Toyota introduceert de nieuwe Toyota Urban Cruiser
- Toyota breidt elektrische SUV-serie uit met B-segment Urban Cruiser
- Een authentieke SUV, zowel qua design als prestaties, gebouwd op een speciaal BEV-platform
- Twee batterij-opties: 49 kWh en 61 kWh
- Actieradius tot 426 km (WLTP gecombineerd)
- Flexibel, ruim interieur met verschuifbare achterstoelen
- Volledig digitale gebruikerservaring met geïntegreerde combimeter en multimediadisplays
- De Toyota Urban Cruiser komt begin 2026 op de markt
De introductie van de volledig nieuwe Urban Cruiser is de laatste stap in de uitbreiding van Toyota's gamma elektrische voertuigen om alle belangrijke segmenten van de Europese elektrische SUV-markt te bestrijken. Dit volgt op de recente lancering van de vernieuwde bZ4X en gaat vooraf aan de komst in 2026 van de volledig nieuwe Toyota C-HR+, bZ4X Touring en Hilux BEV.
Ter ondersteuning van Toyota’s multipath-strategie biedt de Urban Cruiser EV, samen met de zelfopladende hybride Yaris Cross, B-SUV-klanten de keuze uit nulemissie- en emissiearme aandrijflijnen, met opties die het beste aansluiten bij hun mobiliteitsbehoeften.
Verder is de Urban Cruiser verkrijgbaar met twee batterij-opties, die verschillende prestatieniveaus en rijbereik bieden. Het model wordt gelanceerd in drie versies: een voorwielaangedreven model met een 49 kWh batterij en voor- en vierwielaangedreven versies met een 61 kWh batterij. Het rijbereik (WLTP gecombineerde gegevens) is maximaal 344 km voor het FWD-model met de 49 kWh batterij; 426 km voor de FWD-versie met de 61 kWh batterij; en 395 km voor het AWD-model.
De Urban Cruiser is een authentieke SUV, van zijn robuuste exterieur tot zijn vierwielaandrijving, met een ruim en praktisch interieur. De ruimte in de cabine en bagageruimte is gemaximaliseerd door een slim ontwerp en intelligente verpakking van de EV-aandrijflijncomponenten. Informatie- en multimediafuncties zijn eenvoudig toegankelijk met een combimeter en een multimediadisplay die in één unit zijn geïntegreerd.
De Toyota Urban Cruiser komt begin 2026 op de Belux-markt.
Chassis: gebouwd op een speciaal BEV-platform
- Nieuw, speciaal BEV-platform, ontworpen met binnenruimte en rijbereik als prioriteiten
- Uitzonderlijke stijfheid en een laag zwaartepunt worden bereikt door structurele integratie van de batterij
- Gedetailleerde maatregelen om de aerodynamische prestaties te optimaliseren en lawaai en trillingen te onderdrukken
De Urban Cruiser is gebouwd op een speciaal nieuw BEV-platform, ontwikkeld met interieurruimte en optimaal rijbereik als topprioriteiten.
Het belangrijkste gedeelte onder de vloer heeft geen dwarsbalken om plaats te bieden aan het batterijpakket. De batterij wordt tegen schade beschermd door een buitenframe en energieabsorberende zijsteunen. De achtervloer biedt ook bescherming tegen botsingen en is zo ontworpen dat er slechts kleine aanpassingen nodig waren om de extra eAxle achter in het vierwielaangedreven model te plaatsen.
De sterkte en stijfheid van de carrosserie zijn hoog, gebruikmakend van staal met hoge treksterkte de belangrijkste plekken, met als bijkomend voordeel gewichtsbesparing. De plaatsing van de batterij onder de vloer van de auto draagt bij aan een laag zwaartepunt, wat een stabiel weggedrag en een wendbaar rijgedrag bevordert.
De fijn afgestemde aerodynamica helpt het stroomverbruik te verminderen en de actieradius van de auto te maximaliseren. Kenmerken zijn o.a. aerodynamische afdekkingen die doorlopen over de hele ondervloer, inclusief de voor- en achtersecties. Het platte ontwerp met laag profiel van het batterijpakket helpt de luchtstroom onder de auto soepeler te geleiden.
