TOYOTA GAZOO Racing presenteert speciale edities van de GR Yaris, geïnspireerd op wereldkampioenen rally
- Limited edition-versies van de nieuwe GR Yaris, ontwikkeld met persoonlijke inbreng van gelauwerde rallyrijders Sébastien Ogier en Kalle Rovanperä van TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT)
- Nieuwe modellen gericht op de echte liefhebbers van sportwagens
- Wereldprimeur op de openingsdag van de Rally van Monte Carlo, het eerste evenement van het nieuwe World Rally Championship-seizoen, waarin TGR-WRT zijn titel verdedigt
- De "Ogier Edition" en de "Rovanperä Edition" hebben modi voor vierwielaandrijving die werden geprogrammeerd om de voorkeuren van beide coureurs inzake prestaties en rijgedrag te weerspiegelen, plus unieke designkenmerken.
- In strikt beperkte oplage geproduceerd en gecommercialiseerd, niet beschikbaar in België
Toyota onthult vandaag twee exclusieve high-performance versies van de nieuwe GR Yaris, ontwikkeld met persoonlijke inbreng van gelauwerde rallyrijders Sébastien Ogier en Kalle Rovanperä van het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT). De nieuwe modellen maken hun debuut op de eerste dag van de Rally van Monte Carlo, het openingsevenement in het FIA World Rally Championship (WRC) van 2024.
De nieuwe modellen zijn ontwikkeld op basis van conceptversies die werden getoond op het Tokyo Auto Salon van 2023, en dit onder toezicht van Ogier, die twee van zijn acht WRC-titels won met TGR-WRT, met name in 2020 en 2021, en van Rovanperä, de winnaar in 2022 en 2023.
Hun creatie is geïnspireerd door de wens van Toyota Motor Corporation Chairman en Master Driver Akio Toyoda - alias "Morizo" - om zijn respect en dankbaarheid uit te drukken aan de coureurs "die onze auto's in rally's op punt stellen en verbeteren" en aan de teams, de rallyorganisatoren en de fans van de sport.
In beide speciale versies van de wagen zijn de modi "Gravel" en "Track" van de standaard GR Yaris vervangen door geherprogrammeerde instellingen die de persoonlijke voorkeuren van beide coureurs inzake rijgedrag en prestaties weerspiegelen. Bovendien heeft elk van de speciale versies opvallende nieuwe designkenmerken voor het exterieur en het interieur.
Beide auto's worden aangedreven door de recentste doorontwikkeling van de 1.6-liter driecilinderturbomotor van de GR Yaris, die 280 DIN-pk en 390 Nm koppel levert, en is gekoppeld aan een intelligente handgeschakelde zesversnellingsbak (6iMT),
Ogier Edition
De Ogier Edition GR Yaris heeft twee nieuwe AWD-bedieningsmodi: Morizo en Seb. De Morizo-modus is ontwikkeld door Morizo (Akio Toyoda) op basis van zijn ervaringen met rallyrijden. De modus is gekalibreerd om erbij te helpen consistente racetijden neer te zetten bij zowel accelereren, gedeeltelijk accelereren als remmen. De Seb-modus, ontwikkeld door Ogier, maakt gebruik van de voorste en achterste Torsen-sperdifferentiëlen en de vierwielaandrijving om meer van het koppel naar de achteras te verdelen, zodat men de achterkant van de auto met relatief gemak kan laten uitbreken. Dit geeft de bestuurder het gevoel dat hij volledig verbonden is met de auto en zal hem helpen om snellere tijden neer te zetten, met een goede controle over de wagen bij hoge snelheid.
Het koetswerk van de Ogier Edition heeft een speciale matte Stealth Grey-laklaag en is voorzien van de Franse nationale vlag (de nationaliteit van Ogier) op het radiatorrooster. Verder beschikt de wagen over lichtmetalen 18x8J BBS-velgen. De voorspatborden zijn voorzien van stickers die naar de WRC-titel verwijzen.
Tot de opvallende details behoren ook een nieuw ontworpen CFRP-achterspoiler van koolstofvezel en blauw gespoten remklauwen. Er zijn TOYOTA GAZOO Racing-stickers aangebracht op het linker- en rechterportier, evenals een Ogier Edition-logo op de achterklep.
Binnenin is er aan de passagierskant van het dashboard een sierplaatje ter ere van de WRC-titel aangebracht, terwijl het stuurwiel is voorzien van contrasterende stiknaden in blauw, grijs en rood (de Franse nationale kleuren). Voor de versnellingspook- en de handremhoezen en de stoelbekledingen werden grijze stiknaden gebruikt.
