TOYOTA FUEL CELL SEDAN

TOYOTA FUEL CELL SEDAN

De auto van de toekomst is gearriveerd

Vrijdag 3 oktober 2014 — Na meer dan 20 jaar onderzoek is Toyota's visie op de auto van de toekomst werkelijkheid geworden. De nieuwe Toyota Fuel Cell Sedan, die voor het eerst aan het publiek wordt voorgesteld op het autosalon van Parijs 2014, biedt comfortabel plaats aan vier personen. Zijn rijbereik is vergelijkbaar met dat van een benzinewagen en hij laat zich in nauwelijks 3 minuten bijtanken. Toch stoot hij enkel waterdamp uit.

's Werelds eerste in serie gebouwde waterstofberline werd ontwikkeld op basis van de Toyota FCV Concept, die in 2013 zijn internationale première beleefde op het autosalon van Tokio. Hoewel hij trouw blijft aan de avant-gardistische stijl van de concept-car, onderging de Toyota Fuel Cell Sedan enkele wijzigingen aan het radiatorrooster, de voor- en achterlichten, de antenne, het dak en de brandstofklep om hem beter af te stemmen op de dagelijkse realiteit. Ook werden de camera's van de concept-car uiteraard vervangen door klassieke buitenspiegels.

De Toyota Fuel Cell Sedan komt in 2015 op de Europese markt.

Specifieke architectuur

De nieuwe Toyota op waterstof is een voorwielaangedreven vierdeursberline met 4 zitplaatsen. Hij werd ontwikkeld als een praktisch antwoord op de dagelijkse behoeften van automobilisten. Zijn prestaties en rijbereik zijn vergelijkbaar met die van een benzinewagen. En dat geldt ook voor de tijd die nodig is om zijn tank te vullen: 3 minuten.

Om de interieurruimte te maximaliseren en het zwaartepunt te verlagen, onderscheidt deze architectuur zich door het feit dat de brandstofcel, de batterij en de waterstoftanks onder de vloer zijn geïnstalleerd. De twee tanks houden de waterstof op een druk van maximaal 700 bar.

Onder de motorkap bevinden zich de elektromotor, de elektronische sturing en de boostomvormer. Door de spanning die geproduceerd wordt door de brandstofcel te verhogen, heeft deze omvormer het mogelijk gemaakt om de grootte van de motor en het aantal cellen te beperken. Dat komt zowel de kostprijs als de prestaties ten goede.

Sinds Toyota in 2002 brandstofcelvoertuigen op basis van de Highlander SUV begon te verhuren aan Japanse en Noord-Amerikaanse klanten, is de technologie sterk geëvolueerd.

Een belangrijke eigenschap van deze nieuwe generatie brandstofcellen is dat ze geen bevochtiger vereisen. De vochtigheid die nodig is voor de werking van het systeem wordt rechtstreeks afgeleid van de waterproductie die inherent is aan de chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. Daardoor is de structuur van de cel eenvoudiger, betrouwbaarder, compacter, lichter en dus ook goedkoper.

 

Commercialisering

De wagen komt nog voor april 2015 op de Japanse markt en Toyota stelt alles in het werk om hem in de zomer van 2015 te lanceren in de Verenigde Staten en Europa.

In Japan zal de Fuel Cell Sedan te koop zijn bij Toyota- en Toyopet-dealers tegen een prijs van ongeveer 7 miljoen yen (aanbevolen verkoopprijs exclusief verbruiksbelasting). In eerste instantie zal de verkoop beperkt worden tot regio's waar er waterstoftankstations voorzien worden. De prijzen voor Europa en de Verenigde Staten staan nog niet vast. Ook verdere informatie, zoals de specificaties, exacte prijzen en verkooptargets, zullen later bekendgemaakt worden.

 

Toyota's visie op de ontwikkeling van brandstofcelvoertuigen

Toyota's engagement voor milieuvriendelijke wagens steunt op drie basisprincipes: verschillende energiebronnen onderzoeken, zuinige wagens ontwikkelen met een beperkte uitstoot en een echte en positieve milieurevolutie ontketenen door deze wagens beschikbaar te stellen voor het grote publiek.

Waterstof is een veelbelovende alternatieve brandstof. Het kan geproduceerd worden uit tal van primaire energiebronnen, waaronder zonne- en windenergie. Bovendien kan waterstof makkelijk opgeslagen en vervoerd worden. Wanneer waterstof gecomprimeerd wordt, heeft het een hogere energiedichtheid dan batterijen. Waterstof kan niet alleen worden ingezet als brandstof voor gezinswoningen en auto's, maar ook voor tal van andere toepassingen waaronder grootschalige energieopwekking.

Brandstofcelauto's dragen bij tot de diversificatie van autobrandstoffen, stoten tijdens het rijden geen CO2 of schadelijke stoffen uit en bieden het gebruiksgemak van een benzinewagen. Toyota is ervan overtuigd dat deze milieuvriendelijke wagens heel wat potentieel hebben en ideaal zijn voor het promoten van een duurzame mobiliteit.

Het Hyfive-project

 

Het Hyfive-project (Hydrogen for Innovative Vehicles) heeft als doel om de introductie van waterstofauto's op de Europese wegen te versnellen. 15 autoconstructeurs en energieleveranciers zijn bij het project betrokken. Ze slaan de handen in elkaar om een gecoördineerde ontplooiing van brandstofcelwagens te verzekeren, in combinatie met de installatie van de tankinfrastructuur die deze wagens nodig hebben.

Toyota, BMW, Daimler, Honda en Hyundai zullen een vloot van 110 voertuigen inzetten in 6 Europese steden: Bolzano, Kopenhagen, Innsbruck, Londen, München en Stuttgart. Binnen deze 5 regio's - evenals in Zweden, een dichte buur van Denemarken - zal tegelijkertijd een netwerk van waterstoftankstations worden uitgebouwd.

Van nu tot de effectieve lancering van het programma eind 2015, zullen alle voertuigen geleverd door Toyota worden uitgerust met een systeem voor constante gegevensverzameling. En dat voor de hele looptijd van het driejarenproject. Zo zullen ze de ingenieurs gedetailleerde dagelijkse feedback geven over hun gebruik en prestaties. Informatie die essentieel is voor de verdere ontwikkeling van deze opkomende technologie.

Dit project zal ook alle betrokken partijen helpen om het imago van waterstofwagens te versterken als het persoonlijke vervoersmiddel van de toekomst.

 

BELANGRIJKSTE TECHNISCHE SPECIFICATIES

 

Energiebron: Brandstofcel op waterstof

Brandstofceltype: Polymeerelektrolyt

Elektromotor: Permanente magneet

Waterstoftanks: 2 hogedruktanks (70 MPa)