Grondige maatregelen helpen geluid en trillingen onder controle te houden die mogelijk meer opvallen bij afwezigheid van een conventioneel motorgeluid. Weggeluid wordt onderdrukt door het batterijpakket, dat een structureel onderdeel van de auto vormt, terwijl rij- en windgeluid worden verminderd door het gebruik van geluidsisolerende schotten rond de auto en geluidsisolerend glas voor de voorruit. De eAxle-steunen vooraan en een eAxle-onderkap achteraan onderdrukken ook ongewenste geluiden en trillingen.
Volledig nieuwe BEV aandrijflijn
- Twee batterijcapaciteitsopties – 49 en 61 kWh
- Actieradius tot 426 km
- 10-80% batterij snel opladen met gelijkstroom in ongeveer 45 minuten
- Gemoedsrust van Toyota's batterijgarantie van 70% van de oorspronkelijke capaciteit, behouden tot 1.000.000 gereden kilometers/10 jaar*.
De Urban Cruiser introduceert een volledig nieuwe elektrische aandrijflijn met twee batterijpakketten en keuze uit voorwiel- of vierwielaandrijving. Beide batterijen maken gebruik van lithium-ijzerfosfaattechnologie, die de voordelen van duurzaamheid, veiligheid en lagere kosten biedt. Met beide units biedt de auto een snelle, lineaire acceleratie, zowel bij het wegrijden als bij inhaalsnelheden.
De auto wordt aangedreven door een compacte en efficiënte eAxle. Deze bevat een elektromotor, omvormer en reductietandwielen in één ruimtebesparende eenheid. Een slim ontwerp, met een motor met een kleine diameter en een lange as, heeft de eenheid klein gehouden zonder aan vermogen in te boeten en zonder inbreuk te doen op de cabineruimte of, in het geval van het AWD-model, de laadruimte.
Een 49 kWh batterij is exclusief beschikbaar in het FWD model. De 96 cellen leveren een vermogen van 106 kW / 144 DIN-pk en een maximumkoppel van 193 Nm. Het rijbereik (WLTP gecombineerd) is maximaal 344 km.
Om de klant meer keuze te bieden, heeft Toyota ook een 61 kWh batterij met 120 cellen. In de FWD-aandrijflijn levert die 128 kW / 174 DIN-pk en 193 Nm. Het rijbereik is tot 426 km.
In het AWD-model levert het systeem meer vermogen en koppel: 135 kW / 184 DIN-pk en 307 Nm, waarmee een actieradius tot 395 km mogelijk is.
Alle Urban Cruiser-modellen kunnen geremde ladingen tot 750 kg trekken.
Aandrijflijn | FWD | FWD | AWD |
Batterijcapaciteit (kWh) | 49 | 61 | 61 |
Rijbereik (WLTP gecombineerd, km) | 344 | 426 | 395 |
Vermogen (kW/DIN-pk) | 106/144 | 128/174 | 135/184 |
Koppel (Nm) | 193 | 193 | 307 |
0-100 km/u (sec.) | 9,6 | 8,7 | 7,4 |
Maatregelen om het potentiële rijbereik van de auto te maximaliseren zijn onder andere een thermisch managementsysteem dat de temperatuurcontrole van de batterij afstemt op de airconditioning om de prestaties te stabiliseren bij warm of koud weer, of in belastende rijomstandigheden (bv. langdurig rijden aan hoge snelheid en herhaaldelijk snelladen). In de winter helpt het systeem de temperatuur van de batterij te optimaliseren; bij warm weer wordt het vloeibare koelmiddel in de airconditioning gebruikt om de batterij te koelen.
Verdere maatregelen zijn een automatische grillesluiter om de luchtstroom te optimaliseren en een energiezuinige warmtepomp geïntegreerd in het verwarmings- en ventilatiesysteem (standaard). Het gebruik van stoelverwarming en een verwarmd stuurwiel (indien aanwezig) draagt ook bij aan een efficiënt gebruik van het vermogen.
Batterij opladen
Bij gelijkstroomopladen duurt het opladen van de batterij van 10% naar 80% ongeveer 45 minuten. Opladen van 15% naar 100% met een 3-fase 11 kW wisselstroomvoeding zou ongeveer zes uur moeten duren, terwijl een enkelfasige 7kW wisselstroomvoeding naar verwachting hetzelfde doet in ongeveer 9,5 uur.
