Toyota lanceert eerste ‘Belgische’ auto
Nieuwe Toyota C-HR van A-Z ontwikkeld in Toyota’s R&D Centrum in Zaventem
- De nieuwe Toyota C-HR is het eerste model ooit dat volledig ontwikkeld werd in Toyota’s Europese R&D Centrum in Zaventem
- De ontwikkeling duurde zo’n 32 maanden, en betrok op piekmomenten tot 300 ingenieurs tegelijkertijd
- Het Zaventemse R&D Centrum telt ongeveer 1700 medewerkers, waarvan 25% Belgen
- De nieuwe Toyota C-HR komt dit najaar op de markt in België
Een ‘Belgische’ Toyota
De Toyota C-HR, één van Toyota’s populairste modellen in Europa en België, krijgt dit najaar een nieuwe generatie. Bijzonder daarbij, is dat dit nieuwe model een Belgisch tintje heeft: de Toyota C-HR werd immers volledig ontwikkeld in het R&D Centrum van Toyota Motor Europe in Zaventem. Een echte primeur voor de Zaventemse ingenieurs, want het is de eerste keer in de geschiedenis van het R&D Centrum dat elke ontwikkelingsfase van een nieuw model daar plaatsvond.
Het is de logische evolutie van een reis die in 1984 begon, wanneer het R&D Centrum in Zaventem werd opgericht. Door de nauwe samenwerking met het hoofdkantoor van Toyota in Japan bij verschillende opeenvolgende projecten voor belangrijke Europese modellen, werden de lokale ontwikkelingscapaciteit en verantwoordelijkheid geleidelijk uitgebreid in België. In de loop der jaren heeft Toyota ook veel geïnvesteerd in het R&D Centrum in Zaventem, wat resulteert in ultramoderne ontwikkelingstechnieken en -faciliteiten.
Zelfs ondanks de beperking die de coronapandemie met zich meebracht, verliep de ontwikkeling van de nieuwe Toyota C-HR volledig volgens het uitdagende tijdschema en de projectdoelstellingen, dankzij de flexibiliteit en vindingrijkheid van de medewerkers en de organisatie in Zaventem. De ontwikkeling nam zo’n 32 maanden in beslag, en tijdens piekmomenten werkten tot 300 ingenieurs tegelijkertijd aan het project.
Wim Iterbeke, projectleider Toyota C-HR, Toyota Motor Europe: "Het Toyota C-HR-project betekent een nieuwe mijlpaal in de verdere groei en erkenning van de capaciteit voor de volledige ontwikkeling van nieuwe voertuigen bij Toyota Motor Europe R&D in België.”
Toyota’s R&D Centrum in Zaventem
De activiteiten van het R&D Centrum van Toyota Motor Europe in Zaventem startten in 1984. De locatie van dit R&D Centrum heeft heel wat troeven voor Toyota. Zo zijn de 8 Europese Toyota-fabrieken dichtbij, en is er in Brussel - als centrum van Europa – heel wat Europees hoogopgeleid talent. Bovendien zorgen samenwerkingen met de belangrijkste Belgische universiteiten en hogescholen voor een instroom van lokale ingenieurs en geven ze een extra impuls aan onderzoek en innovatie.
In Zaventem werken zo’n 1700 mensen, waarvan ongeveer 900 vaste medewerkers en 800 tijdelijke contracten – naargelang de lopende projecten. 25% van de werknemers is Belg, de overige medewerkers hebben zo’n 60 verschillende nationaliteiten. De oppervlakte van het R&D Centrum bedraagt 26,000 m2 en omvat eveneens een 1,4 km lange testbaan, de Zaventem Proving Grounds.
Naast het R&D Centrum in Zaventem, zijn ook alle andere Europese activiteiten van Toyota Motor Europe in België gehuisvest: het Europese hoofdkantoor in Evere (+/- 1150 werknemers), het Toyota Parts Center Europe in Diest +/- 1550 werknemers) en het Toyota Car Logistic Centre Europe in de haven van Zeebrugge (6 werknemers). Het maakt van Toyota de grootste werkgever in de Belgische autosector.
Ellen De Wilde