TOYOTA GR SUPRA GT4 CONCEPT

Ontwikkeld voor mogelijk gebruik in de autosport

• Werelddebuut van het nieuwe GR Supra GT4 Concept op het autosalon van Genève 2019
  • Ontworpen en ontwikkeld om aan het internationale GT4-reglement te voldoen
  • Het GR Supra GT4 Concept verkent in hoeverre de nieuwe Supra als basis zou kunnen dienen voor een betaalbare en competitieve auto voor onafhankelijke autocoureurs

Op 5 maart presenteert Toyota het werelddebuut van het nieuwe GR Supra GT4 Concept op het autosalon van Genève 2019. Aan de hand van deze design- en technische studie zal worden onderzocht hoe de pas gelanceerde vijfde generatie van de legendarische Supra sportauto kan worden doorontwikkeld tot een competitieve machine voor de internationale GT4-races die toegankelijk en betaalbaar is voor onafhankelijke autocoureurs en kleine teams, een aanpak die in de lijn ligt van Toyota's wereldwijde steun aan de popularisering van de autosport.

De wegversie van de Toyota GR Supra bezit basiseigenschappen die hem tot een aantrekkelijke keuze maken voor GT4-races, zoals een perfect uitgebalanceerd chassis, een tweezitsinterieur, een uiterst stijve en lichte koetswerkstructuur, achterwielaandrijving en een zeer laag zwaartepunt. De combinatie van een korte wielbasis en een grote spoorbreedte bezorgt hem een ideale 'gulden snede' van 1,55. Dit zorgt voor een uitzonderlijke stabiliteit en wendbaarheid, kostbare troeven in een serie waarvan de voorschriften een op evenwichtige prestaties gerichte berekening (correctie van het gewicht op basis van het motorvermogen) opleggen om eerlijke concurrentie tussen de deelnemers te waarborgen.

Het conceptmodel, ontwikkeld door TOYOTA GAZOO Racing, is meteen herkenbaar als een Supra. Het behoudt de lage, gespierde vorm van de wegversie, maar is langer en minder hoog. Het GR Supra GT4 Concept krijgt een speciaal ontworpen voordiffuser en achtervleugel om de luchtstroom rond het chassis te verbeteren, de luchtweerstand te verlagen en de neerwaartse kracht te optimaliseren. Beide onderdelen zijn gemaakt van composietmaterialen met natuurvezels zoals hennep en vlas die de traditionele koolstofvezel vervangen om de impact op het milieu te verlagen. De originele lichtmetalen velgen zijn vervangen door OZ 11 x 18" racewielen met vijf gaten.

De MacPherson-veerpoten en de multilink-achterwielophanging blijven behouden, maar met veren, schokdempers en stabilisatorstangen in competitie-uitvoering. Krachtige Brembo-remmen leveren de buitengewone stopkracht die nodig is voor de races.

Het GR Supra GT4 Concept behoudt de 3,0-liter benzinemotor met zes cilinders in lijn en één twin-scroll turbo, gekoppeld aan een automatische transmissie. De prestaties worden verhoogd door een op de autosport afgestemde ECU en specifieke draadbundels. Ook de aandrijfassen en het wrijvingsdifferentieel zijn speciaal ontwikkeld voor de autosport.

De leeggestripte cabine is voorzien van een uiterst sterke rolkooi, een brandblusapparaat dat aan de FIA-standaard voldoet en een OMP-racestoel. De conceptauto beschikt ook over een speciaal voor de autosport ontwikkelde brandstoftank en een sneltanksysteem.

De GT4 behoort tot de snelst groeiende autosportcategorieën ter wereld, met nationale en regionale competities in Europa, Noord-Amerika, Azië en Oceanië. De GT4 is in 2006 geïntroduceerd en door de FIA erkend als een betaalbare serie voor zowel professionele autocoureurs als amateurs en een mogelijke springplank naar de GT3-competitie.

TOYOTA GAZOO Racing zal de belangstelling van de potentiële kopers voor het GT4 Concept evalueren en op basis hiervan een beslissing nemen over de toekomstige ontwikkeling van de auto.

Technische specificaties Toyota GR Supra GT4 Concept

Chassis

Lengte

4460 mm