stijl creëren, modern en sensueel tegelijk. Het uitzonderlijke interieurdesign van de C-HR steunt op een stabiele structuur met 'emotionele oppervlakken' en 'innovatieve details'.

Deze kerneigenschappen boden ons de kans om het design vanuit een baanbrekend nieuw perspectief te benaderen. Daardoor kan de C-HR schermen met de emotionele aantrekkingskracht die de Toyota-interieurs van de toekomst zullen kenmerken.

Alexandre Gommier, Designcentrum ED2

 

Het interieur gaat een heel nieuwe richting uit voor Toyota en vertegenwoordigt een nieuw 'Sensual Tech'-designconcept dat hoogtechnologische functionaliteit aan een sensuele en modieuze stijl koppelt. Het belichaamt een bestuurdergerichte ruimte binnen een luchtige, ruime cabine.

Het ruime, luchtige interieur verwelkomt u in een warme sfeer en werd gecreëerd door de naadloos gelaagde architectuur van het instrumentenbord, dat doorloopt in de stijlvolle afwerking en het pianozwarte paneel van de deurbekleding. Het geheel contrasteert met de sensuele oppervlakteafwerking en zuivere lijnen om een moderne en tegelijk comfortabele omgeving te creëren.

De bestuurdergerichte ruimte onderscheidt zich door innovatieve details en intuïtieve, gebruiksvriendelijke toptechnologie. Alle bedieningsschakelaars en het 8"-aanraakscherm van het audiosysteem pakken uit met een herwerkte en verbeterde 'human-machine interface' die het navigatieplatform en de verbeterde geconnecteerde diensten van Toyota's Multi-Media-systeem voor 2016 een beetje naar de bestuurder richt.

In combinatie met de asymmetrische middenconsole brengt dat alle bedieningselementen binnen handbereik voor de bestuurder, terwijl de schakelaars ook voor de passagier toegankelijk blijven.

Omdat het aanraakscherm trots voor het instrumentenbord staat in plaats van er deel van uit te maken, is het bovenste deel van het dashboard gevoelig minder diep, wat de zichtbaarheid voor de bestuurder ten goede komt.

De unieke nieuwe tweelagige voorzetels combineren een slank, sportief bovendeel met een steviger en sportiever onderdeel, een onderscheid dat nog wordt versterkt door het gebruik van een bekleding met verschillende kleuren, texturen en patronen.

 

Het Europese 'Sensory Quality Team' verzorgde al verscheidene facelifts voor bestaande modellen, maar werd voor het eerst ingezet voor een volledig nieuw model. De medewerkers gingen dan ook niet over een nacht ijs voor de C-HR. De ontwerpers van ED2 leverden zo'n uitstekend werk af dat we alles in het werk moesten stellen om ervoor te zorgen dat hun concept met de juiste afwerking in productie ging.

Met de doorgedreven steun van de ontwikkelingsteams hebben we elk visueel detail uitgewerkt en hebben we de normen uitgedaagd om een naadloze interieurharmonie te creëren. Het eindresultaat is naar onze mening de beste waarneembare interieurkwaliteit ooit bij Toyota.

Mehmet Fatih Kale, Senior Engineer, European SQ team

 

C-HR-klanten hebben vaak ook concurrenten van prestigemerken op hun verlanglijstje staan en het interieur van de C-HR moest dan ook een toonaangevende gevoelskwaliteit (sensory quality – SQ) afleveren. Daarom werd het Europese SQ-team van Toyota al vroeg bij de ontwikkeling betrokken.

Door erg nauw samen te werken met het designteam in het hoofdkwartier om het originele interieurconcept te behouden, heeft het SQ-team zich ten volle toegelegd op de kwaliteit van de onderdelen en de consistentie van de korrel, textuur, vorm, kleur en verlichting in elk onderdeel en zelfs op de stiknaden van de zetels.

Om de link tussen interieur- en exterieurdesign te versterken gebruiken heel wat schakelaars een vergelijkbare vormgeving die het diamantmotief van het koetswerk weerspiegelt. Datzelfde diamantpatroon komt ook tot uiting in de deurbekleding, de hemelbekleding, de roosters van de JBL-luidsprekers, de vorm van de tweeters en zelfs de naalden van de analoge wijzerplaten.

De nauwkeurig gekozen afwerking is essentieel voor het harmonieuze, consistente, massieve uitzicht van het nieuwe interieur. Er zijn drie hoofdafwerkingen: imitatieleder voor alle achtergrondoppervlakken, soepel Nappaleder voor alle aanraakoppervlakken en een technische bekleding voor alle functionele elementen zoals schakelaars.

De sierlijsten kregen een hoogwaardige pianozwarte en satijnzilveren afwerking en de lichtblauwe verlichting van het instrumentenbord werd nauwkeurig gekozen om een consequente gloed te verzekeren, zelfs op aanpalende oppervlakken in andere kleuren.

Dit uitmuntende nieuwe interieurdesign wordt verkrijgbaar in drie kleurcombinaties: Donkergrijs, Zwart/Blauw en Zwart/Bruin.

