Toyota Corolla MY23 met nóg performantere hybridetechnologie

Toyota Corolla MY23 met nóg performantere hybridetechnologie

  • Zelfopladend hybride systeem van de vijfde generatie: meer vermogen, meer rijplezier en een hogere brandstof- en emissie-efficiëntie
  • Geraffineerde en eigentijdse uitstraling, en GR SPORT-versie met unieke designkenmerken, geïnspireerd door TOYOTA GAZOO Racing.
  • Nieuwe, volledig digitale 12.3-inch combimeter voor de bestuurder en Toyota Smart Connect multimedia- en infotainmentpakket
  • Toyota Relax: 10 jaar garantie voor de ultieme gemoedsrust
  • Interessant voor B2B, dankzij een van de laagste TCO's in zijn segment

Als een van 's werelds bestsellers en als populaire concurrent in het Europese C-segment, wordt de positie van de Toyota Corolla verder versterkt met nieuwe aandrijflijnen, nieuwe stylingelementen en een nog grotere stap voorwaarts op het gebied van boordtechnologie. Met de introductie van Toyota's zelfopladende hybridetechnologie van de vijfde generatie biedt de Toyota Corolla meer vermogen en een meer voldoening schenkende rij-ervaring, gecombineerd met een verbeterde efficiëntie. Het nieuwste Toyota Smart Connect-multimediasysteem, met snellere respons en meer functionaliteit, en een volledig digitale 12.3-inch combimeter zijn nu standaard op alle uitvoeringsvarianten. Deze belangrijke wijzigingen gaan hand in hand met opgefriste stylingdetails voor het exterieur en interieur, waaronder nieuwe velgontwerpen, koplampen, kleuropties en bekledingen.

VIJFDE GENERATIE VAN TOYOTA'S HYBRIDESYSTEEM

De vijfde generatie van Toyota's zelfopladende hybridetechnologie vormt het hart van de nieuwe Toyota Corolla. Gedetailleerde technische en ontwerpwijzigingen zorgen voor een betere rijervaring, hogere prestaties en meer efficiëntie.

Prestaties

De nieuwe Toyota Corolla is beschikbaar met 1,8 en 2,0-liter motoren, maar het vermogen is toegenomen. Het totale vermogen van het 1,8-litersysteem bedraagt 140 DIN-pk/103 kW, waardoor de tijd van 0-100 km/u met 1,8 seconden daalt tot 9,1 seconden. Ondanks deze prestatietoename is de CO2-uitstoot 2 g/km lager, met als resultaat 100 g/km. Voor het 2.0-litersysteem is het totale vermogen gestegen tot 196 DIN-pk/ 144 kW en is de tijd van 0-100 km/u-tijd met een halve seconde teruggebracht tot 7,4 seconden. Ten slotte is er een indrukwekkende vermindering van 12 g/km in het gecombineerde CO2-cijfer, tot 98 g/km.

Ontwerp van het hybride systeem

Bij de ontwikkeling van de vijfde generatie van zijn marktleidende volledig hybride elektrische technologie heeft Toyota alle belangrijke onderdelen van het systeem onder de loep genomen om te zien hoe ze zowel in omvang als in gewicht konden worden gereduceerd. Dit hielp ervoor te zorgen dat de toename van het vermogen niet ten koste ging van de efficiëntie of betrouwbaarheid.

Een nieuwe vermogensregeleenheid (PCU) helpt het niveau van de elektrische verliezen in het systeem te verlagen (-14% voor de 1.8-liter, -6% voor de 2.0-liter) en de brandstofefficiëntie te behouden. De unit heeft een nieuw dubbelzijdig koelsysteem en werkt op een hogere frequentie, waardoor het geluidsniveau lager ligt. De PCU is direct boven een nieuwe transmissie geïnstalleerd, met een compacte, krachtige motor-generator met nieuwe interne onderdelen om het brandstofverbruik en de dynamische prestaties te verbeteren. De volledige transaxle is 15% lichter dan voorheen dankzij het gebruik van nieuwe materialen en met nieuwe, compacte aandrijfmotoren met hoog vermogen.

Andere gedetailleerde maatregelen omvatten het gebruik van olie met een lage viscositeit om de interne wrijving te verminderen, kleinere tandwielen en een kleiner en lichter differentieel.

Hybride batterij

De nieuwe lithium-ion hybride batterij is een ander voorbeeld van hoe Toyota erin geslaagd is de prestaties te verhogen met een eenheid die kleiner is en minder weegt dan de batterij die eerder in de Corolla werd gebruikt. De balans is indrukwekkend: het gewicht is met 14% verminderd terwijl het vermogen met 14% is toegenomen. De potentiële levensduur van de batterij is verlengd en de werking is stiller, dankzij een nieuw koelsysteem. En dankzij de compacte afmetingen kan ze volledig onder de achterbank worden ondergebracht, zodat er geen ruimte verloren gaat in de koffer.