Het systeem omvat een oplaadmodus 'My Room' waarmee bestuurders de airconditioning en het audiosysteem kunnen gebruiken terwijl ze in hun auto wachten tijdens het opladen.
Garantie*
Net als alle nieuwe batterij-elektrische voertuigen van Toyota belooft de nieuwe Urban Cruiser een langdurige kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid van de batterij. Het Battery Care Program van Toyota dekt de batterij elk jaar tot 10 jaar van de levensduur van de auto of tot 1 miljoen gereden kilometers, afhankelijk van een jaarlijkse controle van de batterij.
*Dat Toyota vertrouwen heeft in de kwaliteit van de batterij, blijkt uit de garantie dat de batterij minstens 70% van zijn capaciteit behoudt tot de auto 10 jaar oud is, gedekt door de originele EV Manufacturing Warranty tot 8 jaar of 160,000 kilometer, en met het Battery Care Program tot 10 jaar of 1 miljoen gereden kilometers dat geactiveerd wordt door een jaarlijkse EV Health Check (algemene voorwaarden zijn van toepassing).
Selecteerbare rijmodi voor verschillende rijomstandigheden
- Keuze uit de rijmodi Eco, Normal, Sport en Pedal op alle versies; extra Snow-modus voor de FWD-modellen
- Eenvoudige bediening met shift-by-wire regelaar
- De pedaalmodus biedt drie vertragingsniveaus voor het regelen van de voertuigsnelheid met één pedaal
De Urban Cruiser heeft maximaal vier rijmodi die de bestuurder naar wens kan selecteren met knopschakelaars op de middenconsole.
De Eco-modus vergroot het potentiële rijbereik van de auto door het energieverbruik van de airconditioning en de respons op het gaspedaalgebruik door de bestuurder te regelen.
De Normal-stand biedt een snelle vermogensafgifte voor dagelijks gebruik, terwijl de Sport-stand de gasrespons aanscherpt voor een meer dynamische rijervaring.
De Snow-modus op de versie met voorwielaandrijving regelt het aandrijfkoppel om wielslip op besneeuwde wegen te verminderen.
De bestuurder heeft ook de keuze om de Pedaalmodus te gebruiken om met minimaal gebruik van het rempedaal te rijden. Deze modus biedt drie selecteerbare vertragingsniveaus wanneer de bestuurder het gas loslaat; zo kan de snelheid van de auto worden geregeld met alleen het gaspedaal. Dit heeft als bijkomend voordeel dat het op dezelfde manier werkt als een regeneratief remsysteem, waarbij energie wordt opgevangen die tijdens het vertragen wordt gegenereerd en vervolgens wordt omgezet in elektriciteit.
Optie voor vierwielaandrijving: trouw aan het SUV-DNA van de Urban Cruiser
- vierwielaandrijvingsoptie trouw aan het authentieke SUV-karakter van de Urban Cruiser
- AWD-versie gebruikt extra 48 kW-achtermotor
- selecteerbare rijmodi Auto en Trail voor veilige vooruitgang op gladde wegen en oneffen oppervlakken
De beschikbaarheid van vierwielaandrijving bevestigt de status van de Urban Cruiser als authentieke SUV.
De toevoeging van een motor van 48 kW aan de achteras zorgt voor stabiele en zekere prestaties op losse en gladde wegdekken. Dit biedt de bestuurder gemoedsrust in moeilijke situaties en een rijervaring die meer voldoening geeft.
De elektromotoren reageren snel om de acceleratie te ondersteunen, met nauwkeurige regeling van de verdeling van het aandrijfkoppel tussen de voor- en achteras. Op gladde oppervlakken wordt het koppel automatisch aangepast wanneer enige mate van wielslip wordt gedetecteerd.
Het AWD-systeem werkt in twee selecteerbare modi: Auto en Trail. In de Auto-modus wordt de besturing automatisch aangepast aan de toestand van de weg. In de Trail-modus remt een sperdifferentieel een wiel af dat tractie verliest, terwijl het aandrijfkoppel naar het andere wiel wordt gestuurd om veiliger vooruit te komen.
