TOYOTA GAZOO Racing zal winnende WRC-vorm verderzetten in Estland

Het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team begint de tweede helft van het seizoen 2021 met de rally van Estland (15-18 juli), met als doel de sterke vorm door te trekken waarmee het de laatste drie rally's heeft gewonnen – en vijf van de zes rondes die dit jaar werden georganiseerd.

Ogier in leidende positie

Na zijn overwinning in de legendarische Safari Rally van Kenia vorige maand staat Sébastien Ogier aan de leiding van het rijdersklassement met 34 punten voorsprong op zijn teamgenoot en dichtste rivaal Elfyn Evans. Kalle Rovanperä staat zesde in de rangschikking en wil in Estland weer op het podium staan, want de wegen liggen hem zeer goed. TGT WRS Challenge Program-rijder Takamoto Katsuta hoopt dan weer dat hij kan verderbouwen op zijn eerste WRC-podiumplaats in Kenia.

Rally van Estland

De rally van Estland werd in 2020 voor het eerst op de WRC-kalender geplaatst en is vooral bekend voor zijn zeer snelle wegen met heuveltoppen en sprongen, hoewel er ook meer technische gedeelten zijn.

Het evenement is dit jaar 314,16 wedstrijdkilometers lang en bestaat uit 24 etappes verspreid over vier dagen. Op donderdag wordt gestart met een ‘superspecial’ avondetappe dicht bij het servicepark in Tartu, de tweede grootste stad van Estland. Op vrijdag en zaterdag wordt telkens een lus van vier etappes gereden, die na de middagservice wordt herhaald. De etappes van vrijdag zijn bekend uit de editie van 2020, maar die van zaterdag zijn nieuw – naast een tweede passage van de Tartu superspecial om de dag af te ronden. Een lus van drie etappes wordt twee keer zonder serviceonderbreking gereden op zondag, waaronder een nieuwe Power Stage die naast het servicepark loopt.

Sébastien Ogier:"Dit seizoen hebben we reeds vier rally's gewonnen, wat ongelooflijk is en beter dan we ooit hadden verwacht. Het is momenteel niet eenvoudig om rally's in de WRC te winnen, want de concurrentie is bikkelhard. Ik ben dus zeer tevreden met hoe ons seizoen tot nu toe is verlopen. De rally van Estland is zeer uitdagend en moeilijk te winnen, zeker wanneer je als eerste op de weg rijdt, maar ik zal er alles aan doen om veel punten te scoren. Natuurlijk zal het terrein veel vlakker zijn dan in Kenia, zodat we ons echt kunnen concentreren op het rijden en de grenzen beter kunnen opzoeken. Het is altijd een hele uitdaging om tegen de limiet aan te rijden op dergelijke snelle wegen in Noord-Europa, maar ik denk dat elke bestuurder daarvan geniet."
Elfyn Evans:"Kenia was voor mij niet echt een succes wat kampioenschapspunten betreft, maar we moeten dit achter ons laten en ons concentreren om in Estland onze beste prestaties te leveren. Hoewel er in Kenia enkele zeer snelle gedeelten waren, heeft de rally van Estland een totaal ander karakter. Het soort etappes dat daar wordt gereden haalt echt het beste uit de huidige wagens en het is altijd echt fantastisch om met de Yaris WRC op dergelijke wegen te rijden. We weten dat de basis van onze wagen algemeen zeer goed is op de snelle stukken, maar vorig jaar waren er enkele zaken die niet 100 procent correct zaten in Estland, en dus hebben we tijdens de tests geprobeerd om de wagen zo goed mogelijk te krijgen en zo goed mogelijk voorbereid te zijn."

TOYOTA GAZOO Racing