Toyota kondigt de nieuwe Toyota Corolla 2023 aan

• Toyota versterkt stijl, technologie, prestaties en rijplezier in het Corolla-gamma voor 2023
  • Vernieuwd design met nieuwe uiterlijke kenmerken en kleuren en harmonieuze nieuwe interieurbekleding, stoffering en afwerking
  • Nieuwe hybride technologie van de vijfde generatie Corolla, met meer vermogen, een betere rijervaring en betere prestaties
  • Verbeterde digitale gebruikerservaring en veiligheids- en rijhulpfuncties
  • Op de motorsport geïnspireerde Corolla GR SPORT krijgt meer exclusieve designkenmerken
  • Het nieuwe Corolla-gamma zal in het eerste kwartaal van 2023 in de verkoop gaan.

Een Toyota Corolla voor iedereen

Er zijn maar weinig auto’s die een betere basis voor succes kunnen hebben dan de Toyota Corolla, een naamplaatje dat wereldwijd op meer voertuigen te vinden is dan menig ander.

Hoewel de Corolla al meer dan een halve eeuw bestaat, heeft hij altijd gelijke tred gehouden met de veranderingen in de behoeften en voorkeuren van automobilisten. Zo is het gelukt om sinds 1966 een wereldrecordverkoop van meer dan 50 miljoen exemplaren verdeeld over 12 generaties te behalen.

Dit vermogen om met de tijd mee te gaan, blijkt ook vandaag weer uit de aankondiging van de nieuwe Corolla. Terwijl de zichtbare exterieur- en interieurupdates een evolutie zijn van het design van de 12e generatie Corolla, zijn er meer significante wijzigingen aangebracht in de aandrijflijn en elektronica.

Met een frisse styling, de introductie van hybride elektrische technologie van de vijfde generatie, een sterk verbeterde digitale gebruikerservaring en een uitgebreide reeks Toyota T-Mate veiligheids- en hulpfuncties, is de nieuwe Corolla uitgerust om zijn rol als belangrijkste volumemodel voor Toyota in Europa te versterken. Zijn blijvende aantrekkingskracht blijkt uit het feit dat hij in Europa het grootste marktaandeel in zijn geschiedenis heeft behaald en hij het op één na best verkochte model van Toyota in de regio is.

Er is 'een Corolla voor iedereen’ met een hatchback en een Touring Sports, die in de tweede helft van het jaar gezelschap zullen krijgen van een SUV: Corolla Cross. Deze ruime keuze zorgt ervoor dat op de verschillende Europese markten kan worden gekozen voor de belangrijkste carrosseriestijlen, die stuk voor stuk profiteren van hetzelfde hoge kwaliteitsniveau in design en technologie.

De Corolla behoudt ook het concurrentievoordeel dat hij de enige modellijn in zijn segment is met volledig hybride elektrische aandrijving, een technologie die het soort brandstofefficiëntie en emissievrije rijcapaciteiten biedt die voor klanten snelgroeiende prioriteiten zijn.

hybride technologie van de vijfde generatie Toyota (1)

De nieuwe Corolla is uitgerust met de vijfde generatie van Toyota’s toonaangevende, zelfopladende, volledig hybride systeem.

Net als bij het huidige model zijn er 1.8- en 2.0-liter hybride systemen verkrijgbaar. Beide profiteren van belangrijke wijzigingen aan hun motor en elektromotor die de rijervaring verbeteren met extra vermogen, verbeterde prestaties en rijeigenschappen, en dezelfde of lagere CO2-uitstoot (afhankelijk van de aandrijflijn). De vermogensregelaar (PCU - Power Control Unit) en transaxlemotor zijn opnieuw ontworpen en de lithium-ionbatterij is krachtiger, maar toch kleiner en lichter (gewichtsvermindering tot 18 kg, afhankelijk van de aandrijflijn).

Het totale vermogen van het 1.8-liter systeem bedraagt 140 DIN-pk, waardoor de tijd van 0-100 km/u met 1,7 seconde tot 9,2 seconden wordt teruggebracht. Ondanks deze prestatieverhoging zal de CO2-uitstoot naar verwachting ongewijzigd blijven op 102 g/km. Voor het 2.0-liter systeem is het totale vermogen gestegen tot 196 DIN-pk en is de tijd van 0-100 km/u met bijna een halve seconde teruggebracht tot 7,5 seconden. Het CO2-cijfer in de gecombineerde cyclus zal naar verwachting met 3 g/km dalen tot 107 g/km.

Verbeterde rijeigenschappen en acceleratiegevoel

Er zijn nog meer stappen gezet om de acceleratie voor de bestuurder natuurlijk en lonend te laten aanvoelen. Voorheen lag de nadruk op lineaire acceleratie; nu heeft een herijking van de hybride bediening geleid tot een acceleratie die nauwer aansluit bij de intentie van de bestuurder en zijn/haar gebruik van het gaspedaal, wat de juiste G-sensatie en een intuïtief gevoel oplevert. Dit werd bereikt met een verlaging van het toerental tijdens het optrekken. Het geluid van de aandrijflijn tijdens het optrekken is ook stiller geworden.

Fris design

Elk Corolla-carrosserietype heeft zijn eigen uiterlijk en aantrekkingskracht. Het nieuwe gamma krijgt een meer verfijnde en eigentijdse uitstraling met wijzigingen in het maaspatroon van de voorgrille, de mistlampbehuizingen en het design van de lichtmetalen velgen. De duurdere uitvoeringen van de hatchback- en Touring Sports-modellen krijgen nieuwe Bi-LED-koplampen; de topmodellen krijgen een Adaptive High-beam System (AHS - adaptief grootlichtsysteem).