Een rijervaring die meer voldoening geeft

De voordelen van het nieuwe systeem blijven niet beperkt tot aspecten die met harde gegevens kunnen worden gemeten. Toyota richtte zich ook op een betere ervaring voor de bestuurder, voornamelijk door het realiseren van een nauwere relatie tussen het gebruik van het gaspedaal en de reactie van de auto. In de nieuwe Toyota Corolla zijn de prestaties consistent, voorspelbaar en gemakkelijk te controleren - kwaliteiten die zorgen voor meer vertrouwen tijdens het rijden.

De bestuurder zal dit vooral merken in vertrouwde situaties zoals bij stop-start verkeer en bij rijden in stedelijke gebieden waar de snelheidslimieten vaak veranderen. De acceleratie bij het bergop of bergaf rijden is ook natuurlijker en beter afgestemd op het motortoerental, terwijl bij het rijden op de snelweg het hybride systeem met een lager toerental draait, wat zorgt voor stillere en meer ontspannen prestaties.

Voorspellende efficiënte aandrijving

De nieuwe Toyota Corolla kan het laden en ontladen van de batterij regelen aan de hand van de rijsituatie door gegevens te verzamelen terwijl de auto rijdt. Het systeem registreert en slaat informatie op over punten in regelmatige ritten waar de bestuurder altijd afremt. Als de auto zo'n punt nadert, raadt hij de bestuurder aan het gaspedaal los te laten en zal hij vervolgens het motorremmen opvoeren om de regeneratie van energie te maximaliseren.

De voorspellende laadniveauregeling voorspelt afdalingen en verkeersopstoppingen op een met het navigatiesysteem geplande route. Dit maakt een efficiënter beheer van de batterijlading mogelijk, bijvoorbeeld het optimaliseren van het gebruik van de batterijlading vóór een lange afdaling, waar meer energie kan worden opgevangen. Met behulp van realtime verkeersinformatie kan het systeem ook helpen een bepaald niveau van batterijlading te handhaven voordat een file wordt bereikt. Hierdoor hoeft de motor minder vaak te worden gestart om de batterij op te laden in een file.

DIGITALE TECHNOLOGIEËN VOOR EEN BETERE GEBRUIKERSERVARING

De Toyota Corolla heeft een krachtig en uitgebreid pakket digitale systemen en functies, mogelijk gemaakt door een nieuw elektronicaplatform. Naast de bediening van het hybride systeem en de voorziening van meer geavanceerde veiligheidselementen, omvatten ze het nieuwe, krachtigere multimediasysteem en een display voor het instrumentenpaneel van de bestuurder.

Toyota Smart Connect-multimedia

Het nieuwe Toyota Smart Connect-multimediasysteem levert slimmere en snellere prestaties, met meerdere opties voor connectiviteit en bediening. Het standaardsysteem maakt gebruik van een 8"-touchscreen, met handige fysieke draaiknoppen voor airconditioning en audio. Met meer rekenkracht en een snellere respons omvat het functies als realtime verkeersnavigatie in de cloud.

Ingebouwde spraakassistent en smartphone-integratie via Apple CarPlay (draadloos) en Android Auto (bekabeld) is standaard op alle uitvoeringsvarianten. Een vierjarig abonnement op diensten is inbegrepen in de prijs van het voertuig.

De duurdere uitvoeringsvarianten zijn voorzien van Toyota Smart Connect +. Dit beschikt over een 10.5" HD-scherm en gebruikt een nog snellere processor. Het systeem is niet alleen cloud-gebaseerd maar beschikt ook over ingebouwde navigatie, plus handige functies zoals locaties van vaste flitscamera's en weerswaarschuwingen.

Nieuwe digitale cockpit

Een nieuwe, volledig digitale 12.3"-combimeter is standaard op alle Toyota Corolla-versies. Gegevens en informatie zijn gemakkelijk te lezen en te begrijpen, maar de lay-out kan worden aangepast aan de prioriteiten van de bestuurder, inclusief het aantal knoppen en de multi-informatie-inhoud. Het uiterlijk van de combimeter kan ook worden aangepast aan de stemming van de bestuurder of de reis, met behulp van schakelaars op het stuurwiel. Er zijn vier thema's - Casual, Smart, Tough en Sporty.

MyT-app

Met behulp van de MyT-app kunnen bestuurders digitaal verbinding maken met hun voertuig om informatie te verkrijgen, zoals hun rijgegevensgeschiedenis en tips om de efficiëntie te verbeteren. Er is ook een 'vind mijn auto'-functie, die zelfs de alarmknipperlichten activeert om de Corolla te vinden in een drukke parkeergarage.

