Toyota investeert 730 miljard yen in de productie van batterijen in Japan en de VS

Toyota heeft besloten om 730 miljard yen (ongeveer 5,6 miljard dollar) in Japan en de Verenigde Staten te investeren in de productie van batterijen voor batterij-elektrische auto’s, en wil tussen 2024 en 2026 met de batterijproductie beginnen. Deze investering moet Toyota in staat stellen om flexibel in te spelen op de behoeften van zijn verschillende klanten in alle landen en regio’s door meerdere aandrijflijnen en zoveel mogelijk opties aan te bieden.

Met deze investering wil Toyota zijn gecombineerde capaciteit voor de productie van batterijen in Japan en de Verenigde Staten met maximaal 40 GWh verhogen. Door gebruik te maken van het Toyota Production System en efficiëntere productielijnen dan ooit te bouwen, wil Toyota ook zijn concurrentievermogen verder versterken en investeren in de opleiding van personeel dat zich bezighoudt met de productie van batterijen en de overdracht van productievaardigheden.

In Japan wordt in totaal ongeveer 400 miljard yen nieuw geïnvesteerd in de fabriek van Prime Planet Energy & Solutions Co., Ltd. (PPES) in Himeji en in fabrieken en installaties van Toyota, terwijl in de Verenigde Staten ongeveer 325 miljard yen (ongeveer 2,5 miljard dollar) nieuw wordt geïnvesteerd in Toyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC; voor 90% eigendom van Toyota Motor North America, Inc. en voor 10% van Toyota Tsusho Corporation) om de productie van autobatterijen op te voeren.

Toyota wil doorgaan met zijn inspanningen om een leveringssysteem op te zetten dat gestaag kan voldoen aan de groeiende vraag naar BEV’s in verschillende regio’s, met inbegrip van de levering van autobatterijen door zijn partners.