Toyota Hilux wint opnieuw de Dakar Rally

• Toyota coureur Nasser Al-Attiyah en bijrijder Mathieu Baumel de winnaars van Dakar 2022
  • Alle vier ingeschreven Toyota’s Hilux voltooien zware rally door Saoedi-Arabië
  • Tweede keer dat Toyota Hilux de beste deelnemer is, ook in 2019 winnaar

Nasser Al-Attiyah en Mathieu Baumel van TOYOTA GAZOO Racing brachten hun GR DKR Hilux T1+ veilig over de eindstreep in de slotetappe en wonnen zodoende de Dakar Rally 2022 met een voorsprong van 27 minuten en 46 seconden. De rijder uit Qatar, die de wedstrijd eerder won in 2019, behaalt hiermee de tweede zege voor het team.

Ondanks de lastige navigatie leverde de slotetappe weinig echte problemen op voor Nasser en Mathieu. Het duo had de leiding genomen in de openingsetappe van de rally en liep nooit het gevaar die positie te moeten afstaan. Op 1 januari wonnen ze de proloog van de editie 2022 van de rally, waarna ze met nog twee etappezeges doorstoomden naar de eindoverwinning.

Deze overwinning betekent veel voor Nasser. Sinds de Dakar Rally in 2020 voor het eerst in Saoedi-Arabië werd gehouden, had hij namelijk de hoop uitgesproken om in de Arabische wereld te zegevieren. In 2020 en 2021 kwam hij tergend dichtbij, maar het duurde tot 2022 voordat hij zijn eerste overwinning behaalde in Saoedi-Arabië. De zege betekent ook veel voor het team dat de nieuwe GR DKR Hilux T1+ heeft ontwikkeld. De auto heeft grotere wielen en banden gekregen, terwijl de veerweg van de wielen is verlengd. Onder de motorkap ligt de 3.5-liter twin-turbo V6-motor die ook de nieuwe Toyota Land Cruiser GR Sport aandrijft. Door de race te winnen met een nieuwe auto, bewijst het team dat het de grenzen van de techniek voortdurend kan verleggen en steeds betere auto’s kan bouwen.

“Het geeft een fantastisch gevoel om Dakar te winnen! We gingen vanaf het begin aan kop en wisten tijdens de hele race het tempo te bepalen. Daardoor is dit een geweldige overwinning. Ik wil TOYOTA GAZOO Racing en al onze sponsors bedanken voor hun steun. Ik wil ook onze teamchef en technisch manager, Glyn Hall, bedanken voor het bouwen van deze fantastische nieuwe Hilux T1+. Het was een fantastische Dakar Rally en ik ben heel erg blij”, zegt Nasser Al-Attiyah.

Dakar 2022 was de 44ste editie van de legendarische rally, die in januari 1978 voor het eerst werd gehouden. Het evenement vond tot 2007 plaats in Noord-Afrika, maar ging in 2008 niet door wegens een terroristische dreiging. De rally verhuisde in 2009 naar Zuid-Amerika, waar tien jaar lang werd genoten van spectaculaire landschappen en zware terreinomstandigheden. In 2020 werd het evenement voor de eerste keer in Saoedi-Arabië georganiseerd. De editie van 2022 omvatte 4261 km aan wedstrijdetappes.

TOYOTA GAZOO Racing