Toyota gaat automatisch rijden testen op openbare weg in Brussel

Toyota gaat automatisch rijden testen op openbare weg in Brussel

  • Geautomatiseerde auto met veiligheidschauffeur gaat in het stadscentrum van Brussel rijden
  • Doel is het bestuderen van de impact van de diversiteit van het menselijk gedrag op geautomatiseerde rijsystemen
  • Interpretatievermogen van de auto wordt uitgebreid met Europese rijomstandigheden, na succesvolle ritten in Japan en de VS

Brussel, 11 juli 2019 – Toyota Motor Europe (TME) heeft bekendgemaakt dat het begint met automatisch rijden (automated driving, AD) op de openbare weg in Europa. Na succesvolle simulaties en proeven op gesloten circuits gaat TME zijn intern ontwikkelde AD-systemen nu testen in een alledaagse stadsomgeving: het bruisende stadscentrum van Brussel. Te midden van de Europese instellingen zal een Lexus LS de komende 13 maanden herhaaldelijk in een vaste lus rijden.

 

Gerald Killmann, Vice President Research & Development van TME: “Het R&D-centrum van TME in Brussel is binnen het wereldwijde Toyota het Regional Centre of Excellence for Computer Vision, dat ervoor moet zorgen dat computers de omgeving ‘zien’ en ‘begrijpen’. Het hoofddoel van dit proefproject is het bestuderen van het complexe en onvoorspelbare menselijk gedrag en de impact daarvan op de eisen die aan geautomatiseerde rijsystemen worden gesteld. Het uiteindelijke doel van Toyota is nul slachtoffers van verkeersongevallen. Daarom is het essentieel om het menselijk gedrag te begrijpen om te kunnen reageren op de complexiteit en bevolkingsdiversiteit van een stedelijke omgeving zoals Brussel, de Europese hoofdstad met 184 verschillende nationaliteiten. Na succesvolle proeven op de openbare weg in Japan en de VS gaan we het interpretatievermogen van de auto nu uitbreiden met Europese rijomstandigheden.”

 

Christophe Vanoerbeek, Brussel Mobiliteit: “Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, en Brussel Mobiliteit in het bijzonder, volgt de nieuwste technologische ontwikkelingen met betrekking tot geautomatiseerde voertuigen op de voet. We zijn ons bewust van de mogelijkheden van de technologie als oplossing voor stedelijke mobiliteit, maar beseffen ook dat veiligheid altijd vooropstaat. Dit besef komt tot uitdrukking in ons nieuw Gewestelijk Mobiliteitsplan, genaamd Good Move, en in een van de 50 maatregelen die we hebben voorgesteld om onze visie te verwezenlijken: anticiperen op de komst van geautomatiseerde voertuigen. Ons ambitieus strategisch onderzoek naar de overgang naar geautomatiseerde voertuigen is bepalend voor de stappen die nodig zijn voor een sterk kader en een positieve ontwikkeling van geautomatiseerde voertuigen. Ik denk dat we er trots op mogen zijn dat onze stad en ons Gewest het laboratorium zijn voor dit soort geavanceerde mobiliteitsoplossingen. We stimuleren alleszins innovatie op het gebied van mobiliteit, en dat wordt internationaal erkend.”

 

Veiligheid staat voorop

 

De Lexus LS is een gewone seriegeproduceerde auto die op de openbare weg gaat rijden. Het enige verschil is dat er op het dak allerlei sensoren zijn aangebracht, waaronder LIDAR, radars, camera’s en een zeer nauwkeurig positioneringssysteem. In de auto zitten een veiligheidschauffeur, die te allen tijde kan ingrijpen om het besturingssysteem van de AD-auto te corrigeren, en een operator die het hele systeem in het oog houdt. Toyota gaat met de auto de weg op na maanden van grondige voorbereiding, waarin de AD-systemen zijn goedgekeurd, de chauffeurs zijn opgeleid, de route is geanalyseerd en overleg met de overheden heeft plaatsgevonden voor de vereiste vergunningen.