Het systeem biedt ook Hill Hold Control en Downhill Assist Control om gemakkelijker vooruit te komen op hellingen, en Active Cornering Control, dat de prestaties in bochten verbetert door de binnenste wielen af te remmen om eventueel onderstuur tegen te gaan bij het accelereren uit een bocht.
Vering en remmen: comfort, stabiliteit en controle
- Vering ontworpen voor comfort, stabiliteit en reactievermogen
- MacPherson-veerpoot voor en multi-link systeem achter
- Geventileerde schijfremmen rondom en elektronische parkeerrem
De ophanging van de Urban Cruiser is ontworpen en afgesteld met het oog op comfort, stabiliteit, responsief sturen en weinig geluid en trillingen. Vooraan is een MacPherson-veerpoot gebruikt en achteraan een multi-linksysteem. De onderdelen met hoge stijfheid in de achterwielophanging helpen het contact van de banden met de weg te behouden en het rijcomfort op oneffen terrein te verbeteren.
Alle vier de wielen zijn uitgerust met 18-inch geventileerde schijfremmen; de voorwielen met remklauwen met twee zuigers. Een elektrische parkeerrem is standaard, met een handige remhoudfunctie.
Indrukwekkend SUV-design
- Krachtige exterieurstyling straalt het SUV-karakter van de Urban Cruiser uit
- 'Urban Tech'-ontwerpthema
- Karakteristiek 'hamerkop'-front van Toyota
- Kleine draaicirkel draagt bij aan gemakkelijk rijden in de stad
Het exterieurdesign van de Urban Cruiser straalt zijn authentieke SUV-kwaliteit uit. De verfijnde, volwassen styling op basis van het thema ‘Urban Tech’ geeft hem een gedurfde uitstraling vanuit elke hoek.
Zijn SUV-karakter komt tot uiting in een sterk onderste gedeelte van de carrosserie met robuuste dorpel- en wielkastlijsten en onderbumpers.
De hamerkop-voorkant is een eigentijds designkenmerk van Toyota, hier geaccentueerd door een slanke kantlijn rond de voorrand. De visuele impact wordt versterkt door slanke koplampunits met lichtgeleiders voor de horizontale LED-dagrijverlichting en richtingaanwijzers, en een U-vormige sierlijst rond een Bi-LED voor de grootlichten en dimlichten. Een krachtig gelijnde onderbumper met een glanzend zwarte afwerking accentueert het brede postuur van de auto.
Achteraan strekken de opvallende achterlichten zich uit over de breedte van de achterklep en lopen ze over in de gespierde achterkant van de auto. LED-lampjes zijn in parallelle lijnen gerangschikt om een opvallende lichtsignatuur te creëren.
De totale afmetingen van de auto zijn iets groter dan die van de Yaris Cross, Toyota's volledig hybride B-SUV.
AFMETINGEN | URBAN CRUISER | +/- t.o.v. YARIS CROSS |
Totale lengte (mm) | 4.285 | +105 |
Totale breedte (mm) | 1.800 | +35 |
Totale hoogte (mm) | 1.635 | +40 |
Wielbasis (mm) | 2.700 | +140 |
Hoewel de Urban Cruiser een langere wielbasis heeft, meet zijn draaicirkel (band) slechts 5,2 m, waardoor hij gemakkelijk te manoeuvreren is in stedelijke straten en krappe parkeerplaatsen.
Interieur: ruim en veelzijdig
- Lange wielbasis maakt een ruim interieur mogelijk
- Het SUV-karakter komt tot uiting in een indrukwekkende rijpositie met uitstekend zicht rondom
- Verschuifbare achterbank zorgt voor meer ruimte voor passagiers achterin of laadruimte naar gelang de behoefte
- De laadcapaciteit is maximaal 566 liter met de stoelen volledig ingeklapt
De Urban Cruiser profiteert van een wielbasis die met 2.700 mm lang is voor een model in zijn klasse en die essentieel is voor een ruim en veelzijdig interieur. Het gevoel van ruimte en openheid wordt versterkt door een laag geplaatst instrumentenpaneel met krachtige horizontale lijnen en een zacht aanvoelende afwerking.
