TOYOTA GAZOO Racing wint wereldkampioenschap rally

Het World Rally Team van TOYOTA GAZOO Racing heeft op het legendarische circuit van Monza maar liefst drie kampioenstitels behaald. Met een eerste en tweede plaats in de laatste ronde werd de constructeurstitel veiliggesteld, terwijl Sébastien Ogier en Julien Ingrassia in stijl hun achtste rijders- en navigatorstitel opeisten met een overwinning.

Tijdens de krachtmeting in de laatste ronde namen Ogier en Ingrassia het in Monza op tegen hun teamgenoten Elfyn Evans en Scott Martin. De twee teams waren het hele weekend verwikkeld in een epische strijd om de overwinning, waarbij ze elkaar zes keer aflosten aan kop. Toen de laatste dag met drie lastige etappes op Monza begon, was het verschil slechts een halve seconde en ’s ochtends in de openingsproef zetten ze dezelfde tijd neer. Doordat de motor van Evans in de voorlaatste etappe afsloeg, ging de rallyzege uiteindelijk naar Ogier, die wist dat hij aan een derde plaats genoeg had om de titel te bemachtigen.

​Na overwinningen in Monte Carlo, Kroatië, Sardinië en Kenia was dit de vijfde zege van het seizoen voor Ogier en Ingrassia. Het was hun 54ste gezamenlijke WRC-zege en die behaalden ze in de laatste race van hun voltijdse carrière: Ogier gaat in 2022 op deeltijdbasis wedstrijden rijden met TOYOTA GAZOO Racing, terwijl Ingrassia na een zeer succesvolle carrière stopt als co-piloot.

​Evans en Martin zorgden voor de vijfde keer dit seizoen dat Toyota de eerste en tweede plaats behaalde. Na overwinningen in Portugal en Finland eindigden ze voor het tweede jaar op rij als tweede in het kampioenschap.

​Naast hun teamgenoten waren Kalle Rovanperä en Jonne Halttunen belangrijk voor het succes in het constructeurskampioenschap, nadat ze dit jaar voor het eerst in hun carrière hadden gezegevierd in Estland en Griekenland. In de laatste ronde waren ze voorbeeldige teamspelers. Ze richtten zich op een nette negende plaats in het algemeen klassement om de constructeurstitel veilig te stellen.

​Toyota heeft het constructeurskampioenschap nu voor de vijfde keer gewonnen – en staat daarmee gedeeld derde in de lijst van titelwinnaars – en voor de tweede keer sinds zijn terugkeer naar de autosport in 2017 met de Yaris WRC. Dit was de 26ste en laatste zege van de auto in de slotrace van het WRC-kampioenschap, want in 2022 worden rallywagens met hybride aandrijving geïntroduceerd.

Sébastien Ogier:“Het is zo moeilijk om dit soort gevoelens te beschrijven. Ergens heb je een leeg gevoel, omdat het zo’n uitputtend seizoen was, zoals altijd wanneer je zo diep moet gaan om het kampioenschap te winnen. Maar we doen het voor dit soort momenten. Ik wil alle teamleden van harte bedanken: zonder hen zouden we niets zijn en vandaag zijn we allemaal wereldkampioenen, dus laten we dit vieren. Het is echt opmerkelijk wat Toyota heeft gepresteerd en het team verdient het, want het heeft er veel moeite voor gedaan. Het gevoel is nog sterker, omdat ik weet dat dit het einde van mijn samenwerking met Julien is. Een mooiere manier om dit af te sluiten, hadden we nooit kunnen bedenken. We wisten dat we dit weekend nog veel te doen hadden en dat het nog niet voorbij was. We hoefden Elfyn niet te verslaan, maar we konden ook niet achteroverleunen en plaatsen afstaan. Dat we uiteindelijk hebben gewonnen, is gewoon perfect.”

TOYOTA GAZOO Racing