 

Het onderzoek sluit aan bij de algemene visie van Toyota om veilige en steeds betere mobiliteit voor iedereen te realiseren. Toyota ziet de relatie tussen de chauffeur en de auto als samenwerkende teamgenoten, een mobiliteitsaanpak die het bedrijf ‘Mobility Teammate Concept’ heeft genoemd: http://automatedtoyota.com/automated-driving-technology-deployment-strategy/. Om een veiligere en toegankelijkere mobiliteit te realiseren, werkt Toyota momenteel gelijktijdig aan twee verschillende geautomatiseerde rijmodellen: Guardian en Chauffeur1 http://automatedtoyota.com/how-toyota-approaches-automated-driving-development/. Toyota ontwikkelt niet alleen deze geavanceerde technologieën, maar maakt ook bij alle modellen betaalbare veiligheidsvoorzieningen populair. Toyota voorziet alle nieuwe auto's van geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS), genaamd Toyota Safety Sense: https://www.toyota-europe.com/world-of-toyota/safety/toyota-safety-sense en Lexus Safety System+2 : https://nl.lexus.be/discover-lexus/technology/lexus-safety-system/#SplashScreen

 

 

Europese L3Pilot

 

Het geautomatiseerde voertuig zal ook worden gebruikt voor het verzamelen van gegevens in het kader van de medewerking van Toyota aan het Europese L3Pilot-project, samen met 34 andere partners, zoals grote autofabrikanten, leveranciers in de automobielsector, onderzoeksinstituten en overheden. De L3Pilot [hyperlink: www.l3pilot.eu] is een vierjarig Europees project dat in 2017 van start is gegaan en gedeeltelijk door de Europese Commissie wordt gefinancierd3. Het project maakt de weg vrij voor grootschalige AD-praktijktests van ongeveer 1000 chauffeurs in 100 auto's in 10 landen in Europa. In dit kader gaat TME zich richten op onderzoek naar het gedrag van klanten en de veilige werking van systemen in complexe en diverse stedelijke omgevingen.

 

 

1 In de Guardian-modus wordt de technologie gebruikt om het menselijk rijgedrag continu te bewaken en wordt alleen ingegrepen als dat nodig is. In de Chauffeur-modus neemt de technologie alle rijtaken volledig over.

2 De Lexus LS is uitgerust met Lexus Safety Sense+A

3 Dit project is gefinancierd door het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie; subsidieovereenkomst 723051, gefinancierd in het kader van H2020-EU.3.4.

 

 

Ga voor foto's naar: http://newsroom.toyota.eu/

 

Opmerkingen voor redacteuren:

 

Toyota Motor Europe NV/SA (TME) houdt op groothandelsniveau toezicht op de verkoop en marketing van auto's, onderdelen en accessoires van Toyota en Lexus, en op de Europese productie- en ontwikkelingscentra van Toyota. Toyota heeft in Europa rechtstreeks circa 20.000 medewerkers in dienst en heeft sinds 1990 ruim EUR 9 miljard geïnvesteerd. De Europese activiteiten van Toyota worden ondersteund door een netwerk van 29 nationale marketing- en verkoopbedrijven in 53 landen, circa 3000 verkooppunten en negen productiecentra. In 2018 verkocht Toyota in Europa 1.035.430 voertuigen van Toyota en Lexus. Ga voor meer informatie naar www.toyota-europe.com 

 

 

Neem voor meer informatie contact op met:

 

Toyota Motor Europe

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

Mr. Jean-Yves Jault

T +32 2 745 2997

 

Jean.yves.jault@toyota-europe.com

Ms Sylvie Caira

T +32 2 745 2288

 

sylvie.caira@toyota-europe.com

Ms Carol Coolsaet

Mr Christopher Barrow

Ms An Dua

T +32 2 745 2960

T +32 2 745 3385

T +32 2 745 2471

 

carol.coolsaet@toyota-europe.com

christopher.barrow@toyota-europe.com

an.dua@toyota-europe.com

 

 

 

 

 

 

 

 

Newsroom Toyota Europe: http://newsroom.toyota.eu

Website Toyota Europe: http://www.toyota-europe.com

Blog Toyota Europe: http://blog.toyota.eu

YouTube-kanaal Toyota Europe: http://www.youtube.com/ToyotaEurope

Volg ons op Twitter: @toyota_europe

 

 

 

  

 Over Toyota:

 

Toyota is één van de grootste autofabrikanten ter wereld met merken als Toyota en Lexus. Toyota wil de CO²-uistoot van de verkochte auto’s verminderen met 90% tegen 2050 ten opzichte van 2010 en is marktleider in hybride wagens. In 1997 introduceerde Toyota de eerste hybride wagen voor verkoop op grote schaal, de Prius. Vandaag biedt Toyota een volledig gamma hybride wagens aan, vanaf de Yaris over de C-HR en de Corolla tot de RAV4. In België zijn 65% van alle verkochte wagens bij Toyota hybride. In 2015 bracht Toyota de Mirai op de markt, een wagen op waterstof.

 

 

 

Over Toyota Belgium