TOYOTA GAZOO RACING BEHAALT KLINKENDE 1-2-OVERWINNING IN WEC SPA 6u

•    Toyota TS050 HYBRID eerste en tweede in 6 uur van Spa-Francorchamps
•    Eerste zege na maandenlange onderbreking door coronapandemie
•    Toyota GAZOO Racing momenteel aan kop in algemeen klassement

Toyota heeft de winningmood in het World Endurance Championship (WEC) 2019-2020 weer te pakken. Toyota’s racedivisie Toyota GAZOO Racing sloot afgelopen weekend de 6 uur van Spa-Francorchamps af met een klinkende 1-2-overwinning. De zwaar verregende en daardoor extra uitdagende race was de zesde ronde van het wereldkampioenschap langeafstandsracen.

Vanwege de coronapandemie werd de 6 uur van Spa-Francorchamps later in het jaar verreden dan oorspronkelijk gepland. De Toyota TS050 HYBRID met startnummer 7 van coureur Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López legde in zes uur de langste afstand af en won hiermee de race, ondanks de succeshandicap waarmee de hybride sportauto van Toyota mee te maken had. Het team vergrootte hiermee zijn voorsprong in het rijdersklassement tot 12 punten.

Vierde 1-2-zege van het seizoen
De Toyota TS050 HYBRID met startnummer 8 van coureurs Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley finishte 34.170 seconden achter hun teamgenoten waarmee de 1-2-zege van Toyota GAZOO Racing een feit was, de vierde van het seizoen. Door de winst heeft Toyota GAZOO Racing zijn voorsprong in het algemeen klassement vergroot tot 42 punten op de nummer twee, Rebellion Racing.

Profiteren van vierwielaandrijving
Na dagen van zon en hitte begon het een uur voor aanvang van de race enorm te regenen en stormen. Als gevolg hiervan begonnen de deelnemers achter de safetycar aan de race. Toen de safetycar in de vijfde ronde het circuit verlaatte en de race echt begon, profiteerde beide Toyota’s TS050 HYBRID van hun vierwielaandrijving en lieten ze de auto van Rebellion Racing die vanuit poleposition vertrok meteen achter zich.

Voorbereiding voor de 24 uur van Le Mans
Toyota GAZOO Racing maakt zich nu gereed voor de belangrijkste race uit het wereldkampioenschap, de legendarische 24 uur van Le Mans. Die vindt plaats op zaterdag 19 en zondag 20 september aanstaande. Als Toyota wint, is dat de derde Le Mans-overwinning op rij. Dat zou een geweldige afsluiter zijn voor de Toyota TS050 HYBRID die voor de laatste keer meedoet.

Stephan LESUISSE Press Events Manager, TOYOTA BELGIUM