Met het optionele Smart Connect Pack zijn meer handige functies toegankelijk: vergrendelen en ontgrendelen van de portieren, ramen openen en sluiten en de klimaatregeling activeren om het interieur te verwarmen of te koelen voordat de auto wordt gebruikt. Het stuurwiel- en de stoelverwarming kunnen ook worden bediend.

EXTERIEUR EN INTERIEUR

Het nieuwe Toyota Corolla-gamma krijgt een meer verfijnde en eigentijdse uitstraling met wijzigingen in het maaspatroon van de voorgrille, de mistlampbehuizingen en het design van de lichtmetalen velgen. Een nieuwe, typerende verlichting combineert naadloze LED-dagrijverlichting en richtingaanwijzers in een enkele J-vormige eenheid die rond de koplampunit loopt.

Klanten kunnen kiezen uit nieuwe exterieurkleuren, geïnspireerd op nieuwe culturele en modetrends: Juniper Blue, de hoofdkleur voor de nieuwe hatchback, Touring Sports en Metallic Grey.

Het interieurdesign is opgefrist met nieuwe graphics, sierlijsten en reliëfbekledingspatronen, waardoor de zintuiglijke aantrekkingskracht wordt versterkt. Kleuren en afwerkingen zijn op elkaar afgestemd om een eigentijdse uitstraling te creëren, met een donker thema voor de hatchback en de Touring Sports-versie. Voor alle binnenlichten worden nu leds gebruikt, die extra helderheid geven maar minder stroom verbruiken.

TOYOTA COROLLA GR SPORT

De Corolla-line-up omvat upgrades naar de GR SPORT-variant van de hatchback en de Touring Sports. De GR SPORT-uitvoering, die in 2020 voor het eerst werd geïntroduceerd, brengt extra sportieve stylingdetails, geïnspireerd op de meermaals bekroonde prestaties van TOYOTA GAZOO Racing.

De GR SPORT onderscheidt zich van de rest van het gamma met nieuw ontworpen, lichtmetalen 18"-velgen en een andere behandeling van de achterbumper en de bodembescherming. In het interieur hebben de verwarmde sportstoelen voorin het GR-logo in de hoofdsteunen gebosseleerd en een zwarte stoffen bekleding met contrasterende lichtgrijze delen en kunstlederen zijkussens. Het GR-logo staat ook op de startknop.

TOYOTA T-MATE: VEILIGHEIDS-, PARKEER- EN RIJASSISTENTIE

De prioriteit van Toyota is het rijden veiliger te maken voor iedereen - bestuurders, passagiers, voetgangers en andere weggebruikers. De nieuwe en geavanceerde technologieën zijn samengebracht in Toyota T-Mate, dat standaard wordt geleverd op alle nieuwe Toyota Corolla-modellen om het rijden met uw auto veiliger te maken, of u nu door stedelijke straten navigeert, op de snelweg rijdt of nauwkeurig en gemakkelijk manoeuvreert om te parkeren. Het pakket omvat de nieuwste generatie Toyota Safety Sense-systemen die veel voorkomende ongevallenrisico's herkennen, het gedrag van de bestuurder aanpassen en zo nodig rem- en stuurassistentie bieden om een aanrijding te helpen voorkomen.

Toyota Safety Sense

Bij de laatste ontwikkelingen van Toyota Safety Sense zijn veel van de ongevalsdetectiesystemen aanzienlijk verbeterd en zijn nieuwe functies toegevoegd die de veiligheid verhogen en voor extra gemoedsrust zorgen. De Corolla profiteert niet alleen van over-the-air updates voor het infotainmentsysteem, maar ook voor de actieve veiligheidsvoorzieningen.

De hardware is verbeterd, met een nieuwe frontcamera met een veel groter gezichtsveld en een millimetergolfradar aan de voorkant met een groter bereik. De afstand van de voorwaartse detectie is verdubbeld ten opzichte van eerdere hardware. Dankzij de herziene software kunnen meer potentiële gevaren worden gedetecteerd, waaronder motorfietsen en objecten langs de weg zoals muren, vangrails, stoepranden en elektriciteitspalen.

Deze verhoogde detectiemogelijkheid maakt het Pre-Collision System (PCS) erg doeltreffend in meer stedelijke verkeerssituaties, inclusief herkenning van potentiële frontale botsingen. De Intersection Collision Avoidance kan nu niet alleen naderend verkeer over twee rijstroken herkennen, maar ook fietsers en voertuigen die plotseling vanaf de zijkant invoegen.

Het verbeterde Emergency Steering Assist-systeem helpt de bestuurder om de auto op zijn rijstrook te houden wanneer deze een gevaar probeert te ontwijken, zoals een voetganger, fietser, geparkeerde auto of motorrijder.

De Full Range Adaptive Cruise Control (ACC) is herzien om sneller te reageren en werkt op een manier die voor de bestuurder natuurlijker aanvoelt.

