TOYOTA i-ROAD

TOYOTA i-ROAD

De wendbaarheid van een motor, het comfort van een auto

Vrijdag 3 oktober 2014 — Nauwelijks twee jaar nadat Toyota zijn i-ROAD-concept voor het eerst voorstelde, beleeft een voor de weg gehomologeerde tweezitsversie van het persoonlijke mobiliteitsvoertuig (PMV) zijn Europese debuut op het autosalon van Parijs 2014.

Persoonlijke mobiliteitsvoertuigen zijn een nieuwe vorm van vervoer die meer flexibiliteit bieden in stedelijke omgevingen. Ze zijn gevoelig comfortabeler, stabieler, veiliger en beter bestand tegen weersinvloeden dan scooters en motorfietsen.

Bovendien combineren ze de emissievrije werking en lage gebruikskosten van een elektrisch voertuig met de compacte afmetingen (met name in de breedte) van een klassieke tweewieler. Essentieel om de wendbaarheid en het parkeergemak in de stad te waarborgen.

 

Gebruiksvriendelijker, weersbestendig ontwerp

Het design van de concept-car werd verder verfijnd voor de Toyota i-ROAD om de zichtbaarheid, weersbestendigheid, wendbaarheid en gebruiksvriendelijkheid naar een hoger niveau te tillen.

De zijdeuren beschikken voortaan over manueel bedienbare ruiten, waardoor de i-ROAD volledig weersbestendig is. Daarmee biedt het nieuwe PMV van Toyota een aanzienlijke troef ten opzichte van klassieke tweewielers: bestuurders hoeven immers geen helm of gespecialiseerde buitenkleding te dragen.

De hertekende achterkant kreeg een kortere overhang, nieuwe en anders geplaatste lichtblokken en een kleine achterruit om de zichtbaarheid tijdens manoeuvres te verbeteren. De nieuwe i-ROAD biedt de keuze uit vijf elegante stadskleuren.

Binnenin is hij zoals elke stadswagen uitgerust met een normaal gas- en rempedaal en een klassiek, volledig rond stuurwiel dat de gebruiksvriendelijkheid en het rijgemak ten goede komt.

 

'Active Lean'-technologie en sturende achterwielen

Met zijn lengte van 2.345 mm, zijn hoogte van 1.455 mm, zijn breedte van 870 mm en zijn wielbasis van 1.695 mm is het productiemodel van de Toyota i-ROAD 5 mm korter, 10 mm hoger en 20 mm breder dan de concept-car. Toch blijft hij ultracompact.

Zo kan het PMV vloeiend manoeuvreren langs de kant van de weg en in nauwe steegjes. Bovendien kan men vier i-ROAD's parkeren in een enkele parkeerplaats.

De volledig elektrische aandrijving van de Toyota i-ROAD blijft ongewijzigd, met een lithium-ionbatterij die stroom levert aan twee elektromotoren van 1,9 kW in de voorwielen. Het PMV van Toyota combineert zijn fluisterstille werking dan ook met pittige acceleraties en een rijbereik van zo’n 50 km*. Daarna laat hij zich in nauwelijks drie uur tijd volledig opladen aan een klassiek stopcontact.

Aan de basis van de hoge mate van stabiliteit, veiligheid, comfort en rijplezier van de Toyota i-ROAD ligt de nieuwe, volledig intuïtieve ‘Active Lean’-technologie van Toyota.

Het 'Active Lean'-systeem, dat samenwerkt met de gestuurde achterwielen bediend door het conventionele stuurwiel, omvat een overhellingsmotor en gearing boven de voorste ophangingsbalk, die via een juk met het rechter- en linkervoorwiel zijn verbonden.

Een elektronische sturing berekent de vereiste hellingsgraad op basis van de stuurhoek, de giersensor en de snelheid. Het systeem beweegt de wielen automatisch op en neer in tegengestelde richting en creëert een hellingshoek om de centrifugale kracht in de bochten te compenseren.

Het werkt ook wanneer de i-ROAD rechtdoor rijdt met de wielen op ongelijke hoogte. Het overhellingssysteem compenseert automatisch wijzigingen in het wegoppervlak om het koetswerk horizontaal te houden.

De 'Active Lean'-technologie levert een unieke rijervaring af, met het rijplezier, de uitzonderlijke wendbaarheid en de minimale draaicirkel (3 m) van een tweewieler. Zonder dat de bestuurder het voertuig hoeft te stabiliseren tijdens langzame manoeuvres of wanneer het stilstaat.

Omdat het systeem ervoor zorgt dat de bestuurder zijn voeten nooit op de grond moet zetten, kan de Toyota i-ROAD worden uitgerust met een veiligere, weersbestendige, gesloten koetswerkconstructie.

Dat betekent niet alleen dat het nieuwe PMV zonder helm mag worden bestuurd, maar creëert ook een meer autoachtig interieur. Dat kan worden uitgerust met verwarming, een audiosysteem en een Bluetooth-aansluiting voor mobiele telefoons.

 

Drie jaar praktijktests in Grenoble (Frankrijk)

In oktober 2014 wordt het stadsvervoer van de toekomst werkelijkheid in de Franse stad Grenoble.

Een partnerschap tussen de stad Grenoble, Grenoble-Alpes Métropole, EDF, Sodetrel, Toyota en Citélib zal een drie jaar durende test uitvoeren om de efficiëntie en effectiviteit van de openbare vervoerssystemen (trams, bussen, treinen) te verhogen door ze te combineren met volledig elektrische persoonlijke mobiliteitsvoertuigen.

Deze praktijktest zal pendelaars in Grenoble de kans geven om de eerste of laatste kilometers van hun rit af te leggen met een PMV en tegelijk het openbare vervoer te gebruiken voor het grootste deel van hun rit. Dat verhoogt niet alleen de flexibiliteit, het bespaart ook tijd en helpt tevens files te verminderen en de luchtkwaliteit in stadscentra te verbeteren.

Dit testschema wordt verbonden met de IT-infrastructuur van het openbaar vervoer in Grenoble en zal de huidige autodeeldienst van de stad aanvullen door gebruikers de mogelijkheid te bieden een PMV op te pikken op een plaats en weer achter te laten op een andere plaats.

Door hun respectievelijke competenties te verenigen, willen de projectpartners Grenoble een innovatieve dienst aanbieden, die het mogelijk maakt het potentieel van deze nieuwe mobiliteitsvorm grondig te evalueren in de praktijk.

Toyota's rol in dit nieuwe partnerschap bestaat erin 35 i-ROAD's te leveren als onderdeel van een totale vloot van 70 ultracompacte, volledig elektrische voertuigen van Toyota. Alle voertuigen kunnen worden opgeladen aan ruim 100 laadpunten, verspreid over 30 nieuwe laadstations vlakbij haltes van het openbare vervoer in de hele stad.

Deelnemers aan dit visionaire autodeelprogramma kunnen gebruikmaken van twee specifiek ontwikkelde smartphone-apps. Eén app omvat een intelligente routeplanner, ontworpen om gebruikers via de meest efficiënte route en transportmethode naar hun bestemming te leiden op basis van realtime verkeersinformatie en de dienstregelingen van het openbaar vervoer. De andere app toont de beschikbaarheid van PMV's. Via deze app kunnen gebruikers ook een beschikbaar PMV reserveren.