Het authentieke SUV-karakter van de auto komt tot uiting in een hoge rijpositie met uitstekend zicht rondom, zowel voor de bestuurder als voor de passagiers.
Het ontwerp van de middenconsole plaatst de belangrijkste bedieningselementen binnen handbereik zodat de aandacht van de bestuurder voor de weg niet wordt belemmerd. Ze omvatten een draaiknop, een elektronische parkeerremschakelaar en, waar gemonteerd, AWD-modusschakelaars. Bekerhouders en, op de uitvoering High, een draadloze smartphone-oplader zijn geïntegreerd in het ontwerp, dat een brug vormt over een handige open opbergbak. In dit onderste gedeelte van de console zitten ook een stopcontact en USB-A- en USB-C-poorten voor het aansluiten en opladen van apparaten.
In het gerationaliseerde ontwerp zijn sommige bedieningselementen in het multimediatouchscreen opgenomen in plaats van fysieke schakelaars, zoals die voor de stoelverwarming. Het airconditioningsysteem kan worden bediend met schakelaars of het scherm.
De cabine heeft een stijlvolle zwarte en grijze afwerking met stoffen bekleding (Mid-uitvoering) of een combinatie van stof met hoogwaardig dierproefvrij materiaal (High-uitvoering). De sfeer in het interieur kan worden aangepast aan de reis of de stemming van de bestuurder met een sfeerverlichtingssysteem dat keuze biedt uit 12 verschillende kleurinstellingen en zeven helderheidsniveaus, waarbij de deurpanelen en de consolebak worden geaccentueerd.
Dankzij een systeem met verschuifbare achterstoelen kan de afstand tussen de voor- en achterpassagiers worden ingesteld tussen 690 en 850 mm – dit laatste cijfer moet niet onderdoen voor veel grotere SUV's. De achterbank kan 40:20:40 worden opgevouwen en kan ook in de ligstand worden gezet. De totale binnenlengte is 3.050 mm.
Dankzij deze ingebouwde flexibiliteit kan het interieur eenvoudig worden aangepast voor extra passagierscomfort of meer laadruimte, al naar gelang de behoefte. De laadruimte is 675 mm diep, 1.020 mm breed en 659 mm hoog. Met de achterbank neergeklapt is de diepte 1.455 mm.
Als de achterbank het verst naar voren staat, is er 310 liter bagageruimte, tot aan het dak. Zet de stoelen in de achterste stand en het volume is 244 liter. De maximale ruimte, met de stoelen volledig neergeklapt, is 566 liter.
Tot de handige voorzieningen voor passagiers achterin behoren twee USB-poorten in de achterconsole om apparaten op te laden, een smartphonehouder en een inklapbare middenarmsteun. Dubbele ventilatieopeningen zijn voorzien op de uitvoering High en bij de optie Cold Pack.
Volledig digitale gebruikerservaring
- Naadloze integratie van de digitale combimeter van 10,25 inch voor de bestuurder en het multimediatouchscreen van 10,1 inch
- Beide displays kunnen worden aangepast aan de voorkeuren van de bestuurder
- Draadloze smartphone-integratie en oplader
- Toegang tot externe en verbonden diensten via de MyToyota-app
Duidelijkheid, gebruiksgemak en personalisatie zijn de belangrijkste kwaliteiten voor een digitale gebruikerservaring van het instrumentenpaneel en de multimediafuncties van de Urban Cruiser.
Het instrumentenpaneel integreert naadloos een 10,25-inch combimeter en een 10,1-inch multimediatouchscreen in één eenheid. Beide displays kunnen worden aangepast aan de informatieprioriteiten van de bestuurder en de voorkeuren voor lay-out en leesbaarheid.
Het multimediasysteem biedt een intuïtieve bediening en snelle respons. Het omvat zowel een ingebouwd navigatiesysteem als toegang tot efficiënte, cloudgebaseerde routeplanning die rekening houdt met de meest recente verkeersinformatie.
Smartphones kunnen draadloos worden geïntegreerd met de auto via zowel Apple CarPlay als Android Auto. High-uitvoeringen zijn standaard uitgerust met een draadloze oplader.
