TOYOTA GAZOO Racing mikt op historische Le Mans hypercar-overwinning

TOYOTA GAZOO Racing wil volgende week zijn titel verdedigen en Hypercar-geschiedenis schrijven tijdens de 89ste editie van de 24 uur van Le Mans.

Jacht op vierde Le Mans-zege op rij

Omdat er dubbele punten te behalen zijn in het FIA World Endurance Championship (WEC), is Le Mans van groot belang in de strijd om de wereldtitel. Na drie van de zes WEC-races heeft TOYOTA GAZOO Racing 30 punten voorsprong op Alpine, terwijl het team van wagen nr. 8 aan kop gaat in het rijdersklassement met slechts zes punten meer dan het team van wagen nr. 7.

Tijdens de editie van 2021 jaagt Toyota op de vierde Le Mans-zege op rij. Het is bovendien de tiende keer dat Toyota met een hybride prototype deelneemt in La Sarthe. In de negen pogingen tot nu toe heeft het team drie keer gewonnen, vijf keer op poleposition gestaan en in totaal negen podiumplaatsen behaald.

Dit jaar krijgt Toyota Hypercar-concurrentie van Scuderia Cameron Glickenhaus, dat twee wagens laat starten, en Alpine, dat met een toch toegelaten LMP1-wagen deelneemt. Maar naast de rivalen op het circuit zijn vooral de zware omstandigheden van het evenement zelf de grote uitdaging van Le Mans.

Toyota-coureurs zijn klaar voor de belangrijkste race van het jaar

Regerend wereldkampioenen Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López, in de GR010 HYBRID met nr. 7, kenden de laatste jaren teleurstelling op Le Mans, vooral in 2019 en 2020, toen ze ondanks hun heerschappij niet konden winnen wegens mechanische problemen. Ze gaan de belangrijkste race van het jaar in na vorige maand de 6 uur van Monza te hebben gewonnen.

Mike Conway (GR010 HYBRID nr. 7): “Alle inspanningen tijdens het jaar zijn voor deze race, dus ik kan niet wachten om te gaan rijden. Le Mans is tegenwoordig een sprintrace: we moeten 24 uur lang zo hard mogelijk racen en de wedstrijd controleren waar dat kan. We zullen ons concentreren en net als de laatste jaren alle voorbereidingen treffen om klaar te zijn voor de race. Dan hopen we dat Le Mans aardig voor ons is en we eindelijk kunnen winnen.”

Maar Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima hebben een opmerkelijke periode achter de rug: inclusief de zege van vorig jaar, die ze samen met Brendon Hartley behaalden, wonnen ze drie jaar op rij in La Sarthe. Het drietal van de GR010 HYBRID met nr. 8 leidt het rijdersklassement na overwinningen in de 6 uur van Spa-Francorchamps en de 8 uur van Portimao.

Sébastien Buemi (GR010 HYBRID nr. 8): “Le Mans is een bijzondere plek en een bijzondere race voor mij. Het is een deel van mijn familiegeschiedenis, want als kind hoorde ik dat mijn grootvader daar in de jaren zestig racete. Ik kon me toen niet voorstellen dat ik hier ooit als drievoudige winnaar zou staan. Ik ben dankbaar dat ik de kans krijg om opnieuw voor de overwinning te strijden, maar ik weet dat het lastig zal worden met een nieuwe auto en sterke concurrenten. We weten wat er nodig is om te winnen, dus we moeten ons plan volgen en zorgen dat we geen fouten maken.”

Met ongeveer 25.000 schakelmanoeuvres, 4000 km op volle toeren en meer dan 2 miljoen wielomwentelingen in een doorsnee race is Le Mans een ware uithoudingsproef. De voorbereidingen voor de wedstrijd begonnen in oktober 2020, toen de GR010 HYBRID voor het eerst werd getest. Naast de drie WEC-races zijn sindsdien nog acht tests uitgevoerd om de prestaties en betrouwbaarheid van de wagen te optimaliseren. De laatste stap in dat proces volgt op zondag, de enige officiële testdag op het 13,626 km lange Circuit de la Sarthe.

TOYOTA GAZOO Racing