Toyota GR Super Sport hypercar maakt debuut op Le Mans

• Demonstratieronde van spectaculaire raceauto met hybride-aandrijving
  • Toyota GAZOO Racing tijdens Le Mans 2020 op jacht naar 3de overwinning
  • Toyota houder ronderecord met de Toyota TS050 HYBRID
De spectaculaire Toyota GR Super Sport maakte zaterdag – kort voor de start van de 88ste editie van de 24 uur van Le Mans – zijn racedebuut op het Circuit de la Sarthe. Sinds jaar en dag wordt hier de beroemde 24 uursrace verreden. De hybride supersportauto vindt zijn inspiratie in de legendarische langeafstandsrace en de Toyota TS050 HYBRID. Die racet in het World Endurance Championship (WEC) 2019-2020 waarvan de 24 uur van Le Mans deel uitmaakt.

Een open en gecamoufleerde versie van de Toyota GR Super Sport – gebaseerd op de 2-voudig Le Mans-winnaar TS050 HYBRID – legde een demonstratieronde af op het circuit van Le Mans voordat hij deelnam aan de ceremonie die gepaard gaat met de terugkeer van de Le Mans-trofee voor de race van dit jaar. Achter het stuur van de supersportwagen zat Alex Wurz, voormalig coureur van Toyota GAZOO Racing.

Direct na de ceremonie begon de daadwerkelijke 24 uur van Le Mans met aan de start twee exemplaren van de Toyota TS050 HYBRID, de huidige titelverdediger in de hoogste klasse van het WEC, de LMP1-klasse. Sinds zijn Le Mans-debuut in 2016 heeft de TS050 HYBRID geschiedenis geschreven door Toyota zijn eerste Le Mans-winst te bezorgen. Verder heeft de TS050 HYBRID momenteel de snelste ronde ooit op het 13,62 kilometer lange Circuit de la Sarthe in handen. Deze indrukwekkende prestaties waren de inspiratiebron voor de ontwikkeling van de Toyota GR Super Sport.

De Toyota GR Super Sport is een weerspiegeling van Toyota’s missie om met autoracen steeds betere auto’s te maken voor consumenten. Auto’s die bovendien veel rijplezier bieden. De supersportauto is ook het bewijs van de steeds intensievere banden tussen de raceauto’s en productieauto’s van Toyota GAZOO Racing.

Alex Wurz: “Het was een eer om voor het eerst in het openbaar in de Toyota GR Super Sport te mogen rijden. Vooral omdat dit plaatsvond op het Circuit de la Sarthe waar de raceauto als het ware geboren is. Het voelde voor mij als Le Mans-coureur als thuiskomen. Dit was mijn eerste rit in de auto en omdat het een demonstratieronde betrof, kon ik niet alles geven. Toch merkte ik direct dat de GR Super Sport in staat is indrukwekkende prestaties te leveren. Ik voelde de overeenkomsten met de TS050 HYBRID, vooral wat de 4×4-aandrijving en hybridetechnologie betreft. De engineers vertelden mij na afloop dat er nog veel meer te ontdekken valt, dus ik kan niet wachten tot ik weer achter het stuur kan stappen!”

Copyright-free photography and b-roll video of the GR Super Sport driving at Le Mans can be found at https://www.tgr-dam.com via the Motorsports Assets – WEC - 2019-2020 – GR Super Sport menus.

TOYOTA GAZOO Racing official websitehttp://toyotagazooracing.com/