Op beide speciale edities is het digitale instrumentenpaneel van de nieuwe GR Yaris herzien voor de integratie van de nieuwe rijmodi, samen met de normale Normal AWD-bedieningsmodus.
Rovanperä Edition
De Rovanperä Edition heeft een unieke Donut-modus, speciaal ontwikkeld ter ere van de jongste kampioen van het WRC, die zeer bedreven is in het driften en het uitvoeren van wilde donuts. Hierbij zorgt de nieuwe modus zowel voor gemakkelijk rijden als het haast om de eigen as kunnen draaien van de wagen, met een constante, sterke koppeloverbrenging naar de achterwielen.
Deze GR Yaris-versie biedt ook de Kalle-modus. Deze maakt gebruik van een homokinetisch achterdifferentieel en Torsen-sperdifferentieel voor en achter om lineaire rijeigenschappen te produceren, zodat men de achterkant van de wagen krachtig kan laten uitbreken bij het ingaan van een bocht en de voorkant naar voor kan trekken bij veel gas bij het uitkomen van de bocht.
De wagen heeft een exclusieve driekleurige lakafwerking, aangebracht als een reeks geschilderde motieven door de ontwerper van Rovanperä's racehelm. De voorspatborden zijn voorzien van stickers ter ere van de WRC-titel en er zijn TOYOTA GAZOO Racing-stickers aangebracht op de portieren en de achterbumper, evenals een Rovanperä Edition-badge op de achterklep. Naast de lichtmetalen BBS 18x8J-velgen is de auto ook uitgerust met een CFRP-achterspoiler met variabele vleugel, die gedeeld wordt met de GRMN Yaris, en met een homokinetisch achterdifferentieel.
In het interieur komen de stiknaden van de bekleding opnieuw overeen met de nationale kleuren van de coureur, in dit geval blauw en grijs voor Finland. Net als bij de Ogier Edition herinnert een speciaal sierplaatje aan TGR's WRC-titel.
De Ogier Edition en de Rovanperä Edition worden in strikt beperkte oplage gebouwd en zullen niet beschikbaar zijn op de Belgische markt.
Overzicht van de kenmerken van de speciale edities
| Ogier Edition | Rovanperä Edition |
Exterieur | Matte Stealth Grey-lak | Exclusieve driekleurige lak |
| WRC-titelstickers op voorspatborden | WRC-titelstickers op voorspatborden |
| Sierplaatje met de Franse nationale vlag op de voorgrille | Lichtmetalen 18x8J BBS-velgen |
| Blauw gelakte remklauwen | TOYOTA GAZOO Racing-logo op velgen |
| Lichtmetalen 18x8J BBS-velgen | TOYOTA GAZOO Racing-stickers op voorportieren en achterbumper |
| Franse vlag en TOYOTA GAZOO Racing-logo op velgen | Rovanperä Edition-badge op achterklep |
| TOYOTA GAZOO Racing-stickers op voorportieren | CFRP-achterspoiler met variabele vleugel |
| Ogier Edition-badge op achterklep |
|
| Nieuw ontworpen CFRP-achterspoiler |
|
Interieur | Sierplaatje ter ere van de WRC-titel op dashboard | Sierplaatje ter ere van de WRC-titel op dashboard |
| Volledig digitaal GR-instrumentenpaneel, inclusief de nieuwe rijmodi Morizo en Seb | Volledig digitaal GR-instrumentenpaneel, inclusief de nieuwe rijmodi Donut en Kalle |
| Stiknaad stuurwiel - Franse nationale kleuren (rood/grijs/blauw) | Stiknaad stuurwiel - Finse nationale kleuren (blauw/grijs) |
| Grijze stiknaden voor stoelbekleding en versnellingspook- en handremhoezen | Blauwe en grijze stiknaden voor stoelbekleding en versnellingspook- en handremhoezen |
Mechanisch | Modi voor vierwielaandrijving: Morizo, Seb en Normal | Modi voor vierwielaandrijving: Donut, Kalle en Normal |
| 1.6-liter driecilinderturbomotor met 280 DIN-pk en 390 Nm | 1.6-liter driecilinderturbomotor met 280 DIN-pk en 390 Nm |
| Intelligente handgeschakelde zesversnellingsbak | Intelligente handgeschakelde zesversnellingsbak |
|
| Homokinetisch achterdifferentieel |