Toyota C-HR Prologue: stoer wordt nog stoerder

Toyota C-HR Prologue: stoer wordt nog stoerder

  • Nieuwe generatie geraffineerde en gedurfde uitstraling
  • Trouw aan het C-HR DNA voorspelt deze visie het uiterlijk van een toekomstige C-SUV
  • Plug-in hybrid-variant met in Europa gemonteerde accu, naast hybride variant
  • Ontworpen in Frankrijk en ontwikkeld in Brussel voor Europa

De nieuwe Toyota C-HR prologue is de droom van een auto die binnenkort iedereen zal verrassen op de Europese wegen. Trouw aan zijn oorspronkelijke DNA versterkt hij het uiterlijk van de huidige generatie met een meer verfijnde, maar toch gedurfde uitstraling. De nieuwe C-HR prologue, die in België voor Europa werd ontwikkeld, belichaamt Toyota's ambitie om een breder elektrificatieaanbod te brengen voor het grootste en meest competitieve marktsegment.

De Paris Motor Show in oktober 2014 was het eerste signaal dat Toyota zich voorbereidde op de lancering van een geheel nieuw voertuiggenre binnen de C-klasse. Daar ontdekte de wereld het "Toyota C-HR concept". Iets meer dan twee jaar later zou dit concept werkelijkheid worden. Met de C-HR bracht Toyota een auto op de markt zonder compromissen. Heel onderscheidend, net als de mensen die erin zouden rijden.

Vandaag introduceert Toyota de C-HR prologue. Toyota levert dit allemaal. En meer.

Stoerder ontwerp met extra uitstraling

De Toyota C-HR prologue is een eerste - maar zeer reële - visie van een auto die binnenkort iedereen zal verrassen op de Europese wegen. De Toyota C-HR prologue is veel meer dan een eenvoudig concept. Toyota blijft trouw aan wat de Toyota C-HR zo'n succes maakte. Eén blik op de Toyota C-HR prologue laat zien dat de auto trouw is gebleven aan zijn oorspronkelijke DNA. Maar er is duidelijk iets toegevoegd voor de volgende generatie.

De Toyota C-HR prologue is nog steeds stoer, maar laat nu een meer verfijnde uitdrukking van lef zien. Even provocerend als altijd, en even leuk, demonstreert de Toyota C-HR prologue een tweedeling van kwaliteiten die je zelden in één auto aantreft. Grotere wielen met kortere overhangen verbeteren de stand in alle opzichten. Tegelijkertijd vergroot de Toyota C-HR prologue zijn gevoel van sportiviteit, maar ook zijn praktische ruimte binnenin.

De Toyota C-HR prologue heeft geen statische lijnen meer. Daarmee verandert het uiterlijk van strak naar meer vloeiend. De organische vormgeving, ontwikkeld op basis van twee schijnbaar tegengestelde waarden, zorgt ervoor dat oppervlakken opnieuw worden gevormd in vloeiende bewegingen. Dit hoge dynamische bereik tilt het contrast tussen vloeiende en strakke lijnen naar een ongekend niveau. Tegelijkertijd zijn de hoge hoofdlijnen vereenvoudigd om een verfijnd accent te geven. ​ Door oppervlakken zowel organische beweging als extreme precisie te laten uitdrukken, wordt de Toyota C-HR prologue tegelijkertijd uitzonderlijk modern en toch met behoud van een herkenbare menselijke touch.

Een gezicht om te onthouden

Het HAMMERHEAD-gezicht maakt deel uit van een 3D-architectuur met in elkaar grijpende vormen en stoere verlichtingsvormgeving. Grillopeningen worden kleiner en de koplampen worden slanker om de hightech identiteit te accentueren. De Toyota C-HR prologue heeft een vooruitziende blik, scherp en doordringend als die van een haai, en net zo klaar om naar voren te stormen. Hetzelfde in elkaar grijpende thema loopt door in de hele ruitvormige, draaiende en elkaar kruisende carrosserie, waardoor twee in elkaar grijpende vormen ontstaan die de uitstraling van de auto nog eens benadrukken.

De Toyota C-HR prologue gebruikt een derde kleuraccent van zwavel dat over metaalzilver en recycled koolstofzwart wordt aangebracht. Van meet af aan werd de auto ontworpen om op te vallen in een driekleurenoptie.

Hybride en efficiënte plug-in hybrid

De Toyota C-HR prologue laat ook Toyota's inzet voor koolstofneutraliteit zien, door een breder elektrificatieaanbod te brengen voor het grootste en meest competitieve marktsegment in Europa: C-SUV. De visie projecteert het uiterlijk van een toekomstig model dat niet alleen een Hybride variant zal aanbieden zoals Toyota's traditie, maar ook een extra efficiënte Plug-in Hybrid. De nieuwe Plug-in Toyota C-HR wordt ook uitgerust met in Europa gemonteerde accu.

Europees ontwikkelingsverhaal

De huidige Toyota C-HR werd bedacht in ED², Toyota's hoofdkwartier, European Design Development voor ontwerpontwikkeling, in Zuid-Frankrijk. Daar zou ook de nieuwe Toyota C-HR prologue tot leven komen. De uitdaging voor ED² was duidelijk maar ambitieus: overtreffen wat ze al hadden bereikt. Net als zijn kleine zusje, de Aygo X, is de Toyota C-HR prologue de basis voor een toekomstig model dat voor Europa zal worden ontwikkeld in Toyota's hypermoderne ontwikkelingscentrum in Zaventem, België.

"Onze missie was om nog meer de diepte in te gaan, verder te gaan dan ooit tevoren. We kijken er echt naar uit om onze nieuwe Toyota C-HR af te leveren.” Lance Scott, Design Director/Co-Gerant, Toyota European Design Development (ED²)
Ellen De Wilde PR Manager Toyota & Lexus BeLux
New model
Over Toyota Belgium NV/SA