TOYOTA INTRODUCEERT KINTO, EEN MERK VOOR MOBILITEITSDIENSTEN IN EUROPA

TOYOTA INTRODUCEERT KINTO, EEN MERK VOOR MOBILITEITSDIENSTEN IN EUROPA

  • Onderdeel van strategie om Toyota om te vormen van autofabrikant tot mobiliteitsbedrijf
  • KINTO zal mobiliteitsdiensten leveren aan gemeenten, bedrijven en particulieren
  • Merk wil ‘inclusief en betrouwbaar’, ‘eenvoudig en moeiteloos’ en ‘duurzaam’ zijn
Brussel, 14 januari 2020 – Toyota heeft vandaag bekendgemaakt dat het een nieuw merk, KINTO, introduceert om mobiliteitsdiensten aan te bieden aan gebruikers in Europa. Dit is onderdeel van Toyota’s wereldwijde visie om zich om te vormen tot een mobiliteitsbedrijf door allerlei diensten in verband met vervoer aan te bieden aan mensen over de hele wereld.

Toyota wil zijn aanbod van mobiliteitsdiensten uitbreiden naast de traditionele autoverkoop aan particulieren en wagenparkeigenaren via een strategie die op vier pijlers berust:

  • Een apart en speciaal merk gebruiken om nieuwe categorieën mobiliteitsgebruikers aan te spreken, zoals particulieren, bedrijven en gemeenten;
  • Toyota’s aandeel in de FSL-markt (full-service leasing) vergroten door voertuigen van meerdere merken en diensten als één pakket aan te bieden aan zakelijke en particuliere klanten;
  • De kracht van data en voertuigconnectiviteit gebruiken om diensten als autodelen, carpooling of abonnementen te ontwikkelen en introduceren waar dat haalbaar is;
  • De integratie van toekomstige vorderingen op het gebied van automatisch rijden voorbereiden om geautomatiseerd mobility-as-a-service vervoer in de markt te testen, bijvoorbeeld via het e-Palette-concept dat momenteel wereldwijd wordt ontwikkeld.

“KINTO is onderdeel van onze strategie om al onze Europese activiteiten te laten groeien”, zegt Johan van Zyl, President en CEO van TME. “In markten waar dat haalbaar en verdedigbaar is, kunnen we door de toevoeging van mobiliteitsdiensten aan ons traditionele bedrijfsmodel inspelen op nieuwe behoeften van klanten en gemeenten en regio’s helpen om aan nieuwe mobiliteitseisen te voldoen.”

In 2018 begon Toyota de fundamenten te leggen die nodig zijn om de Europese organisatie voor te bereiden op de integratie van nieuwe mobiliteitsdiensten in zijn bestaande activiteiten, namelijk het maken en verkopen van auto’s. Toyota richtte twee entiteiten op, respectievelijk een bedrijf voor wagenparkbeheer (Toyota Fleet Mobility, gevestigd in Keulen) en een digitaal platformbedrijf (Toyota Connected Europe, gevestigd in Londen).

  • Toyota Fleet Mobility richt zich op de uitbreiding van zijn full-service leasing-activiteiten in de Europese markt. TFM groeit organisch (momenteel zijn er gelieerde bedrijven in Spanje, Frankrijk en Italië) en door overnames. Het bedrijf heeft onlangs Inchcape’s Fleet Solutions (IFS) overgenomen om zijn aanwezigheid in de Britse markt te vergroten. TFM is een joint venture van Toyota Financial Services Corporation en Toyota Motor Europe.
  • Toyota Connected Europe is de Europese dochter van Toyota’s technologieaanjager en databedrijf. Toyota Connect Europe ontwikkelt en implementeert een reeks producten en diensten in verband met connected vehicle-systemen, zoals het Toyota Big Data Centre, en diensten binnen Toyota’s eigen Mobility Services Platform (MSPF).

Het merk KINTO wordt gebruikt om het aanbod duidelijk te positioneren als zijnde gericht op nieuwe manieren om mobiliteit te consumeren en staat voor ‘inclusief en betrouwbaar’, ‘eenvoudig en moeiteloos’ en ‘duurzaam’.

Matthew Harrison, Executive Vice President Sales voor Toyota en Lexus: “Ons nieuwe mobiliteitsmerk KINTO maakt duidelijk dat het bedrijf vastberadener is dan ooit om aan de veranderende mobiliteitsbehoeften van de klant te voldoen. Toyota en Lexus zijn gevestigde automerken, die gebaseerd zijn op betrouwbare kwaliteitsauto’s. Met KINTO hebben we de ambitie om net zo’n sterk merk voor mobiliteitsdiensten te ontwikkelen: een merk dat klanten consequent een uitzonderlijke beleving biedt, of ze zich nu dicht bij huis verplaatsen of naar andere landen reizen. KINTO belichaamt Toyota’s ambitie om steeds betere mobiliteit voor iedereen te bieden.”

De naam van het nieuwe merk is afgeleid van het Japanse woord Kintoun of vliegende nimbus, een wolk die vervoer op aanvraag biedt voor een beroemd animatiefiguur in Japan. Net als Kintoun wil KINTO altijd en overal beschikbaar zijn wanneer een klant op zoek is naar eenvoudige en slimme manieren om zich te verplaatsen.

De diensten onder het merk KINTO worden per markt uitgerold op basis van de haalbaarheid en verdedigbaarheid van de businesscase. In eerste instantie worden de volgende diensten in een aantal Europese markten geïntroduceerd:

  • KINTO One: een full-service leasing-aanbod dat gemak voor de eigenaar biedt door auto, service en verzekering in één maandbedrag te combineren. 
  • KINTO Share: een autodeeldienst op basis van een groot aanbod van hybride auto’s die beschikbaar zijn via een zelfbedieningsconcept, zonder de gebruikskosten. Toyota’s bestaande autodeeldienst Yuko, die al in verschillende Europese steden (Dublin, Venetië, Kopenhagen en Madrid) operationeel is, gaat verder onder de merknaam KINTO.
  • KINTO Join: een carpoolingdienst om werknemers met elkaar te verbinden die hun dagelijkse woon-werkverkeer willen delen. Naast werknemers profiteren ook bedrijven hiervan, omdat ze hun CO2-voetafdruk kunnen verkleinen.
  • KINTO Flex: een vorm van autoleasing op abonnementsbasis, die een grotere flexibiliteit en eersteklas beleving biedt.

Andere diensten, zoals ride-hailing en een multimodale app, worden momenteel geëvalueerd.  De diensten worden gekenmerkt door eenvoudige toegang via mobiele apps en geïntegreerde betalingen.

 

 

Over Toyota Belgium NV/SA