 

Uitrustingsniveaus op maat van de meest veeleisende klanten

Om in te spelen op de eisen van zijn doelpubliek biedt de Toyota C-HR heel wat uitrustingsmogelijkheden.

Geheel in de lijn van Toyota's engagement om geavanceerde veiligheidstechnologie voor een groot publiek toegankelijk te maken, is elke versie standaard uitgerust met Toyota Safety Sense. Dat systeem omvat het Pre-Collision System (met voetgangersherkenning), een adaptieve snelheidsregelaar, een rijstrookassistent met stuurcontrole, automatische grootlichten en een verkeersbordenherkenning (die laatste functie is niet verkrijgbaar op het basisniveau).

Klanten die voor het topmodel gaan, kunnen ook nog opteren voor verwarmbare zetels, een handenvrij instapsysteem, donker getinte ruiten, een specifieke bekleding met deels lederen zetels, het revolutionaire S-IPA-systeem (Simple Intelligent Park Assist), 18" lichtmetalen velgen en tweekleurige metaallak.

 

Klank van een concertzaal

Kopers die van de allerbeste klankweergave in het segment van de compacte cross-overs willen genieten, kunnen hun nieuwe C-HR uitrusten met een op maat ontwikkeld, hoogwaardig audiosysteem van JBL. De 576 watt sterke stereoversterker met acht kanalen stuurt de klank door negen luidsprekers, waaronder twee recent gepatenteerde akoestische JBL-golfgeleiders, 'horn tweeters' gedoopt.

Omdat diverse interieurelementen (ruiten, zonnedak, bekleding, enz.) en de stijfheid van de koetswerkstructuur rond elke luidspreker een aanzienlijke impact kunnen hebben op de klankkwaliteit, werkten JBL en Toyota al vanaf een erg vroeg stadium in het ontwerpproces heel nauw samen om het audiosysteem te ontwikkelen.

Het ontwerp van het systeem houdt rekening met een grondige klantenanalyse die de oriëntatie van de luidsprekerlay-out vooraan beïnvloedde. Ook werd een nauwkeurig in de voorstijl gemonteerde 'hoorntweeter' geïntegreerd – een primeur van JBL – om een glasheldere klank te produceren.

Behalve de twee hoorntweeters van 25 mm en de akoestische golfgeleiders beschikt het systeem ook over twee 80 mm grote breedhoekluidsprekers en twee subwoofers van 17 cm voorin, evenals twee full-range luidsprekers van 15 cm en een subwoofer van 19 cm in een speciaal voorziene uitsparing van 10 liter achterin.

In combinatie met de navigatieoptie omvat het hoogwaardige audiosysteem van JBL ook een audiocodering zonder verliezen.

Het partnerschap tussen Toyota en JBL dateert al van 1996 en werd sindsdien met succes uitgebreid. De audiosystemen van JBL, die het vertrouwen genieten van professionele muzikanten, worden gebruikt in grote concertzalen, muziekhallen en stadia overal ter wereld (80 % van de live-concerten, 70 % van alle opnamestudio's en 90 % van alle filmzalen met THX-label).

Kwaliteit is de gemeenschappelijke focus van beide ondernemingen en stond ook centraal in de afstemming van het volledig nieuwe, compromisloze hoogwaardige audiosysteem op het interieur van de C-HR.

 

Hypergeavanceerde motoren

De Toyota C-HR wordt aangedreven door motoren die het vloeiende, meeslepende rijgedrag leveren waarnaar klanten op zoek zijn. Dat komt het meest tot uiting in de unieke 'full hybrid'-versie, die als topuitvoering wordt gepositioneerd en die een vloeiend en schokvrij rijgedrag verzekert.

De C-HR, die de allernieuwste hybridemotor onder de kap kreeg, genereert een CO2-uitstoot van nauwelijks 85 g/km, een cijfer dat zijn gelijke niet kent binnen dit segment, en stelt zich tevreden met een gemiddeld verbruik van slechts 3,7 l/100 km.

Met zijn vermogen van 90 kW/122 pk is deze nieuwe hybrideaandrijving niet alleen efficiënter en lichter dan het vorige systeem, maar levert ze ook scherpere prestaties. Detailwijzigingen aan de motor hebben geresulteerd in een thermische efficiëntie van 40 %, een wereldrecord voor een benzinemotor.

Andere onderdelen van het hybridesysteem werden lichter en kleiner gemaakt en kregen een andere plaats om de lay-out te optimaliseren en zo verder bij te dragen tot het lage zwaartepunt van de auto.

De C-HR is ook verkrijgbaar met de nieuwe 1,2-liter turbomotor, die zijn debuut maakte in de Auris. Met zijn vermogen van 85 kW/116 pk en zijn koppel van 185 Nm genereert deze motor een CO2-uitstoot vanaf 128 g/km, voor een gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km. Hij kan worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een continu variabele transmissie. Uitvoeringen met de CVT-automaat zijn verkrijgbaar met voor- of vierwielaandrijving.

Tot slot kunnen CVT-rijders in bepaalde landen (Oekraïne en Kaukasus) ook opteren voor een 2-literversie met 150 pk/110 kW en 193 Nm.