Toyota groeit als enige top-10 speler op de particuliere Belgische automarkt

Toyota Corolla populairste geëlektrificeerd voertuig in België

• Toyota overtuigt met zelfopladende hybrides en bevestigt haar positie als N°1 mainstream geëlektrificeerd merk
  • 78% van de nieuw ingeschreven Toyota personenwagens zijn reeds geëlektrificeerde modellen. Toyota draagt zo sterk bij aan de verduurzaming van de Belgische automarkt

De Toyota Corolla, een zelfopladende hybride (HEV), was in 2021 het populairste geëlektrificeerde model in België. Bij de nieuw ingeschreven hybride modellen neemt Toyota bovendien het volledige podium in, met de Toyota Yaris op twee en de Toyota C-HR op plaats drie. Toyota weet met haar praktische hybride modellen te overtuigen, en stuwt zo de verduurzaming van de particuliere automarkt in België. Ondanks de dalende Belgische automarkt kan Toyota mede dankzij het succes van haar geëlektrificeerde wagens - 78% van de nieuw geregistreerde Toyota personenwagens zijn reeds geëlektrificeerde modellen - terugkijken op een sterk jaar. Als enige top-10 speler slaagde Toyota er bovendien in om de negatieve groei in het particulierensegment om te buigen. Toyota stijgt zo drie plaatsen, naar plaats zes.

Sterkste resultaat in een markt onder druk

Voor het tweede jaar op rij daalde het aantal ingeschreven nieuwe auto's in België naar haar laagste peil in de voorbije twintig jaar1. Ondanks die dalende trend slaagde Toyota erin om als enige top-10 speler te groeien in het particulierensegment, en dit zowel in volume (9.515 inschrijvingen, +7% vs. 2020) als in marktaandeel(6,18%, +31% vs. 2020).Toyota Belgium tekende in 2021 bovendien de grootste volumegroei op in de particuliere markt. Het levert de autobouwer de zesde plaats op in de top-10 van de particuliere markt, een stijging met maar liefst drie plaatsen.

Toyota stuwt mee richting de elektrificatie van de automarkt

De goede resultaten dankt Toyota onder meer aan de uitstekende verkoop van hun drie topmodellen: Toyota Corolla, Toyota Yaris en Toyota C-HR. Deze drie Toyota-modellen vormen samen eveneens de top 3 van de meest ingeschreven zelfopladende hybride wagens in 20211.

Toyota blijft zo dé referentie voor milieuvriendelijke wagens: 78% van de nieuw ingeschreven Toyota personenwagens zijn reeds geëlektrificeerde modellen. De hybride Toyota Corolla was vorig jaar bovendien de populairste geëlektrificeerde wagen (HEV, PHEV of BEV) in België1 tout court.

De verduurzaming van de Belgische automarkt wordt duidelijk mee aangedreven door Toyota. De zelfopladende hybrides zijn dan ook praktisch en heel toegankelijk waardoor ze voor velen de perfecte opstap zijn naar een geëlektrificeerd model. Dankzij het ecologisch voordeel – de wagens rijden meer dan 50% van de tijd elektrisch in een stadsomgeving – en hun laag verbruik, hebben ze bovendien een zeer interessante Total Cost of Ownership (TCO, of de totale kost van een wagen over een bepaalde periode) voor zowel particulieren als bedrijven.

Toyota Belgium kan terugblikken op een uitstekend jaar, ondanks de dalende Belgische automarkt. Ik ben dan ook heel tevreden dat we er als enig top-10 merk in slagen om te groeien in de particuliere markt. Die groei danken we onder meer aan onze populaire modellen zoals de Toyota Corolla – de meest geregistreerde geëlektrificeerde wagen in België - en de Toyota Yaris die tot het top-3 segment op de particuliere markt behoren. Maar ook onze continue innovatie draagt hier aan bij. Zo hebben we eind 2021 de nieuwe hybride stads-SUV, Toyota Yaris Cross, gelanceerd in het grootste marktsegment. Onze zelfopladende hybrides weten autoliefhebbers duidelijk te overtuigen van hun vele voordelen”, aldus Michael Roosen, CEO Toyota Belgium.
“Toyota blijft dé referentie voor milieubewust rijden. 78% van alle nieuw ingeschreven personenwagens van Toyota zijn reeds geëlektrificeerd. Toyota bevestigt haar positie als N°1 mainstream geëlektrificeerd merk. Dankzij onze toegankelijke hybride elektrische voertuigen drijft Toyota de verduurzaming van de particuliere automarkt mee aan”, vult Michaël Roosen aan.

Duurzame ambitieuze groei

Naast de zelfopladende hybrides, biedt Toyota alle andere mogelijke aandrijftechnologieën aan.

Zo lanceert Toyota in juni haar eerste volledig elektrisch model, de Toyota bZ4X. Toyota biedt bij dit model de unieke garantie dat de batterij de eerste 10 jaar minstens 90% van haar capaciteit behoudt. Dankzij het groeiend aantal waterstofstations merkt Toyota Belgium ook een toenemende interesse voor de waterstof aangedreven Toyota Mirai. De Toyota RAV4 plug-in hybride biedt een zeer mooie elektrische range met een laag verbruik bij lege batterij en verenigt het SUV-karakter met stijl en technologie.

“Onze sterke groei willen we ook dit jaar verderzetten, met nieuwe stappen op onze weg naar elektrificering die begon in 1997. Met de eerste volledig elektrische Toyota bZ4X brengen we ook dit jaar een veelbelovende innovatie op de markt. De lancering maakt deel uit van onze ambitie om ons aanbod volledig elektrische modellen uit te breiden tot tien tegen 2025, en tot dertig tegen 2030.” besluit Michael Roosen, CEO Toyota Belgium.

1 Bron: FEBIAC: Analyse van de Belgische automarkt in 2021 (febiac.be)

Persbericht in PDF Persbericht - Toyota results 2021 - NL.pdf - 745 KB