Er zijn nieuwe systemen toegevoegd voor veiliger inhalen: De inhaalpreventieondersteuning voorkomt onbedoeld inhalen aan de verkeerde kant van een voertuig; en de voorafgaande aan een vertraging/richtingaanwijzersignaal gekoppelde controle helpt de bestuurder veilig terug op de rijstrook te komen met een passende snelheid en afstand tot andere voertuigen.

Ook de Lane Trace Assist (LTA) is aangepast en werkt nu natuurlijker. Het systeem herkent nu wanneer de bestuurder zijn rijstrook heeft verlaten om een obstakel (een voetganger of andere weggebruikers) te ontwijken en annuleert tijdelijk de Lane Departure Warning.

Wanneer ACC en LTA actief zijn, houdt een Emergency Driving Stop-systeem de handelingen van de bestuurder in de gaten; als deze na een bepaalde tijd achterwege blijven, laat het systeem een waarschuwing horen. Als de bestuurder niet reageert, wordt de auto langzaam tot stilstand gebracht en gaan de alarmlichten knipperen. De Verkeersbordenhulp is ook verbeterd.

Proactive Driving Assist (PDA) is een nieuwe functie die een reeks beveiligingen biedt bij het rijden in gebieden met lage snelheden, zoals stadscentra.

T-Mate parkeer- en rijhulp

T-Mate ondersteunt de bestuurder met functies zoals de Panoramic View Monitor (PVM), die een zicht rondom biedt op de onmiddellijke omgeving van de auto bij het manoeuvreren bij lage snelheid, Blind Spot Monitor (BSM) en Rear Cross Traffic Alert met Automatic Braking (RCTAB), die waarschuwen voor verkeer en gevaren bij het inhalen of achteruitrijden, en Rear Seat Reminder System (RSRS) - een waarschuwing die afgaat als de bestuurder de achterklep heeft geopend voordat hij wegrijdt, om te controleren of er niets of niemand is achtergebleven voordat hij de auto verlaat - bijvoorbeeld een kind of bagage.

Bij het uitstappen wordt extra bescherming geboden door de Safe Exit Assist. Hierbij wordt de Blind Spot Monitor in de buitenspiegels gebruikt om te controleren of er verkeer (inclusief fietsers) van achteren nadert. Als het systeem iets waarneemt, knippert er een waarschuwingslampje. Als wordt geprobeerd om een portier te openen, knipperen nog andere waarschuwingslampjes op het multi-informatiedisplay en weerklinkt er een zoemer.

TOYOTA RELAX

De vernieuwde Toyota Corolla profiteert van Toyota Relax, de automatische garantieverlenging tot 10 jaar.

Dit op de markt unieke aanbod, dat alle Toyota-rijders gemoedsrust schenkt, kan niet eenvoudiger zijn. Na elke jaarlijkse onderhoudsbeurt in het erkende dealernetwerk wordt de garantie op elke Toyota waarvan de oorspronkelijke 5-jarige garantie is verstreken met 12 maanden of 15.000 km verlengd. Dit is automatisch en gratis, en voor zowel nieuwe als gebruikte Toyota's. Toyota Relax verlengt elk jaar tot wanneer het voertuig tien jaar oud is of 200.000 km heeft bereikt.

LAGE TCO

Met de vijfde generatie van Toyota's zelfopladende volledig hybride elektrische technologie biedt de herziene Corolla particuliere kopers een laag brandstofverbruik en lage gebruikskosten. Dit gezegd zijnde, strekken de voordelen zich uit van B2C tot B2B.

Beide zelfopladende volledig hybride aandrijflijnen zorgen voor een lage CO2-uitstoot, wat resulteert in een goede fiscale aftrekbaarheid en een aanvaardbaar voordeel in natura voor professionele klanten. Het is dit in zijn klasse niet geëvenaarde voordeel, in combinatie met een laag brandstofverbruik en betaalbare prijzen, dat de Toyota Corolla tot een geweldige keuze maakt binnen het C-segment. In 2022 is dit waar gebleken, want de Toyota Corolla was het meest geregistreerde Toyota-model in zowel de particuliere als de professionele markt.

De Toyota Corolla MY23 is nu verkrijgbaar bij de Toyota-dealers

Uitrusting Equipment-specs-Corolla-MC23_NL-(3).pdf - 166 KB Technische fiche Toyota Corolla MC '23 specification.pdf - 235 KB Prijslijst Hatchback 297x210_Toyota_Pricelist_010723_COROLLA HB MY23_BE_2.pdf - 780 KB Prijslijst Touring Sports 297x210_Toyota_Pricelist_010723_COROLLA TS MY23_BE_2.pdf - 775 KB
Ellen De Wilde PR Manager Toyota & Lexus BeLux

 

 

Facelift
Over Toyota Belgium NV/SA