Toyota kondigt nieuwe Hilux GR SPORT aan, met op rally geïnspireerde prestaties en stijl

Toyota kondigt nieuwe Hilux GR SPORT aan, met op rally geïnspireerde prestaties en stijl

  • De GR SPORT wordt de nieuwe topversie van Toyota's Hilux-pick-upgamma
  • Ontwikkeld voor nog betere prestaties, responsiviteit en controle, met nieuwe, specifieke ophangingskenmerken
  • Sterke 2.8-liter motor met 204 DIN pk en 500 Nm koppel
  • Indrukwekkende prestaties met een trekkend vermogen van 3,5 ton en een nuttig laadvermogen van 1 ton
  • Exclusieve designkenmerken in GR-thema, voor zowel carrosserie als interieur
  • Lanceringsdatum: zomer 2022

De Toyota Hilux is een van de legendes van de Dakar Rally en was in het verleden de ongenaakbare winnaar van de zwaarste race ter wereld. Het succes dat TOYOTA GAZOO Racing in deze extreme competitie behaalde, vormde de inspiratie voor de creatie van de Hilux GR SPORT, de nieuwe topversie van het Hilux-pick-upgamma.

De Hilux GR SPORT is ontworpen om de aandacht te trekken van klanten van wie de actieve levensstijlen ver voorbijgaan aan het alledaagse, en biedt hen het ideale voertuig voor avontuurlijke reizen en sportieve activiteiten. Toyota heeft specifieke verbeteringen aan de ophanging geïntroduceerd voor een nog betere rijervaring, met nog meer controle, responsiviteit en grip. Een reeks exclusieve designkenmerken voor zowel de carrosserie als het interieur versterken de aantrekkingskracht van de wagen.

De GR SPORT haalt ook voordeel uit de reeds voor de nieuwe Hilux geïntroduceerde significante ontwikkelingen, waardoor de wagen nu een voorheen ongekende rijervaring biedt. De wereldvermaarde 'go anywhere'-terreinvaardigheid bereikt een nog hoger niveau dankzij het geautomatiseerde differentieel met gedeeltelijke blokkering en de actieve tractiecontrole. Tegelijkertijd zijn een voorbeeldig rijgedrag en comfort op de weg verzekerd door de upgrades van de ophanging en de maatregelen om lawaai en trillingen tegen te gaan.

Herwerkte ophanging

Het belangrijkste onderdeel van het geüpgradede ophangingssysteem is de introductie van nieuwe schokdempers met enkele buis en nieuwe veren vooraan.

Het 'monotube'-ontwerp met enkele buis zorgt voor een groter zuigeroppervlak, wat de dempingsprestaties ten goede komt en zorgt voor een snellere respons en een betere hittedissipatie. Dit zorgt er tevens voor dat de prestatie-eigenschappen van de olie in de unit beter behouden blijven bij rijden in ruwe omstandigheden.

De spiraalveren vooraan werden stijver gemaakt en zowel deze als de nieuwe schokdempers werden rood gelakt om de aandacht te vestigen op het speciale karakter van de Hilux GR SPORT. Deze aanpassingen komen bovenop eerder voor de nieuwe Hilux geïntroduceerde ophangingsupgrades, waaronder een herwerkte bladvering met nieuwe lagerbussen achteraan. Het resultaat is betrouwbaarheid die vertrouwen schenkt, ook in veeleisende rijomstandigheden

Tegenover de standaard Hilux bieden deze aanpassingen significante verbeteringen qua rijeigenschappen, waaronder een betere respons inzake benodigde stuurkracht en stuurhoek, een beter spoorgedrag rechtuit, een zacht rijgevoel met een geruststellend rolgedrag en een betere grip achteraan.

De nieuwe set-up draagt ook in hoge mate bij aan het rijcomfort, met een snelle respons op hoogfrequente trillingen en een verbeterde demping om bewegingen van de carrosserie te controleren en schokken te elimineren.

Prestaties zonder compromissen

De GR SPORT wordt aangedreven door de krachtige 2.8-liter Hilux-motor, die in 2020 voor het gamma werd geïntroduceerd. De motor, die 204 DIN pk/150 kW en 500 Nm koppel produceert, is gekoppeld aan een automatische transmissie met zes versnellingen. De GR SPORT is exclusief verkrijgbaar als Double Cab-versie en behoudt hierbij de indrukwekkende laadcapaciteiten van de Hilux, die tot de beste van zijn klasse behoren: de wagen beschikt over een nuttig laadvermogen van 1 ton en kan geremde aanhangwagens tot 3,5 ton trekken.

GR SPORT-styling

De styling die de wagen zowel binnen als buiten onderging, benadrukt het speciale karakter van de Hilux GR SPORT.

  • Exterieur:

De zwarte frontgrille heeft een specifiek G-mazenpatroon, een prominente centrale horizontale rib en in plaats van het merkembleem is de naam TOYOTA er klassiek op weergegeven. Deze op de geschiedenis van het model geïnspireerde touch refereert naar de Hilux van de vierde generatie uit de vroege jaren 1980. Het krachtig ogende frontale design wordt nog versterkt door nieuwe, grotere sierranden rond de voorste mistlichten. De lichtmetalen 17"-velgen hebben een contrasterende zwarte en machinaal bewerkte afwerking, en zijn uitgerust met terreinbanden. Het zwarte thema is doorgetrokken in de behuizing van de deurspiegels, de zijopstappen, de spatbordranden en de handgreep van de achterklep. Dit zorgt voor een scherp contrast met het felle rood van de schokdempers en de veren. Tevens is de wagen voorzien van discrete GR SPORT-logo's.

  • Interieur:

Het interieur kreeg nieuwe sportstoelen vooraan, met een combinatie van zwart leder en synthetisch suède, met rode perforaties en contrasterende stiknaden. De GR SPORT-logo's zijn terug te vinden op de rugleuningen, de interieurtapijten en de startknop, en in de animatie van het informatiedisplay. De bestuurder kan gebruik maken van schakel-paddles om handmatig te schakelen. Verder is de wagen voorzien van sportieve pedalen in aluminium. De look wordt nog versterkt door carbon inzetpanelen voor de bekleding, een rode decoratieve lijn over de breedte van het dashboard en blauwe deurpaneelverlichting.

De uitrustingsspecificaties zijn gebaseerd op de Hilux High Grade en omvatten led-koplampen en combinatielichten, Smart Entry, starten met een drukknop, een airco met twee zones, een assistentiesysteem voor bergaf rijden (Downhill Assist Control) en een geautomatiseerd differentieel met gedeeltelijke blokkering.

De nieuwe Hilux GR SPORT wordt gelanceerd in de zomer van 2022.

Persbericht in PDF PR_20220103_Toyota Hilux GR SPORT_NL.pdf - 534 KB
Ellen De Wilde PR Manager Toyota & Lexus BeLux

 

 

New model
Over Toyota Belgium NV/SA