Klanten kunnen de prestaties en functies van hun auto ook op afstand controleren en beheren met de MyToyota-app. De functies omvatten het beheer van het oplaadschema van de batterij en controles van de oplaadstatus. Het biedt ook gemaksfuncties zoals het vergrendelen en ontgrendelen van de portieren en de bediening van de airconditioning om de cabine te verwarmen of af te koelen voordat u op reis gaat.
Veiligheid en rijhulp
- Standaard voorzien van uitgebreide actieve veiligheids- en rijassistentievoorzieningen, die verder gaan dan wat mag worden verwacht in een B-SUV
- Brake Support System, Adaptive Cruise Control, Lane Keep Assist en Traffic Sign Recognition op alle Urban Cruiser-modellen.
- Gemakkelijker en veiliger manoeuvreren met een 360-graden camerasysteem, parkeersensoren voor en achter, Rear Cross Traffic Alert en Blind Spot Monitor.
- Robuuste constructie ontworpen om hoogspanningscomponenten te beschermen bij een botsing
Rijden wordt gemakkelijker en veiliger dankzij een uitgebreide reeks technisch geavanceerde actieve veiligheids- en rijhulpvoorzieningen. De voorzieningen gaan verder dan wat men normaal verwacht van een model uit het B-segment.
Alle Urban Cruiser-versies zijn uitgerust met een Brake Support System. Het systeem kan onder andere dreigende botsingen herkennen met andere voertuigen, motorfietsen, fietsen en voetgangers. Het zal eerst de bestuurder waarschuwen om actie te ondernemen en, indien nodig, te remmen om de gevolgen van een botsing te helpen voorkomen of beperken. Als er toch een aanrijding plaatsvindt en een airbag wordt opgeblazen, wordt remmen bij een meervoudige aanrijding geactiveerd om een secundaire botsing te helpen voorkomen.
Adaptive Cruise Control met Lane Keep Assist is ook standaard en helpt de rijtaak te verlichten door de auto op een geselecteerde snelheid en veilige afstand van voorliggers te houden, met soepel remmen en accelereren in lijn met de verkeersstroom. Lane Departure Prevention helpt de auto om veilig binnen zijn rijstrook te blijven en Traffic Sign Recognition biedt nuttige visuele bevestiging van snelheidslimieten en belangrijkste verkeerswaarschuwingen en -opdrachten in de combimeter van het instrumentenpaneel van de bestuurder.
Driver Monitor controleert voortdurend het gezicht van de bestuurder en herkent tekenen van vermoeidheid, afleiding of in slaap vallen. Als er een probleem wordt gedetecteerd, klinkt er een waarschuwing en wordt er een bericht weergegeven waarin de bestuurder wordt aangeraden een pauze in te lassen of zijn ogen op de weg te houden.
Op de High-versie van de Urban Cruiser maken de LED-koplampen gebruik van een adaptief grootlichtsysteem dat automatisch de voorwaartse verlichting aanpast om het zicht van de bestuurder te maximaliseren zonder tegenliggers te verblinden.
Veiliger rijden en manoeuvreren worden ondersteund door parkeersensoren voor en achter en een Rear Cross Traffic Alert-systeem. Dit waarschuwt voor voertuigen die van beide kanten naderen wanneer de bestuurder achteruit uit een parkeervak of uit een oprit rijdt. Een Blind Spot Monitor maakt deel uit van de specificaties en waarschuwt de bestuurder voor voertuigen die aan weerszijden passeren en die mogelijk niet zichtbaar zijn in de zijspiegels en achteruitkijkspiegel.
High-uitvoeringen profiteren verder van een 360-graden camerasysteem. Dit maakt gebruik van vier camera's rond de auto om een volledig beeld van de omgeving te geven, waardoor het gemakkelijker wordt om in krappe ruimtes te manoeuvreren of veilig over ruwe, oneffen oppervlakken te rijden.
In het geval van een aanrijding biedt de constructie van de Urban Cruiser robuuste bescherming voor zowel de inzittenden als de hoogspanningscomponenten van de aandrijflijn. Energieabsorberende voor- en achterbalken en bovenste en onderste laadpaden creëren een botsbufferzone bij een frontale botsing of een botsing van achteren. Bij een zijdelingse botsing helpen energieabsorberende steunen de batterij te beschermen.
.jpg)
.jpg)
.jpg)