De kleuropties voor het exterieur omvatten drie nieuwe kleuren die geïnspireerd zijn op actuele trends in architectuur, productdesign en mode. Juniper Blue is de nieuwe basiskleur voor de hatchback en de Touring Sports, met een levendige, vlammende tint. Van dichtbij onthult deze kleur rode ondertonen die een fris effect met subtiele kleurveranderingen creëren. Voor de sedan is er de nieuwe groene Midnight Teal, een elegante afwerking die vanuit het juiste perspectief een speciaal kleureffect onthult. Metallic Grey, beschikbaar voor alle carrosserietypes, is een tijdloze tint met een brede aantrekkingskracht, die nog wordt versterkt door de donkere zilverkleurige vlokken in de lak.

Voor het interieur is de sfeer moderner en luxueuzer met nieuwe grafische elementen, bekleding en reliëfpatronen die driedimensionale diepte en tastbare aantrekkingskracht aan de stoffering, oppervlakken en afwerkingen toevoegen. De bekleding en stoffering van de stoelen volgen de nieuwe Dark en Light Harmony-thema’s met op elkaar afgestemde kleuren en afwerkingen om het interieur een eigentijdse, elegante uitstraling te geven.

De gebruikerservaring

De nieuwe Corolla profiteert van Toyota’s nieuwste digitale en multimediafuncties, ontworpen voor een betere gebruikerservaring en klaar voor de toekomst, zodat nieuwe functies en upgrades met naadloze over-the-air updates kunnen worden geïntroduceerd.

Het vergrote 10,5” multimediadisplay geeft beelden in high definition weer en heeft een ontspiegeld scherm waardoor het onder alle lichtomstandigheden uitstekend af te lezen is. Vanaf de middenklasse(2) ​ heeft ook het dashboard van de bestuurder een transformatie ondergaan met een nieuwe 12,3” combimeter die in vier verschillende modi aan de voorkeur van de bestuurder kan worden aangepast: Casual, Smart, Sport en Tough.

De auto’s worden geleverd met vier jaar toegang tot Toyota Smart Connect of Toyota Smart Connect+ (afhankelijk van het model) dat toegang biedt tot ‘always on’-cloudnavigatie en realtime verkeers- en reisinformatie.

De bestuurder kan ook gebruikmaken van een nieuwe ingebouwde spraakagent, die natuurlijke, gesproken verzoeken herkent om het multimediasysteem of voertuigfuncties, zoals het openen of sluiten van de raampjes, te bedienen.

Ook is een aantal diensten op afstand beschikbaar via de MyT-app, waarmee bestuurders hun smartphone kunnen gebruiken om hun auto te ver- of ontgrendelen, de klimaatregeling te bedienen om de cabine voorafgaand aan een reis te laten opwarmen of afkoelen, de alarmlichten te activeren en hun voertuig te lokaliseren.

Verbeterde veiligheid en rijhulp

De nieuwe Corolla is uitgerust met Toyota T-Mate, dat het Toyota Safety Sense-pakket van de nieuwste generatie combineert met andere actieve rij- en parkeerhulpsystemen die niet alleen het rijden gemakkelijker en veiliger maken, maar ook alle inzittenden en andere weggebruikers helpen beschermen.

Verbeteringen in de werking en functionaliteit van de systemen zijn onder meer Acceleration Suppression (onderdrukking van acceleratie) dat op plotseling gebruik van het gaspedaal bij lage snelheid reageert; ondersteuning bij het vermijden van botsingen bij het afslaan op een kruispunt; Emergency Steering Assist dat nu kan reageren op tegemoetkomend verkeer; het vermijden van zijdelingse botsingen en vermindering van snelheid in bochten. Over-the-air software-updates houden de functies up-to-date en maken het mogelijk nieuwe functies toe te voegen naarmate deze tijdens de levensduur van het voertuig beschikbaar komen.

De Toyota T-Mate heeft onder meer een Safe Exit Assist-systeem. Dit geeft een waarschuwing als het merkt dat een portier wordt geopend in het pad van een voertuig of fietser die van achteren nadert. Er is ook een nieuw herinneringssysteem voor de achterbank dat bestuurders waarschuwt voordat ze hun auto verlaten, dat ze misschien moeten controleren of er nog iets op de achterbank ligt.

Toyota Corolla GR Sport

Sinds zijn introductie in 2020 is de GR SPORT-uitvoering zeer succesvol gebleken om de Corolla een sportiever profiel te geven en de aantrekkingskracht van de auto te vergroten, met name door nieuwe klanten voor het merk Toyota aan te trekken. Inmiddels zijn er meer dan 20.000 verkocht.

Geïnspireerd door het succes tijdens het wereldkampioenschap van TOYOTA GAZOO Motorsport in de race- en rallycompetitie, heeft de GR SPORT een krachtigere look die de scherpe, dynamische styling van de Corolla accentueert met unieke designelementen voor het exterieur en interieur.

De nieuwe Corolla GR SPORT heeft nieuw ontworpen, machinaal bewerkte 18” lichtmetalen velgen en een achterbumper en bodembeschermingsplaat met een nieuwe look. De stoelen in de hatchback- en Touring Sport-versies hebben een frisse afwerking met het GR-logo in reliëf in de hoofdsteun en een nieuw zeshoekig micropatroon in de zilveren accentbiezen langs de rand van de steun en het kussen. Het GR-logo is ook aangebracht op de startknopfunctie.

(1)Alle gegevens zijn voorlopig en onder voorbehoud van definitieve homologatie

Tecnische fiche Toyota Corolla MC '23 specification.pdf - 229 KB